Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tabata-intervallit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#46

Viesti KungFuPissis »

Meidän "FGB:ssä" oli yleisliike eli siis se burpee. En ole ihan varma onko FGB:n liikkeet pakko olla samat, vai saako niitä muutella "mielen mukaan". Erilaisia variaatioita on kyllä tullut tehtyä. Jossain on esim. seinäpallo voinut olla, joskus sen tilalla vaikka voimatyöntö. Mun käsittääkseni tärkeää on se että tehdään jotain viittä liikkeitä aina minuutin ajan 3kierrosta, ja tabatassa tehdään tietenkin tabata-tyylillä...

Pystypunnerrus tangolla rinnalta. Ei mitään riveä.. Se olisi kai rinnalta työntö vai ?? :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Tabata-intervallit

#47

Viesti Paha Kani »

Ei kai burpeeta ole patentoitu sen enempää punnerruksella kuin ilman. Mutta kyllä mäkin olen ymmärtänyt, ettei siinä perusmuodossaan ole punnerrusta.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Tabata-intervallit

#48

Viesti Elina »

KungFuPissis kirjoitti: Meidän "FGB:ssä" oli yleisliike eli siis se burpee. En ole ihan varma onko FGB:n liikkeet pakko olla samat, vai saako niitä muutella "mielen mukaan". Erilaisia variaatioita on kyllä tullut tehtyä. Jossain on esim. seinäpallo voinut olla, joskus sen tilalla vaikka voimatyöntö. Mun käsittääkseni tärkeää on se että tehdään jotain viittä liikkeitä aina minuutin ajan 3kierrosta, ja tabatassa tehdään tietenkin tabata-tyylillä...

Pystypunnerrus tangolla rinnalta. Ei mitään riveä.. Se olisi kai rinnalta työntö vai ?? :D
Aarghhh...olipas vaikeata. Katoin koko ajan tuota viiden liikkeen listausta, jossa ei ollunna sitä burpeetakaan. Huoh. Lähden meneen... :smt003

EDIT: vai mitäs olenkaan katsonut. En ole enää selvillä mistään.
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#49

Viesti KungFuPissis »

Paha Kani kirjoitti: Ei kai burpeeta ole patentoitu sen enempää punnerruksella kuin ilman. Mutta kyllä mäkin olen ymmärtänyt, ettei siinä perusmuodossaan ole punnerrusta.
Sanotaankö nyt näin ettäburpeessa nössöt ja heikot ei punnerra, ja kovat tyypit punnertaa ja hyppää niin korkeelle kun pystyy, aina. Hih. :D Ei vaan. Mä oon aina oppinut että ne joilla on voimaa punnertaa, saa punnertaa. Se kumminkin voi vähentää toistomääriä eli pulssi ei ehkä kohoa niin korkeelle. Jos haluut paljon toistoja niin sitten punnerrukset voi jättää pois. Sillonkin jos voimia ei ole punnertamiseen kunnolla oikealla tekniikalla niin ehkä ne kannattaa jättää pois, koska se vaan haittaa muuta treeniä, eikä välttämättä ole kovin kehittävää tehdä vaikka vaan yhtä burpeeta punnerruksella jos ei enempään pysty, jos voi tehdä 10 ilman punnerruksia. Ei ole myöskään kehittävää tehdä huonoja punnerruksia väärällä tekniikalla (esim. silleen että toinen puoli romahtaa, tai keskivartalo romahtaa. Ei yleensä taida kumminkaan olla ongelma kundeilla niin paljoa kun on naisilla)... Lienee pääasiassa makuasia.
Elina kirjoitti: Aarghhh...olipas vaikeata. Katoin koko ajan tuota viiden liikkeen listausta, jossa ei ollunna sitä burpeetakaan. Huoh. Lähden meneen... :smt003

EDIT: vai mitäs olenkaan katsonut. En ole enää selvillä mistään.
Hahaha tuttu tunne. :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#50

Viesti L.K. »

Burpeesta tulee taas pirun pajlon rankempi ilman sitä punnerrustakin kun sen tekee sprawlimaisesti eli aina "munat turpeeseen" ja jalat levälleen ja räjähtävästi takaisin ylös jne.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#51

Viesti KungFuPissis »

L.K. kirjoitti: Burpeesta tulee taas pirun pajlon rankempi ilman sitä punnerrustakin kun sen tekee sprawlimaisesti eli aina "munat turpeeseen" ja jalat levälleen ja räjähtävästi takaisin ylös jne.
Mitä tarkoittaa "munat turpeeseen" ja "jalat levälleen"? Missä vaiheessa jalat pitäisi olla levällään??
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Tabata-intervallit

#52

Viesti Kalle Koskinen »

Eli hypyssä laitetaan ne munat turpeeseen ja jalat levälleen. Aika selkähän tuo on tajuta...
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#53

Viesti L.K. »

Juuri kuten Kalle sanoi. Eli heitetään jalat räjähtävästi taakse ja paino päkiöille, samalla lantio niin lähelle maata
kuin mahdollista ja ylävartalo jää suorien käsien varaan, siitä sitten taas räjähtävästi takas seisomaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#54

Viesti KungFuPissis »

L.K. kirjoitti: Juuri kuten Kalle sanoi. Eli heitetään jalat räjähtävästi taakse ja paino päkiöille, samalla lantio niin lähelle maata
kuin mahdollista ja ylävartalo jää suorien käsien varaan, siitä sitten taas räjähtävästi takas seisomaan.
Heh, ehken tajua niin helpolla kun ei ole munia.. Mutta, tästä päättelisin että burpeita on moneen lähtöön. Toi teidän versio kuulostaa sellaselta sykkeennostoburpeelta. Tämä seuraava on eksoottisin mitä minä oon tehnyt:

Yksi suoritus on:
1. Hyppää maahan mahalleen ja ojenna kädet suoraksi eteen
2. Hyppää pystyyn kädet ylös päin
3. Hyppää selälleen maahan kädet suoriksi taakse niin että kosketat lattiaa pään takana.
4. Hyppää pystyyn kädet ylös päin.

keskivartaloburpee :)

Ja burpee punnerruksella voisi olla niinkun voimaburpee.. tai jotain :D

Yhteistä kaikille se että hypitään mahdollisimman alas eli vaakatasoon lattialle ja mahdollisimman ylös eli suorana ilmaan kädet ylhäällä.

En kyllä ole ikinä lukenut mitään burpeen definitiota mistään.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Tabata-intervallit

#55

Viesti Tyttö »

Wikipedia kertoo näin.

Itse olen tehnyt tuota helpotettua versiota, missä ei punnerreta. Mikä nyt sitten on kullekin "helppo"... :roll:
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Tabata-intervallit

#56

Viesti Kalle Koskinen »

Burpeen ideana on se, että se on yksinkertainen kokovartaloliike, jota suoritetaan nopeassa tahdissa. Mitä enemmän tulee sälää mukaan, sen kauemmaksi koko harjoitteen idea katoaa. Niin kuin vaikka näin:

[youtube][/youtube]

Kamalaa katsottavaa.
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tabata-intervallit

#57

Viesti remo »

ja eikös näissä kaikissa kehonpainoliikkeissä kuitenkin aika olennainen asia ole juuri skaalattavuus? mummosta rockyyn, kaikki pystyy tekemään oman kunnon (ja omantunnon..) mukaan.

:)
Esa Koivu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 207
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Pori

Tabata-intervallit

#58

Viesti Esa Koivu »

Merkillinen käsitys, että omalla painolla pystyy tekemään paremmin, kuin esim. punteilla.
Oma paino on aina paljon jos vertaa 2,5kg:n käsipainoihin. Telinevoimistelu on niin kova
laji, ettei siihen nykypäivän estrogeenipojat edes pysty ja ellen väärin muista tehdään
omalla painolla. Painoharjoittelussa voidaan säätää vastus helposti sopivaksi. Omalla
painolla paljon vaikeampaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#59

Viesti Mjölnir »

Kehonpainoharjoitteissa on plussana harjoituksen helppo järjestettävyys, miinuksena huono säädettävyys. Esimerkiksi jos ei pysty tekemään yhtään leuanvetoa, niin ylätaljalla voisi aloittaa harjoittelun, jotta saa edes sen yhden menemään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Nicodemus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 96
Lauteille: Elokuu 2008

Tabata-intervallit

#60

Viesti Nicodemus »

Jos ei yhtään leukaa saa niin silloinhan voi asettaa riman (tässä tapauksessa tangon) alemmas ja vedellä soutuja. Tai vaikka soutaa ovenkahvassa roikkuen tms.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa