Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Wado-ryu karate

#1501

Viesti magamies »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 19, 2022, 16.34 Loistava homma!


Suru-uutisten puolella, saamieni tietojen mukaan Olavi Juslin on menehtynyt.

Ehdin kerran käydä vierailemassa leirillään, silloin kun oli pölypilvi taivaalla ja ulkomainen sensei jäi tulematta. Hän ja koko Vantaan Wadoryu olivat hyvää ja vieraanvaraista porukkaa tällaiselle toisen haaran vierailijalle.

Se leiri oli hyvinkin opettavainen, kun ilmeni kuinka Suzukin haarassa tehdään. Vaikka samat asiat tietenkin näkyvät videolla, avaa ihan eri tavalla kun saa opetusta.

Harmi ettemme enää törmänneet näissä merkeissä.
Kunnia Olavi Juslinin muistolle, en miestä tavannut mutta oli ennakkoluuloton Sensei, Auvo Niiniketo kertoi jujutsun alkuaikoina joskus1978-80 että kävi vantaan wadoryussa olavin pyynnöstä opettamassa jujutsua ja Olavi otti näitä oppeja mukaan opetukseensa.
REI.
Magamies
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1502

Viesti Lasse Candé »

Juttelin peruskurssiopettajani kanssa Wadon hikiten korkeudesta. Suomen Wadokaissa on yleistynyt tapa pitää käsi vaakana ja näkisin itse kyseessä olevan vahva koulukunta Wadossa, ylittäen järjestörajat.

Tein hieman videoanalyysiä ja suoritustapaa löytyy Wadoryu Renmeiltä korkeimpien oppilaiden toimesta. Jiro Ohtsuka senseillä hikite oli välillä sillä korkeudella ja välillä hieman alempana. En tiedä miten opetti asiasta. Muistaakseni Kazutaka Otsuka sensein hikite on myös tällä tavalla korkea.

Tätä asiaa kysyttiin Ohgami senseiltä, kun vaakahikite alkoi yleistyä Euroopassa ja esimerkiksi Nash sensein opetuksessa tämä on eksplisiittisesti lausuttu tekotapa. Ohgami sensei ei kanonisoinut asiaa mihinkään suuntaan ja hänen hikite oli alempana. Hän korosti sitä, että pääasia on ettei hikite aikaansaa hartiajännitystä.

Nostin itse hikiten vaakatasoon about vuonna 2010, enkä ihan hevillä ole vaihtamassa takaisin. Kyseinen vaihto nosti tekniikan tasoa reippaasti ja on nopeuttanut Wadoani.

Itse pidän vaakahikiteä johdonmukaisimpana tapana toteuttaa Wadoa, koska siitä seuraa suoremmat lyönnit, jolloin lyhyimmän reitin periaate (Wadossa tärkeä periaate) toteutuu paremmin. Ohgami sensei ei koskaan korjannut minulta tuota asiaa ja olen demonnut leireillään ainakin Pinan Shodanin, Pinan Sandanin ja Naihanchin. Hänen lähestymisensä ei siis ole olut että sen pitää olla tietyllä tavalla, vaan se mitä luultavammin perustui toiminnallisuuteen.

Suzuki senseillä hikite oli alempana ja olen käsityksessä, että Shiomitsu senseillä on tästä asiasta muotoiltu opetus. Käsittääkseni tämän videon Fong sensei toistaa tuon opetuksen. Itse olen kuullut tästä opeuksesta vain toisen käden tietoa, mutta tämän videon sisältö on kuulemani kanssa yhtenevää. Shiomitsu sensein opetusta paremmin tuntevat voivat vahvistaa tai kumota:



Videon sanoma on, että korkeus on sellainen, että lyönnin alussa pidetään kyynärpään kulma ja sitten aletaan ojentamaan siitä kohtaa kun ojennuksesta seuraa suora lyönti. Ongelma jonka hän esittää vaakahikitessä ei mielestäni ole todellinen. Yksinkertaisesti lyö vain. Ei sille mitään voi että ihmisen kehon realiteetit ovat mitä ovat. Analyysinsä on faktojen kannalta tietenkin oikea, mutta siitä ei seuraa, että vaakahikitessä olisi mitään ongelmaa.

Wadokaissa näyttäisi siltä, että Arakawa sensei piti vaakana ja Hakoishi sensei alempana. Nämä ovat olleet korkeimmat auktoriteetit. Ilmeisesti Takagi sensei opetti vaakaversiota. Hänen opetuksensa taas on ollut vahva linjaaja Wadokaissa viime aikoina.

Tiivistäisin asian niin, että melko suurella varmuudella vaakahikite ei ole väärin, suosittelen sitä henkilökohtaisesti ja alempi hikite saattaa olla väärin. Opettajan ehdoilla mennään. Vaakahikite on erittäin suosittu tapa.

Ja niin… Otsuka sensein hikite oli ainakin suorituksissaan alempana. Minä silti epäilen, että opetus vaakahikitestä tulee juuri häneltä, sillä se näkyy eri haaroissa. Arvaan että peräti 60-luvulta, mutta viimeistään 70-luvulta. Yleisesti hänestä sanotaan, että hän ei kanonisoinut näitä asioita vaan opetti ihmisiä parantamaan tekniikkaansa. Tästä syystä hän on usein sanotun mukaan opettanut eri ihmisiä eri tavalla. Mutuilen, että hän on nostanut joidenkin oppilaidensa hikiteä, jotta tekniikkansa paranee ja nämä ovat sitten opettaneet asiaa eteenpäin.

En pidä tätä uutena asiana, joskin opetus voi olla oppilaalle uusi, jos on törmännyt siihen vastikään, kuten esim minä, jos vuotta 2010 pitää lähimenneisyytenä.

Tee vaakahikiteä. :jepa:
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Wado-ryu karate

#1503

Viesti Jussi Häkkinen »

Mites tuo edes saisi aikaan olkajännitystä? Kysehän on kyynär-, ei olkanivelen kulmasta.

Anyhoo, sama kuin Seibukanissa. Alimmilla kylkiluilla on "hylly" jolle käsi tulee. 😄
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1504

Viesti Lasse Candé »

Olen ollut näkevinäni Seibukanissa (tai jossain muussa Okinawan karatessa) jopa vaakatasos korkeampaa hikiteä. (?)

Minun mielestäni olkapään jännittyminen on ihan oikea huoli ja on tosiaankin helpompaa välttyä siltä alemmassa hikiteasennossa. Mutta mitä taas lyömiseen tulee, asia onkin päin vastoin, koska vaakahikitellä ei tarvitse nostaa niin paljoa. Ja sen jännityksen saa muutenkin pois niinkin yksinkertaisesti kuin että lopettaa jännittämisen. :D
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1505

Viesti Lasse Candé »

Unohdin kirjoittaa, että kehoaktiivisuuden ja räjähtävyyden kannalta tapa on myös erittäin suositeltava. Jos hikite on liian alhaalla, joutuu lyönnin alussa tekemään työtä hauiksella ja lopussa ojentajalla. Jos noudattaa Fong sensein tapaa videolla, pitää ojentaja-aktivaatiota pantata myöhempään vaiheeseen ja hauiksen pitää jännittää sen verran, että vaikka se ei teekään työtä, sen pitää tukea tuota tehtävää.

Jos taas lyökin vaakahikiten asennosta, voi kertaheitolla aktivoida jo ojentajaakin ja näin pitääkin tehdä. Tällöin lyöntiin tulee vain yksi vaihe, minkä voi räjäyttää menemään. Koska koko homma on vain perusharjoite, pitää sen järjellisyyttä arvioida sitä kautta että miten se on yhteensopivaa käytännön kanssa. Matala hikite on yhteensopiva sellaisen käytännön kanssa, missä lyönti lähtee tilanteesta jossa kädet lepäävät alhaalla. (Meillä tämä tapahtuu esim tobikomizukissa ja nagashizukissa.) Vaakahikite taas on tuon ojentajan välittömän aktivaation takia yhteensopiva sen kanssa, että lyönti lähtee otteluasennosta. Mielestäni on hyvä, että perusharjoite on yhteensopiva jälkimmäisen kanssa. Mutta ensin mainitusta syystä en kadu monia vuosiani matalan hikiten kanssa. On tilanteita joissa käsi pitää nostaa lyöntiin ja sitä pitää kyllä harjoitella.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1506

Viesti Lasse Candé »

Sain juuri tiedon että Yoshiaki Ajari sensei menehtyi 2.1.

Hän on Suomessa tunnetuin videosarjastaan, jossa Otsuka sensein katasuoritukset julkaistiin.

Hän oli se, joka antoi nuo videot meille kaikille katsottavaksi.

Hän vaikutti USA:ssa.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Wado-ryu karate

#1507

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti: helmi 20, 2022, 15.07 Itse pidän vaakahikiteä johdonmukaisimpana tapana toteuttaa Wadoa, koska siitä seuraa suoremmat lyönnit, jolloin lyhyimmän reitin periaate (Wadossa tärkeä periaate) toteutuu paremmin. Ohgami sensei ei koskaan korjannut minulta tuota asiaa ja olen demonnut leireillään ainakin Pinan Shodanin, Pinan Sandanin ja Naihanchin. Hänen lähestymisensä ei siis ole olut että sen pitää olla tietyllä tavalla, vaan se mitä luultavammin perustui toiminnallisuuteen.

Suzuki senseillä hikite oli alempana ja olen käsityksessä, että Shiomitsu senseillä on tästä asiasta muotoiltu opetus. Käsittääkseni tämän videon Fong sensei toistaa tuon opetuksen. Itse olen kuullut tästä opeuksesta vain toisen käden tietoa, mutta tämän videon sisältö on kuulemani kanssa yhtenevää. Shiomitsu sensein opetusta paremmin tuntevat voivat vahvistaa tai kumota:



Videon sanoma on, että korkeus on sellainen, että lyönnin alussa pidetään kyynärpään kulma ja sitten aletaan ojentamaan siitä kohtaa kun ojennuksesta seuraa suora lyönti. Ongelma jonka hän esittää vaakahikitessä ei mielestäni ole todellinen. Yksinkertaisesti lyö vain. Ei sille mitään voi että ihmisen kehon realiteetit ovat mitä ovat. Analyysinsä on faktojen kannalta tietenkin oikea, mutta siitä ei seuraa, että vaakahikitessä olisi mitään ongelmaa.

Wadokaissa näyttäisi siltä, että Arakawa sensei piti vaakana ja Hakoishi sensei alempana. Nämä ovat olleet korkeimmat auktoriteetit. Ilmeisesti Takagi sensei opetti vaakaversiota. Hänen opetuksensa taas on ollut vahva linjaaja Wadokaissa viime aikoina.

Tiivistäisin asian niin, että melko suurella varmuudella vaakahikite ei ole väärin, suosittelen sitä henkilökohtaisesti ja alempi hikite saattaa olla väärin. Opettajan ehdoilla mennään. Vaakahikite on erittäin suosittu tapa.
KD:ssa hikite on suosiolla lantiolla, mutta taidon puolella sitä opetetaan ylempänä. Shukumine antoi hikiten paikalle kolme eri selitystä, jotka eivät kyllä käy täysin yksiin ( :D ), mutta minulla on ainakin niin pitkät kädet, että en pysty kämmenpohjaa viemään vaakahikiteen ilman, että kyynärpäät alkavat lepattaa sivuille. Valitettavasti en nyt suoraan muista, mihin Gensei-ryussa opetettiin hikiten paikka, enkä sitä pysty myöskään juuri nyt tarkistamaankaan.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1508

Viesti Lasse Candé »

Tuo vaikeus on voitettavissa treenaamalla asiaa. Itse käytän aktiivisesti paljon aikaa hikiteasennossa seisomiseen. (Molemmat kädet.) Jos antaa vaakahikiten tapauksessa yhden näistä virheistä tapahtua, on homma helppoa:
- ei vedä nyrkkiä riittävän taakse
- tuo mainittu: antaa kyynärpään lipsahtaa sivulle (oikea paikka on sellainen, että nyrkin, olkapään ja hartian muodostama pystytaso osoittaa eteenpäin-taaksepäin suuntaan)
- hoitaa nuo kaksi oikein, mutta antaa olkapään "muljahtaa" eteen

Jos sen sijaan tsemppaa välttääkseen noista jokaisen, pitää hartian "sulatettuna" ja hakee muutenkin rentoutta, niin tämä alkaa aktivoimaan lapaluun alueen lihaksia. Tämä on myös tarkoitus ja tätä treeniä kannattaa aktiivisesti tehdä. Pyrkii fiilikseen, että "asiat tapahtuvat rennosti itsestään".



PS: "hartian sulattaminen" on budokonsepti/-metafora, johon Ohgami sensei viittasi. Se on tapa ajatella, jotta saa hartiaa laskettua. Anatomisesti selitettynä, sama asia on, että sen sijaan, että miettii hartian laskemista, miettiikin lapaluun vajoamista. Nämä kaksi ovat sama asia. Itse pidän useista erityyppisistä neuvoista ja metaforista, niin menee viesti paremmin itselle perille.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1509

Viesti Lasse Candé »

Korostan vielä yhtä seikkaa: pää.

Pään asento pitää pitää hyvänä vaikka vetää hikiteen. (Ôari, hiljaa sen japanis kanssa! :D ) Kahden käden samanaikainen hikite puskee joillakuilla leuan eteen. Osa harjoitteesta on pitää tässäkin pään asento hyvänä. Jussi joskus muotoili pään hyvän asennon hyvin. Muotoilu oli sen suuntainen, että miettii takaraivon kohottamista leuan painamisen sijaan. Tämä vetää leukaa luonnollisesti hieman sisään ja aikaansaa sen, että niskan rakenne vahvistuu tekniikan paremmaksi tueksi.

On muuten yksi tärkeimmistä teknisistä asioista ja ”moudi” mikä pitää löytää ja aktiivisesti ylläpitää. Melkein kaikki muut neuvot melkein kaikkeen muuhun ovat arvoltaan vähäisempiä. Siinä mielessä tätä seikkaa voi pitää hieman ylenkatsottuna, vaikka tietenkin jokainen opettaa pään asennon.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1510

Viesti Andy »

Miten olette käytännön kamppailutilanteissa havainneet erot vaakahikiten, ylähikiten ja alahikiten välillä? Millaisia vaikutuksia kamppailemiseen sillä on ihan reaalimaailmassa ollut?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1511

Viesti Lasse Candé »

Läppä? :D

Kyseessä on perusharjoite, eikä käyttötekniikka. Vaikka välillä kehälajeissakin näkyy jonkinasteisia kakehikitejä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1512

Viesti Andy »

Miten se hikiten valinta siis käytännössä vaikuttaa kamppailutilanteissa? Mitä etua saadaan jos treenataan tällä vaakahikitellä? Kai siihen nyt joku perustelu on?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Wado-ryu karate

#1513

Viesti AriJ »

SIvusta huudelleen näen itse tässä "lähin ase, lähin maali - ja suorinta linjaa" -pointin mahdollisuuden ainakin...?
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1514

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti:Miten se hikiten valinta siis käytännössä vaikuttaa kamppailutilanteissa? Mitä etua saadaan jos treenataan tällä vaakahikitellä? Kai siihen nyt joku perustelu on?
Eiköhän se perustelu ole, että se on kyseisen koulun/tyylin tapa, jonka pääopettaja/perustaja on havainnut hyväksi. Sitten sitä tapaa noudatetaan perustekniikkaa tehtäessä, että näyttää yhtenäiseltä. Kamppailullista merkitystä sillä käden korkeudella tuskin on. Tärkeintä mielestäni on se, että sillä opetetaan voimantuottoa


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Wado-ryu karate

#1515

Viesti flammee »

Mun makuun tuo hikiten korkeuden viilaaminen menee hieman hifistelyn puolelle, mutta nähdäkseni Lasse kyllä perusteli hikiten korkeuden merkitystä tuossa jo aiemmin (linkatun videon lisäksi mm. jotta: "Kyseinen vaihto nosti tekniikan tasoa reippaasti ja on nopeuttanut Wadoani."). Vaikka Lasse ei olisikaan kadulla vetänyt levyksi ketään tehokkaammin muutettuaan hikitensä korkeutta, niin voi se silti olla ihan hyvä tapa, vaikka sen testaaminen käytännössä olisikin haasteellista. Kehälajien puolella taitaa esim. päärynäpallo ja siihen liittyvät jipot olla vähän sellasia että niitä ei ihan sellaisenaan välttämättä pääse matsatessa kokeilemaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa