Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

villem
polveenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2007

Viesti villem »

Erittäin hieno kirjoitus mr. Sampo ja hyvä selvennys omista näkemyksistäsi. Tosiaan, asiansa osaavia painonnostovalmentajia on harvassa ja vielä harvemmassa on niitä jotka kykenevät soveltamaan painonnostoliikkeitä kamppailulajeihin.
Pähkinä taas teille arvon nettinörtit ja potkuholistit: Mietin tuota Mikan perääkuuluttamaa lajinomaisuutta vielä vähän pidemmälle. Ajatus mikä pälkähti mieleen oli kontrastivoima. Sitähän voi soveltaa melko rajattomasti oli laji mikä tahansa. esim. raakarive ja kuntopallon heitto alhaalta eteen kiertoharjoitteena. Ja tietenkin painot olisi suhteellisen kovia ja toistomäärät alle 5.
NJN
polveenpotkija
Lauteille: Lokakuu 2008

Viesti NJN »

Ajatus mikä pälkähti mieleen oli kontrastivoima. Sitähän voi soveltaa melko rajattomasti oli laji mikä tahansa. esim. raakarive ja kuntopallon heitto alhaalta eteen kiertoharjoitteena. Ja tietenkin painot olisi suhteellisen kovia ja toistomäärät alle 5.
Kumpi suoritteista on tarkoitus tehdä ensin, max/perusvoima vai räjähtävä? Junnuna tuli tehtyä usein voimaharjoituksen jälkeen hyppytreeni tai juoksuvetoja, mutta näillä haettiin lähinnä hermoston herättelyä ja jumin ehkäisyä. Eli varmaan vähän eri juttu, tai sitten olen vain totaalisen pihalla.
tmm
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2007

Viesti tmm »

villem kirjoitti: Erittäin hieno kirjoitus mr. Sampo ja hyvä selvennys omista näkemyksistäsi. Tosiaan, asiansa osaavia painonnostovalmentajia on harvassa ja vielä harvemmassa on niitä jotka kykenevät soveltamaan painonnostoliikkeitä kamppailulajeihin.
Pähkinä taas teille arvon nettinörtit ja potkuholistit: Mietin tuota Mikan perääkuuluttamaa lajinomaisuutta vielä vähän pidemmälle. Ajatus mikä pälkähti mieleen oli kontrastivoima. Sitähän voi soveltaa melko rajattomasti oli laji mikä tahansa. esim. raakarive ja kuntopallon heitto alhaalta eteen kiertoharjoitteena. Ja tietenkin painot olisi suhteellisen kovia ja toistomäärät alle 5.
Itse olen hieman kausittaisesti käyttänyt tuollaisia kontrastiharjoitteita. Eli esimerkkinä juurikin rive ja sen jälkeen kuntopallon pään yli taaksepäin (lähtee liikkeelle jalkojen välistä). Myös kuminauhat ovat olleet kovasti hyödyksi tällaisissa treeneissä.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
tmm
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2007

Viesti tmm »

obmijoy kirjoitti:
tmm kirjoitti:
Sampo kirjoitti:
tmm kirjoitti: Monestiko viikossa näitä treenejä pitäisi/ pystyisi järkevästi tekemään kehittyäkseen, jos lajitreenejä on 5-6/vko? Onko mahdollista sijoittaa voimaharjoitus esim. lajitreenin perään? Otetaan huomioon, ettei arkiaamuisin ole mahdollisuutta treenata.
Kyllä tuo kehittyminen riippuu ihan siitä lähtötasosta. Vähän harjoitelleelle yleensä riittää yksikin kerta, kun taas enemmän harjoitellut tarvitsee monesti sen kahdesta kolmeen kertaa.

Ei tuo laji- ja voimatreenin yhdistäminen mikään mahdoton ajatus ole. Toki silloin voimatreeni kannattaa pitää lyhyenä ja simppelinä. Jos kerran viikossa pääsisi tekemään perusteellisemman voimatreenin lajiharjoituksesta erillään ja kerran tai kahdesti sitten jotain (harkittua) lajiharjoituksen yhteydessä, niin siinä ois varmasti jo riittävästi, etenkin kun levätäkin pitää joskus!
Ok. Jotenkin näin olen itsekin asian pähkäillyt.

Treenien jälkeen tehtävät liikeet olisi varmaan syytä pitää motoristisesti helpompina, ettei väsyneenä satu vahinkoja? Eli olisivatko leuanvedot, dipit, (kirotun funktionaaliset) kahvakuulailut ja muut mahdollisimman "turvalliset" koko vartaloa kuormittavat liikkeet hyvä vaihtoehto?

Jos tekee treenin jälkeisessä puntissa esim. korkeaa vetoa, power curlia tms. levytankoliikettä, niin onko painoilla kuinka suuri merkitys? 40- 60%1RM, 50-80%1RM vai riittääkö kunhan tekee :D

Olen nykyään pyrkinyt tekemään kerran viikkoon jonkun treenin jälkeen svedbergit 40 kilolla, jolloin sarjassa on aina 8 toistoa. Kävisikö tällainen järkevästi toiseksi treenin jälkeiseksi jumpaksi?

Paljon kysymyksiä, mutta enpä ainakaan tieltä eksy...
Eilen laitoin tänne tai sitte en laittanut voi olla että meni väärään osoitteeseen.
Mutta tuskin kumminkaan, luulen että siirrettiin tonne
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 10#p532786" onclick="window.open(this.href);return false;
jotta noi mun sekoilut olis omassa karsinassa
tohon liittyen
tmm kirjoitti: Monestiko viikossa näitä treenejä pitäisi/ pystyisi järkevästi tekemään kehittyäkseen, jos lajitreenejä on 5-6/vko? Onko mahdollista sijoittaa voimaharjoitus esim. lajitreenin perään? Otetaan huomioon, ettei arkiaamuisin ole mahdollisuutta treenata.
Sanotaan suoraan, etten saanut tekstistäsi mitään selkoa...
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Elina
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004

Viesti Elina »

Kehäkettu kirjoitti: Väitätkö tosissasi ettei seisten tehty pohjelihaksen vahvistaminen vaikuta pohjelihaksen voimantuottoon maaten?Missä tuollaista opetetaan?

Isometrisen voiman osalta allekirjoitan...
Löytyy mm. sellaisesta nobodien kirjoittamasta tårta på tårta kuin Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance (McArdle, Katch & Katch). Ja hetken kun tuota miettii, niin avautunee varmaan. Tai sitten ei. Eikä nämä isometrisetkään jutut ole mitään mielipidekysymyksiä, vaan todennettu ilmiö.
Kuvake
Mika
etupotkija
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Ylipotkija: obmijoy, ole hyvä ja keskity tekstisi luettavuuteen selvästi enemmän. Saat vapaasti kirjoitella noissa kahdessa aiemmassa aiheessa, joihin olet jo osallistunut, mutta muiden aiheiden osalta on syytä tarkistaa tekstin ulkoasua ennen viestin lähettämistä. Sinulla on paljon annettavaa, mutta valitettavasti se tieto hukkuu sekavaan tekstiasuun.
villem
polveenpotkija

Viesti villem »

NJN kirjoitti:
Ajatus mikä pälkähti mieleen oli kontrastivoima. Sitähän voi soveltaa melko rajattomasti oli laji mikä tahansa. esim. raakarive ja kuntopallon heitto alhaalta eteen kiertoharjoitteena. Ja tietenkin painot olisi suhteellisen kovia ja toistomäärät alle 5.
Kumpi suoritteista on tarkoitus tehdä ensin, max/perusvoima vai räjähtävä? Junnuna tuli tehtyä usein voimaharjoituksen jälkeen hyppytreeni tai juoksuvetoja, mutta näillä haettiin lähinnä hermoston herättelyä ja jumin ehkäisyä. Eli varmaan vähän eri juttu, tai sitten olen vain totaalisen pihalla.
Suoritteista voima ensiksi ja sitten vähäisellä vastuksella tai ilman vastusta. Se mitä teit junnuna on myös kontrastivoimaharjoittelua joka sopii junioreille ja kokemattomille harjoittelijoille. Aikuisena (kokeneena harjoittelijana) kiertoharjoitus toimii parhaiten.
jujigatame
reiteenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2009

Viesti jujigatame »

Minä olen voimalun miltei vasta-aloittanut pohdiskelija ja kova lueskelija. Urheilijana nuori setämies, jolla ei ole tarpeeksi aikaa harrastamiseen saatikka kisaamiseen. Vaipanvaihdon väliin voi onneksi lukea Potkua ja mietiskellä miten tekisi kun salille ehtii..nörtti en ole :D

Asiaan: tuli heti mieleen itellekin tuo kontrastitreeni kun lajivoimasta ja siirtovaikutuksesta puhuttiin, mutta en ehtinyt kirjoittaa joten melkein veti villem sanat suusta. Oma kokemus ja tietämys käytännössä olematon. Eikös yleisurheilijat loiki kyykkyjen perään jne ?

Yhteen juttuun olen soveltanut. Otevoimatreenissä olen tehnyt joskus silleen, että pyörivän kahvan tai tavallisen mavesarjan perään lyttää suht helpon gripperin räjähtävästi kiinni. Auttaa siirtovaikutuksessa. Siis gripperihin ei painiin brushteeth

Pitäiskö sitä sitten rivesarjan päätteeksi sitten heittää kaveria vai miten näitä esim. painijat toteuttaa?
Kehäkettu
polveenpotkija

Viesti Kehäkettu »

Elina kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: Väitätkö tosissasi ettei seisten tehty pohjelihaksen vahvistaminen vaikuta pohjelihaksen voimantuottoon maaten?Missä tuollaista opetetaan?

Löytyy mm. sellaisesta nobodien kirjoittamasta tårta på tårta kuin Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance (McArdle, Katch & Katch). Ja hetken kun tuota miettii, niin avautunee varmaan. Tai sitten ei. Eikä nämä isometrisetkään jutut ole mitään mielipidekysymyksiä, vaan todennettu ilmiö.
Ei jaksa koko kirjaa selata, mutta toi on 100% varmuudella p..... Oletkohan itse ymmärtänyt väärin?Tottakai voimaliikkeissäkin, niinkuin missä tahansa muussa lajissa/jutussa kehittyy parhaiten tekemällä itse suoritusta, penkki kehittyy penkkaamalla ym.. Mutta kyllä esim. etukyykky vaikuttaa myös kyykkyyn jne. En ole väittänyt että isometrinen juttu on mielipidekysymys, vaan sitä että olen myös lukenut siitä. Tuosta pohje-teoriasta en ole koskaan kuullut mistään ja on tässä tullut muutama opus luettua ja vähän joskus nostettuakin.
Mars
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2007

Viesti Mars »

Elina kirjoitti:

Missäs asennossa tässä ollaan sitten maaten? Ja mitä vasten ponnistetaan? Ajattelevatko osapuolet tässä nyt samanlaista tilannetta?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Mika
etupotkija
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Juuri tämän takia näitä keskusteluja on niin paljon miellyttävämpi käydä Puumajassa, jossa kaikki kyselevät ja vastailevat asiallisesti ja rakentavasti.

Jos oikeasti haluaa asiallisen vastauksen, kannattaa myös kysyä asiallisesti.

MUOKKAUS: Mars ehti väliin, kommentti oli siis suunnattu Kehäketulle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kehäkettu
polveenpotkija

Viesti Kehäkettu »

Jos haluaa asiallisen kysymyksen, kannattaa äkkiseltään absurdilta vaikuttavaa väitettä perustella edes hieman.

Koitan olla "asiallisemmin" jatkossa.
villem
polveenpotkija

Viesti villem »

Olishan se hienoa jos Elina valottaisi enemmänkin asiaa kuin vaan kertomalla, että se ja se kirjailija on kirjoittanut jonkun opuksen. Ja se perhanan kirjailija on vielä kehdannut vääntää sen vieraan maan kielelle.
edit. Siis ihan mielenkiinnosta tätä asiaa kyselen ja halusta oppia uusia asioita.
Kuvake
Elina
etupotkija

Viesti Elina »

Kyllä sitä asiaa valotettiin siinä samassa alkuperäisessä viestissä. Jahka olen taas joku päivä kotona, niin laitan perään viitteet ja vaikka suoran lainauksen. Ei tässä mistään ihmeellisestä ole kyse - ehkä siellä nyt on jotain ymmärrysvaikeutta, koska nettiviestintä on välillä mitä on.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2005

Viesti sivarinlötkö »

Elina kirjoitti: Kyllä sitä asiaa valotettiin siinä samassa alkuperäisessä viestissä. Jahka olen taas joku päivä kotona, niin laitan perään viitteet ja vaikka suoran lainauksen. Ei tässä mistään ihmeellisestä ole kyse - ehkä siellä nyt on jotain ymmärrysvaikeutta, koska nettiviestintä on välillä mitä on.
Joo. Saattaa olla pientä ymmärrysvaikeutta, jos useampi fiksu ihminen on ihan kysymysmerkkinä. Jos väittää jotain erikoista niin saisi perustella heti suoraan vähän enemmän. Et vastannut kysymykseeni että mistä se pohjelihas tietää että ollaanko vaakatasossa vai ei...

Seuraajat

Arkhos
Kuvake
Christian
Kuvake
Clancy B.
diesel 64
Jonttufantti
Jysky
Kehäkettu
kimmo85
Kuvake