Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Eri tekniikoiden turvallisuudesta ja vaarallisuudesta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#61

Viesti Andy »

Jarppa kirjoitti:
Andy kirjoitti:Mutta jos mietitään asiaa niin, että henkilöt A ja B tappelevat ja A käyttää vain takasuoraa ja B vain tasajalkahyppyä rinnan päälle, niin A voittaa helposti.
Eikö kuristukset olisi tällä ajatusmallilla vielä vaarallisempia? Uskoisin että saisin hengen pois varmemmin kuristamalla kuin lyömällä.
Kuristamisen ongelma on siinä, että kuristuksia on melkein mahdoton käyttää, ellei ensin tee jotain muuta, millä päästään edulliseen kuristusasemaan. Siksi ne eivät minusta ole yhtä vaarallisia kuin lyönnit, joilla kykenee tehokkaasti vahingoittamaan myös edelleen puolustautuvaa vastustajaa.

Jotain RNC:a et voi vain mennä ja napata kiinni kun toinen puolustautuu, vaan sinun pitää joko yllättää kaveri takaapäin tai viedä se maahan ja siellä vääntäytyä sen selkään kuristamaan. Sen sijaan lyönnin voit tehdä ja osua sillä pahimmillaan jopa tappavasti, vaikka vastustaja on pystyssä ja yrittää lyödä takaisin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#62

Viesti Streetwise »

Olenkohan minä ainoa joka ei oikein ymmärrä tämänkaltaista ajatustenvaihtoa foorumilla, jonka lukijoiden ikää ja ymmärrystä ei kukaan kontrolloi ?
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#63

Viesti Jarppa »

Andy kirjoitti: Kuristamisen ongelma on siinä, että kuristuksia on melkein mahdoton käyttää, ellei ensin tee jotain muuta, millä päästään edulliseen kuristusasemaan. Siksi ne eivät minusta ole yhtä vaarallisia kuin lyönnit, joilla kykenee tehokkaasti vahingoittamaan myös edelleen puolustautuvaa vastustajaa.

Jotain RNC:a et voi vain mennä ja napata kiinni kun toinen puolustautuu, vaan sinun pitää joko yllättää kaveri takaapäin tai viedä se maahan ja siellä vääntäytyä sen selkään kuristamaan. Sen sijaan lyönnin voit tehdä ja osua sillä pahimmillaan jopa tappavasti, vaikka vastustaja on pystyssä ja yrittää lyödä takaisin.
Väittelen ihan väittelemisen ilosta. Olen kyllä pitkälti samaa mieltä siinä, että lyönti on vaarallinen tekniikka, mutta en nostaisi sitä ykkössijalle.

Tilanneriippuvaista: Tietysti lyönnit on lähtökohtaisesti mahdollisia käyttää isommassa osassa tilanteita, mutta eivät kaikki kuristuksetkaan vaadi mattotilannetta, tai edes sitä että ollaan selässä.

Jouduthan lyöntejäkin varten liikkumaan lyöntietäisyydelle, koska tilanne voi alkaa potku- tai painietäisyydeltä myös. Liikkuminen oikealle etäisyydelle on tilanne- ja tekniikkariippuvaista.

STR, varmaankin jokaisessa kamppailulajissa on tekniikoita, joilla on potentiaali vahingoittaa tai tappaa, ja foorumilla on runsaasti myös tekniikkakeskustelua, myös vaarallisista tekniikoista löytyy oikeasti jopa ohjeita, niin mitä pahaa tässä keskustelussa on niihin verrattuna?
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#64

Viesti sinappi »

Jarppa kirjoitti:
STR kirjoitti:Olenkohan minä ainoa joka ei oikein ymmärrä tämänkaltaista ajatustenvaihtoa foorumilla, jonka lukijoiden ikää ja ymmärrystä ei kukaan kontrolloi ?
STR, varmaankin jokaisessa kamppailulajissa on tekniikoita, joilla on potentiaali vahingoittaa tai tappaa, ja foorumilla on runsaasti myös tekniikkakeskustelua, myös vaarallisista tekniikoista löytyy oikeasti jopa ohjeita, niin mitä pahaa tässä keskustelussa on niihin verrattuna?
Mitä pahaa tässä keskustelussa voisi olla ylipäänsä?! Eikai kukaan, ikään tai ymmärrykseen katsomatta, voi oppia tekniikoita vain lukemalla niistä selostusta foorumilta. Ihminen on niin luova olento, että kyllä se tajuaa mikä on vaarallista ja mikä ei; kellekkään tuskin tulisi yllätyksenä jos joku sanoisi pään stomppaamisen asfalttiin olevan vaarallista.
Andy kirjoitti: Kuristamisen ongelma on siinä, että kuristuksia on melkein mahdoton käyttää, ellei ensin tee jotain muuta, millä päästään edulliseen kuristusasemaan.
Lyöntien ongelma on samaten se, että niitä on mahdoton käyttää, ellei ensin tee jotain muuta, millä päästään edulliseen lyöntiasemaan. Komppaan Jarpan äskeistä tekstiä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#65

Viesti Andy »

Väitän, että jos kävelen treenaamattoman ihmisen luo ilmoittaen aggressiiviset aikeeni ja alan lyödä takasuoria yksi toisensa jälkeen, osun melko nopeasti, ehkä jo ensimmäisellä tai toisella lyönnillä, ellei uhri pakene nopeasti paikalta.

Sen sijaan kuristusta ei saa hyväkään kuristaja kovin helposti kiinni käyttämättä muita tekniikoita apuna, ellei pääse yllättämään vastustajaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#66

Viesti sinappi »

Andy kirjoitti: Väitän, että jos kävelen treenaamattoman ihmisen luo ilmoittaen aggressiiviset aikeeni ja alan lyödä takasuoria yksi toisensa jälkeen, osun melko nopeasti, ehkä jo ensimmäisellä tai toisella lyönnillä, ellei uhri pakene nopeasti paikalta.

Sen sijaan kuristusta ei saa hyväkään kuristaja kovin helposti kiinni käyttämättä muita tekniikoita apuna, ellei pääse yllättämään vastustajaa.
No joo, onhan se suhteessa (varmaan) vähän helpompaa lyömällä, mutta kyllä osaava "kuristaja" hakee sen paikan myöskin aika näppärästi -vaikka lyöntejä vastaan. Eittämättä vaakakuppi kalliistuu silti helppoudessa lyöntien puolelle.

Edit: Edelleen, myös takasuoralla on vaikea osua, jos ei saa käyttää mitään alustavaa tekniikkaa. (esim. jabia)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#67

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti: Edit: Edelleen, myös takasuoralla on vaikea osua, jos ei saa käyttää mitään alustavaa tekniikkaa. (esim. jabia)
Tai sitten verbaalista puolta, esim hämäävää kysymystä. "onks sulla tupakkaa". Tai "Hei, en mä haluu tapella, ethän säkään" BANG!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#68

Viesti Polvi »

sinappi kirjoitti: Lyöntien ongelma on samaten se, että niitä on mahdoton käyttää, ellei ensin tee jotain muuta, millä päästään edulliseen lyöntiasemaan. Komppaan Jarpan äskeistä tekstiä.
Edulliseen lyöntiasemaan päästään helpoimmillaan siten, että seistään paikallaan ja odotetaan. Vähän vaikeampi versio on sitten se, jossa joudutaan itse kävelemään lyötävän luo. ;)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#69

Viesti AriJ »

STR kirjoitti: Olenkohan minä ainoa joka ei oikein ymmärrä tämänkaltaista ajatustenvaihtoa foorumilla, jonka lukijoiden ikää ja ymmärrystä ei kukaan kontrolloi ?
Aikalaillahan on tämä aihe edennyt siellä kieliposkella-linjastolla.... juurikin noista mainitsemistasi syistä, veikkaisin.

Kuristuksista: tuttu lääkäri kertoi jokin aika sitten saaneensa hoidettavakseen pari jengitappelussa ollutta, joita oli yritetty kuristaa, toista aika pahastikin.... miten sitten tilanteeseen oli päästy lienee eri legenda....
______________________
Jumalan Ruoska
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#70

Viesti Jumalan Ruoska »

Sysmäläinen rusipussi-tekniikka :D
Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#71

Viesti Sylvesteri »

Andy kirjoitti: Jotain RNC:a et voi vain mennä ja napata kiinni kun toinen puolustautuu, vaan sinun pitää joko yllättää kaveri takaapäin tai viedä se maahan ja siellä vääntäytyä sen selkään kuristamaan.
Lisäksi kuristusta on paljon helpompi kontrolloida kuin vaikkapa sitä takakäden suoraa. Senhän voi aina löysätä ajoissa. Kun tinttaat toista takakäden suoralla ja se lähtee kaatumaan, ei siinä mitään enää voi tehdä vaikkei alunperin ollut tarkoitus lyödä kaveria pää edellä kenturaan.
Mietinnässä.
banaaninkuoreenliukastuja
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Ulvila/Hausjärvi

Eri tekniikoiden turvallisuudesta ja vaarallisuudesta

#72

Viesti banaaninkuoreenliukastuja »

En näin äkkiseltään löytänyt kyseisenlaista lankaa, että rankaiskaa minua jos olen väärässä.

Eli itse haluaisin kysyä ihan perus shutosta, eli kämmensyrjälyönnistä kaulaan, aiheuttaako pysyviä vammoja, vai onko "turvallinen" itsepuolustus tekniikka, iskun kohteen kannalta?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93923
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Eri tekniikoiden turvallisuudesta ja vaarallisuudesta

#73

Viesti Mika »

Tarkoittamasi shuto lienee tämä?


Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Eri tekniikoiden turvallisuudesta ja vaarallisuudesta

#74

Viesti Mjölnir »

suurin osa vakavista vammoista lyöntien yhteydessä johtuu kaatumisesta ja takaraivon lyömisestä maahan, tai vielä pahempaa, johonkin kulmaan/vast.

Jos kysyt lääkäriltä, onko joku lyönti turvallinen/vaarallinen, saat todennäköisesti vastauksen, että kaikki lyönnit ovat hengenvaarallisia, eikä missään nimessä tulisi käyttää mitää väkivaltaa toista ihmistä vastaan.

Kaulan alue on hyvin tuntoherkkää, ja on siksi varsin tehokas osumakohta. En ole saanut vielä ketään hengiltä kyseisellä lyönnillä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
banaaninkuoreenliukastuja
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Ulvila/Hausjärvi

Eri tekniikoiden turvallisuudesta ja vaarallisuudesta

#75

Viesti banaaninkuoreenliukastuja »

Aivan, itse tulin myös tuohon tulokseen että kaatumiset sun muut on bad thing, mutta ajatellen iskua itseään, kaulassa kulkee paljon hermoratoja ja suuria verisuonia, että saattaa isku itsessään olla myös vaarallinen? Tästä haluaisin jonkunlaista selvyyttä, että paraneeko käyttää tuota? Vai mielummin toisenlaista iskua..? Siis jos on lähes välttämätöntä lyödä/iskeä toista. [ainahan tienenkin yritetään etsiä keinoa että ei tarvitsisi lyödä toista ihmistä jne jne.. jäkäjäkä.. :D ])
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 100 kurkkijaa