Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjaharjoittelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#151

Viesti Mika »

Killuminati kirjoitti:
Mika kirjoitti: Niin no... Mutta ei tuossa tuon mukaan siis sen kummallisemmasta ole loppujen lopuksi kyse kuin missään muussakaan - eikä oikein voisikaan olla. Teillä vain nuo mielikuvat tehostavat juuri teidän tapaanne harjoitella omaa lajianne ja kuuluvat varmaankin kiinteänä osana joko lajinne tai opettajanne opetusmetoideihin.
Eihän me olla kummallisuuksista puhuttu vaan siitä, miten monimutkaisia noi on selittää tarkkaan. Kaikissa lyönneissä on loppujen lopuksi kyse lihasten oikeanlaisesta jännittämisestä oikeaan aikaan mutta noihin syventymällä löydetään sitten eroja esim siinä, millaisia impakteja ne aiheuttavat.
No, niin mäkin ehdin jo luulla - mutta sitten sä iskit takavasemmalta tällä alla olevalla :D
Killuminati kirjoitti: Ite olen siinä ymmärryksessä, että uloshengitys aktivoisi tärkeällä tavalla osaa sisäisistä jutuista ja toi keskivartalon jännittäminen tuntuisi siltä, koska on tärkeää aktivoida koko keho lyönnin aikana ja keskivartalo on sellanen osa, mikä jää "normaalisti" aktivoinnin ulkopuolelle, jolloin siihen on tärkeää kiinnittää huomiota ?
Mitä nuo "sisäiset jutut" sitten ovat, jos eivät jo mainittuja?

Killuminati kirjoitti: Kuten mainitsin, kyllähän noista voi alkaa luetella fysiologisia yksityiskohtia niinkuin sorruin tekemään yllä. Mutta nyt tässä musta sorrut taas tuohon "länsimaiseen ajattelutapaan" mistä puhuin aiemmin - pidät aitona ideana jotain konkreettista, jotain mitä on helppo käsitellä, ja tämän vuoksi et näe että tuohonkin asiaan on myös tuhat muuta yksityiskohtaa, jotka löytää abstraktin idean kautta, kun taas noihin konkreettisiin yksityiskohtiin keskittymällä ei pysty johtamaan muita tärkeitä puolia.
Tätäkään en ihan ymmärrä. Mitä tuo "länsimaiseen ajatteluun sortuminen" tarkoittaa? Kyse ei siis olekaan lihaksista ja lihasjännityksestä?

Sehän nyt on selvää, ettei mitään tuollaista voi noin vain selittää, mutta en ymmärrä sen yhteyttä länsimaiseen ajatteluun - enkä edes tiedä mitä länsimainen ajattelu (tässä yhteydessä ainakaan) tarkoittaa. Selventänet :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#152

Viesti Aki Korhonen »

voi rähmä, tästä lähti sittenkin se 200 viestin ketju... :tu:
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#153

Viesti PaavoH »

Mika kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Ite olen siinä ymmärryksessä, että uloshengitys aktivoisi tärkeällä tavalla osaa sisäisistä jutuista ja toi keskivartalon jännittäminen tuntuisi siltä, koska on tärkeää aktivoida koko keho lyönnin aikana ja keskivartalo on sellanen osa, mikä jää "normaalisti" aktivoinnin ulkopuolelle, jolloin siihen on tärkeää kiinnittää huomiota ?
Mitä nuo "sisäiset jutut" sitten ovat, jos eivät jo mainittuja?
En tiedä, mutta tunnen paremmin. Kai ne ovat tuota lihasten aktivaatiota vielä syvemmin, jotain missä kokonaisuuteen tulevat mukaan kaikki syvät ja pienet lihakset jollain erittäin erikoistavalla.
Killuminati kirjoitti: Kuten mainitsin, kyllähän noista voi alkaa luetella fysiologisia yksityiskohtia niinkuin sorruin tekemään yllä. Mutta nyt tässä musta sorrut taas tuohon "länsimaiseen ajattelutapaan" mistä puhuin aiemmin - pidät aitona ideana jotain konkreettista, jotain mitä on helppo käsitellä, ja tämän vuoksi et näe että tuohonkin asiaan on myös tuhat muuta yksityiskohtaa, jotka löytää abstraktin idean kautta, kun taas noihin konkreettisiin yksityiskohtiin keskittymällä ei pysty johtamaan muita tärkeitä puolia.
Tätäkään en ihan ymmärrä. Mitä tuo "länsimaiseen ajatteluun sortuminen" tarkoittaa? Kyse ei siis olekaan lihaksista ja lihasjännityksestä?

Sehän nyt on selvää, ettei mitään tuollaista voi noin vain selittää, mutta en ymmärrä sen yhteyttä länsimaiseen ajatteluun - enkä edes tiedä mitä länsimainen ajattelu (tässä yhteydessä ainakaan) tarkoittaa. Selventänet :)
"Länsimaisella ajattelulla" viittasin mun edelliseen viestiin, jossa puhuin siitä että länsimaissa tällaiset jutut ymmärretään yleensä siksi väärin, kun kaikkiin halutaan sellaisia vastauksia, jotka on mahdollista kirjoittaa paperille tai esittää jotenkin kaavana, muuten ilmiö ei ole luotettava.

Tästä tulee sitten taantumista osaamisessa, kun kiirehditään "yksinkertaisiin" ja helppoihin vastauksiin, jotka voisi esittää "tieteellisesti", kun sitten unohdetaan ne abstraktimmat ja vaikeemmin selitettävämmät kehon ilmiöt, jotka myös ovat yhtä lailla olemassa.

Kehittyminenkin pysähtyy, kun tullaan pisteeseen että "Tässähän se onkin ! Kyse on vain tästä !" ja kuvitellaan ymmärtävänsä kokonaisuus, vetämällä langat asiasta toiseen hyvin kireelle tarkoituksena vaan luoda jokin paketti, joka sitten on vielä vajaa, mutta joka tyydyttää ja jota pidetään valmiina, koska se kuulostaa loogiselta ja tieteelliseltä.

Sen sijaan oikea tapa olisi mun mielestä vaan jatkaa ohjattua treenausta, myöntää ettei ymmärrä kaikkea, ei mennä minnekkään huuhaa-osastolle mutta ei ruveta panikoimaan sen kanssa, että "mikä tän looginen selitys nyt on". Keho ymmärtää, pää ei. Näin se mulla ja ymmärtääkseni monella muulla on ainakin.

Toinen juttu on myös se, että vaikka osattaisiin selittää ilmiö jollakin tieteellisellä tavalla, ei se auttaisi treenissä koska tuloksena olisi varmaan A4:n kokoinen lista muuttujista, jotka on saatavat oikealla tavalla sisäistettyä. Siitä sitten lukemalla ja tekemällä tulee vaan pää kipeäksi ja mennään hakoteille. Kun sen sijaan voitaisiin treenata annetuin ohjein, löytää ne jutut, kokeilla niitä, kehittää aina vaan lisää ja aina välillä saaden viisaammiilta ohjeita. Ei kovin tieteellisiä ohjeita mutta kappas kun ne ideatason ohjeet avaavatkin oikeen kunnolla montakin asiaa. Esimerkiksi "qi kulkee sinne ja tänne" - ei ihmisessä ole mitään taika energioita oikeasti, mutta tollasella abstraktilla mielikuvalla saadaan aktivoitua oikeat jutut, mitkä muuten ovat hyvin vaikeita.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjaharjoittelu

#154

Viesti Lasse Candé »

Mika kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Ite olen siinä ymmärryksessä, että uloshengitys aktivoisi tärkeällä tavalla osaa sisäisistä jutuista ja toi keskivartalon jännittäminen tuntuisi siltä, koska on tärkeää aktivoida koko keho lyönnin aikana ja keskivartalo on sellanen osa, mikä jää "normaalisti" aktivoinnin ulkopuolelle, jolloin siihen on tärkeää kiinnittää huomiota ?
Mitä nuo "sisäiset jutut" sitten ovat, jos eivät jo mainittuja?
Kai lihakset on tässä vähän väliä mainittu. Käsittääkseni hyvin suuri osa kaikista lihaksista on jotenkin yhteydessä hengitykseen. Tässä mielessä on helposti kuviteltavissa että uloshengitys saattaa kannattaa. Syyn selittämistä ei olla kai nyrkkeilyssäkään koettu tarpeelliseksi kun vain tiedetään että uloshengityksen avittamana saadaan parempia lyöntejä ja sillä on myös itseä suojaava vaikutus.

Itse uskon myös, että kun keuhkot ovat lähempänä tyhjää kuin täyttä, ovat lihakset paremmin järjestyneet tuottaakseen voimaa lyönteihin, sillä ihmisen sisällä ei ole kahta suurta täyttä ilmapalloa kaiken toiminnan tiellä.


Tässä keskustelussa kuitenkin on nähdäkseni pohjimmiltaan siitä kyse että toiset haluaisivat erotella ja toiset hakea osasia yhdistäviä sääntöjä tai mielikuvia, mitä sitten kutsutaan sisäisiksi jutuiksi. Itse pidän vuorottelusta näiden kahden välillä. Ja mekaniikasta, mikä ei oikeastaan putoa kumpaankaan lokeroon.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Liikesarjaharjoittelu

#155

Viesti Kurowashi »

Viimeistään nyt meni nämä jutut vähän liian korkealta ohi. Aivan kuin radiokin toimisi sinisellä valolla ja kohinalla. Siis minkä toiminnan tielle ne keuhkot täytenä asettuvat?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#156

Viesti Mika »

Killuminati kirjoitti:
Mika kirjoitti:Mitä nuo "sisäiset jutut" sitten ovat, jos eivät jo mainittuja?
En tiedä, mutta tunnen paremmin. Kai ne ovat tuota lihasten aktivaatiota vielä syvemmin, jotain missä kokonaisuuteen tulevat mukaan kaikki syvät ja pienet lihakset jollain erittäin erikoistavalla.
OK. Ehkä Akilla oli myös hieman konkretiaa ajatustensa takana? :) Tai ehkä kyse on jostakin muusta. En tiedä, en tunne noita lajeja.
Killuminati kirjoitti: "Länsimaisella ajattelulla" viittasin mun edelliseen viestiin, jossa puhuin siitä että länsimaissa tällaiset jutut ymmärretään yleensä siksi väärin, kun kaikkiin halutaan sellaisia vastauksia, jotka on mahdollista kirjoittaa paperille tai esittää jotenkin kaavana, muuten ilmiö ei ole luotettava.

Tästä tulee sitten taantumista osaamisessa, kun kiirehditään "yksinkertaisiin" ja helppoihin vastauksiin, jotka voisi esittää "tieteellisesti", kun sitten unohdetaan ne abstraktimmat ja vaikeemmin selitettävämmät kehon ilmiöt, jotka myös ovat yhtä lailla olemassa.

Kehittyminenkin pysähtyy, kun tullaan pisteeseen että "Tässähän se onkin ! Kyse on vain tästä !" ja kuvitellaan ymmärtävänsä kokonaisuus, vetämällä langat asiasta toiseen hyvin kireelle tarkoituksena vaan luoda jokin paketti, joka sitten on vielä vajaa, mutta joka tyydyttää ja jota pidetään valmiina, koska se kuulostaa loogiselta ja tieteelliseltä.

Sen sijaan oikea tapa olisi mun mielestä vaan jatkaa ohjattua treenausta, myöntää ettei ymmärrä kaikkea, ei mennä minnekkään huuhaa-osastolle mutta ei ruveta panikoimaan sen kanssa, että "mikä tän looginen selitys nyt on". Keho ymmärtää, pää ei. Näin se mulla ja ymmärtääkseni monella muulla on ainakin.
Tämä viittaa siihen, että olisit törmännyt tällaisiin henkilöihin. Kuulostaapa oudolta, että joku katsoisi lyhyen ajan jälkeen ymmärtävänsä ja osaavansa jonkin osa-alueen tai edes yksittäisen tekniikan täydellisesti.
Killuminati kirjoitti: Toinen juttu on myös se, että vaikka osattaisiin selittää ilmiö jollakin tieteellisellä tavalla, ei se auttaisi treenissä koska tuloksena olisi varmaan A4:n kokoinen lista muuttujista, jotka on saatavat oikealla tavalla sisäistettyä. Siitä sitten lukemalla ja tekemällä tulee vaan pää kipeäksi ja mennään hakoteille. Kun sen sijaan voitaisiin treenata annetuin ohjein, löytää ne jutut, kokeilla niitä, kehittää aina vaan lisää ja aina välillä saaden viisaammiilta ohjeita. Ei kovin tieteellisiä ohjeita mutta kappas kun ne ideatason ohjeet avaavatkin oikeen kunnolla montakin asiaa. Esimerkiksi "qi kulkee sinne ja tänne" - ei ihmisessä ole mitään taika energioita oikeasti, mutta tollasella abstraktilla mielikuvalla saadaan aktivoitua oikeat jutut, mitkä muuten ovat hyvin vaikeita.
Tjoo, ehkä, mutta nyt puhut itsestäsi. Minulle sitten taas moiset mielikuvat eivät toimisi alkuunkaan (eikä omaa Shifuammekaan sellaiset kiinnosta, vaikka hän kaikkien TLQ-tekniikoiden kiinalaiset symbolismit tietääkin). Ei se silti tarkoita, että niistä pitäisi tehdä pitkän pitkä lista, vaan ihan lyhytkin lista riittää. Ei tämä nyt niin monimutkaista ole (kuin joskus sisäisten lajien harrastajien jutuista voisi ymmärtää) :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#157

Viesti PaavoH »

Lasse Candé kirjoitti: Kai lihakset on tässä vähän väliä mainittu. Käsittääkseni hyvin suuri osa kaikista lihaksista on jotenkin yhteydessä hengitykseen. Tässä mielessä on helposti kuviteltavissa että uloshengitys saattaa kannattaa. Syyn selittämistä ei olla kai nyrkkeilyssäkään koettu tarpeelliseksi kun vain tiedetään että uloshengityksen avittamana saadaan parempia lyöntejä ja sillä on myös itseä suojaava vaikutus.
Ite mietin kanssa, että se uloshengitys tietyllä tavalla harjoituksessa aktivoi niitä sisempiä lihaksia, joita saatetaan käyttää hyväksi noissa mekaniikoissa ? Hengittäminenhän toimii noilla "syvillä" lihaksilla, eikö ? Korjatkaa jos väärässä :)
Kurowasi kirjoitti: Viimeistään nyt meni nämä jutut vähän liian korkealta ohi. Aivan kuin radiokin toimisi sinisellä valolla ja kohinalla. Siis minkä toiminnan tielle ne keuhkot täytenä asettuvat?
En tiedä asettuvatko, mutta varmaan tarkoitettiin että lihaksilta menee liikkumavaraa :)
Mika kirjoitti: OK. Ehkä Arilla oli myös hieman konkretiaa ajatustensa takana? Tai ehkä kyse on jostakin muusta. En tiedä, en tunne noita lajeja.
Kuka on Ari ?
Tämä viittaa siihen, että olisit törmännyt tällaisiin henkilöihin. Kuulostaapa oudolta, että joku katsoisi lyhyen ajan jälkeen ymmärtävänsä ja osaavansa jonkin osa-alueen tai edes yksittäisen tekniikan täydellisesti.
Olen kyllä, en tarkoita tekniikan osaamista välttämättä vaan sen teorian osaamista.
Tjoo, ehkä, mutta nyt puhut itsestäsi. Minulle sitten taas moiset mielikuvat eivät toimisi alkuunkaan (eikä omaa Shifuammekaan sellaiset kiinnosta, vaikka hän kaikkien TLQ-tekniikoiden kiinalaiset symbolismit tietääkin). Ei se silti tarkoita, että niistä pitäisi tehdä pitkän pitkä lista jostakin tekniikasta, vaan ihan lyhytkin lista riittää.
En puhu pelkästään itsestäni, vaan olen tavannut muitakin henkilöitä, jotka jakavat saman ajatuksen. Huomaa, että en nyt lähde ihan kiinalaisille tasoille symboliikasta puhuttaessa :) Riittää, kun osaa sanoa että "Onko se tunne niinkuin näin ?" jolloin parempi ymmärtävä voi arvioida vaikka että "no jotain sinnepäin, juu" --> oikeilla jäljillä siis.

Itse katson että ainakin noissa meidän tekniikoiden kunnolla osaamisessa tarvitsee tehdä varsin pitkä lista, sillä en itsekään edes tiedosta kaikkia tekijöitä, jotka siihen viimeisimmän vaiheen onnistumiseen tarvitaan. En edes ole oppinut sitä vielä. Otin käyttöön tuon käsitteen "viimeinen vaihe", koska oletan että sinä haet nyt sitä tietomäärää joka riittää ihan käytäntöön hyvin, kun taas itse puhun tuosta "sisäisemmästä vaiheesta", joka sitten muuttaa siitä käytännöstä "rajumpaa" ? :)
Mika kirjoitti: Ei tämä nyt niin monimutkaista ole (kuin joskus sisäisten lajien harrastajien jutuista voisi ymmärtää)
Sen verran monimutkaista se on, että kaikki me jotka on kokeillut noita sisäisiä juttuja on vähän ymmällään, että mitä nyt tapahtuu missäkin, ja on asennoitunut ihan vaan treenaamaan eikä selittelemään juttuja. Eikä ymmärtääkseni kovin moni kokeneempikaan osaa niitä _täydellisesti_ selittää. Se on mahdollista tietenkin. Mutta onko se välttämätöntä, jos oppii kuitenkin hakematta täsmällistä fysiologista selitystä ?

Kaikella kunnioituksella, itselläni on se tunne nyt että meidän selityksiämme siitä, että nämä eivät ole ihan helppoja juttuja pyritään nyt jotenkin mitätöimään, vaikka näistä olemme puhuneetkin kokeneempien kanssa ja näitä juttuja tehneet, ja noita esittämiämme juttuja koitetaan jo nyt yksinkertaistaa. Eihän yksinkertaistamisessa ole mitään väärää jos kuitenkin tajuaa, että ne yksinkertaiset palaset ovat vain pieniä murusia tosta kokonaisuudesta. :) Pointti on kuitenkin se, että noita tärkeitä tekijöitä on niin monta, että jos ne haluaa konkretisoida niin ei se ole ihan mitään perusmekaniikka enää. Siksi nämä ovatkin varmaan niitä "mestari tason" juttuja.

En siis itekkään väitä tajuavani sisäisistä lajeista mitään, mutta sen olen ymmärtänyt, että en tajua niistä paljon mitään :D
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjaharjoittelu

#158

Viesti Lasse Candé »

TARKASTUSLISÄYS: Killuminati jo tuossa vastasikin suureen osaan ja siitä sen verran että itse siis uskon että muutkin kuin syvät lihakset ovat yhteydessä hengitykseen. Tietoa ei ole, mutta esim venytellessä hengityksen roolin voi tuntea myös raajoissa.


Kurowashi kirjoitti: Viimeistään nyt meni nämä jutut vähän liian korkealta ohi. Aivan kuin radiokin toimisi sinisellä valolla ja kohinalla. Siis minkä toiminnan tielle ne keuhkot täytenä asettuvat?
Minulta menee taas tuo radiovertaus korkealta yli...
Mielestäni mielekkäin vastaus kysymykseen on tässä:
Lasse Candé kirjoitti: Syyn selittämistä ei olla kai nyrkkeilyssäkään koettu tarpeelliseksi kun vain tiedetään että uloshengityksen avittamana saadaan parempia lyöntejä ja sillä on myös itseä suojaava vaikutus.
Eli siis: Oli selitys mikä tahansa, se toimii.

Sitten voi yrittää vaikka sillä että kun vetää keuhkot täpötäyteen "passiiviset" lihakset venyvät ja "aktiiviset" lihakset supistuvat. Myös se että kun keuhkot ovat täynnä, tulee ahtaampi työskentelytila kehon paikoittaisen venymisen takia saattaa olla oleellista. Ja kun ottaa vastaan painavan tällin vartaloon, tyhjenee keuhkot luonnollisesti, joten uloshengitys jo valmiiksi saattaa lisätä turvallisuutta.

Miten vain, koen itse mielekkääksi fudiksessakin potkaista uloshengityksen saattelemana, eikä minua oikeastaan kiinnosta tämän selittäminen, sillä se toimii selittämättäkin... Ehkä jopa paremmin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#159

Viesti Mika »

Killuminati kirjoitti: Kuka on Ari ?
Sori, tarkoitin Akia (aika nopeasti lainasit viestiäni, kun sen tohon jo kuitenkin korjasin saman tien :D).
Tämä viittaa siihen, että olisit törmännyt tällaisiin henkilöihin. Kuulostaapa oudolta, että joku katsoisi lyhyen ajan jälkeen ymmärtävänsä ja osaavansa jonkin osa-alueen tai edes yksittäisen tekniikan täydellisesti.
Olen kyllä, en tarkoita tekniikan osaamista välttämättä vaan sen teorian osaamista.
Todella, todella kummallista. Ihme tyyppejä. Itse en ole kasvotusten tavannut ketään tuollaista. Ajattelin ensin että moinen olisi tämän keskustelun kannalta epäolennaista, mutta ei kai olekaan, kun kerran sinä (seurassasi?) tunnet tällaisia. Otan osaa. Itse sanoisin suorat sanat.
En puhu pelkästään itsestäni, vaan olen tavannut muitakin henkilöitä, jotka jakavat saman ajatuksen. Huomaa, että en nyt lähde ihan kiinalaisille tasoille symboliikasta puhuttaessa :) Riittää, kun osaa sanoa että "Onko se tunne niinkuin näin ?" jolloin parempi ymmärtävä voi arvioida vaikka että "no jotain sinnepäin, juu" --> oikeilla jäljillä siis.
Tarkoitin tämän meidän välisen dialogimme osalta. Ilmaisit asian mielestäni hieman yksipuolisesti.
Itse katson että ainakin noissa meidän tekniikoiden kunnolla osaamisessa tarvitsee tehdä varsin pitkä lista, sillä en itsekään edes tiedosta kaikkia tekijöitä, jotka siihen viimeisimmän vaiheen onnistumiseen tarvitaan. En edes ole oppinut sitä vielä. Otin käyttöön tuon käsitteen "viimeinen vaihe", koska oletan että sinä haet nyt sitä tietomäärää joka riittää ihan käytäntöön hyvin, kun taas itse puhun tuosta "sisäisemmästä vaiheesta", joka sitten muuttaa siitä käytännöstä "rajumpaa" ? :)
OK, alkaa kuulostaa liian vaikealta minulle. Kuten tiedät, olen liikuntafysiologi, mutta jos nyt lähtisin sitä kautta kysymään tarkennuksia, edessä voisi tosiaan olla asemasota - sitä emme varmaan kumpikaan halua. Sopikaamme näkemystemme eroavan :) Eikä kyse ole siitä, etten tunne lajejanne, vaan siitä että tiedän jotakin liikuntafysiologiasta... Heh, tuohon se siis kuitenkin meni ;)
Sen verran monimutkaista se on, että kaikki me jotka on kokeillut noita sisäisiä juttuja on vähän ymmällään, että mitä nyt tapahtuu missäkin, ja on asennoitunut ihan vaan treenaamaan eikä selittelemään juttuja. Eikä ymmärtääkseni kovin moni kokeneempikaan osaa niitä _täydellisesti_ selittää. Se on mahdollista tietenkin. Mutta onko se välttämätöntä, jos oppii kuitenkin hakematta täsmällistä fysiologista selitystä ?
Ymmällään olemisesta en tiedä, mutta kuten aiemminkin tässä ketjussa sanoin, muistuttaa hieman tapaamistani ihmisistä Qi Gong -piireissä. Kai se niin sitten vain on.
Kaikella kunnioituksella, itselläni on se tunne nyt että meidän selityksiämme siitä, että nämä eivät ole ihan helppoja juttuja pyritään nyt jotenkin mitätöimään, vaikka näistä olemme puhuneetkin kokeneempien kanssa ja näitä juttuja tehneet, ja noita esittämiämme juttuja koitetaan jo nyt yksinkertaistaa. Eihän yksinkertaistamisessa ole mitään väärää jos kuitenkin tajuaa, että ne yksinkertaiset palaset ovat vain pieniä murusia tosta kokonaisuudesta. :) Pointti on kuitenkin se, että noita tärkeitä tekijöitä on niin monta, että jos ne haluaa konkretisoida niin ei se ole ihan mitään perusmekaniikka enää. Siksi nämä ovatkin varmaan niitä "mestari tason" juttuja.
Kukaan - tai ainakaan minä, kun minulle tuossa kai puhut - ei ole pyrkinyt mitätöimään mitään. Päinvastoin, yritin päästä lähemmäksi teitä. En siinä onnistunut, sillä minun korvaani tuo kuulostaa joko siltä, mitä Aki sanoi, tai metafysiikalta tai joltakin erikoiselta selitystavalta, jota en ymmärrä ja jota ette osaa avata.

Kai tämä vaatii sitten kasvotusten tapahtuvaa harjoittelua :) Mutta kun vaikuttaisi siltä, ettei sekään riitä, vaan näitä lajeja pitäisi opiskella antaumuksella jonkin aikaa?


Mjölnir on ymmärtänyt henkilökohtaisissa keskusteluissa kaiken, mitä olen joskus Tang Langista selittänyt, eikä hän ole harjoitellut kiinalaisia lajeja (muistaakseni) lainkaan. Mutta näitä maailmoja taitaa olla aika monta sitten :D

Mutta kiitos ahkerasta vastailemisesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Liikesarjaharjoittelu

#160

Viesti Kurowashi »

Killuminati kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti: Viimeistään nyt meni nämä jutut vähän liian korkealta ohi. Aivan kuin radiokin toimisi sinisellä valolla ja kohinalla. Siis minkä toiminnan tielle ne keuhkot täytenä asettuvat?
En tiedä asettuvatko, mutta varmaan tarkoitettiin että lihaksilta menee liikkumavaraa :)
Niin rinta- ja vatsalihaksilta vai? Minkälaisessa asennossa tuo sitten esimerkiksi ilmenee? Tietysti on päivänselvää että missä tahansa asennossa onkin, niin pitkiä aikoja oleskelu on typerää hengittämättä, ja on tutkittukin asia (ja voi kokeilla myös itse) että ponnistukset missä tahansa lihasliikkeessä ovat helpommin suoritettavissa uloshengityksen aikana kuin sisäänhengityksen aikana. Esimerkkinä tästä vaikka nyt penkkipunnerrus, jossa siis tangon nostaminen on helpompaa kun samalla puhalletaan ilmaa ulos.

Tuohon että "oli selitys mikä tahansa, se toimii", niin ei tuossa ole mielestäni pointtia. Jos jokin asia toimii, olisi mielestäni aina hyväksi tietää miten se toimii (Ettei jää luuloa että radio toimii sinisellä valolla kun sähkö on kerran sinistä ja sähköiskun voi nähdä pimeässä).

Kielikuvista on mielestäni apua, jos ne kuvaavat asiaa oikein, mutta esim. kehon räjähtämiset, joka suuntaan laajenemiset ja sen sellaiset eivät kuvaa oikein mitään. Joka suuntaan laajeneminen esimerkiksi kuvaa mielestäni lähinnä jotain vapautumista kolmen miehen yhtäaikaisesta syliotteesta, jossa vapautuja sinkoaisi kaikki nämä häneen tarttuneet metrien päähän jollain ihmekikalla.

Äkkiseltään luulisin että jossain lyönnissä ei laajennuta joka suuntaan, vaan sitä voimaa tuotettaisiin sitä lyöntikohdetta kohti. Enkä oikein kykene käsittämään että tätä tapahtuisi jossain sisuksissakaan. Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.

Kaikkea ei tarvitse mielestäni heti selittää, eikä välttämättä koskaan, mutta jos selittää (selittää sitten vertauksin tai miten eksaktisti vain) niin siinä selityksessä olisi jokin järki ja se kuvaisi tätä tehtävää asiaa edes jotenkin. Muutoin on mielestäni parempi olla hiljaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#161

Viesti Mika »

Kurowashi kirjoitti: Kielikuvista on mielestäni apua, jos ne kuvaavat asiaa oikein, mutta esim. kehon räjähtämiset, joka suuntaan laajenemiset ja sen sellaiset eivät kuvaa oikein mitään. Joka suuntaan laajeneminen esimerkiksi kuvaa mielestäni lähinnä jotain vapautumista kolmen miehen yhtäaikaisesta syliotteesta, jossa vapautuja sinkoaisi kaikki nämä häneen tarttuneet metrien päähän jollain ihmekikalla.

Äkkiseltään luulisin että jossain lyönnissä ei laajennuta joka suuntaan, vaan sitä voimaa tuotettaisiin sitä lyöntikohdetta kohti. Enkä oikein kykene käsittämään että tätä tapahtuisi jossain sisuksissakaan. Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.

Kaikkea ei tarvitse mielestäni heti selittää, eikä välttämättä koskaan, mutta jos selittää (selittää sitten vertauksin tai miten eksaktisti vain) niin siinä selityksessä olisi jokin järki ja se kuvaisi tätä tehtävää asiaa edes jotenkin. Muutoin on mielestäni parempi olla hiljaa.
Koetahan asettua ja olla itse hiljaa. Nyt ei puhuta sinun lajistasi, joten sinun ei tarvitse näitä vertauksia ja mielikuvia ymmärtääkään. Se riittää kun näiden lajien harrastajat pääsevät niistä jyvälle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#162

Viesti Aki Korhonen »

Mika kirjoitti:
Killuminati kirjoitti:
Mika kirjoitti:Mitä nuo "sisäiset jutut" sitten ovat, jos eivät jo mainittuja?
En tiedä, mutta tunnen paremmin. Kai ne ovat tuota lihasten aktivaatiota vielä syvemmin, jotain missä kokonaisuuteen tulevat mukaan kaikki syvät ja pienet lihakset jollain erittäin erikoistavalla.
OK. Ehkä Akilla oli myös hieman konkretiaa ajatustensa takana? :) Tai ehkä kyse on jostakin muusta. En tiedä, en tunne noita lajeja.
No ainakin toivon niin, varsinkin kun sitä olen ollut kovasti peräänkuuluttamassa 8-) Taijin liikesarjaharjoittelua on takana 20 vuotta ja toivottavasti edessä vielä enemmän.

Edit: vähän lievennetty :)
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#163

Viesti PaavoH »

Mika kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Kuka on Ari ?
Sori, tarkoitin Akia (aika nopeasti lainasit viestiäni, kun sen tohon jo kuitenkin korjasin saman tien :D).
Ah joo. Mutta siis puhuttiinhan siitä jo, että Akin mainitsemat seikat ovat vain kaksi perustetta, jotka eivät riitä opettamaan läheskään koko lyöntiä ? Esimerkiksi keskivartalon jännittäminen ei riitä, vaan jännitys on oltava hetkellinen koko kropassa, kropan tulisi "aueta", tuntua laajentuvan samalla, painopiste tippuu (siitä pommin "tippuminen", paineaalto tunne on sitten ymmärtääkseni se, kun kroppa "revähtää auki")
Tämä viittaa siihen, että olisit törmännyt tällaisiin henkilöihin. Kuulostaapa oudolta, että joku katsoisi lyhyen ajan jälkeen ymmärtävänsä ja osaavansa jonkin osa-alueen tai edes yksittäisen tekniikan täydellisesti.
Olen kyllä, en tarkoita tekniikan osaamista välttämättä vaan sen teorian osaamista.
Todella, todella kummallista. Ihme tyyppejä. Itse en ole kasvotusten tavannut ketään tuollaista. Ajattelin ensin että moinen olisi tämän keskustelun kannalta epäolennaista, mutta ei kai olekaan, kun kerran sinä (seurassasi?) tunnet tällaisia. Otan osaa. Itse sanoisin suorat sanat.
Valitettavasti se ei ole niin yksinkertaista :D Mutta täytyy myöntää, että kyllä se on vähän turhauttavaa, ei niitä kuitenkaan hirveästi onneksi tapaa.
En puhu pelkästään itsestäni, vaan olen tavannut muitakin henkilöitä, jotka jakavat saman ajatuksen. Huomaa, että en nyt lähde ihan kiinalaisille tasoille symboliikasta puhuttaessa :) Riittää, kun osaa sanoa että "Onko se tunne niinkuin näin ?" jolloin parempi ymmärtävä voi arvioida vaikka että "no jotain sinnepäin, juu" --> oikeilla jäljillä siis.
Tarkoitin tämän meidän välisen dialogimme osalta. Ilmaisit asian mielestäni hieman yksipuolisesti.
Okei asia selvä. Sori kun en tajunnut hahmottaa tätä seikkaa, kirjoitan niin usein sellaisena "tajunnanvirta tyylinä" että annan tekstin tulla ulos :)
Sen verran monimutkaista se on, että kaikki me jotka on kokeillut noita sisäisiä juttuja on vähän ymmällään, että mitä nyt tapahtuu missäkin, ja on asennoitunut ihan vaan treenaamaan eikä selittelemään juttuja. Eikä ymmärtääkseni kovin moni kokeneempikaan osaa niitä _täydellisesti_ selittää. Se on mahdollista tietenkin. Mutta onko se välttämätöntä, jos oppii kuitenkin hakematta täsmällistä fysiologista selitystä ?
Ymmällään olemisesta en tiedä, mutta kuten aiemminkin tässä ketjussa sanoin, muistuttaa hieman tapaamistani ihmisistä Qi Gong -piireissä. Kai se niin sitten vain on.
Okei luulen tietäväni kyllä. Mun pointti kuitenkin on ollut koko ajan se, että noille asioille on olemassa fysiologinen ja täysin tieteellinen selitys mutta en usko niihin riittävän yksi tai kaksi yksityiskohtaa, koska se on vaan monta kertaa tullut huomattua miten paljon noita yksityiskohtia on, mitkä vaikuttaa onnistumiseen mutta ei nekään aina ihan riitä. Ja nekin vielä sellasella "palikka" tasolla niinkuin bajissa :)

Ite olen usein treenatessa kelannut löytäväni sen oikean jutun, ja keskittyessäni siihen olen tajunnut, että ei se millään kata kaikkea mikä pitäisi. Mulle ainakin siis se kokonaisuus on niin vaikea, että vaikka listaisin kaikki tietämäni jutut tosta baji lyönnistä esim. niin en usko että siitä kenellekkään olisi hyötyä :D

Luultavasti jos itse perehtyisit asiaan, voisit tiedollasi selittää noita mua paremmin. Niitä yksityiskohtia kuitenkin, mitkä tekemiseen vaikuttaa, on tosiaan niin paljon ja monet niistä on sellasia juttuja, jotka ei näy vaan tuntee, joten niitä on aika epätoivoista selitellä netissä. Siitä tällaiset "mieluummin näytetään" linjat, kun ei oikeen itekkään tiiä mistä asiat johtuu, kun vaan tehään ja jotain käy :D
Kaikella kunnioituksella, itselläni on se tunne nyt että meidän selityksiämme siitä, että nämä eivät ole ihan helppoja juttuja pyritään nyt jotenkin mitätöimään, vaikka näistä olemme puhuneetkin kokeneempien kanssa ja näitä juttuja tehneet, ja noita esittämiämme juttuja koitetaan jo nyt yksinkertaistaa. Eihän yksinkertaistamisessa ole mitään väärää jos kuitenkin tajuaa, että ne yksinkertaiset palaset ovat vain pieniä murusia tosta kokonaisuudesta. :) Pointti on kuitenkin se, että noita tärkeitä tekijöitä on niin monta, että jos ne haluaa konkretisoida niin ei se ole ihan mitään perusmekaniikka enää. Siksi nämä ovatkin varmaan niitä "mestari tason" juttuja.
Kukaan - tai ainakaan minä, kun minulle tuossa kai puhut - ei ole pyrkinyt mitätöimään mitään. Päinvastoin, yritin päästä lähemmäksi teitä. En siinä onnistunut, sillä minun korvaani tuo kuulostaa joko siltä, mitä Aki sanoi, tai metafysiikalta tai joltakin erikoiselta selitystavalta, jota en ymmärrä ja jota ette osaa avata.

Kai tämä vaatii sitten kasvotusten tapahtuvaa harjoittelua :) Mutta kun vaikuttaisi siltä, ettei sekään riitä, vaan näitä lajeja pitäisi opiskella antaumuksella jonkin aikaa?


Mjölnir on ymmärtänyt henkilökohtaisissa keskusteluissa kaiken, mitä olen joskus Tang Langista selittänyt, eikä hän ole harjoitellut kiinalaisia lajeja (muistaakseni) lainkaan. Mutta näitä maailmoja taitaa olla aika monta sitten :D

Mutta kiitos ahkerasta vastailemisesta.
Okei, anteeksi jos ymmärsin väärin :) En tosiaan mihinkään metafyysisiin selityksiin pyri noissa.

Itelläni ainakin on auennut huomattavasti, kun opettaja on näyttänyt ja selittänyt samalla. Esimerkiksi push handsin käytännöllisyys on avautunut mulle, ja se miten konkreettista se on ja miten sen hyödyntäminen oikeasti vaikuttaa, kun opettaja on mua pyöritellyt niillä taidoilla. Aikaisemmin esimerkiksi kummastelin, että miten se saa toisen hyppäämään tolla tavalla. Nyt kun on ite kokeillut tajuaa, että sen hypyn tekeekin itse, kun yhtäkkiä tajuaa että on menettämässä tasapainon.
akikorhonen kirjoitti: No ainakin toivon niin, varsinkin kun sitä olen ollut kovasti peräänkuuluttamassa Taijin liikesarjaharjoittelua on takana 20 vuotta ja toivottavasti edessä vielä enemmän. Ei millään pahalla mutta aika levottomiksi alkaa taas jutut menemään. Tällä tarkoitan erilaisia spekulaatioita, teorioita, kehitelmiä ja fiiliksiä. Tai no joo, onhan niillä tietysti arvonsa, ja jotain niistä voi syntyäkin. Minä sanoisin, että kannattaa vielä treenata muutama vuosi ko. asiaa niin ei tarvitse sitten niin paljon arvuutella - tämä näin leikkisästi, jos vielä sallitte
Kaikella kunnioituksella taas Aki, olenhan minä antanut itekin sulle noita selityksiä, et ole vain kommentoinut niitä. Jos ne kuulostavat liian villeiltä, niin voihan se johtua siitä, ettet vain ymmärrä bajin kehomekaniikkaa ?
Kurowasi kirjoitti: Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.
Onko sulla muuta motiivia kuin päästä riitelemään jonkun kanssa ? Tässä on nyt käyty pari sataa viestiä, ja yhtäkkiä nappaat summamutikassa jonkin yksityiskohdan tekstissäni, muuntelet sen joksikin ihan ihmeelliseksi ja sitten koitat opettaa minua olemaan hiljaa ja pysymään kaukana opettajastani ? Luitko sä edes mitä noista kirjotin ?

Mutta hei, ainakin toi "ei ihminen voi laajentua joka suuntaan" oli vielä parempi juttu kuin se arvuuttelemani "ne luulee puukottavansa jonkun nyrkillä"..


Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Liikesarjaharjoittelu

#164

Viesti Kurowashi »

Killuminati kirjoitti: Tässä on nyt käyty pari sataa viestiä, ja yhtäkkiä nappaat summamutikassa jonkin yksityiskohdan tekstissäni, muuntelet sen joksikin ihan ihmeelliseksi ja sitten koitat opettaa minua olemaan hiljaa ja pysymään kaukana opettajastani ? Luitko sä edes mitä noista kirjotin ?
Siis mitä? Tuo nyt meni vähän pitkälle. Joku toinen ei nyt lukenut jotain, tai minä kirjoitin epäselvästi. Minähän kirjoitin että itse koen että on hyödyllisempää olla hiljaa kuin puhua kuvaamattomia vertauksia (siis vertauksia jotka eivät kuvaa jotain tiettyä tapahtumaa tai toimintaperiaatetta), jos opettaa jotain asiaa. Anteeksi vain. Näemmä tästäkin joku suuttui. En kyllä ymmärrä mistä keksit että minä olen riitelemässä nyt sinun kanssasi.

Parempi varmaan myös että pyhitetään tämä ketju teille wu guan-lajien harrastajille. Ehkä myös siirto wu guaniin?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#165

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti: Äkkiseltään luulisin että jossain lyönnissä ei laajennuta joka suuntaan, vaan sitä voimaa tuotettaisiin sitä lyöntikohdetta kohti. Enkä oikein kykene käsittämään että tätä tapahtuisi jossain sisuksissakaan. Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.
Koetahan asettua ja olla itse hiljaa. Nyt ei puhuta sinun lajistasi, joten sinun ei tarvitse näitä vertauksia ja mielikuvia ymmärtääkään. Se riittää kun näiden lajien harrastajat pääsevät niistä jyvälle.
Kurowashille - teepä lyönti ja tutkaile kehoasi sen aikana..... Tai, tietty, riippuu miten sen lyönnin tekee, mutta kyllä itse ainakin voin tunnistaa tuon ajatuksen "joka suuntaan laajenemisesta" :o
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa