Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Aiheet: 62
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Viesti katar »

Pppppaaahhhh, yritin tehdä sitä nollausta tolle kellolle, no ei tapahtunut yhtikäs mitään. Perkele. :eviL
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
flammee
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 120

Viesti flammee »

Eppu kirjoitti: helmi 21, 2024, 16.15 Sykemittareiden malleista pohdintaa. Itse olen kokenut, että aika perusmallillakin pärjää. Välillä aina katselen, että pitäisikö hankkia hienompi, sellainen mikä antaa ties mitä harjoitusvastelukuja ym. Mutta nääh. Garminin vivoactive 4 ollut nyt siis kolmisen vuotta (n. 200 € luokassa nykyään). Se mittaa sykkeen, gps:n ja ajan. Untakin se arvioi, sykevälivaihtelua ja "body batteryä". Itse en ole vielä keksinyt, mikä lisädata oikeasti muuttaisi sitä miten harjoittelen ja elän.
Itellä oli ekana hienompi malli jossa oli kaikenlaisia toimintoja, garmin 610, tais maksaa ~450€.. Huomasin että tuli vilkuiltua lenkillä kaikenlaista turhaa dataa ja kosketusnäyttö, niin vaihdoin sitten ~100€:n perusmalliin, Ei kosketusnäyttöä, näkee reaaliaikaisen nopeuden, keskinopeuden, matkan ja ajan. Sekä sykkeen, jos sykepantaa käyttää, en käytä. Päivitin hieman uudempaan versioon samasta perusmallista paremman akunkeston, pienemmän koon (paksuus lähinnä) ja että treenit pysty uploadaan bluetoothilla eikä vaan usbilla.. On ollut ihan ok. välillä ei uploadaa kaikkia treenejä, mutta strava ja garmin on mulla toissijaisena ja niihin menee vaan juoksentelut ja suunnistukser silleen automaattisesti, ontrail mulla on se pääasiallinen nettiharjoituspäivyri, johon mahuaalisesti kirjaan kaikki treenit.
– Science that can't be questioned is religion.
Kuvake
Puni
etupotkija
Lauteille: Kesäkuu 2010
Aiheet: 55
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu

Viesti Puni »

Pitäsköhän tehdä säie VR-härvelit harjoitusvälineinä.

Jaksaspa.
Kuva
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Aiheet: 19
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Viesti Eppu »

Tein seminaaritauolla itsellenikin yllätyksenä tämän tyyppisen videon, enemmän kun olen tubettanut muista aiheista. Puhun läpi pääpiirteissään perustelut sille, miksi esimerkiksi omia todellisia sykealueita kannattaa selvitellä, jos sykealueiden mukaisesti treenaa. Tässäkään asiassa yleistykset eivät aina osu yksilön tilanteeseen.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Aiheet: 19
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Viesti Eppu »

Tl;dr: Jos sykemittarista tahtoo saada tavoitteellisessa harjoittelussa tehoja irti, kannattaa testauttaa omat harjoitusalueet ja perehtyä miten milläkin alueella kannattaa harjoitella.

Olen ehtinyt pohdiskella tämän ketjun aihetta vähän enemmän kuin vähän, olen viimeisen kahdentoista kuukauden aikana kellottanut sykemittari ranteessa vähän yli 427 tuntia treeniä. Tähän päälle tulee arjen aktiivisuus ja muu elämä, mittari on ranteessani 24/7, paitsi ladatessa ja saunassa. Nykyinen Garmin Forerunner 965 -kello minulla on ollut vähän yli vuoden, mutta Garminin ekosysteemissä olen ollut tätä nykyä aika tasan viisi vuotta. On siis meinaan dataa!

Koska lajini on tavoitteellinen kestävyysjuoksu, syke- ja paikkatiedon mittaaminen ovat mielestäni aivan ehdottomia työkaluja. Tänään äidyin kuitenkin pohtimaan jälleen sitä, miten tärkeää sykealueiden oikea mittaus olisi myös vähemmän tavoitteellisille tai oheisharjoittelun kannalta, vai onko?

Edellisen viestin videolla kerroin tuoreeltaan, miten suora maksimaalisen hapenottokyvyn testi muutti sykealueideni rajoja merkittävällä tavalla, jopa kymmenillä lyönneillä. Nyt kun harjoitteluni on kohta vuoden verran tapahtunut paremmin todellisuutta kuvaavien arvojen mukaan, voisi ajatella, että minulla on valtavasti dataa harjoittelun kehittävyydestä. Kuitenkin on käynyt niin, että harjoitusmenetelmien ja -tavoitteiden muuttuessa samalla, ei minulla ole erityisen hyvää laajaa verrokkidataa. Kauden ainoaa katumaratonaikaa ei kannata nostaa tarkasteluun, koska syitä kanttaamiseen oli lukemattomia, jotka eivät olleet linjassa pidemmän ajan kehityskäyrän kanssa. 12kk leposykkeen kehitystrendi edelliseltä kolmelta vuoden tarkastelujaksolta on 51-47-43, jotain siis tapahtuu.

Asiaan! En pärjäisi ilman sykemittaria. Yksi yleisimmistä ohjeista varsinkin aloitteleville lenkkeilijöille on, että suurin osa harjoittelusta tulisi olla todella kevyttä ja peruskestävyysharjoittelun aikana pitäisi pystyä puhumaan kokonaisin lausein, mielellään puuskuttamatta. Nyt kun vuosi sitten selvisi, että aerobinen kynnykseni onkin 170, eikä maksimisykkeestä automaattisesti laskettu 143, on PK1-harjoitteluni tehty keskisykkeellä 150 ja PK2-harjoittelu keskisykkeellä 160. En todellakaan pysty keskustelemaan puuskuttamatta, varsinkaan jälkimmäisellä. Ajatus on mielestäni jopa kiero, jos sohvalla istuskellen ja keskustellen sykkeeni on vaikkapa kuudenkymmenen paikkeilla, miten voisin jatkaa samanlaista keskustelua, liikkuessani niin, että kehoni vaatii niin paljon enemmän happea, että sydämeni on lyötävä yli sata kertaa useammin minuutissa?

Sitten se pointti oheisarhjoittelusta ja oikeista sykealueista, tästä keskusteltiin täällä joskus vuosia sitten. Nyt jos emme puhukaan sohvan pohjalta ponnistavasta itseään aktivoimaan pyrkivästä ihmisestä, vaan liikunnan harrastajasta tai urheilijasta, jolla on paljon fyysistä aktiivisuutta ja kapasiteettia, ja hän pyrkii harjoittamaan oheisharjoittelulla jotain sellaista kestävyyskunnon aluetta, jonka suhteen hänen lajisuorituksessaan/-harjoittelussaan on kapeikko. Onko oheisarjoittelu tehokasta, jos se tehdään väärällä tehoalueella?

Varmasti esimerkiksi minunkin kehossani tapahtuu jotain aineenvaihdunnallisia hyödyllisiä tapahtumia myös sykealueella 130-140 lyöntiä, mutta jos tarkoitus on parantaa ja optimoida kehon kykyä hyödyntää happea osana tekemistä, rajallisessa määrässä harjoittelua, oikea vaste lienee lähempänä aluetta 160-170. Ja tämä siirrettynä muihin vastealueisiin. Esimerkiksi minulla on suhteellisen korkea aerobinen kynnys, mutta sen jälkeen tehoja nostettaessa kyky työskennellä leikkautuu taas sitten sitäkin sutjakammin, osittain myös harjoitustapojeni vuoksi.

Lopuksi vielä havainto maksimisykkeen testaamisesta. Vuosi sitten mattotestissä lopetin, kun en enää saanut motivoitua itseäni antamaan itsestäni enempää ulos. Maksimisykkeeni oli tuossa kohtaa 201 lyöntiä minuutissa. Testiä seuranneiden kuukausien aikana harjoitteluuni tuli sellaisen nopeusalueen harjoittelua, jota en ollut aiemmin tehnyt, ja keväällä tein jopa viiden viikon maksimikestävyysblokin, jonka harjoitusten huipuksi saatoin kellottaa 210-213 sykkeitä. Olen siinä käsityksessä, että ihmisen maksimisyke ei treenillä nouse, mutta kyky ottaa itsestään irti kasvaa. Koneet tykkää kun niitä käytetään. Niin, ja sykealuetestit pitäisi tehdä sillä lajilla, mitä aikoo käyttää (oheis)harjoittelussa.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram

Seuraajat

Aerkank
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Daddy
Kuvake
Eppu