Työttömyys

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Työttömyys

Viesti PetriP »

Tuonon kari kun otin vertailun -50 luvulle. Siksi että muistan luvut ulkoa. Otetaan tuoreempi vertailu -84 olin taulukkopalkalla tehtaassa töissä (metalliliiton vaativuusluokka 3) palkkaa tuli 1600 markkaa/kuukausi, jonka nykyarvo oli alle 600 €/kk. Työmarkkinatuki on isompi, Toki kokeneilla se palkka oli isompi mutta koulujakäymättömälle tuo on mitä saatoi saata erot alle 300mk/kk luokkaa tehtaan lattialla.

Eli alle nykyisen työmarkkinatuen. Ja tilannehan on siinä mielessä hankala että meidän elintaso perustuu osiltaan siilhen että kiinalainen tekee tööitä 1/17 palkalla. Entäs sitten kun ei tee? sitten ne satasen lenkkarit maksa 300-400. Ja monessa muussakin asiassa hurjia hinnannolusuja. Kun maailma tasa-arvoistuu niin se keskiarvo ei tuu osumaan meidän elintasoon.

alkuutti ongelma on että eläkkeiden maksaminen edellyttää 78% työllisyystasoa.. Ja siitä ollaan kaukana. Niin ja sen työn pitäis olla tuottavaa. Mulla ei oo tuohon mitään ratkaisuehdotusta. Mutta mitä hyvänsä aikanaa pakon edessä tehdään niin se on ikävää. Eliitillekkin. Ne vaan pääsee helpommin muualle

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
magamies
munillepotkija
Viestit: 658
Lauteille: Joulukuu 2005

Työttömyys

Viesti magamies »

PetriP kirjoitti: loka 27, 2018, 11.17 Tuonon kari kun otin vertailun -50 luvulle. Siksi että muistan luvut ulkoa. Otetaan tuoreempi vertailu -84 olin taulukkopalkalla tehtaassa töissä (metalliliiton vaativuusluokka 3) palkkaa tuli 1600 markkaa/kuukausi, jonka nykyarvo oli alle 600 €/kk. Työmarkkinatuki on isompi, Toki kokeneilla se palkka oli isompi mutta koulujakäymättömälle tuo on mitä saatoi saata erot alle 300mk/kk luokkaa tehtaan lattialla.

Eli alle nykyisen työmarkkinatuen. Ja tilannehan on siinä mielessä hankala että meidän elintaso perustuu osiltaan siilhen että kiinalainen tekee tööitä 1/17 palkalla. Entäs sitten kun ei tee? sitten ne satasen lenkkarit maksa 300-400. Ja monessa muussakin asiassa hurjia hinnannolusuja. Kun maailma tasa-arvoistuu niin se keskiarvo ei tuu osumaan meidän elintasoon.

alkuutti ongelma on että eläkkeiden maksaminen edellyttää 78% työllisyystasoa.. Ja siitä ollaan kaukana. Niin ja sen työn pitäis olla tuottavaa. Mulla ei oo tuohon mitään ratkaisuehdotusta. Mutta mitä hyvänsä aikanaa pakon edessä tehdään niin se on ikävää. Eliitillekkin. Ne vaan pääsee helpommin muualle

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Muistatkohan ihan oikein tuon markkapalkkasi? Kun itse aloitin vuonna 1978 kuorma-autonkuljettajana aloituspalkkani oli 2400 markkaa/KK ja vuonna 1985 palkka oli jo 6000/kk, indeksi nosti palkkoja kivasti ja meille maksettiin yli tessin, mutta ei ne palkkaerot noin isoja olleet, teollisuustöissä moni tienasi paljon enemmän kuin minä!!!!
Mitenkähän tänä päivänä pärjäisi 600 euron/kk palkalla, millä maksaisi vuokran, ruuan, elämisen yleensä?
Magamies
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 92189
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang

Työttömyys

Viesti Mika »

Tämä aiemmin tällä viikolla linkittämäni tapaus saa jatkoa. Juttelinkin Lauran kanssa. Onneksi hän on aktiivinen omien oikeuksiensa suhteen, kuten tuon virkailijan kommentistakin voi päätellä.



Se on varmasti totta, kuten PetriP (?) totesi, että kun lakia säädetään lain päälle, konflikteja niiden välille voi syntyä. Se on ymmärrettävää, mutta kyllä kaikilla pytyillä käyvä virkailija alkaisi selvittää moista. Virkailijoiden tehtävä on auttaa ihmisiä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 92189
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang

Työttömyys

Viesti Mika »

Jorge, okei, nyt ymmärrän. Tottahan tuo on, mutta toisaalta kun elämme tässä hetkessä ja tässä ympäristössä, vertailu kohdistuu siihen. Työttömän osa ei edelleenkään ole kadehdittava, vaikkei nälkäkuolema uhkaakaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Työttömyys

Viesti Totte »

Mika kirjoitti: loka 28, 2018, 08.34 Se on varmasti totta, kuten PetriP (?) totesi, että kun lakia säädetään lain päälle, konflikteja niiden välille voi syntyä. Se on ymmärrettävää, mutta kyllä kaikilla pytyillä käyvä virkailija alkaisi selvittää moista. Virkailijoiden tehtävä on auttaa ihmisiä.
Mulla ei valitettavasti ole asiantuntemusta näista asioista ottaakseni kantaa miten tuon pitäisi mennä. Jotain kummallista tuossa nyt näyttäisi olevan. Jos ei muuta, niin ainakin päätöksistä tiedottaminen ja neuvonta on hoidettu huonosti.

Hyvä, että tuttusi jaksaa pitää puoliaan. Vaikka en osaa antaa tätä nimenomaista tapausta koskevia neuvoja, niin muutamia yleisiä mietteitä vastaavanlaisten asioiden hoidosta:

1) Pysy asiallisena. Virkailijatkin ovat ihmisiä, ja joskus yksittäinen virkailija voi joutua keskelle huonon lainsäädännön ja toimintatapojen suota. Joskus asia voi jopa virkailijan mielestä olla väärin, mutta heillä ei ole tarpeeksi asiantuntemusta sanoa täsmälleen mikä on pielessä ja meneekö homma kuitenkin lain mukaan vaikka vaikuttaakin kohtuuttomalta. Pääset todennäköisesti helpommalla jos virkailijat haluavat auttaa sinua. Tämä on vaikeaa eikä sillä pitäisi olla merkitystä, mutta maailma on epätäydellinen ja epäreilu.

2) Epäreilut/kohtuuttomat päätökset voivat johtua kahdesta asiasta. I) Laki mahdollistaa kohtuuttoman tilanteen, tai II) Lakia on tulkittu väärin. Kategorian I tapauksessa oikea paikka valittaa on eduskunta. Kategorian II tapauksessa voidaan taistella valitusteitä pitkin. Nämä kaksi kategoriaa on hyvä erotalla muutamasta eri syistä. Ensinäkin säästät aikaa ja energiaa kun hyväksyt kategorian I epäoikeudenmukaisuudet (taistele toki muulla keinoin yleisesti huonoa lainsäädäntöä vastaan). Voit tällöin tehokkaammin taistella niiden asioiden puolesta jotka ovat muutettavissa. Toisekseen, valittamalla päätöksista jotka ovat lainmukaisia (kategoria I) vie hieman kritiikin uskottavuutta niiden asioiden kohdalta jotka ovat lainvastaisia (kategoria II). Tämä on ongelma varsinkin jos valitukset eivät ole veitsentarkkaan tehtyjä, jolloin joku II-asia voi hukkua I-asian taakse, ja se jää siten identifioimatta. Lopuksi, jos osoitat ymmärtäväsi näiden eron, on se samalla kädenojennus vastapuolelle. Virkailija ei pysty vaikuttamaan I-asioihin, joten hänen asennoituminen on todennäköisesti positiivisempaa jos et vaadi häntä tilille eduskunnan työstä (kts. kohta 1).

2b) Joskus ollaan kategorioiden I ja II rajamailla. Tämä voi tapahtua kun lakiin on esim. kirjattua, että joku pitää tehdä "kohtuullisessa ajassa". Olet sitä mieltä, että viranomaisen käyttämä aika on kohtuuton (tai he ovat vaatineet sinulta kohtuuttoman lyhyttä aikaa). Tämä voi joskus näyttää tulkinnanvaraiselta, mutta jos valitusasteet ovat jo ottaneet tällaisiin tapauksiin kantaa, voi kyseessä olla ennakkotapaukisen muodostama vahva kategorian I asia, eikä sitä vastaan oikein pysty taistelemaan. "Minä katson tämän kohtuulliseksi/kohtuuttomaksi" on aika heikko perustelu valituksessa, varsinkin jos se on vastoin aikaisempaa linjausta. Vaikka ennakkotapauksia ei olisikaan, ovat nämä asiat subjektiivisia ja epävarmoja. Katso toki tapauskohtaisesti miten kannattaa toimia, mutta älä juutu/sitoudu tähän taisteluun liian aikaisessa vaiheessa. Selvitä myös onko asia kierrettävissä täyttämällä esim. toisen lain ehdot (kts. seuraava kohta).

3) Selvita mihin lakiin päätökset pohjautuvat. Tee tämä yksi asia kerralla, äläkä "pelaa" eri päätöksia toisiaan vastaan. On täysin mahdollista, että esim. henkilöltä evätään työttömyysturva koska hänet katsotaan täysipäiväiseksi opiskelijaksi samalla kun evätään myös opintotuki koska häntä ei katsota täysipäiväiseksi opiskelijaksi. Toinen päätös tehdään työttömyysturvalain nojalla ja toinen opintotukilain nojalla. Tämä on I-kategorian juttu. Ei siis auta valittaa päätösten epäreiluudesta, vaan katsotaan minkä lain nojalla asia on tulkittu ja katsotaan menikö se oikein. Jos jompaa kumpaa lakia on tulkittu väärin, voi valittaa. Jos voi omalla toiminnallaan vaikutta asiaan,täytyy yrittää täyttää nimenomaan tietyn lain ehdot. Edellä olevassa esimerkissä voi selvittää mitä vaaditaan työttömyysturvalaissa sivutoimisen opiskelijan statukseen ja opintotukilaissa kokoaikaisen opiskelijan statukseen. Onko jompi kumpi täytettävissä? Jos on, pyri siihen.

4) Jos tulet siihen tulokseen, että lakia on mahdollisesti tulkittu väärin (kategorian II asia), niin kaiva/pyydä valituskelpoinen päätös ja laadi virallinen valitus. Virallinen valitus on tehokas, sillä viranomainen joutuu perustelemaan päätöksensä kirjallisena tietäen, että ulkopuolinen taho (esim. muutoksenhakulautakunta tai vakuutusoikeus) käy nämä perustelut läpi.

5) Kun laadit valituksen ole erityisen huolellinen perusteluissa, äläkä valita mistään mikä on kyseisen muutoksenhakuasteen vallan ulkopuolella. Tässä ei siis kannata valittaa lainsäädännön ongelmista (kategoria I), eikä myöskään virkailijan epäystävällisestä käytöstä. (Poikkeuksena jos kyseessä on joku prosessivirhe joka vaikuttaa merkittävästi asiaan, eli päätös on jätetty toimittamatta tiedoksi. Tällöin se ei välttämättä ole lainvoimainen.) Älä oleta vastapuolen ymmärtävän mitään, vaan väännä valituksessa kaikki rautalangasta yksityiskohtaisestai, mutta asiallisesti. Jos valituksen perusteluissa käytetään laskuja, esitä laskut näkyviin ja kerro mistä kaikki luvut ovat tulleet. Yksinkertainen esimerkki: tiesitkö, että tietyissä tapauksissa kuukaudessa oletetaan olevan 21,5 arkipäivää? Jos ei, voi sinun ja viranomaisen lopputulos olla eri, ja tämä selviää helpoiten kun laskut kirjoitetaan auki. Seuraa tarkoin valituksen muotoa, äläkä kirjoita yleistä "valitusvuodatusta":

i) Kerro päätös mistä valitat

ii) Yksilöi tarkkaan mitä vaadit. Ei "Miten niin Kelan mielestä en ole työtön ku ei mulla oo töitä! Ei tää voi mennä näin!", vaan "Vaadin, että minulle myönnetään peruspäiväraha 1.5.-31.10.2018 väliselle ajalle."

iii) Perustele vaatimuksesti. Erityisesti, erottele tämä kohta kohdasta ii) ja säästä argumentit tänne. Tässä on muoto vapaa, mutta voi esim. ensin kertoa viranomaisen perustelun ja sitten perustella miksi se on väärin. Esim. "Kela on todennut minut täysipäiväiseksi opiskelijaksi 1.5.2018 eteenpäin koska olen Helsingin yliopiston kirjoilla, ja evännyt peruspäivärahan tämän perusteella. Tämä päätös on virheellinen, sillä vaikka olen yliopiston kirjoilla, olen osoittanut nämä opinnot sivuotoimisiksi samanaikaisella työskentelyllä..." jne. Jos pystyt, niin viittaa lakiin, mutta tätä ei ole pakko tehdä. Laita mukaan selkeät liitteet ja viittaa niihin tekstissä. Jos on yhtään epäselvää mitä niistä pitäisi päätellä, niin kerro myös mitä liitteistä pitäisi ilmetä.

iv) Kukaan ei kirjoita hyvää valitusta yhdellä istumalla, joten älä jätä sitä viimeiseen päivään. Pyydä mielellään apua joltain jolla on vähemmän tunnetta mukana ja anna hänen lukea tekstisi läpi. Ymmärtääkö hän mitä on tapahtunut? Jos ei, niin selvennä tekstiä.


Tuttusi näyttää olevan jo oikealla tiellä kun hän yrittää selvittää mihin lakiaan asian perustuu ja mitkä ovat viranomaisen tarkat perustelut. Tämä vaatii usein melkoista systemaattista työtä ja pitää huomioida myös mahdollisuus, että joku virkailija on joskus neuvonut väärin ja esim. aikaisemmin saatu tieto mihin joku päätös perustuu onkin väärä. Viimeistään valittamalla pakottaa viranomaiselta kirjalliset perustelut paperille. Muista, että mitä tarkemmin itse perustelee oman valituksensa, sitä yksityiskohtaisemmin viranomaisen on vastattava siihen.

Jaksamisia taisteluun.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Työttömyys

Viesti Totte »

Lisään nyt vielä sen verran, että jos TE-toimisto todellakin on sitä mieltä, että kyseessä ei ole kuntouttava työtoiminta, niin mikä se sitten on? Jonkun lain mukaan tuo mene. Jos se menee toisen lain mukaan niin kannattaa unohtaa mitä rajoituksia on kuntouttavan työtoiminnan käyttämisessä, sillä niihin on turha vedota. Jos saa tämän selville pystyy lakia katsomaan itsekin, esim. mikä on siinä laissa työttömän määritelmä. Sitten ei tarvitse virkailijalta yrittää saada irti sitä tietoa. Muista vaan, että jos joku toinen päätös menee toisen lain mukaan niin määritelmä voi olla siinä eri, eikä näihin voi vedota ristiin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 19756
Lauteille: Joulukuu 2007

Työttömyys

Viesti Lasse Candé »

Hyvää settiä kyllä Totelta!

Noista menettelyohjeista saa ajatuksia yleisempään menettelytyökalupakkiin, jos joskus joutuisi mihin tahansa edes etäisesti tällaista muistuttavaan tilanteeseen?
Otagai ni… Rei!
Jeespoks holi… Rei!


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Työttömyys

Viesti Totte »

Lasse Candé kirjoitti: loka 28, 2018, 10.29 Noista menettelyohjeista saa ajatuksia yleisempään menettelytyökalupakkiin, jos joskus joutuisi mihin tahansa edes etäisesti tällaista muistuttavaan tilanteeseen?
Mielestäni kyllä. Ne voisi ehkä kiteyttää jotenkin näin:

1) Suodata ja valitse taistelusi
2) Perehdy
3) Käytä oikeita kanavia
4) Kunnioita muita ja ole selkeä

Tuo suodattaminen tarkoittaa sitä, että ei tee sellaista työtä joka ei ole tarpeen ongelman ratkaisemikseksi. Jos ongelma on, että et saa sitä etuutta joka mielestäsi sinulle kuuluisi, niin tee vain sellasisia toimia joka edesauttavat tämän ongelman ratkaisemista. Jos Kela pyytää uudestaan liitettä jonka olet jo mielestäsi lähettänyt, niin voit joko a) käyttää aikaa sen selvittämiseen oletko oikeasti jo lähettänyt sen (tai jättää selvittämättä. molempia tyylejä näkee.) ja sen jälkeen jonottaa pari tuntia Kelan tiskiin näpäyttäksesi virkailijaa joka ei oikeastaan ole tässä jutussa osallisena. Tai, b) lähettää pyydetyn liitteen.

Etuusratkaisussa ei ole mitään sellaista kokonaisharkintaa, että päätös tehtäisiin sinun eduksesi jos voit osoittaa viranomaisten tehneen tarpeeksi pieniä virheitä. Älä siis tuhlaa aikaa tuollaiseen niin kauan kun sinulla on oikea ongelma. Sitten kun polttava ongelma on ratkaistu voit vaikka antaa palautetta tai kirjoittaa blogipostauksen. Usein ihmiset väsyvät virastojen juoksuttamiseen, mutta juoksuttavat samalla turhaan itseään. Haluna on kai saada olla "oikeassa" edes jossain kun kerran on "väärässä" etuusasiassa. Tämä on ymmärrettävää, mutta oman ajan ja energian tuhlaamista, ja lopulta siten oman edun vastaista.

Muut ovat kai aika selkeitä. Viimeinen kohta ei liity pelkästään johonkin haluun olla hyvä ihminen, vaan usein oikeasti edesauttaa asioiden ratkaisemista.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Työttömyys

Viesti PetriP »

magamies kirjoitti: loka 28, 2018, 07.44
PetriP kirjoitti: loka 27, 2018, 11.17 alkuutti ongelma on että eläkkeiden maksaminen edellyttää 78% työllisyystasoa.. Ja siitä ollaan kaukana. Niin ja sen työn pitäis olla tuottavaa. Mulla ei oo tuohon mitään ratkaisuehdotusta. Mutta mitä hyvänsä aikanaa pakon edessä tehdään niin se on ikävää. Eliitillekkin. Ne vaan pääsee helpommin muualle

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Muistatkohan ihan oikein tuon markkapalkkasi? Kun itse aloitin vuonna 1978 kuorma-autonkuljettajana aloituspalkkani oli 2400 markkaa/KK ja vuonna 1985 palkka oli jo 6000/kk, indeksi nosti palkkoja kivasti ja meille maksettiin yli tessin, mutta ei ne palkkaerot noin isoja olleet, teollisuustöissä moni tienasi paljon enemmän kuin minä!!!!
Mitenkähän tänä päivänä pärjäisi 600 euron/kk palkalla, millä maksaisi vuokran, ruuan, elämisen yleensä?
Olet oikeassa muistin väärin se oli 18:20 tunti. Laskin varmaan väärillä tunti. Siitä tulee noin 2800 kk joka oli nykyrahasssa 1020€. Enemmän kuin sossun minini, perheellinen saisi varmaan tonkin. Mutta selkeästi alle kaupan kassa joka saa kaikki tunnit (mikä on tietääkseni varsin harvinaista)

Ja moni elää sillä 600€ tänäkin päivänä. Ihan ajatuksella mieluummin kituuttaa kun menee töihin. tuskin se kovinkaan kivaa elämää.

Mutta ei se elämä -80 luvullla nykyisen kaltaista yltäkylläisyyttä ollutkaan. Mutta ihan hyvää elämää. Vertauskohta parempaan puuttui.

Se että kaikkien elintaso nousee näkyy vaikka siitä että opiskelijat eivät enää suostu asumaan soluissa. Samaten 80 luvulla kukaan ei enää suostunut asumaan (ainakaan tampereella) joissa yhteen huonesee oli sijoitetu monta opiskelijaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18403
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Työttömyys

Viesti Andy »

Hallitus esittää ensimmäiset keinonsa työllisyysasteen nostamiseksi 75%iin.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006182788.html
Näin työ- ja elinkeinoministeriö tähtää 75 prosentin työllisyysasteeseen – ”Olemme haasteellisissa olosuhteissa”

Työvoimapalvelut , osatyökykyiset, palkkatuen laajennus, kuntien vastuu ja osaajien tarjonta.
SUOMEN työllisyysaste oli kesäkuussa 72,5 prosenttia. Työllisyyden kasvu on käytännössä pysähtynyt, ilmenee tiistaina julkaistuista Tilastokeskuksen työllisyysluvuista.

Toukokuussa työllisyyden kasvu oli 32 000 henkilöä.

Kesäkuussa työttömien työhakijoiden määrä on laskenut 20 000 henkeen viime kesäkuuhun nähden.

Tämän vuoden kesäkuussa naisten, pitkäaikaistyöttömien ja keskikoulutettujen työttömyys laski. Myös lomautettujen määrä on laskenut.

Työttömyysjaksojen määrällä tarkasteltuna alkaneiden ja päättyneiden työttömyysjaksojen määrä on myös laskussa.

Kaikkiaan ensimmäistä vuosipuoliskoa tarkastelleen laajemmin työllisyys kasvaa ja työttömyys laskee, toteaa työ- ja elinkeinoministeriö.

Työttömyysjaksojen kesto on lyhentynyt, vaikka työhakujaksojen kesto on edelleen keskimäärin lähes vuoden mittainen.

Työvoiman kysyntä on edelleen voimakasta ja avoimia työpaikkoja on edelleen varsin paljon, mutta Suomen työttömyys on Pohjoismaiden korkeinta.

Suomi alkaa olla tilanteessa, jossa työvoimatarjonta rajoittaa työllisyyden kasvua.

– Olemme haasteellisissa olosuhteissa, jossa työvoiman tarjonta on käytetty tai sen määrä supistuu, kun samaan aikaan tarvitaan yhä useampi töihin, sanoo työministeri Timo Harakka.

Suomessa erityisesti väestörakenteen muutos, mutta myös talouskasvun hidastuminen alkavat näkyä työllisyydessä.

Harakka esitteli tiistaina kolme työllisyystoimenpidettä, joilla kuluvan hallituskauden aikana Suomen työllisyys on tarkoitus nostaa luvattuun 75 prosenttiin.

Hallitus suunnittelee työllisyyden lisäämistä erityisesti nuorten, ikääntyvien ja osatyökykyisten ryhmissä.

– Meillä on erilaisia työttömiä. On sellaisia, jotka saavat töitä ongelmitta. Heidän osaamisensa on riittävää ja avoimia paikkojahan meillä on runsaasti. Sitten on niitä, joiden osaamista pitää päivittää ja joiden työttömyys uhkaa pitkittyä.

1.) Työministeriö aikoo kehittää työvoimapalveluita
Ennen kaikkea työministeriö aikoo kehittää työvoimapalveluita nopealla aikataululla.

Työvoimapalveluita kehitetään yksilöllisempään suuntaan ja luodaan selkeä urapolku.

Työ- ja elinkeinoministeriö uskoo, että TE-hallinnon kehittäminen ja palveluiden lisääminen, kuten uraohjaus, vaikuttavat suurimpaan työikäisten ryhmään, eli 26–64-vuotiaiden työllistymiseen.

Myös nuorten, osatyökykyisten ja ikääntyneiden työhakijoiden kohdalla Harakka pitää tärkeänä tarjota palveluita, jotka edistävät selkeää urapolkua.

Käytännössä TE- toimistojen kehittäminen siis Harakan mukaan tarkoittaa ”käsiparien lisäämistä” ja TE- toimistojen tietotekniikan kehittämistä.

Pelkästään yksilölliseen yhteydenpitoon ja nuorisotakuun toteuttamiseen on hallitusohjelmassa varattu kahdeksan miljoona euroa vuodessa.

Työkykyohjelmaan on varattu vuosina 2020–2022 noin 36 miljoonan euron kertaluonteinen lisäys.

Rahalla on tarkoitus edistää monenlaisia palveluita, kuten nuorten Ohjaamon toimintaa, kuntoutus- ja terveyspalveluja ja työkyvyn tukemiseen tarkoitettuja palveluita.

Työministeriö arvioi osatyökykyisistä työvoiman ulkopuolella olevan 65 000 työkykyistä ja -halukasta, jotka työministeriö aikoo saada työllistettyä erilaisilla työkykyohjelmilla.

TE-toimisto tulee tarjoamaan yhä yksilöllisempää tukea työnantajille osatyökykyisten palkkaamisen helpottamiseksi.

– Jos työpaikalle tulee ensimmäinen työntekijä rullatuolilla, silloin myös työnantaja tarvitsee apua, Harakka selventää.

2. Työministeriö aikoo lisätä osallisuutta
Työ- ja elinkeinoministeriö aikoo lisätä työelämän osallisuutta laajentamalla palkkatukea. Palkkatukeen on hallitusohjelmassa varattu 18 miljoonaa euroa vuodesta 2020 alkaen. Työministeriö aikoo helpottaa ja nopeuttaa palkkatuen maksamista ja laajentaa sitä. Palkkatuen laajennus koskee niin perinteistä palkkatukea, työnantajien tukea osaamisen kehittämiseksi kuin kolmannenkin sektorin palkkatukea.

– Järjestöjen katto 4000 henkilötyövuodesta poistetaan, joilla tähdätään satojen ellei tuhansien ihmisten työllistämiseen, Harakka sanoo.

Harakka näkee, että järjestöillä on suuri rooli erityisesti vaikeasti työllistettävien kohdalla.

Lisäksi työministeriö lupaa mikroyrittäjien rekrytointitukea.

Kokeilun tarkoituksena on tarjota yksinyrittäjille tuki ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen.

– Isoin kynnys on palkata se ensimmäinen työntekijä. Meillä on 90 000 yksityisyrittäjää, ja haluamme tulla apuun.

Kokeiluun on varattu 25 miljoonaa euroa.

Kaupungit ja kunnat velvoitetaan myös vastuuseen työllisyydestä. Kaupunkien kasvu- ja työllisyysohjelmien valmistelu ja niitä tukeva erillislaki valmistuu ensi vuonna.

Työministeriö aikoo myös panostaa julkisilla hankinnoilla työllistämiseen, joilla on vaikutus esimerkiksi vammaisten työllistymiseen.

3. Osaajien tarjonnan lisääminen
Työministeriö aikoo puuttua myös kohtaanto-ongelmaan. Ohjelmassa on kirjattu työperäisen maahanmuuton lisääminen 20 000 henkeen vuodessa, jolla työministeriö aikoo paikata työpulaa.

Ylipäätään työministeriö aikoo nostaa maahanmuuttajien työllisyysastetta tehostamalla kotouttamispolitiikkaa ja lisätä ulkomaisten opiskelijoiden työllistämistä ensi vuonna.

Vuonna 2017 työttömänä oli noin 28 000 työikäistä ulkomaan kansalaista ja työvoiman ulkopuolella 70 000.

Kotouttajien osaamisen ja ohjauksen tehostaminen yhdessä kaupunkien kanssa alkaa jo tänä vuonna.

Osaamisen päivittämisellä ja nopeilla työelämäkoulutuksilla taas pyritään parantamaan erityisesti ikääntyneiden työhakijoiden työmarkkinakelpoisuutta. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan ikääntyvät ovat nopeimmin kasvava työllisyysreservi.

Tässä työministeri Harakan mukaan yhteistyö opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa on erityisen tärkeää osaamisen ja työvoiman tarpeen ennakoimisessa.

Oppivelvollisuuden korotuksella tavoitellaan joidenkin tuhansien paikkojen lisäystä pitkällä aikavälillä.
Elsa Osipova
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit: 1704
Lauteille: Elokuu 2011

Työttömyys

Viesti Taijin harjoittaja »

Andy kirjoitti: heinä 23, 2019, 20.54 Hallitus esittää ensimmäiset keinonsa työllisyysasteen nostamiseksi 75%

1.) Työministeriö aikoo kehittää työvoimapalveluja
2. Työministeriö aikoo lisätä osallisuutta
3. Osaajien tarjonnan lisääminen
Näiden korkealentoisten suunnitelmien jälkeen voin kertoa tuttavantuttavasta, joka valmistui Turun yliopistosta valtiontieteen maisteriksi eikä millään löydä työtä siitä, minkä hän mieltää omaksi alakseen. Ainoa mitä pystyn neuvomaan, on että valtiotieteilijät ovat fiksua väkeä ja hänen kannattaa hakee mollista tietojenkäsittelyn työvoimakoulutuskurssin ja mennä sille. Siellä saa kolme kuukautta palkkaa ja valmistuu alalle, jolla on töitä. Myöhemmin sitten suorittaa yliopistossa tietojenkäsittelyn appron ja sitten kandin paperit työn ohessa ja tulevaisuus on hyvä.
Nykyäänhän töitä on lähinnä kahdella alalla - tietojenkäsittelyssä ja terveydenhoidossa.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Työttömyys

Viesti kenttiensankari »

Taijin harjoittaja kirjoitti: heinä 26, 2019, 15.12
Andy kirjoitti: heinä 23, 2019, 20.54 Hallitus esittää ensimmäiset keinonsa työllisyysasteen nostamiseksi 75%

1.) Työministeriö aikoo kehittää työvoimapalveluja
2. Työministeriö aikoo lisätä osallisuutta
3. Osaajien tarjonnan lisääminen
Näiden korkealentoisten suunnitelmien jälkeen voin kertoa tuttavantuttavasta, joka valmistui Turun yliopistosta valtiontieteen maisteriksi eikä millään löydä työtä siitä, minkä hän mieltää omaksi alakseen. Ainoa mitä pystyn neuvomaan, on että valtiotieteilijät ovat fiksua väkeä ja hänen kannattaa hakee mollista tietojenkäsittelyn työvoimakoulutuskurssin ja mennä sille. Siellä saa kolme kuukautta palkkaa ja valmistuu alalle, jolla on töitä. Myöhemmin sitten suorittaa yliopistossa tietojenkäsittelyn appron ja sitten kandin paperit työn ohessa ja tulevaisuus on hyvä.
Nykyäänhän töitä on lähinnä kahdella alalla - tietojenkäsittelyssä ja terveydenhoidossa.
Suomalaisten tulisi unohtaa ajatus "omasta alasta". Elämä on jatkuvaa oppimista ja mahdollisuuksien käyttöä. IT:ssä on Suomessa paljon töitä lähinnä sen takia, kun työn tuottavuus on tarpeeksi hyvä ja kattaa suomalaisten suuret palkkakustannukset.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit: 6245
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Työttömyys

Viesti AlexMachine »

We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.

Seuraajat

Kuvake
Beefcake
Kuvake
finnjet
Jarppa
JuusoJ
Jörri
Kari Aittomäki
Kuvake
kenttiensankari
magamies
MikkeM
Kuvake
Mjölnir
Kuvake
MtJ
Kuvake
Mänzy
Kuvake
NCP
Kuvake
Neo
Kuvake
Paanari
Kuvake
Pasi Lunden
PetriP
Kuvake
Point
Rahanpesijä
Riposte
saarikko
Taijin harjoittaja
Kuvake
TimoS
tohtorismies
Toivo
Kuvake
Totte