Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#121

Viesti MikkeM »

Sanovat,että kun pannu on kuuma,niin kasvisten solukko menee umpeen ja eivät ime rasvaa,en tiedä onko totta vai ei.

Itse kuulun kovan lämmön koulukuntaan,lämpötilahann riippuu hieman minkälainen wokkipannu on tai onko kaasu,sähköliesi jne.

Wokkaamisessa parasta on nopeus,koska kova lämpö ja kasvikset (+lihat yms) on pilkottu pieniksi,eli tulee todella nopeasti.

Sinne sekaan voi heittää nuudelit(liottaa lämpimässä vedessä,ei tarvi keittää),myös riisiä voi wokata,ottaa kyllä kiinni pannuun.
Yksi tapa valmistaa nuudelit on sekoittaa esim soijaa+haluamansa mausteet ja kanamuna ja paistaa pannulla,tulee sellaista hieman "raemaista",kanamuna sitoo soijan ja mausteet nuudeleihin ja on hieman ruokaisempaa.

Öljyä menee n ruokalusikka/annos.

Erilaiset maustetahnat on hyviä,jos haluaa makuja,esim valkosipuli,inkivääri,galangal,chili jne

Jos on käytössä,kutteri/sauvasekoitin tai huhmare voi itse tehdä maustetahnoja.

Entinen naapuri oli Libanosta ja kertoi hyvän valkosipulitahanan ohjeen:

Tuoretta valkosipulia,ajetaan soseeksi tai hierotaan tahnaksi,lisätään öljyä ja sitruunamehua(itse lisään vielä hiukan suolaa),sen kun vetää puhtaaseen lasipurkkiin,säilyy jääkaapissa viikkoja.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#122

Viesti Mika »

:kiitos:

Wokkaan illemmalla. Liitän itserankaisuksi vaikka kuvan tähän ketjuun sitten :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#123

Viesti L.K. »

Pystyykö tuota riisin kiinni "palamista" estämään/vähentämään millään? Itsekin jokusen kerran "vanhat" riisti paistellut pannulla ja havainnut samaa ongelmaa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#124

Viesti MikkeM »

Miedonpi lämpö,enemmän öljyä,tosinjos on esim teflon pannu,niin ei niin pahasti jää kiinni.

Tai sitten nopeasti riisi pannuun ja kovaa sekoittaen hetki siinä ja esim kookosmaito/maustekastike sekaan,niin ei pala
Pitääpä itekkin kaivaa pannu esiin,ei oikein wokkisafka maistu,kun niitä pari vuotta väänsi päivästä toiseen :)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#125

Viesti L.K. »

Oukei, kiitoksia vinkeistä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#126

Viesti Mika »

No niin... :smt003

Kuva
  • seesami- ja rypsiöljyä
    1 parsakaali
    2 porkkanaa
    2 paprikaa
    ½ kiinankaali
    kourallinen herkkusieniä
    kourallinen kirsikkatomaatteja
    ½ tölkkiä makeaa maissia
    n. 100 g vaaleaa soijarouhetta
    ½ tölkkiä kookosmaitoa
    mausteina inkivääriä, chilisekoitusta ja soijakastiketta
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#127

Viesti Mjölnir »

Tein tänään ensimmäistä kertaa Anguspihviä. Maksoi aivan helkkaristi (40€/kg), mutta oli kyllä sen arvoista.

Laita pihvit marinoitumaan puoleen desiin viskiä. Leikkaa perunat lohkoiksi. Pyörittele perunat oliiviöljyssä ja mausta suolalla. Levitä uunivuokaan ja laita 200-225C uuniin noin 20-30 minuutiksi.

Murskaa teelusikallinen valko-, viher- ja rosépippureita huhmareessa. Kuumenna 25g voita pannulla ja kuullota pippurimurska siinä. Ota pannu pois liedeltä. Paina pihvit molemmin puolin pippurivoihin ja paista parilapannulla noin minuutti puoleltaan. Tällä välin sulata pippurivoipannulla yksi Mustapekkatuorejuusto ja lisää 2dl kuohukermaa, kuumenna kiehuvaksi.

Kaada marinointiviski pihvien päälle ja liekitä. Nosta pihvit kastikkeen joukkoon. Kuumenna pavut pannulla tai kuumassa vedessä, mausta suolalla.

Tarjoa täyteläisen argentinalaisen punaviinin kera.

Samaa reseptiä voinee kokeilla myös muun naudanlihan kanssa.

Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#128

Viesti MikkeM »

Mika,näyttää vähän jauheliharuoalta ;)

Kokeile soijasuikaleita,ne vois näyttää paremmalta annoksessa,ei siinä muuta eroa ole kuin ulkonäkö,toisaalta kotiruoassa olen enemmän sitä mieltä,että maku on tärkeämpi kuin ulkonäkö.

Söitkö tuollaisenaan vai oliko riisi/nuudeli lisukkeena ?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#129

Viesti Mika »

Kiitos, pitääkin kytätä kaupoista noita suikaleita :)

Ihan tuollaisenaan tuota söimme. Kuten kuvasta ehkä näkyy, ruokaa oli aika runsaasti. Kaksi aikuista, yksi teini-ikäinen (toinen ei periaatteestakaan syö kasvisruokaa eikä varmaan mitään muutakaan mikä vähääkään liittyy minuun :D) ja yksi 4-vuotias saivat tuosta mahansa täyteen ja ruokaa on vieläkin (emmeköhän me aikuiset sen tässä vielä tuhoa :D). Mainitsin aiemmin tänään vinkistäsi liottaa nuudelit kuumassa vedessä ennen wokkaamista, mikä sai kannatusta taakseen, joten seuraavaksi kokeilen sitä :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kokkaaminen

#130

Viesti f-e »

Mika kirjoitti: Olen viime aikoina taas intoutunut wokkailemaan. Voisitteko jakaa joitakin wokkaamiseen liittyviä oivalluksianne, jotta saisin syvyyttä "taitoihini"? :)
Tiedät jo varmaan nämä jutut, mutta kerronpa kumminkin (tämä on siis peruswokkiin, muitakin tekniikoita ja tyylejä on vaikka kuinka):

-Leikkaa vihannekset ja liha yms. yhtä suuriksi suupaloiksi, jotta ne kypsyvät yhtä nopeasti paistettaessa.
-Pidä kaikki ainekset (kastikkeet mukaanlukien) valmiiksi mitattuna wokin vieressä. Wokkaaminen on hektistä ja paistamisen aikana ei ole aikaa mittailla.
-Wokin kuuluu olla kuuma. Vesitipan pitäisi höyrystä 1-2 sekunnissa.
-Käytä neutraalin makuista öljyä, esim. maapähkinä.
-Älä laita liikaa tavaraa kerralla wokkiin. Paista ainekset mielummin erissä, kuin yhtenä suurena kasana. Tarkoitus on siis paistaa ainekset nopeasti ja jos esim. liha kiehuu nesteessään, niin olet tehnyt jotain väärin. Sama koskee vihanneksia, niiden kuuluisi jäädä rapeiksi, ei keitetyiksi.
-Edelliseen liittyen, niin kuivaa vihannekset huolellisesti ennen kuin heität ne pannulle.
-Jos et kuule sihinää, niin wokki on liian kylmä tai sinulla on liikaa tavaraa pannussa.
-Paistojärjestys on yleensä mausteet, proteiini, vihannekset, kastike.
-Lisää kastike reunoja pitkin, ettei pannu jäähdy liikaa.

Ja tsilleen :savolaiset: :D

Edit: On muuten yllättävää kuinka moni pitää itseään hyvänä kokkina. Vähän sama kuin kysyisi että oletko keskivertoa parempi kuski :D Itse vastasin että jonkin verran. Tietyt ruoat onnistuu melko hyvin, mutta tiedän myös että hyvin monella alueella on parannettavaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#131

Viesti Mika »

Frey, :thumbsup:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#132

Viesti bodyguard »

Nyt vastikään alkoi tollanen sarja kuin "Gordon Ramsays ultimate cookery course". Vaikuttaa varsin hyvältä kotikokkia ajatellen, siinä ei vaan käydä läpi reseptejä toistensa perään vaan opetetaan muutenkin ihan perustaitoja ruuanlaittoon ja ruuat on aika simppeleitä normiaineksilla syntyviä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#133

Viesti Jussi Häkkinen »

bodyguard kirjoitti: Nyt vastikään alkoi tollanen sarja kuin "Gordon Ramsays ultimate cookery course". Vaikuttaa varsin hyvältä kotikokkia ajatellen, siinä ei vaan käydä läpi reseptejä toistensa perään vaan opetetaan muutenkin ihan perustaitoja ruuanlaittoon ja ruuat on aika simppeleitä normiaineksilla syntyviä.
Good Eats on toinen loistava katsottava. Sarjassa mennään erittäin syvälle siihen, mitä ruoassa tapahtuu valmistettaessa, eli kyse ei ole pelkästä reseptirivistöstä (perusreseptejäkin toki annetaan). Tämä antaa tietoa, joka vapauttaa omaa kokkausta huomattavasti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#134

Viesti AlexMachine »

Jaha. Sain lahjaksi tovi sitten pari Japanilaista keittiöveistä.
Toinen on kuvan mukainen Santoku 16cm, toinen saman firman mutta en löytänyt kuvaa.

Veitsi on ollut ahkerassa käytössä keittiössä ja muutama huomio.
Suht hyvä hinta/laatusuhde. Laadukas ja tasapainoinen vaikutelma. Kuvioitu metallikahva on yllättävän hyvä märässäkin kädessä. Veitsi oli suht terävä heti ja vedin sen vielä kunnon terään jolloin se on todellakin hyvin leikkaava.
Omiaan mm vihannesten pilkkomiseen, viipalointiin ym. Ainoa mihin ei oikein sovi (tai leikkaa kyllä kivasti, mutta...) on lihan viipaloiminen jos kyseessä on vaikka isompi fileen pala jota vedetään siivuiksi. Terä on muodoltaan sellainen että imee kiinni lihaan ja leikattu siivu on aina terän toisella puolella kiinni. Huikan ärsyttävää.
Muuten lihan kuutionti tai siivutus toimii mainiosti.
Sen verran korkea terän profiili myöskin ettei rystyset ota leikkulautaan kiinni kun veistä käyttää. Tästä plussaa, koska moni valmistaja jättää tämän huomioimatta.
Yleisarvosanaksi tulee 9-.
Suosittelen pienin varauksin.
The beatings will continue until morale improves.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#135

Viesti MikkeM »

Mun mielestä nuo on parhaimmillaan kasvisten leikkaamisessa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 75 kurkkijaa