Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#361

Viesti obmijoy »

kävin tekeen oli OK paikat ei mennyt edes kunnolla kipeeksi (mitänyt heikkolenkki eli alaselkä)
pika- ja räjähtävävoima kuntopiireistä ei tuu niin kovia lihaskipuja ja pysyy muutenki rennompana elikkäs ovat parempia kampailijalle kuin moni muu treeni painoilla
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 30#p634033" onclick="window.open(this.href);return false;
siirryn tonne (nuorten lihastreeni- ketjuun)etten saastuta joka ketjua koska tää on vaan tätä samaa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#362

Viesti PDC »

obmijoy

Kurkkaappa yksityisviestis
Jonttufantti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 119
Lauteille: Tammikuu 2011

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#363

Viesti Jonttufantti »

Nyt kun olen keskittynyt kamppailulajitreenaamiseen enemmän ja jättänyt voimaharjoittelua poispäin niin olen huomannut vahvistuvani yleisesti enemmän, ja sellaisen ''hitaan'' voiman vähenevän. Penkki on ollut hyvä, sekin tippunut 30 kiloa entisestä.
Mutta keskivartalo vahvistunut ja sitä tukevat liikkeet. Myös lyönnit lähtee rennommin ja irtonaisemmin. Maastaveto on hyvä, mutta kyykkiminen ja pomppiminen tökkii koska polveni ei liikkeestä pidä. Mistä lie johtuu.
Omalla painolla treenaillut paljon enemmän ja tietynlaista tulosta tullut paljon lisää. Ja ihme kyllä lenkkeily auttanut ihmeellisellä tavalla jalkatyön lisäksi myös voimaan.
Aerobinen liikunta mun mielestäni tukee hyvin ja kamppailuharjoittelu voimaa.
Mitenköhän sitä parantelisi sitä ''oikeeta voimaa'' sen häiritsemättä irtonaisuutta ja rentoutta?
Sitkeässä elää vieläkin usko, että vahvat miehet ovat hitaita. Joka ei pidä todellakaan paikkaansa.
Kyllä minun mielestäni hyvä voimataso tukee kamppailullisia ominaisuuksia tosi hyvin.
Itse suosittelen tangolla u- väistöjä, etukyykkyä (ei millään maksimipainoilla) Käsillä jännittäen ja pidellen.
Työntö ja tempaus on kuulunut myös osana harjoitteluani vaikka hion vasta teknistä osaamistani.
Kyselen vissiinkin typeriä, mutta miten kannattaisi treenata jos vaikka kamppailuharjoituksia on n. 2-4 kertaa viikossa?
Tarkoitan nimenomaan voimaa. Itse olen tehnyt salilla lähinnä yleisvahvistavia liikkeitä ja lyhyitä sarjoja räjähtävästi.
Noin kerran viikossa.
Olen luonnostaan pitkä ja voimaa on. Ja lihasmassaa sekä voimaa tarttuu. Mutta myös olen jotenkin kankea. Eikä kestävyyskuntoni ole mitään huippuluokkaa.
Kannattaa muuten välttää isoilla painoilla liian pitkiä toistoja! Ja myös suorilla jaloilla venyttelyä. Rikoin joskus polvet niillä. Ennen salia ei mielesstäni kannata venytellä. Lämmittely on eri juttu. :)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11224
Lauteille: Kesäkuu 2008

Poket-kirja

#364

Viesti Jorge »

sihteerilintu kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: En tiedä mitä sotilaspenkki tarkottaa.. Eikä edes raw-penkki kuulosta tutulta.
En ole koskaan varsinaisesti penkannut. Se on hyvä treeniliike kyllä..
Mutta.. mulla on taustani.
Oletan että raw tarkottaa passiivista selkää/jalkoja?
Sotilaspenkillä tarkoitan sitä,mitä tossa NCP:n laittamassa linkissä sanotaan.Siinähän kaikki tekninen kikkailu jää,varsinkin lyhyemmissä - alle kympin sarjoissa minimiin.Ottaa hyvin lihaksiin ja kertoo aika suoraan voimatasoista,kun selkää ei saa kaarelle,persettä irti penkistä,liikerataa lyhennettyä eikä jaloilla ponnistettua.Penkkivoimaa puhtaimmillaan.
No jaa - mielestäni tuo solttupena on ns. eristävä liike, jollaiset ennemminkin kuuluvat kehonrakennukseen, kuin voimaliikkeisiin. Solttupenassa toki osa voimaa vielä hukkuu tasapainoiluun, jos penkki ja selkä eivät ole ns. "yhteensopivat" =. Voima(nosto)liikkeet ovat kaikki moninivelliikkeitä lihasryhmien eristämisen sijaan ja penassakin voima lähtee päkiöistä asti. Ja perse ja hartiat siis pysyvät kiinni penkissä, vaikka selkä olisikin kaarella.

Mistähän muuten on lähtenyt tuo nimi "sotilaspenkkipunerrus" - military press on pystypunerrus tangolla, seisten kantapäät yhdessä ikäänkuin asennossa ja siksi siis military.
Raw-penkki on se,mitä pidettiin normipenkkinä ennen nyklyistä penkkipaitojen aikakautta (penkkipaidalla saatava hyöty voi olla - riippuen tyypistä ja paidasta,noin 20 - +100kg).Nykyisinhän yleensä ilmoitetaan erikseen,että nosto/sarjat on tehty Raw:na.Niin ei synny sekaannusta.Eli t-paita päälle ja nostaa sen mitä pystyy
.


Kyllä vain ja se Aittomäen mainitsema "passiivinen selkä"- tyyli tunnetaan nimellä "lahnapenkki" - en tykkää, kun olkapäät paukkuvat ja niille on parempiakin treenejä olemassaa - penassa saa suurimman rasituksen kohdistumaan rintakehään (olkapäiden sijaan) juuri selän aktivoinnilla.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#365

Viesti obmijoy »

Jonttufantti käys katoon
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 93#p634593" onclick="window.open(this.href);return false;
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#366

Viesti tmm »

Jonttufantti kirjoitti: Nyt kun olen keskittynyt kamppailulajitreenaamiseen enemmän ja jättänyt voimaharjoittelua poispäin niin olen huomannut vahvistuvani yleisesti enemmän, ja sellaisen ''hitaan'' voiman vähenevän. Penkki on ollut hyvä, sekin tippunut 30 kiloa entisestä.
Mutta keskivartalo vahvistunut ja sitä tukevat liikkeet. Myös lyönnit lähtee rennommin ja irtonaisemmin. Maastaveto on hyvä, mutta kyykkiminen ja pomppiminen tökkii koska polveni ei liikkeestä pidä. Mistä lie johtuu.
Omalla painolla treenaillut paljon enemmän ja tietynlaista tulosta tullut paljon lisää. Ja ihme kyllä lenkkeily auttanut ihmeellisellä tavalla jalkatyön lisäksi myös voimaan.
Aerobinen liikunta mun mielestäni tukee hyvin ja kamppailuharjoittelu voimaa.
Mitenköhän sitä parantelisi sitä ''oikeeta voimaa'' sen häiritsemättä irtonaisuutta ja rentoutta?
Sitkeässä elää vieläkin usko, että vahvat miehet ovat hitaita. Joka ei pidä todellakaan paikkaansa.
Kyllä minun mielestäni hyvä voimataso tukee kamppailullisia ominaisuuksia tosi hyvin.
Itse suosittelen tangolla u- väistöjä, etukyykkyä (ei millään maksimipainoilla) Käsillä jännittäen ja pidellen.
Työntö ja tempaus on kuulunut myös osana harjoitteluani vaikka hion vasta teknistä osaamistani.
Kyselen vissiinkin typeriä, mutta miten kannattaisi treenata jos vaikka kamppailuharjoituksia on n. 2-4 kertaa viikossa?
Tarkoitan nimenomaan voimaa. Itse olen tehnyt salilla lähinnä yleisvahvistavia liikkeitä ja lyhyitä sarjoja räjähtävästi.
Noin kerran viikossa.
Olen luonnostaan pitkä ja voimaa on. Ja lihasmassaa sekä voimaa tarttuu. Mutta myös olen jotenkin kankea. Eikä kestävyyskuntoni ole mitään huippuluokkaa.
Kannattaa muuten välttää isoilla painoilla liian pitkiä toistoja! Ja myös suorilla jaloilla venyttelyä. Rikoin joskus polvet niillä. Ennen salia ei mielesstäni kannata venytellä. Lämmittely on eri juttu. :)
Tuo teksti on kyllä hiukan sekavahko ja epäloogisuuksia täynnä, mutta yritetään jotain ideaa antaa....

1) Päätä mitä ominaisuutta haluat kehittää. Muista, että sinun pitää myös tehdä ylläpitäviä harjoituksia muita ominaisuuksia varten.

2) Harjoita kehitettäviä ominaisuuksia minimissään 2krt/vko. Mieluummin kolmesti. Tähän päälle muissa treeneissä ks.ominaisuutta tukevia harjoitteita.

3) Kannattaa selvittää mahdolliset ongelmakohdat liikkuvuuden suhteen ja lähteä korjaamaaan niitä. Huono liikkuvuus -> huono tekniikka -> huono suoritus -> loukkaantumisriski moninkertaistuu.

4) Pyydä apua, varsinkin tekniikoiden suhteen. Jos haluat oppia tempaaamaan, niin painele painonnostajien luo.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Jonttufantti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 119
Lauteille: Tammikuu 2011

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#367

Viesti Jonttufantti »

Kiitos vastauksesta.
Sekavahko ja epälooginen on mieskin. ;)
Juu noitten irtopainojen kanssa , varsinkin painonnostoliikkeissä pitää varmasti hioa se tekniikka kuntoon. Ihan asiantuntijan avustuksella. Nyt olen saanut treenimetodeja muuttamalla ja uusia asioita sisäistämällä paljon parempaa treeniä itselle.
Tempaus olisi kyllä kiva oppia.

Toi voima varsinkin lajinomaisesti ja itselleni sopivaksi vääntäen on aikas työläs hakea ja suunnitella.
Kellään kokemusta kahvakuulista?
Olisi oheisharjoitteluvälineeksi harkittavana ostoksena!
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#368

Viesti tmm »

Oikeasti osaava suositteli, että esimerkiksi kyykkysarjojen välissä tehtäisiin vaikkapa loikkia. Eli voimaharjoittelun jälkeen välitön hermottaminen lajinomaisin liikkein.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#369

Viesti bodyguard »

Jonttufantti kirjoitti: Kellään kokemusta kahvakuulista?
On.

Sisältyikö kysymykseen muutakin kuin halu tietää että onko kellään kokemusta? :smt003

Tuolla 17 sivuinen ketju aiheesta: http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=629" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: Kannattaa huomata että tuo ketju on aloitettu jo vuonna 2005 jolloin kahvakuulat oli melko uusi juttu ja niitten ympärillä oli kaikkea mystiikkaa ja ihme hapatusta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#370

Viesti obmijoy »

tmm kirjoitti: Oikeasti osaava suositteli, että esimerkiksi kyykkysarjojen välissä tehtäisiin vaikkapa loikkia. Eli voimaharjoittelun jälkeen välitön hermottaminen lajinomaisin liikkein.
Kiitos; tästä lähtien en enään kyykkää ilman sarjan välissä olevaa pukillehyppyä. Koska olen vanha ja hidas ja terävyys juoksee kehostani karkuun nopeampaa kuin kykenen saavuttamaan, koen tuon hypyn tai 3 tärkeäksi ;)

Kontrastivoimatreenistä kai on kyse?

Mielestäni paras treeni paikka olis sellainen ulkoilma (raitis ilma ja tuulelta suojattu) painonnosto lava jossa vois käydä tekeen esim näin

rinnalleveto tai tempaus
3x60% h 2x70% h 3x60% h 2x75% h 3x60% h 2x80% h 3x60% h 2x85% h 5x60%

ja jokaisen sarjan väliin vois viellä laittaa kahvakuulan tempaisun jalkojen välistä pääntaakse kauas heittäen siten, että kuulat ovat kuulat 1-2m välein jonossa peräkkäin esim10kg 16kg 24kg ja näin
kahvasta kiinni kaksinkäsin SYMMETRISESTI vaartalonviertä ylös ja heitto taakse selkärankaa ja kroppaa taakse taivuttaen tasajalkahyppy taakse ja heti seuraava kuula ja hyppytaakse...jne

En tiedä onnistuisko nuin mutta tuntuis järkevältä tietysti pitäisi varoa repimästä itseään rikki.

Kahvakuulailulla pitäisi hakea se räjähtävyys, rentous ja kestävyys mitä painnonnostotekniikoilla ei voi hakea sekä toispuoleinen treenaus esim turkkilainen nousu ja kahvakuulatempaus yhdelläkädellä

mielestäni kahva kuula ei rakenna räjähtävää voimaa niin hyvin kuin tankopainonostoliikkeet tikkuunveto esim paitsi silloin kun on kyse kahvakuulan heittämisestä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#371

Viesti tmm »

Ei tarvitse heittää mitään kuulia. Itse suosin esim. kyykkysarjojen välissä tasajalkaloikkia, joita teen 2x3. Loikissa kannattaa muistaa a) vartalon asento, joka mahdollistaa tehokkaan voimantuoton, b) esijännitys alastulovaiheessa sekä c) mahdollisimman lyhyt maakontakti.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#372

Viesti obmijoy »

Kiitos tmm
parhaat ja toimivimmat jutut on aina helpoiten toteutettavissa ja nopeita ja tehokkaita

Tuolla kuulanheitolla hain riven kaltaista liikettä ylävartaloon.
Eihän tollasta paikkaa vaan oo missä vois painonnostella ja pelto vieressä johon viskellä,
tai mäki, johon heittelis erinpainosia pyöreitäkuulia ja sieltä ne palautus takas pyörien alas.
Silloin tosin ei näkis heittopituutta.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#373

Viesti bodyguard »

obmijoy kirjoitti: mielestäni kahva kuula ei rakenna räjähtävää voimaa niin hyvin kuin tankopainonostoliikkeet tikkuunveto esim paitsi silloin kun on kyse kahvakuulan heittämisestä
En osaa sanoa tuosta optimaalisuudesta mitään mutta tokihan kahvakuulallakin voi räjähtävyyttä treenata. Se tosin vaatii vähän ajatustavan muuttamista kun liikkeet pitää tehdä vähän erilailla kuin normaalisti ja mikään GS:ään optimaalinen tekniikka (jossa tärkeätä on se rentous ja flow) ei sovi.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#374

Viesti Elina »

Ja mä kyllä väittäisin, että kahvakuula sopii loistavasti kamppailulajeihin räjähtävyyden hakemiseen, koskapa voi reenailla unilateraalisesti (mikä taas on kovin hankalaa yläkroppaliikkeissä tangolla).
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#375

Viesti obmijoy »

Elina kirjoitti: Ja mä kyllä väittäisin, että kahvakuula sopii loistavasti kamppailulajeihin räjähtävyyden hakemiseen, koskapa voi reenailla unilateraalisesti (mikä taas on kovin hankalaa yläkroppaliikkeissä tangolla).
jos tuo on toispuoleisesti kuten esim. yhdenkäden kahvakuula tempaus
olen samaa mieltä
vertailuni tarkoitti lähinnä sellaista äärimmilleen vedettyä räjähtävää suoritusta kuten esim. max1toisto raakarinallevetotyöntö


en tiedä pystytäänkö noilla kahvakuulilla menemään niin äärinopeisiin ja raskaisiin suoritteisiin kuin levytangolla??? siis pytytäänkö??
itse menisin aina aluksi levytangolla maximiini ja jatkaisin kahvakuulilla jotenkin sen jälkeen
esim
tempausvalakyykky+2xtempaus 20 40 60 70
rakkarivetyöntö 3x40 3x60 3x80 1x100 nääkin limittäisin toisiinsa eli tempasun jälkeen tekisin perään raakarivetyönnön sit lisäisin painoa ja jne. kevyimillä raudoilla en viittis rakarivetyönnellä

syväetukyykky 3x60 3x80 2x100 1x120
rinnalleveto2x80 2x100 2x110 (limitän 2xetuk+ perään 2xrinnalleveto jne)

tempaus kahvakuulalla??? Voisko joku antaa sarja idean????
leuanveto nopeita 5:sia painoa kasvattaen 0 10 20 3x25
dippi nopeita 5:sia painoa kasvattaen (nää teen vuorotellen) 0 10 20 3x25
syväetukyykky 3x120 3x130 3x140 maastaveto 3x140 3x160 3x180
-----------------------------------------------------
(penkki+kulmas/alatalja jos paukut riittä
--------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
((lopuun erinlaisia kahvakuula liikeitä liikuvuuteen ja rentouteen ja nopeuteen liittyviä liikkeitä
tunnen vain kykkykävelyhartiapunnertelun vuorottain, askelkyykyn käsisuorana ylhäällä, turkilainen nousu))
tupla sulkeiden sisällä olevista en tiedä setti on jo raskas riittämiin -------asti ja tupla---- asti

lämmittelyynhän kuulat olis tosihyvät painijansiltojen ja pulapuu jalkojennostojen kanssa

no joo mun ajattelu on rajoittunutta ;)
neuvot vois auttaa jos ei mua niin jotain joka näitä tekee mitallit mielessä :smt003
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa