Sulla on siis kova yleis-civistys.Lasse Candé kirjoitti: ↑marras 26, 2023, 18.56 Ja siis jos ei jo ilmennyt, niin kyllä: Tuo tulos kyrsii ihan hemmetisti.![]()
![]()
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

Yleissivistyksen taso
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 6603
- Lauteille: Lokakuu 2009
Yleissivistyksen taso
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16299
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Yleissivistyksen taso
Yleissivistys on hiukan ristiriitaisesti aina kai kuitenkin rajallinen ja suppeakin?
Yleisasiantuntijoita ei ole, ne tietokilpailijan hämmästyttäjätkin ovat enimmin detaljeja helposti taltioiva ihmislajike.
Mäkin tunnen pari.
Moni kokee esittää (yleis)sivistynyttä esittämällä mielipiteen asiasta kuin asiasta, varmalla golossilla.
Isäntä on talossa.
Positiivisesti asennoituen yleistiedot sisältänevät tietynlaista kykyä kiinnostua ajasta ja ilmiöistä ja tarvittaessa jopa innostuen syväkiinnostua karusellista kustakin.
Lämmin innostus ja varma ulosanti on mahtavaa kohdattavaa, se friskaa päätä/niskaa.
Josta kohtaa Potku on ollu loputtoman mukava pussi tonkia.
Yleisasiantuntijoita ei ole, ne tietokilpailijan hämmästyttäjätkin ovat enimmin detaljeja helposti taltioiva ihmislajike.
Mäkin tunnen pari.
Moni kokee esittää (yleis)sivistynyttä esittämällä mielipiteen asiasta kuin asiasta, varmalla golossilla.
Isäntä on talossa.
Positiivisesti asennoituen yleistiedot sisältänevät tietynlaista kykyä kiinnostua ajasta ja ilmiöistä ja tarvittaessa jopa innostuen syväkiinnostua karusellista kustakin.
Lämmin innostus ja varma ulosanti on mahtavaa kohdattavaa, se friskaa päätä/niskaa.
Josta kohtaa Potku on ollu loputtoman mukava pussi tonkia.
-
- etupotkija
- Viestit: 94831
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Yleissivistyksen taso
Minä taidan tuntea hyvin harvan tällaisen Mr. Renaissance Manin, joka on on aina tuomassa esille lukemaansa, vaikka kyse on tekemisestä, mutta sitähän nämä eivät mainitse, että kokemusta tekemisestä ei ole tai sitä on hyvin vähän. Tyypillistä näille on tarjota neuvoja pyytämättä ja vieläpä ehkä kritisoiden ("Tuo on väärin, sen pitäisi olla..."). Noista ihmistä riittää hupia aika paljonkinKari Aittomäki kirjoitti: ↑marras 28, 2023, 01.37 Moni kokee esittää (yleis)sivistynyttä esittämällä mielipiteen asiasta kuin asiasta, varmalla golossilla.
Isäntä on talossa.

Isännän sijaan minulle tulee mieleeni pikemminkin

Onko yleissivistynyttä yrittää esittää kovin yleisivistynyttä?
-
- etupotkija
- Viestit: 21247
- Lauteille: Joulukuu 2007
Yleissivistyksen taso
Kaikki vaan järjellisyyden testiin, jatkamalla jutustelua. Jos kiinnostaa toisen tiedon tai kokemuksen taso, se selviää kyllä, jos itsellä on kohtuullinen perusosaaminen juteltavasta asiasta.
Mutta toisaalta, miksipä se kiinnostaisikaan? Mielenkiintoistahan on se, mitä herkkuja nyyttäripöytään tuodaan. Sekin selviää sitten jutustelemalla.
Hedelmällisempi tapa kuin piilottaa omia heikkouksia onkin lätkiä ne mahdollisimman nopeasti pöytään. Parhaassa tapauksessa jollakulla muulla on asiasta parempaa tietoa.
Karin ”yleis- vs erikoistunut tieto” -asettelu ehkäpä paljasti minulle oman näiden välisen sumeuden kelan ytimen. Yleinen viittaa jollakin tapaa laaja-alaisuuteen. Se ei siis yleensä ole kaiken perusta, vaan sen sijaan enemmänkin kaiken kattava. ”Yleissivistyksen” suppean tulkinnan mukaista tietopankkia pitäisi ehkä ennemminkin kutsua ”perustiedoksi”, yleistiedon tai varsinkin yleissivistyksen sijaan?
Ehkä sana ”yleinen” näkyykin kahdessa merkityksessä. Usein mainitsemanani laaja-alaisuutena, mutta onko se tässä sitten enemmän siinä merkityksessä, että monet ihmiset jakavat kyseiset tiedot ja se on siis usein (eli yleisesti) ihmisten osaamisen osaa? Eikä siis niin, että tieto on erityisen sijaan laaja-alaista (eli yleistä)?
Minä kannatan molempia tulkintoja samanaikaisesti ja siten, että käsite tätä kautta sekoittuu sivistyksen käsitteeseen. Tämä on tietenkin ongelma käsitteiden mielekkyyden kannalta, mutta johtaako kova pyrkimys määritellä nämä käsitteet vahvemmin erillisiksi suurempiin ongelmiin? Itse luulen, että näin on.
Mutta toisaalta, miksipä se kiinnostaisikaan? Mielenkiintoistahan on se, mitä herkkuja nyyttäripöytään tuodaan. Sekin selviää sitten jutustelemalla.
Hedelmällisempi tapa kuin piilottaa omia heikkouksia onkin lätkiä ne mahdollisimman nopeasti pöytään. Parhaassa tapauksessa jollakulla muulla on asiasta parempaa tietoa.
Karin ”yleis- vs erikoistunut tieto” -asettelu ehkäpä paljasti minulle oman näiden välisen sumeuden kelan ytimen. Yleinen viittaa jollakin tapaa laaja-alaisuuteen. Se ei siis yleensä ole kaiken perusta, vaan sen sijaan enemmänkin kaiken kattava. ”Yleissivistyksen” suppean tulkinnan mukaista tietopankkia pitäisi ehkä ennemminkin kutsua ”perustiedoksi”, yleistiedon tai varsinkin yleissivistyksen sijaan?
Ehkä sana ”yleinen” näkyykin kahdessa merkityksessä. Usein mainitsemanani laaja-alaisuutena, mutta onko se tässä sitten enemmän siinä merkityksessä, että monet ihmiset jakavat kyseiset tiedot ja se on siis usein (eli yleisesti) ihmisten osaamisen osaa? Eikä siis niin, että tieto on erityisen sijaan laaja-alaista (eli yleistä)?
Minä kannatan molempia tulkintoja samanaikaisesti ja siten, että käsite tätä kautta sekoittuu sivistyksen käsitteeseen. Tämä on tietenkin ongelma käsitteiden mielekkyyden kannalta, mutta johtaako kova pyrkimys määritellä nämä käsitteet vahvemmin erillisiksi suurempiin ongelmiin? Itse luulen, että näin on.
-
- etupotkija
- Viestit: 3180
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Liikuntafilologia
Yleissivistyksen taso
Historiallisesti voidaan tietysti puhua laaja-alaisuudesta tai kaikenkattavuudesta, koska sitähän "ensyklopedinen" tai Comeniuksen "pampedinen" tieto kirjaimellisesti on. Mutta jos yleistiedolla tarkoitetaan tätä, niin sitten ei tarvitse tosiaan keskustella siitä, mitä siihen kuuluu, koska siihen kuuluu kaikki.
Mutta jos pysytään tässä normaalimmassa merkityksessä, voidaan edelleen kysyä, kuinka laaja-alaista yleissivistyksen pitäisi olla, eli mitä kaikkea sen pitäisi kattaa. "Perustiedolla" viitataan yleensä jotain tiettyä aihetta koskeviin tietoihin, joita voi siten tarvittaessa syventää, eli mielestäni ei kannata hämmentää asioita alkamalla kutsua yleissivistystä sillä nimityksellä. Voidaan kysyä, minkä kaikkien alojen perustietojen pitäisi sisältyä yleissivistykseen. Toisaalta yleissivistyksen voi ajatella kokonaisuutena kattavan kaikki kansalaisen perustiedot ja -taidot, esim. luku-, kirjoitus- ja laskutaidon.
Aihetta sivuaa Wilhelm von Humboldtin yksilönvapautta korostava sitaatti hänen kirjeestään Preussin kuninkaalle, tässä nopeasti tehtynä kankeana käännöksenä:

Mutta jos pysytään tässä normaalimmassa merkityksessä, voidaan edelleen kysyä, kuinka laaja-alaista yleissivistyksen pitäisi olla, eli mitä kaikkea sen pitäisi kattaa. "Perustiedolla" viitataan yleensä jotain tiettyä aihetta koskeviin tietoihin, joita voi siten tarvittaessa syventää, eli mielestäni ei kannata hämmentää asioita alkamalla kutsua yleissivistystä sillä nimityksellä. Voidaan kysyä, minkä kaikkien alojen perustietojen pitäisi sisältyä yleissivistykseen. Toisaalta yleissivistyksen voi ajatella kokonaisuutena kattavan kaikki kansalaisen perustiedot ja -taidot, esim. luku-, kirjoitus- ja laskutaidon.
Aihetta sivuaa Wilhelm von Humboldtin yksilönvapautta korostava sitaatti hänen kirjeestään Preussin kuninkaalle, tässä nopeasti tehtynä kankeana käännöksenä:
(*allgemein + Bildung = Allgemeinbildung = yleissivistys.)On varmasti olemassa tiettyjä tietoja, joiden on oltava yleisiä*, ja vielä enemmän tietty asenteen ja luonteen kasvatus*, joka ei saa puuttua keneltäkään. Jokainen on ilmeisesti vasta silloin hyvä käsityöläinen, kauppias, sotilas tai liikemies, kun hän on sinänsä eikä hänen erityisen ammattinsa suhteen hyvä, säädyllinen ja säätynsä mukaan valistunut ihminen ja kansalainen. Antakaa hänelle kouluopetus, joka on tätä varten tarpeellinen, jolloin hän myöhemmin omaksuu helposti ammattinsa vaatimat erityistaidot ja säilyttää aina vapauden siirtyä – kuten elämässä usein käy - yhdestä ammatista toiseen.
► Näytä
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
-
- etupotkija
- Viestit: 6603
- Lauteille: Lokakuu 2009
Yleissivistyksen taso
Älykkyys ja huumorintaju ovat tunnetusti ominaisuuksia, joiden haltijan ei kuulu mainostaa niitä itsellään olevan. Varmaan yleissivistyskin kuuluu vähän samaan sarjaan. Näkyy kun on näkyäkseen mutta erillinen korostaminen on helposti tyylitöntä.
-
- etupotkija
- Viestit: 94831
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Yleissivistyksen taso
Olisin yllä olevasta samaa mieltä. Oma huomioni − ja uskoakseni myös Karin − oli siinä, että henkilö esittää tietävänsä enemmän kuin tietää. Siitä tietysti herää kysymys: miten yleissivistyksestä on tullut niin tärkeää, että sitä pitää korostamalla korostaa? Jotakin maagista tässä yleistiedon ja yleissivistyksen konseptissa on.
-
- etupotkija
- Viestit: 5349
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
Yleissivistyksen taso
Olikohan se Antti, joka sanoi mielestäni osuvasti. Yleissivistystä saa peruskoulussa, jossa samalla opitaan miten eletään toisten kanssa. Jos sen suorittaa läpi, on saanut yleissivistyksen ja toivottavasti myös jossain määrin omaksunut. Siitä sitten sopii jatkaa syventämään sivistystä, jopa erikoistumaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
-
- etupotkija
- Viestit: 3180
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Liikuntafilologia
Yleissivistyksen taso
Kuulostaa kyllä joltakin, mitä voisin olla sanonut.
Meillä Suomessa asiassa on sellainenkin historia, että köyhän ja kurjan kansan on panostettava sivistykseen eli koulutukseen noustakseen suurien kulttuurikansojen joukkoon. Ehkä tämän vuoksi sivistyksestä (miten se siten ymmärretäänkin) on meillä tullut jonkinlainen kaikkia velvoittava asia, jossa kilpailusta on tullut sitten eräänlaista kansanhuvia, minkä johdosta on alettu myös keskustella siitä, mikä on sitä "oikeaa" sivistystä (tai "viisautta"), koska ne, jotka kokevat yleistietojaan pidettävän vähäisempinä, ärsyyntyvät asiasta.
Meillä Suomessa asiassa on sellainenkin historia, että köyhän ja kurjan kansan on panostettava sivistykseen eli koulutukseen noustakseen suurien kulttuurikansojen joukkoon. Ehkä tämän vuoksi sivistyksestä (miten se siten ymmärretäänkin) on meillä tullut jonkinlainen kaikkia velvoittava asia, jossa kilpailusta on tullut sitten eräänlaista kansanhuvia, minkä johdosta on alettu myös keskustella siitä, mikä on sitä "oikeaa" sivistystä (tai "viisautta"), koska ne, jotka kokevat yleistietojaan pidettävän vähäisempinä, ärsyyntyvät asiasta.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)