Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjaharjoittelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#166

Viesti PaavoH »

Kurowashi kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Tässä on nyt käyty pari sataa viestiä, ja yhtäkkiä nappaat summamutikassa jonkin yksityiskohdan tekstissäni, muuntelet sen joksikin ihan ihmeelliseksi ja sitten koitat opettaa minua olemaan hiljaa ja pysymään kaukana opettajastani ? Luitko sä edes mitä noista kirjotin ?
Siis mitä? Tuo nyt meni vähän pitkälle. Joku toinen ei nyt lukenut jotain, tai minä kirjoitin epäselvästi. Minähän kirjoitin että itse koen että on hyödyllisempää olla hiljaa kuin puhua kuvaamattomia vertauksia (siis vertauksia jotka eivät kuvaa jotain tiettyä tapahtumaa tai toimintaperiaatetta), jos opettaa jotain asiaa. Anteeksi vain. Näemmä tästäkin joku suuttui. En kyllä ymmärrä mistä keksit että minä olen riitelemässä nyt sinun kanssasi.

Parempi varmaan myös että pyhitetään tämä ketju teille wu guan-lajien harrastajille. Ehkä myös siirto wu guaniin?
No sinähän se tartuit yhteen tollaiseen esimerkkiin, millä selitetään tunnetta lyönnissä, ja totesit mm. että
Kielikuvista on mielestäni apua, jos ne kuvaavat asiaa oikein, mutta esim. kehon räjähtämiset, joka suuntaan laajenemiset ja sen sellaiset eivät kuvaa oikein mitään.
Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.
mutta jos selittää (selittää sitten vertauksin tai miten eksaktisti vain) niin siinä selityksessä olisi jokin järki ja se kuvaisi tätä tehtävää asiaa edes jotenkin. Muutoin on mielestäni parempi olla hiljaa.
Aika selvästi tossa kuvastuu se ettet edes lukenut mun tekstiä, näit vaan että "lyönnissä pitää laajentua" ja sitten tuomitsit tuon jutun joka kantilta. Ei se musta kovin asiallistakaan ole. Saahan sitä kysyä, mutta kummallinen tapa toi ainakin on.

Väännetäänpä nyt kerran vielä rautalangasta. Tuo kielikuva siitä kehon laajentumisesta joka suuntaan on idea, jota käytetään hakemaan lyönnissä oikeanlaista fiilistä, sitä fiilistä joka tulee, kun se kehonmekaniikka on oikeanlainen. Mua ja muita lajin harrastajia tuo on auttanut ja se on tullut asiansa osaavalta opettajalta, joten en ymmärrä mitä eväitä sinulla on lähteä sanomaan että ihan järjetöntä sanoa noin, ellet vain halua väittää vastaan, koska kai ymmärrät, ettei toi idea aukea nyt ihan takertumalla tohon sanaan ?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#167

Viesti KungFuMiäs »

hehe kylläpäs nyt menee lujaa :D . Olisiko sellainen yhteenveto järkevältä kuullostava että tälläisillä sisäisillä jutuilla ja mielikuvilla haetaan kokonaisvaltaisempaa kehon aktivointia? Että saadaan mukaan kehossa mahdollisimman paljon rakenteita asioihin mitä tehdään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjaharjoittelu

#168

Viesti Lasse Candé »

Kurowashi kirjoitti: Äkkiseltään luulisin että jossain lyönnissä ei laajennuta joka suuntaan, vaan sitä voimaa tuotettaisiin sitä lyöntikohdetta kohti. Enkä oikein kykene käsittämään että tätä tapahtuisi jossain sisuksissakaan. Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.
Minulle tulee siitä mielikuvasta mieleen jos heittää puoliksi täyden tai täpötäyden pyörän sisuskumin seinään, antaa puoliksi täysi enemmän periksi. Rakenne ei kestä ja tämän seurauksena impakti jakautuu pidemmälle ajalle. Lyönneissä pyritään usein siihen että impakti jakautuu lyhyelle ajalle.

Sama ihmisessä. Tuon tyyppinen jännitys häivyttää kehon heikkojen lenkkien heikkoutta. Kai ne on jotain insinöörejä, mitkä siltoja ja tuoleja suunnittelevat kestäviksi...

Mekaniikan kantilta joskus on hyvä myös suunnata jotain taaksepäin kun suuntaa itse tekniikan eteenpäin. Hyppysivupotkussa monet vetävät toisella jalalla taaksepäin esim tästä syystä. Ja toisaalta myös, ehkä ennen kaikkea, rakenteen vahvistamisen takia. Vetämällä jotain taakse siirtyy jotain eteenpäin, mikäli painopiste pysyy paikallaan. Mikäli painopiste taas liikkuu eteenpäin tai muuten vain "säännöllisesti", kuten yleensä ja ilmassa käytännössä aina, on tämä sama hyöty kuitenkin suhteessa painopisteeseen saavutettavissa.

(Usein kyky suhteelliseen tarkasteluun, ts tarkasteluun erilaisissa liikkuvissa koordinaattisysteemeissä, on kamppailulajien mekaniikan kannalta oleellinen.)


Mutta pääsyy "laajenemisessa joka suuntaan" lienee rakenteen vahvistaminen.


Tuossa hieman mietin joitain tämän ketjun argumentteja siinä valossa että harva kuitenkaan menisi sanomaan hyppypotkijalle että tämän pitäisi osata selittää miksi vetää toista jalkaa taaksepäin. He tekevät niin luultavasti koska ovat oppineet ja uskoneet ja tottakai koska ovat itse havainneet fiksuksi. Luultavasti melkoisen monet heistä kuitenkin potkivat aika paljon paremmin kuin minä, vaikka minä osaankin selittää miksi he tekevät niin eivätkä he välttämättä osaa. Mitä väliä osaako? Selityksiä tarvitaan ainoastaan ohjaamaan oikeaan suuntaan kun toinen tallaa paikallaan tai menee väärään suuntaan. Jos suunta on oikea ja asia on vartalolle opetettu, ei selityksillä tee enää mitään. Samoin, jos jokin "mystinen" selitys tönäisee harrastajan salilla oikeaan suuntaan, ei kai sillä ole mitään väliä jos jollain hankaa vastaan foorumilla. Minäkin opin pysymään pystyssä jo ennen kuin edes tiesin sanaa tasapaino.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#169

Viesti PaavoH »

Lasse Candé kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti: Äkkiseltään luulisin että jossain lyönnissä ei laajennuta joka suuntaan, vaan sitä voimaa tuotettaisiin sitä lyöntikohdetta kohti. Enkä oikein kykene käsittämään että tätä tapahtuisi jossain sisuksissakaan. Jos itse saisin tuon tyylisiä neuvoja opettajaltani, minulle tulisi sellainen fiilis ettei hän oikein ole kiinnostunut opettamaan, tai ei ehkä itse ymmärrä/osaa selittää asioita.
Minulle tulee siitä mielikuvasta mieleen jos heittää puoliksi täyden tai täpötäyden pyörän sisuskumin seinään, antaa puoliksi täysi enemmän periksi. Rakenne ei kestä ja tämän seurauksena impakti jakautuu pidemmälle ajalle. Lyönneissä pyritään usein siihen että impakti jakautuu lyhyelle ajalle.

Sama ihmisessä. Tuon tyyppinen jännitys häivyttää kehon heikkojen lenkkien heikkoutta. Kai ne on jotain insinöörejä, mitkä siltoja ja tuoleja suunnittelevat kestäviksi...
Heh, luulen että tuossa kyllä on jotain perää :) Toinen juttu mikä itelleni tulee mieleen, mikä liittyy vähän samaan asiaan kyllä, on se että tuolla mielikuvalla musta saa siihen liikkeeseen sellaista "läpimenevää räjähtävyyttä", ja se, että se tapahtuu "joka suuntaan" pitää kehon juuri vakaana ja tasapainossa, että olemus on raskas eikä sellainen johonkin suuntaan heikko.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Liikesarjaharjoittelu

#170

Viesti Elina »

Itse asiassa tässähän päästään juurikin siihen biomekaniikkaan, mistä ketjussa aiemmin olikin jo varsin mukava videopätkä...
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#171

Viesti KungFuMiäs »

Elina kirjoitti: Itse asiassa tässähän päästään juurikin siihen biomekaniikkaan, mistä ketjussa aiemmin olikin jo varsin mukava videopätkä...
Tai jos me puhuttais biomekaniikan ohjaamisesta :) , aktivoimisesta ja optimaalisella tavalla käyttämisestä mielen avulla. Olisko siinä järkeä?
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Liikesarjaharjoittelu

#172

Viesti Kurowashi »

Killuminati kirjoitti: Väännetäänpä nyt kerran vielä rautalangasta. Tuo kielikuva siitä kehon laajentumisesta joka suuntaan on idea, jota käytetään hakemaan lyönnissä oikeanlaista fiilistä, sitä fiilistä joka tulee, kun se kehonmekaniikka on oikeanlainen. Mua ja muita lajin harrastajia tuo on auttanut ja se on tullut asiansa osaavalta opettajalta, joten en ymmärrä mitä eväitä sinulla on lähteä sanomaan että ihan järjetöntä sanoa noin, ellet vain halua väittää vastaan, koska kai ymmärrät, ettei toi idea aukea nyt ihan takertumalla tohon sanaan ?
No kyllä minä tuolla aiemmin kyselinkin että minkälaisessa lyönnissä tuo pitäisi tuntua, ja missäpäin kehoa, eli mikä se juttu tuossa on. Mutta ilmapiiri on jälleen mikä on, niin jätetäänpäs sikseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#173

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti:
Elina kirjoitti: Itse asiassa tässähän päästään juurikin siihen biomekaniikkaan, mistä ketjussa aiemmin olikin jo varsin mukava videopätkä...
Tai jos me puhuttais biomekaniikan ohjaamisesta :) , aktivoimisesta ja optimaalisella tavalla käyttämisestä mielen avulla. Olisko siinä järkeä?
Ehkä, mutta edelleenkin näen että kyse on ihan samasta kuin kaikessa muussakin fyysisessä tekemisessä, mutta teillä vain nämä mielikuvat ovat aika keskeisessä asemassa. Puuttuuko tästä käsityksestä jotakin oleellista?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#174

Viesti KungFuMiäs »

Mika kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Elina kirjoitti: Itse asiassa tässähän päästään juurikin siihen biomekaniikkaan, mistä ketjussa aiemmin olikin jo varsin mukava videopätkä...
Tai jos me puhuttais biomekaniikan ohjaamisesta :) , aktivoimisesta ja optimaalisella tavalla käyttämisestä mielen avulla. Olisko siinä järkeä?
Ehkä, mutta edelleenkin näen että kyse on ihan samasta kuin kaikessa muussakin fyysisessä tekemisessä, mutta teillä vain nämä mielikuvat ovat aika keskeisessä asemassa. Puuttuuko tästä käsityksestä jotakin oleellista?
Ei kait siitä mitään puutu mun mielestä. Tai sen verran korjaisin että mielikuvat ei oo keskeisessä asemassa vaan kehon toiminta, mielikuvilla sitä vaan ohjataan :) .
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#175

Viesti Aki Korhonen »

Lasse Candé kirjoitti: Tuossa hieman mietin joitain tämän ketjun argumentteja siinä valossa että harva kuitenkaan menisi sanomaan hyppypotkijalle että tämän pitäisi osata selittää miksi vetää toista jalkaa taaksepäin. He tekevät niin luultavasti koska ovat oppineet ja uskoneet ja tottakai koska ovat itse havainneet fiksuksi. Luultavasti melkoisen monet heistä kuitenkin potkivat aika paljon paremmin kuin minä, vaikka minä osaankin selittää miksi he tekevät niin eivätkä he välttämättä osaa. Mitä väliä osaako? Selityksiä tarvitaan ainoastaan ohjaamaan oikeaan suuntaan kun toinen tallaa paikallaan tai menee väärään suuntaan. Jos suunta on oikea ja asia on vartalolle opetettu, ei selityksillä tee enää mitään. Samoin, jos jokin "mystinen" selitys tönäisee harrastajan salilla oikeaan suuntaan, ei kai sillä ole mitään väliä jos jollain hankaa vastaan foorumilla. Minäkin opin pysymään pystyssä jo ennen kuin edes tiesin sanaa tasapaino.
Olen samoilla linjoilla Lassen kanssa! Selitystä perusasioista olenkin ollut vailla eri merkityksessä. Sellaisella 4-5 vuotiaan tasolla;
-Tiedätkö mikä on Ruotsin pääkaupunki?
-Tiedän!
-No kerro!
-En kerro!
-No et sitten tiedä!
-Tiedänpä!
-No kerro jos tiedät!
-En kerro.
-No kerro nyt niin uskon.
-Ok, Norja.

:smt119
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjaharjoittelu

#176

Viesti Lasse Candé »

Mika kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Elina kirjoitti: Itse asiassa tässähän päästään juurikin siihen biomekaniikkaan, mistä ketjussa aiemmin olikin jo varsin mukava videopätkä...
Tai jos me puhuttais biomekaniikan ohjaamisesta :) , aktivoimisesta ja optimaalisella tavalla käyttämisestä mielen avulla. Olisko siinä järkeä?
Ehkä, mutta edelleenkin näen että kyse on ihan samasta kuin kaikessa muussakin fyysisessä tekemisessä, mutta teillä vain nämä mielikuvat ovat aika keskeisessä asemassa. Puuttuuko tästä käsityksestä jotakin oleellista?
Kuten taikaa? Ei kai... Hyvä kysymys tuossa, mutta tuosta alusta voisi tulkita sinun ajattelevan että jonkun mielestä kyse on jostain muusta kuin normaalissa fyysisessä tekemisessä. En ole kuitenkaan huomannut että joku tällaista väittäisi.

Olisi kuitenkin hienoa jos joku osaisi / viitsisi vastata kysymykseen. Pään ja raajojen yhteispeli kiinnostaa.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#177

Viesti PaavoH »

Kurowashi kirjoitti: No kyllä minä tuolla aiemmin kyselinkin että minkälaisessa lyönnissä tuo pitäisi tuntua, ja missäpäin kehoa, eli mikä se juttu tuossa on. Mutta ilmapiiri on jälleen mikä on, niin jätetäänpäs sikseen.
Kurowashi kirjoitti: Missä lyönnissä näin tapahtuu?
Tuon verran kyselyä mä olen vastaanottanut. Saman verranhan vastasinkin, kaikissa lyönneissä, mitä meillä tehdään. En tajunnut tuota "meillä tehdään" tohon laittaa mutta tokkopa se oli oleellista.
Mika kirjoitti: Ehkä, mutta edelleenkin näen että kyse on ihan samasta kuin kaikessa muussakin fyysisessä tekemisessä, mutta teillä vain nämä mielikuvat ovat aika keskeisessä asemassa. Puuttuuko tästä käsityksestä jotakin oleellista?
Ei kai siinä ole mitään, tosin kun en itse usko että on ainakaan hirveästi helpompia tapoja noihin sisäsiin juttuihin. Mutta ehkä se on niinkin, etten vain tiedä paremmin :) Enhän edes tiedä, kun noista simppeleimmistä sisäsistä jutuista jotain. Muu on sitten kuulopuhetta ja demonstraatiota.

Kuitenkin jos koitan ajatella, että "lihaksisto aktivoituu täällä näin tämän verran ja tuolla noin ja painopiste tohon ja sitten tällaisessa rytmissä tapahtuu muutos" niin menen ite ihan sekaisin. Jos mietin että "täällä näin tuntuu kun joku kiertäisi ympyrää" niin siinä tuntuu ne asiat helpottuvan. Tietenkin ULKOISISSA, päällepäin helposti näkyvissä toiminnoissa ei mitään mielikuvia tarvita, jalka tohon, tossa tollanen kulma, ton kohdan suoristat jne. :)
akikorhonen kirjoitti: Olen samoilla linjoilla Lassen kanssa! Selitystä perusasioista olenkin ollut vailla eri merkityksessä. Sellaisella 4-5 vuotiaan tasolla;
-Tiedätkö mikä on Ruotsin pääkaupunki?
-Tiedän!
-No kerro!
-En kerro!
-No et sitten tiedä!
-Tiedänpä!
-No kerro jos tiedät!
-En kerro.
-No kerro nyt niin uskon.
-Ok, Norja.

:smt119
Turha mun mielestä loukkaantua. Itsehän sinä tivasit perusasioita, sanottiin että niitä on liian hankala selittää netissä, tivasit lisää, kun niitä annettiin niin et usko niitä. Mikä järki ? Luitko edes mun laittamia juttuja, kun tuntuu että olet taas sivuuttanut ne ?
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjaharjoittelu

#178

Viesti diesel 64 »

Lasse Candé kirjoitti: Pään ja raajojen yhteispeli kiinnostaa.
Menee vähän OT,mutta kaveri toimi aikoinaan Vaasan Budokanin ohjaajana.On näköjään perehtynyt tuollaiseen:
NSB Form (Nervous System Balancing Form)

Hermoston tasapainotus liikesarja, aktivoi aivoja ja parantaa hermoston toimintaa. NSB Form kuuluu osana Kehoäly® harjoitteluun. NSB Form on suunniteltu niin helpoksi Kehoäly harjoitukseksi että sitä kykenee tekemään vaikka hermosto olisi heikossakin kunnossa. Liikesarja tehdään seisaaltaan
http://www.sippoin.net/content/view/19/33/lang,fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjaharjoittelu

#179

Viesti Aki Korhonen »

Killuminati kirjoitti: Turha mun mielestä loukkaantua. Itsehän sinä tivasit perusasioita, sanottiin että niitä on liian hankala selittää netissä, tivasit lisää, kun niitä annettiin niin et usko niitä. Mikä järki ? Luitko edes mun laittamia juttuja, kun tuntuu että olet taas sivuuttanut ne ?
En ole loukkaantunut, ja toivon ettei kukaan muukaan ole! Olen lukenut juttusi ihan ajatuksella.
Vaikka se nyt oudolta tuntuukin, niin uskon, että tässä on jotain järkeä! Tai, että se(järki) mahdollisesti selviää ikäänkuin ketjun lopusta alkuunpäin, mutta sitähän ei niin voi lukea ennen kuin ketju on onnellisesti suljettu modejen toimesta :smt003

Ovatkohan muut kirjoitelleet taijiquanin kannalta? Se kun on liikesarjaharjoittelussa erityinen sen takia, että liikkeet tehdään hitaasti. Vrt. esim. Bajiquan, Tanglangquan, mikä tahanssa muu.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Liikesarjaharjoittelu

#180

Viesti PaavoH »

akikorhonen kirjoitti:
Killuminati kirjoitti: Turha mun mielestä loukkaantua. Itsehän sinä tivasit perusasioita, sanottiin että niitä on liian hankala selittää netissä, tivasit lisää, kun niitä annettiin niin et usko niitä. Mikä järki ? Luitko edes mun laittamia juttuja, kun tuntuu että olet taas sivuuttanut ne ?
En ole loukkaantunut, ja toivon ettei kukaan muukaan ole! Olen lukenut juttusi ihan ajatuksella.
Vaikka se nyt oudolta tuntuukin, niin uskon, että tässä on jotain järkeä! Tai, että se(järki) mahdollisesti selviää ikäänkuin ketjun lopusta alkuunpäin, mutta sitähän ei niin voi lukea ennen kuin ketju on onnellisesti suljettu modejen toimesta :smt003

Ovatkohan muut kirjoitelleet taijiquanin kannalta? Se kun on liikesarjaharjoittelussa erityinen sen takia, että liikkeet tehdään hitaasti. Vrt. esim. Bajiquan, Tanglangquan, mikä tahanssa muu.
Okei, hyvä tietää, pahoittelen pikaista päättelyäni :bow:

Itseasiassa hitaasti tekeminen on myös yksi metodi, jota käytetään ihan esim bajissakin :) Minä itse olen esim. siinä vaiheessa, että mun olisi hyvä tehdä liikesarjaa hitaasti.

Pitää oppia pitämään tietynlainen lihasten aktivaatio liikkeessä, niissä on esiintynyt hieman löysyyttä ja juuri hitaasti tekemällä voisin saada tuloksia..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 98 kurkkijaa