Olin itse Kouvolassa 1989, josta muutettiin sitten Haminaan loppuvuodesta. Portilla kerran väijyssä, silloin ei pamppua kummepaa asetta annettu, syystä että joku innokas oli viereisellä ostarilla ryöstön havaittuaan ruvennut räiskimään sinne suuntaan.bantza kirjoitti: Tuosta vartiosta. Ukko oli 60-luvulla Kouvolassa intissä. Kasarmihan on aikaslailla siinä keskustassa ja viikonloppuisin oli kuulemma mukavaa olla siinä portilla väijyssä kun kaupungin anniskeluliikkeet menivät kiinni. Ilmaan oli kuulemma ammuttu useamminkin, muista laakeista ei ukko puhunut.
Pääsin muuten tekemään ilmoituksen tulevalle pv:n komentajalle (Hägglund), joka tuolloin oli Kaakkois-Suomen sotilasläänin komentaja ja tuli itsenäisyyspäiväparaatista vk-alueelle. Oli muutenkin aika mielenkiintoinen väijyvuoro kun enemmän tai vähemmän juhlinutta porukkaa hiippaili sinne kassulle.
Kouvolan väijyssä oli myös toinen mielenkiintoinen piirre tuolloin: arestilaisia vartijoivilla oli myös vain pamput, mikä oli aika hupaisaa kun kopeissa oli puulämmitteiset kamiinat ja arestilaiset itse hakkasivat niihin puut. Siinä sitten mentiin jonossa, vartijalla puupamppu ja arestilaisella kirves.
Vartiomiesten ammukset (kiertoväijyllä sentään oli rynkky) olivat siellä sellaisessa laatikossa, jossa joka ammus oli omassa kolossaan. Tutkimme niitä tarkemmin ja huomasimme että useita ammuksia oli vaihdettu räkäpäihin, joihin oli vain vaihdettu luoti sen puuluodin tilalle. Itsekin tehtailimme hyvin aidon näköisiä ammuksia ampumaradalta löydetyistä luodeista ja räkäpäistä, eli en ihmettele jos sieltä katoaa noita ampumatarvikkeita.
Kouvolan kassu oli aika legendaarinen, kuulemma Korian jälkeen Suomen paskin. Saimme luvan tuoda omat makuupussit ja nukkua smurffit päällä, koska talvella tuvissa oli aamuisin pakkasta. Pesulle mentiin sentään runkkupuvussa ja kusiluistimissa. Kummasti heräsi vaikka aikaa ei ollut kuin joko kusella käyntiin tai hampaiden pesuun.
Mut joo, huhujahan tässä piti... Kuulemma kasarmialueella oli jonkun skapparin tytär, joka oli suht... antelias ja isukki erityisen ärhäkkä jos joku jäi kiinni ns. rysän päältä. Ja niinikään siellä kuulemma kierteli joku kuuromykkä nainen, joka kävi kiertoväijylle tekemässä aina ehdotuksia (usein menestyksellä).
- Marko