Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Yleissivistyksen taso

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Lauteille: Heinäkuu 2007

Yleissivistyksen taso

Viesti Valvoja »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 22, 2023, 02.33Pöyhkeä kaikentietävyys on vänkä ilmiö.
Kuten Potkustakin näjemme.
Jätetään tällaiset potkulaisiin kohdistuvat turhat kommentit pois.
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Yleissivistyksen taso

Viesti Ile »

Timpa kirjoitti: marras 20, 2023, 18.29 Mutta eikös kuunpimennys johdu siitä että aurinko menee maan ja kuun väliin?
Meillä fysiikan opettaja käsitteli erilaisten pimennysten yhteydessä kyllä lyhyesti tämänkin ilmiön todeten sitä kutsuttavan maailmanlopuksi.
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2012

Yleissivistyksen taso

Viesti Timpa »

Astronomiani kaipaa selvästi vielä hiomista :D

Kasarilla seurustelin hetken erään tytön kanssa. Kerroin hänelle ostaneeni koottavan puisen Santa Marian pienoismallin. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan ko. purjelaivasta. En sanonut mitään, mutta ajattelin että kyllä se pitäisi tietää. Hän oli vasta 17, joten se voi selittää asian. Tämä saattaa myös kuulua aiheisiin, joista luulee kaikkien tietävän, mutta se onkin vain oma harhaluulo.
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Yleissivistyksen taso

Viesti Lasse Candé »

Minulle santa mariasta tulee mieleen jokin ysärin mauste, kahvi tai vastaava makuelämys. Spontaanisti, ensimmäinen näistä. Ehkä sininen väri purkissa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Yleissivistyksen taso

Viesti Kari Aittomäki »

Minähän jatkuvasti törmään tähän että en osaa/tajua nykyjuttuja, en kekkaa mitä telkkarimainos mainostaa, en tunne julkkiksia.
Ja pidän itsestäänselvänä että vanhemmat, ikonisoidut jutut tunnetaan yhä.
Niinku että vaikka parikymppinen ois edes hajulla siitä kuka on Melville.
Tai edes kolmikymppiset.
Tai edes viiskymppiset.

Sitä sanotaan vanhenemiseksi.
Joka suks.

edit

Ikävä ettei kekään reagoinu tuohon Törnikirjaan, se ois loistava esimerkki negatiivisesta egopöngästä. Nykyilmiöstä.
Kun otetaan ikonisoitu hahmo tai ilmiö ja käsitellään asiaa suppeakatseisesti kyseenalaistaen.

Oksettava pykäelmä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Yleissivistyksen taso

Viesti Mika »

Törnistä virkattu kirja ei varmaan ole aktiivipotkulaisille tuttu. Etsimättä muistelen tuosta silti jutellun joskus aiemmin muutaman viestin verran jossakin ketjussa.

Melvillellä luulin sinun tarkoittaneen sitä kirjailijaa. Etunimeä, Hermann, tai sitä, että hän eli 1800-luvulla, en muistanut. Yhtään hänen kirjaansa en ole lukenut. Mutta koska elokuvaketjussa tänään kirjoitit jostakin ranskalaisesta ohjaajasta nimeltään Melville, oletankin sinun tarkoittaneen häntä. Menee heittämällä oman yleistietoni yli :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija

Yleissivistyksen taso

Viesti Lasse Candé »

Karilla on tuossa kulttuurin aikasidonnaisuudessa hyvä pointti. Yleissivistynyt vaikutelma tulee usein siitä, että viittaa erityisesti omaa kulttuuriaan vanhempiin tekeleisiin.

Heitin töissä vitsin ”round up the usual suspects” ja pohdin sen jälkeen juuri tätä ilmiötä. Noin 40-50-lukulaisilta olisi saanut varmaan suuresti kunnioitusta, kun tällainen pojankloppi siteeraa klassikoita… jotka ovat heitä edeltävälle sukupolvelle. Erityisesti pari vuosikymmentä sitten, kun olivat vielä skarppeja ja elokuvatarjonta oli vähäisempää. Saa nähdä, jos joskus 2050-luvulla jengi fiilistelee jotain ”I have the high ground”:eja. Itse naureskelen sitaatille joka viikko, erinäisissä meemeissä.

Korkeakulttuuriksi koettu on harvoin kovin uutta. Mutta sellaiset, jotka ovat ensimmäisten joukossa bongaamassa uusista asioista niitä hyviä juttuja, mitä muut bongaavat vasta myöhemmin, ovat cooleja. :D
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2012

Yleissivistyksen taso

Viesti Timpa »

Lasse Candé kirjoitti: marras 23, 2023, 23.40 Minulle santa mariasta tulee mieleen jokin ysärin mauste, kahvi tai vastaava makuelämys. Spontaanisti, ensimmäinen näistä. Ehkä sininen väri purkissa.
Juuri näin, eli "pitäisi tietää" on usein vain oman pään sisäinen juttu. Yleissivistys merkkaa eri ihmisille ihan eri asioita.

Törnistä:
Noin -86 - 87 käytiin kaverin kanssa (taas kerran) lempikaupassani US Eaglessa. Kaveri oli lähdössä Vekaranjärvelle sissikompaniaan ja hänelle piti saada sinne puukko. Kauppaan oli juuri saapunut tuoreita uusintapainoksia "Lauri Törnin tarina - kirjoja
https://menec.fi/?sivu=detail&id=175588

Kaveri osti kirjan mutta minä olin ihan että "kuka?".
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Yleissivistyksen taso

Viesti Kari Aittomäki »

Huuhuu, kylläpä ois topicissa taas niin monta polkua jota seurata..
No, tosta Törnistä.. tuo Jukka Tyrkkö oli kiintoisa kaveri itsessänsä, Euroopan bilekentillä kuikuillut sotakirjeenvaihtaja joka koki liittää suomalaiset SS-sällit Jääkäriliikkeeseen. Romantikko rujolla tavalla.
Jos on sama mies ketä ajattelen.

Törni on juu aika jänskä hahmotus, jotkut tietää ja huokuu tiedollansa ja isoin osa on että hä..
Ja sitte on niitä jotka pyrkivät aktiivisesti nooraamaan, hyvin samaan sävyyn kuin täkäläisistä tappelustaidoista kyseltäessä.
Näistä ei puhuta.
Eli mies tiedetään mutta.

Eikös se joku norjalais- tai ruotsalaisbändi taannoin koettanu huudattaa suomalaisia Törnin nimeen, melko hämmentynein tuloksin?

Mä olen itte osallistunut korkeakoulutettujen kera keskusteluun jossa kerroin Suomessamme elelevän porukkata joitten mielestä Suurin suomalainen ei ole Sibelius eikä Paavonurmi eikä edes Mannerheim vaan Lauri Törni.
Vastaanotto oli kiintoisa.

Eli onko yleissivistystä myöntää kuulleensa vai kieltää?
Kun tuo kieltely tuntuis liittyvän SS-kontekstiin.
Jonka ei kuvittelis olevan enään niin mustaaraamattua.
Kuvake
Valvojaninja
valvontakomissio
Lauteille: Toukokuu 2022

Yleissivistyksen taso

Viesti Valvojaninja »

Jos keskustelu tiivistyy Lauri Törniin, miehelle on oma ketjunsa.

viewtopic.php?t=23537-lauri-t%C3%B6rni
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Yleissivistyksen taso

Viesti Kari Aittomäki »

Niinno yritin kyllä puristaa näkökulman keskustelujen esilletuonteihin enkä varsinaisesti Törniin.
Törniä kun tuntuu olevan edelleen hiukan vaikea joittenkin käsitellä. Mutta se on toisen ketjun nautinta.
Mika kirjoitti: marras 24, 2023, 13.20 Melvillellä luulin sinun tarkoittaneen sitä kirjailijaa. Etunimeä, Hermann, tai sitä, että hän eli 1800-luvulla, en muistanut. Yhtään hänen kirjaansa en ole lukenut. Mutta koska elokuvaketjussa tänään kirjoitit jostakin ranskalaisesta ohjaajasta nimeltään Melville, oletankin sinun tarkoittaneen häntä. Menee heittämällä oman yleistietoni yli
Tämä on hyvä esimerkki niinku yleissivistelystä, koska Herman Melville 1.8.1819 – 28.9.1891 mielletään yhdeksi Suurista Tarinankertojista ja amerikkalaisista kirjailijoista.
Heidän kesken jotka Tarinoista eliksiirejä hörppivät.
Pääteoksensa on miltei ylittämätön Moby Dick, josta onnistunein leffaversio taitaa olla Tappajahai.
Minä luin kirjan aivan liian nuorena mutta silti se Elämäänähneen ja -kokeneen (Melville resus merillä) tarinointi ruhjoi mun olemani peruuttamattomasti, ei vähimmin sen takia että hän joutui nöyrtymään. Joka on maistettavissa.
Hän kuoli köyhänä ja naureskeltuna.

Kuka on Vihollinen.

No, nyt menee esoterian puolelle.

Herman Melvillelle kumarsi ranskalainen Jean-Pierre Grumbach 20.10.1917 – 2.8.1973 joka teki läjän uskomattomia elokuva-tarinoita J-P Melvillen nimisenä.
Hän myös eli, toimi vastarintaliikkeessä natseja vastaan ja tutustui sodanjäkeiseen krimimaalimaan, joka on nähtävissä niissä leffojensa kertakaikkisen kaikkisissa hahmoissa.

Kaurismäkien kertomakieli nojaa vankasti Melvilleen, samoin Jim Jarmuschin vähäeleisyys ja olemisenrytmin tallennus.

Esimerkkejä riittää.
Ja ne ja he ovat aikaan sidottuja.
Kekä esimerkiksi tietää mitä John Wayne tarkoittaa kutsumalla hahmoa nimityksellä pilgrim?
Se oli nämligen aika keskusteltu ja rohkea heitto.
Melvilleltä.
Lasse Candé
etupotkija

Yleissivistyksen taso

Viesti Lasse Candé »

Karin hyvät pohdinnat (yhä jonkin verran ajasta mutta myös) siitä, mitkä asiat ovat yleissivistystä, on paikallaan.

Joskus yleissivistys tulkitaan kapeasti kokoelmaksi asioita, jotka pitäisi tietää. (”Kuuluu yleissivistykseen tietää, että Pariisi ei ole mitä tällä hetkellä olen, vaan Ranskan pääkaupunki.) Itse en pidä tästä ajatuksesta, vaikka se onkin hyvä lähtökohta, jotta yleissivistyksen käsitteeseen pääsee edes jotenkin kiinni.

Mielestäni yleissivistys käsittää sen faktatietokomponentin lisäksi myös jonkinlaisia kurkotuksia erikoistuneemman tiedon piiriin ja asioiden jäsentelyjä. Esimerkiksi Karin hyvät analyysit Melvillestä (johon en muistaakseni ole perhetynyt) sekä esimerkiksi oivallus Moby Dickista ja Tappajahaista on myös laskettavissa yleissivistyksen piiriin, vaikka kaikilla ei ole (eikä pidä olla) noita tietoja ja vaikka tiedot ovatkin enemmänkin erikoistunutta tietoa.

Toisaalta myös jos ei tiedä joitain faktoja, jotka tulisi tietää, ei tämä välttämättä ole merkki vähäisemmästä yleissivistyksestä, jos tietoa on jostain muusta, minkä voi ajatella kompensoivan.

Minä minun 11 pisteelläni en ole yhtä yleissivistynyt kuin tässä 18:n kerhoon ilmoittautuneet. Ovat harvinaisen yleissivistyneitä ja muutenkin sivistyneitä he. Mutta luulisin, että on turvallista sanoa Suomessa olevan joku henkilö, joka sai tuosta 15 pistettä, mutta jonka yleissivistys ei ole yhtä hyvä kuin minun.

Minä olen henkilönä melko satunnaisesti asioita tietävä. Joissain asioissa on hyvä analysointikoneisto ja suurimmassa osassa asioita hyvä koneisto esittää kysymyksiä osaajille tai hakea tietoa. Nämä ovat jollakin tapaa myös osoitus yleissivistyksestä, vaikka eivät olekaan satunnaisesti valitun faktakokoelman hallinnan kannalta yhtään merkityksellinen asia.

Ja siis jos ei jo ilmennyt, niin kyllä: Tuo tulos kyrsii ihan hemmetisti. :D :D
Kuvake
Antti
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Liikuntafilologia

Yleissivistyksen taso

Viesti Antti »

Yleissivistykseen kuulunee myös tietää muun muassa se, että latinassa ei ole j-kirjainta, että keskiajalla katolinen kirkko esti kaiken tieteentekemisen ja että ”ukkostaa” on väärin, koska siinä on umpitavun edellä vahva aste.

Mutta missä ovat ammatillisen sivistyksen testit? Kai niitäkin voisi tehdä ainakin suurimmille ammattiryhmille. Onko esim. lääkärilehdissä sellaisia? ”Laita seuraavat verisuonitaudit yleisyysjärjestykseen”, ”millä kolmella tavalla voit lisätä potilasturvallisuutta”, ”yhdistä ruumiinaukko ja siihen erikoistunut lääkäri” jne. Vai aiheuttaisiko sana ”sivistys” sen, että pitäisi kysyä jotain Hippokrateesta, Constantinus Afrikkalaisesta tai Eucharius Rösslinistä?
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Yleissivistyksen taso

Viesti tapsaattori »

Onko sivistyneisyydellä ja yleissivistyksellä ero? Meinaan että jos ihmisen sanoo olevan sivistynyt, niin onko se eri kuin että olisi hyvä yleissivistys? Intuitiivisesti tuntuis siltä, että yleissivistys viittaisi enempi tietopohjaan ja sivistyneisyys laajemmin ja varsinkin käytöstapoja koskettaen
Lasse Candé
etupotkija

Yleissivistyksen taso

Viesti Lasse Candé »

Minä haluan henkilökohtaisesti nähdä, että tuossa on jokin sumea ja samaan aikaan hyvinkin dynaaminen raja. Tällöin käsitteet on hyvä jollakin tasolla erottaa toisistaan ja samalla tunnustaa niiden menevän osin päällekäin. Mutta en edes tiedä miten tämä asia omasta mielestäni toimii.

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
Kari Aittomäki
Lasse Candé
Kuvake
Mänzy
saarikko
Kuvake
Timpa