Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

JennaS

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93608
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

JennaS

Viesti Mika »

On se nyt prkl... Olet kyllä osasi saanut ja lyhyessä ajassa. Tästä ei voi olla kuin tie eteenpäin. Kesä parantaa! 🌞
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

Mika kirjoitti: heinä 22, 2021, 07.43 On se nyt prkl... Olet kyllä osasi saanut ja lyhyessä ajassa. Tästä ei voi olla kuin tie eteenpäin. Kesä parantaa! 🌞
Kiitos myötätunnosta! Viime aikoina mielessä on ollut niin paljon kaikenlaista, etten ole ehtinyt kiinnittää kropan ongelmiin mitään huomiota. Viimeisen kahden viikon aikana olemme siirtäneet perheemme kaiken maallisen omaisuuden kahteen eri asuntoon. Ensimmäisen asunnon sisäilma alkoi aiheuttaa oireita neljässä päivässä, joten oli pakko etsiä uusi asunto nopeasti. Nyt toisen muuttokeiken jälkeen täytyy sanoa, että voimavarat ovat aika vähissä. Oman talon rakentamisessa on muutenkin niin paljon hommaa, ettemme olisi todellakaan kaivanneet ylimääräistä muuttoa juuri töiden aloitusviikoille.

Ainoa positiivinen asia tässä projektissa on se, että selkä on voinut hyvin ja jalan kipukin on vähän lieventynyt. Laatikoiden pakkaaminen ja kamojen kantaminen ovat jostain syystä sopineet selälle hyvin. Nyt kun pääsemme ehkä lopultakin asettumaan, pitää laittaa normaali arki taas rullaamaan. Huomenna on luvassa treenitapaaminen, josta toivottavasti löytyisi kipinää treenaamiseen ja motivaatiota salille raahautumiseen. Tavoitteena oli palata potkunyrkkeilyyn tänä syksynä, mutta selän tilanne arveluttaa. Pilatekset pyörähtävät käyntiin ensi viikolla, joten viikkorytmiin tulee senkin myötä onneksi säännöllisyyttä.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

4.11.2021

Paljon on ollut kaikenlaista hommaa viime kuukausien aikana. Taloprojekti etenee ja arki on muutenkin alkanut rullaamaan uusissa uomissaan.

Kropan ongelmien kanssa painiminen tosin jatkuu edelleen. Vasemman jalan plantaarifaskiitti ja kipu kävellessä ovat vaikuttaneet paitsi treenaamiseen myös mielialaan ja motivaatioon paljon. Kipu on ja pysyy jalassa, vaikka teen täsmäjumppaa ja olen käynyt faskiahieronnoissa jopa viikon välein. Mitään syytä ei löydy eikä mitään ratkaisua ole löytynyt.

Motivaatio treenaamiseen romahti välillä ihan nolliin. Tajusin, että olen todella väsähtänyt tuntemaan kipua ja painimaan milloin minkäkin ongelman kanssa. Salilla en saanut treeneistä mitään irti eikä tekeminen pahemmin edes huvittanut. Peruslenkit koiran kanssa eivät tuota enää samaa iloa ja päätä tuulettavaa oloa kuin aikaisemmin. Olen joutunut myös lyhentämään lenkkejä kivun vuoksi. Käveleminen ja liikkuminen ovat niin tärkeä osa arkeani, että tämä tilanne on tosi raskas taakka kantaa.

Viime viikot ovat onneksi olleet hieman valoisampia ja treenaaminen on sujunut ongelmista huolimatta. Salilla olen käynyt pari kolme kertaa viikossa ja pilatesta viikottain tunnin verran. Maastopyöräilyä ja pyöräilyä olen lisännyt, koska jalka tuntuu kestävän kävelyä paremmin pyöräilemisen. Lähellä on tosi hyviä mäkisiä ja maastoltaan vaihtelevia reittejä. Jo kesällä n. 3,5h pyöräilyä aiheutti jalkaan vähemmän kipua kuin tunnin kävelylenkki. Työmatkatkin menevät nykyisin pyöräillen.

Tällä viikolla teemana ovat olleet puolen tunnin treenit:

Ti: pyöräily 30 km + uinti 30 min, kävelyä 1h
Ke: 30 min yläkropan HIIT tangolla, 5 liikettä. Työaika 30s. + aerobinen treeni 30s., kävelyä 1h
To: Aamulla kropan huoltosali 1h + pilates 1h, kävelyä 1h
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

su 7.11.

Viikonloppu meni lasten kanssa puuhaillessa. Kävimme potkimassa palloa kentällä, heittelemässä frisbeetä, skuuttailemassa, pyöräilemässä ja metsäkävelyllä.

Tänään aamulla 30 min spinning (ka 159, maks. 188) ja puolen tunnin intensiivinen salitreeni (jumppaa 20 kg tangolla, vatsat, selät ja kyljet sekä rengastreeniä). Päivällä reilun puolen tunnin kävelylenkki, kun muksut olivat uimakoulussa. Illalla jalkojen huoltoa ja availua.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

Viikkko 45

Liikunnat jäivät tällä viikolla vähän vähemmälle kiireiden ja menojen takia.
- Pyöräily 30 km
- Kävelyä joka päivälle vähintään 30 min
- Fyssari 45 min:

Kävin hakemassa ideoita vasemman jalan ja koko kropan tilanteeseen. Tällä kertaa diagnoosiepäilynä oli jonkin asteinen oikean lonkan nivelrikko, mikä saattaisi selittää myös jonkin verran oikean olkapään alueen oirehtimista, selän ongelmia sekä oikean puolen jalan ongelmia. Vasemman jalan oireiden kytkeytyminen tähän on tosin vähän epäselvää. No, tälläkään tiedolla en oikeastaan tee yhtään mitään, koska ratkaisuna on lonkan tekonivelleikkaus sitten joskus tulevaisuudessa, jos tämä diagnoosi pitää paikkansa.

Lonkassa on jotain häikkää kyllä, tämä on ollut epäilynä jo pitkään. Se onko kyse ahtaudesta, jostain tulehduksesta vai nivelkudoksen ongelmista on sitten se ja sama. Lonkkaa en jaksa lähteä kuvaamaan, joten pitää mennä vaan kropan tilanteen mukaan. Pääsin tosin katsomaan fyssarin omia kuvia hänen lonkastaan, jonka oireet kuulostivat samanlaisilta omieni kanssa. Fyssarin oli saanut oman lonkkadiagnoosinsa täsmälleen samassa iässä minun kanssani.

Oikea puoli oli todella jumissa ja lantion seudun avaaminen tuntui imakalta. Huomiota pitää kiinnittää edelleen takalinjan avaamiseen, lonkkien sisä-ja ulkokiertoon sekä siihen, etteivät kyljet kompensoi lantion liikettä. Lantion sivusuuntaista liikettä ja lonkankoukistajia treenilistalle edelleen.

Oikean lonkan kanssa minulla on ollut paljon ongelmahistoriaa ja lonkkien jäykkyys- ja ahtausongelmat ovat olleet haittana etenkin kamppailupuolella. Muuten ne eivät ole pahemmin vaikuttaneet treenaamiseen, mutta nyt sisäkierrossa on ollut enemmän ongelmaa. Tämäkin tuli mahdollisesti seurauksena siitä, että astuin epähuomiossa yhdellä leirintäalueella kuoppaan ja lonkassa tuntui silloin vihlaus, ja jalka on ollut tämän jälkeen oireilevampi. Esim. jalan painaminen selältään koukussa vasten kroppaa kohti rintaa ja kainaloa tuntuu tosi jäykältä ja huonolta.

- torstaina salilla n.1h huoltotreeniä ja illalla pilates 1h

- viikonloppuna reissu Kuopioon

Sudenkuopasta toiseen! No, ensi viikolla taas enemmän treeniä mielen piristämiseksi! :)
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

Reilu viikko vierähti muksun karanteenin kanssa. Ulkoilua metsissä ja paikoissa, joissa ei ollut muita. Torstaina pilates normaalisti etänä.

Su 28.11. sali n. 1,5h. Lähinnä yläselän hermotusta ja treeniä sekä yläkroppaa muutenkin. Loppuun "biisitreeninä" haukkarit ja ojentajat niin, että yhden biisin jälkeen hapotti kunnolla.

Ti 30.11. spinning 1h 15 min (max 199). Piti polkea puoli tuntia lämmöiksi ennen salia. 20 minuutin jälkeen kroppa lämpeni kuitenkin mukavasti ja sain niin hyvin kiinni polkemisesta, että päätin polkea pidemmän tuokion. Teki tosi hyvää, kun pääsi kunnolla irrottelemaan!

Illalla uintia muksujen kanssa tunnin verran, koiran kanssa lenkkeilyä 1h, kehonhuoltoa 30 min.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

2.12. pilates 1h: fokuksena kropan pituus. Lämmittelyt 1 kg kässäreiden kanssa, paljon lapa-aktivaatiota. Kässäreitä käytettiin monessa liikkeessä (mm. chest lift ja ötökkä pallo alaselän alla). Kässärit tuovat kivan lisävivahteen liikkeisiin.

4.12. sali reilu 1h, kehonhuoltoa n. 1h, kävely 1h

5.12. spinning 45 min + sali 30 min (olkapäät, ojentajat ja rinta). Polkeminen kulki jälleen todella hyvin (max 196), kävely reilu 1h

6.12. kävely reilu 1 h, luistelu 50 min, rintarangan sekä jalkojen (etenkin lonkankoukistajien ja pakaroiden) availua 1h
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

5.12.

Joulukuussa tuli talotoimituksen aikaistamisen vuoksi paljon kiireitä. Salilla treenasin fiiliksen mukaan kroppaa kuunnellen.

Juuri joululoman alla saimme perheeseemme ensimmäisen positiivisen koronatestituloksen. Onnea oli onneksi matkassa ja vain yksi sai tartunnan. Lomasta suurin osa meni eristyksessä ja karanteenissa. Onneksi asumme pienellä paikkakunnalla, jossa ihmiskontakteja on helppoa vältellä ja me negatiivisen tuloksen saaneet pääsimme karanteenissakin hyvin liikkumaan ja ulkoilemaan.

Viimeisimmän puolentoista viikon aikana luistelua on kertynyt noin 8 tuntia, kävelyä reilut 10 tuntia, pyöräilyä 2,5 tuntia, juoksua 1h, pilatesta 1h ja kehonhuoltoa 1h. Juoksun kanssa on sama ihmeellinen tilanne kuin pyöräilyn ja spinningin eli juoksukin kulkee jostakin syystä todella hyvin!

Tänään korkkasin hiihtokauden kahdella tunnin mittaisella hiihtolenkillä. Toinen hiihtolenkki aamulla järven jäällä ja toinen illalla mäkisessä maastossa. Lisäksi noin tunti kävelyä.

Kropan ongelmat ovat tällä hetkellä paljon paremmassa kuosissa. Kävin ennen karanteenia fasciahieronnassa, jossa availtiin oikeaa jalkaa ja oikeaa kylkeä sekä lantion seutua. Jalassa oli todella jumisia ja kipeitä kohtia. Käsittely tuntui suorastaan hirveältä. Hoidon jälkeen kroppa on kuitenkin ollut paljon kivuttomampi. Jopa lonkan alueen kipuilu on lähes kadonnut.

Kävin kuvauttamassa varmuuden vuoksi myös oikean lonkan, josta ei löytynyt mitään selvään nivelrikkoon viittaavaa. Lonkan oireilu väheni niin paljon oikean kyljen alueen avaamisen myötä, että syyllinen ongelmiin on todennäköisesti selässä oleva välilevynpullistuma. On hyvä asia, että kroppa ei ole tuntunut lainkaan huonommalta, vaikka olen liikkunut viikkotasolla selvästi aiempaa enemmän. Vasen jalkakin kestää kävelyä, juoksua ja hiihtoa yllättävän hyvin.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

6.-7.1.

Reissu Jyväskylään. Hotellin salille pääsi treenaamaan. :) Oma sali ilmoitti, että aktiivisia salivarauksia voi olla kerrallaan kaksi (viikossa?), joten niilläpä sitten eteenpäin ensi viikosta.

6.1. Sali n. 1 h

- Lämmöt ja availut
- pilatesta: vatsasarjalla lisälämmöt ja aktivointien viimeistely
- yläselkää kolmella liikkeellä + punnerrukset normina ja ojentajapunnerrukset nyrkeillä
- kyykkyjä tangolla
- selkänostoja

Kävelyä reilu tunti

7.1. Aerobinen treeni 50 min + venyttelyt päälle

- soutulaite 10 min
- juoksumatto 30 min temmonvaihteluilla
- soutulaite 10 min
- venyttelyjä loppuun n. 20 min

Kävelyä reilu tunti.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

9.1.

Aamulla ysiltä tunti salitreeniä ylhäisessä yksinäisyydessä:

- Vartin lämmittelyt
- rintaa käsipainoilla ja ristikkäistaljalla
- jaloille liikkeitä omalla kehonpainolla ja kahvakuulalla, päähuomio pakara-aktivaatiossa
- muutamia tasapaino- ja koordinaatioliikkeitä
- olkapäät ja hauikset kässäreillä
- loppuun raskas penkkipunnerrus 4x6

Salitreeni ei tähtää tällä hetkellä yhtään mihinkään. Enemmän tällaista kropan fiiliksen mukaan tehtyä hyvän mielen treeniä. Jos kropan kunto kohenee, voisi ottaa taas tavoitteellisemmat ohjelmat mukaan kuvioon.

Kävelyä reilut pari tuntia. Sain pitkästä aikaa lenkkiseuraa, joten päivälenkillä meni aikaa yli 1,5 tuntia.
Pyöräilyä 20 min
Illalla pitää tehdä vähän ainakin rintarankaa ja lonkan aluetta availevaa kehonhuoltoa.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

10.1. lepo, muuten normikävelyt ja kehonhuoltoa

11.1.

Sali 1h (toiminnallinen salipuoli)
- alkulämmöt movement-liikkeillä, pitkästä aikaa spiraali- ja kasakkakyykkyjä, pistoolikyykkyä tasapainotreeninä yms. (tämän salin lattia ei tosin ole optimaalinen tähän treeniin)
- kepa-treeniä n. 35 min
- loppuaika corea: vatsat, selät, kyljet

12.1.

Luistelu n. 45 min. Kentällä oli runsaasti nuoria jääkiekkoilijoita pelaamassa. Joukkoon upposivat hyvin omatkin muksut. Jäällä on tullut tämän talven aikana vietettyä jo n. 20 tuntia. Kenttä on lähellä ja molemmat muksut aivan lätkähulluja! :)

Illalla hölkkää n. 45 min minuuttia. Kävelin välillä tarkoituksella, koska koira on jo 12-vuotias. Edelleen virtaa näyttää riittävän. Vähän pitää kuitenkin jo malttaa sen kanssa vetää rauhallisemmin.

13.1.

Sali 1h (salin puoli), yläkroppapainotteinen sali

Pilates 1h
- tällä kertaa tehtiin chest lift jalat ylhäällä. Käsien asento ja nosto enemmän peukalo kattoa kohti. Kivasti taas tuo uutta ärsykettä, kun vaihtaa vähän liikkeen suoritustapaa
- Ohjaajalla oli taas loman jälkeen paljon sanottavaa peruasioista ja joitakin liikkeitä vedettiin suurella hartaudella yksityiskohtia viilaten!
- kroppa oli salin jäljiltä mukavasti jo lämmennyt, joten tekeminen tuntui soljuvalta ja jopa hengitykseen keskittyminen tuntui helpolta
- kylkisarjassa takalinja tuntui kireältä, joten pitää muistaa availla sitä

Joka päivälle pyöräilyjä n. 30 minuuttia (työmatkat) ja kävelyä 1-1,5 tuntia.
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

14.1.

Lepoa, kävelyä ja kehonhuoltoa tunnin verran

15.1.

Spinning n. 50 min.

Olin varannut toiminnallisen salin, mutta saliin olikin tuotu pyöräilysalista spinning-pyörä! Siitähän se ilo sitten repesi! Spinning-saliin on ollut aiemmin pääsy kielletty, tosin nyt sinnekin on tehty pieni salipuoli ja sitäkin voi varata. Alkuun ajattelin, että menee 25 min + 25 min treeninä pyöräily+sali, mutta poljin koko ajan. Jälleen polkeminen vei mukanaan. Sykemittaria ei ollut mukana, mutta useammassa biisissä oli todella tekemistä ja sykkeet korkealla. Laitoin soimaan suosikkilistani ja keskityin polkemaan jokaisen biisin tahtiin. Treenin jälkeen oli kyllä aivan mahtava fiilis!

Illalla kävelyä n. 1h

16.1.

Luistelua 1h, kävelyä 1h ja kehonhuoltotreeniä 1h
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

17.1. Juoksulenkki 5 km, kivasti kulki jälleen

18.1. Sali 1 h

- Spinning-pyörällä 20 min
- jumppailua 20 kg tangolla
- punnerruksia nyrkeillä ja normina
- haukkareita ja ojentajia tangolla
- pääliikkeinä kaarisoutu ja leuanveto

19.1. Pyöräilyä ulkosalla reilu 1h
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

2.2.

Parisen viikkoa meni koronan kourissa. Tartunta kävi vuorotellen läpi loputkin perheestä. Onneksi oireet kaikilla olivat suhteellisen lieviä. Ihan vielä kroppa ja hengityselimistö eivät ole palautunut siihen kuntoon, että pystyisin vetämään pidempää treeniä kovilla sykkeillä, mutta kevyet salitreenit sujuvat.

Eilen kävin tekemässä salilla ensimmäisen kevyen vajaan tunnin treenin yläkropalle:

- lämmittävät ja avaavat liikkeet (mm. Movement-kyykkyvariaatiot)
- Selän aktivointi kumppareilla seinää vasten
- olkapäät kässäreillä
- kulmasoutu
- punnerruksia Rajalan tyyliin nilkat suorina ja kädet normaalia taaempana kyljissä kiinni, aika tiukkoja!
- treeniä renkailla
- vatsa- ja selkäliikkeitä matolla

Pyöräilyä 20 min
Kävelyä 1h
JennaS
reiteenpotkija
Viestit: 476
Lauteille: Lokakuu 2008

JennaS

Viesti JennaS »

3.2.

Pyöräily ulkosalla 30 min

Sali reilu 1h:
- spinning 35 min: tasavauhtista nopeaa polkemista ja jalkojen herättelyä, sykkeet kohtuullisella tasolla
- sali 35 min: rintaa viidellä eri liikkeellä sekä ojentajia muutamilla eri variaatioilla

Pilates 1h:
- erittäin vahva lapojen hallinnan painotus jälleen. Lapojen aktivointi yhdessä ylävatsan aktivoinnin kanssa on tuonut kroppaan selvästi lisää stabilisaatiota. Tässä keskeisin pala on juuri ylävatsan aktivointi.
- paljon liikkeitä pilates-pallolla (mm. pallo jalkojen, selän alla tai kyljen vieressä puristaen), ajatus hyvin stabiloiduissa liikkeissä ja siinä, mistä kropan tuki tulee aktivointien kautta
- ajatusta hengitykseen ja rintakehän laajenimiseen (mm. hengitys jarruttaen ylävartalon kiertoliikkeen kohdassa, jossa saadaan suurin avaus rintarankaan)
- vatsasarjassa ja kylkisarja

Kävelyä 1h

Seuraajat

JennaS