Ihan yleisesti: Se, että lajin X harrastajat tai kilpailijat tekevät liikettä Y harjoittelussaan, ei
välttämättä tarkoita sitä, että ko. liikkeestä on juuri minkään vertaa hyötyä itse lajiin. Monissa lajeissa (nimeämättä mitään erikseen) tehdään joitain asioita vain sen vuoksi, että niin on aina tehty. Ilman sen kummempia perusteita siis.
Vaikka RiVe ei välttämättä muistuta potkunyrkkeilyn (tai monen muunkaan lajin) lajisuoritusta 1:1, on sen tekemisestä tottakai hyötyä lajin kannalta, onhan kyseessä kehon isoja lihaksia (ja niiden välistä yhteistoimintaa) aktivoiva liike, joka vielä usein pyritään tekemään räjähtävästi (toki muunkinlaista rinnallevetoa olen nähnyt). Itse näkisin, että liikkeen suurin hyöty (lajiin kuin lajiin) on nimenomaan tuossa lantion ojennusvoiman kehittämisessä (aivan kuten villem tuossa kirjoittikin). Toki sitäkin voi kehittää myös monilla muilla liikkeillä.
Omasta mielestä suurimmat heikkoudet rinnallevedossa liikkeenä ovat:
a.) Kyseessä on kahden käden & kahden jalan liike (toki tekemällä liikkeen esim. käsipainolla tai kahvakuulalla, on tämäkin "ongelma" poistettu)
b.) Liikkeen tekninen vaikeus (olen edelleen tätä mieltä. Vahvasti.)
Tai itseasiassa. Kumoan/täsmennän hieman sanomisiani jälkimmäiseen kohtaan liittyen. Rinnalleveto (tangolla tehtynä) ei liikkenä suinkaan ole poikkeuksellisen vaikea oppia (joskaan ei myöskään sieltä kaikista helpoimmasta päästä), kysymys on enemmänkin siitä, että hyviä, liikkeen
oikeasti osaavia valmentajia on harvassa.
Mutta kuten tästäkin keskustelusta on moneen kertaan käynyt ilmi, voi samaan lopputulokseen päästä montaa eri reittiä, eikä absoluuttista totuutta tämän asian suhteen ole olemassa. Siksi tästä asiasta varmasti onkin niin kiva vääntää kättä. Tästäkin keskustelusta on taas tullut uusia ajatuksia / oppia asian suhteen.
Loppukaneettina sanottakoon, että "ylimääräisestä" voimasta (oli se sitten miten tahansa hankittua) ei varmasti koskaan ole mitään haittaa, mutta ei siitä kyllä välttämättä ole yhtään mitään hyötyäkään