Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#31

Viesti Jussi Häkkinen »

Atomic kirjoitti: Mä olen pitänyt sua Jussi aina hieman "erikoisena" mutta että vielä olet muksuna vääntänyt itsellesi vapaaehtoisesti grahampuuroa... :lol:
Eikö sieltä kaapista muuta löytynyt? :D
Hei, se on edelleen hyvää. :) Kunnon karkeista talkkunoista tehty puuro myös.

Puurot pysyvät sangen hyvinä kun niitä syö tarpeeksi vähän ja riittävän harvoin. Eikä tee niitä hiutaleista...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Kokkaaminen

#32

Viesti Tyttö »

Atomic kirjoitti: Ei se mitään omaa kämppää tarvi. Heti vaan harjoittelemaan. Tarvikkeet löytyy äipän jääkaapista.

Itsellä eka "kokkailu" muisto on ekalta luokalta. Oltiin päästy velipojan kanssa koulusta ja oltiin kahdestaan kotona (veli oli kolmannella luokalla). Meidän rupes tekeen mieli nähtävästi pullaa ja päätettiin alkaa leipomis puuhiin. Jostain keittokirjasta katsottiin ohje ja tehtiin nähtävästi litranen pullataikina. Siihen se mielenkiinto sitten loppui ja ei jaksettu enään paistaa pullia (onneks). Vähän syötiin taikinaa ja loput syötettiin koiralle. Koira oli kuulemma piereskellyt aika pahoja leijoja pari päivää. Ja äiti oli vihainen, oltiin kuulemma saatu aika sotku aikaiseksi.
Mulla ensimmäisiä kokkailumuistoja on, kun äiti antoi mulle luvan tehdä lihakeittoa. Neuvoi, että liha löytyy pakastimesta "sieltä ja sieltä". Jotain meni kuitenkin vikaan, kun onnistuin ottamaan pakastimesta naudan sisäfilettä (enhän mä silloin mitenkään tunnistanut, että mikä oli mitäkin). Siitä sitten iloisesti keittoa vääntämään ja äiti oli niin **###piippiip** vihainen. Oli säästänyt lihaa johonkin parempaan tilaisuuteen. Kallistakin liha silloin oli, eikä meillä sellaista joka päivä syöty. Toisaalta oli myös vähän äidin ohjeistuksenkin vika. Monet naurut on tuosta tullut kyllä jälkeenpäin, ei joka perheessä sisäfileestä lihakeittoa tehdä. :smt003
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#33

Viesti Kari Aittomäki »

Tänään söin sisäfilekäikäleen salaattipedillä.
Harkitsin heittää muutaman pekoniviipaleen naudanlihan kyydittäjäksi mutta kikka toimii paremmin ulkofileen kanssa, sisäfile (miltei raaka) maistuu sinänsä riittävän hyvälle. Etenkin kun kyydittää paistoöljyä valkosipulisiivuilla, Goodfellasin tapaan.
Tykkään rypsiöljystä mutta muutama eksoottisempi voiteluaine on vielä kokeilematta.

On kenties machoilua mutta käytin suolan sijasta ruutia.
Ihan vähä mutta silti. Antaa hyvää potkua lihanmakuun.
En myöskään mausta salaattia mitenkään, jos ei pihlajanmarja-mehua lasketa.
Olin laiska enkä lähteny kerään/puristaan katajanmarjoista mehuja.
Sopii paremmin hauen ja noin ylöjään riistan kanssa.

Nokkosien kanssa en kehtaa vehdata, eine oikeestaan maistu millekään minusta.
Joskus revin salaattiin, harvoin.

Mitä mä haluaisin oppia ois viinit, mä en vaan tajua niitä.
Tiedän että viini on herkkää ja nyanssisista..
Mutta mulle ei vaan aukee se maailma.
Nimenomaan ruokailun yhteydessä.


Niin ja mun keittiöön ei naisilla ole asiaa.
Mä olen aina ollu se joka sen mämmin leipoo.

En muuten osaa leipoo.
En välitä pullasta ja jälkiuunirukiista saa kaupasta.
Joka on muutensitte maailman parasta leipää, etenkin hiukan paahdettuna, vahvan lihan kyytiäisenä.

nam
pepe
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 37
Lauteille: Tammikuu 2006

Kokkaaminen

#34

Viesti pepe »

Mun bravuuri on "makaroonihässäkkä" se kelepaa mulle ja kersoollen,vaimolle ja tytöille ei kelpaa.
Eli makarooni keitetään lähes kypsäksi ja sekahan purkki sikanauta säilykettä.Helppoa varsinkin mökillä ja kaikki ottaa lisää.
Meillä tenavat paistellu kananmunia,keittänyt lihasoppaa/makkarasoppaa jo varmaan 6vanhasta,leipiä ne oon teheny sitäkin ennen(voita aikas reippaasti leivän päällä sitten onkin).Eivät ainakaan näläkään kuale.Perunan kuorinnassa olen vähän autellu,ja kattonu notta on oikia levy päällä.
Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 390
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Kokkaaminen

#35

Viesti Atomic »

Voi elämän kevät. Monien vuosien jälkeen tuli kokkailtua todellinen klassikkoruoka. Presidentti Kekkosen suosikkiruoka Suomalaiselta klubilta "sorsaa vanhojen herrojen tapaan". Ainut vaan että sorsa oli vaihtunut teereksi. Pirun hyvää oli, vaikka itse sanonkin.

Linnusta tissit irti ja loppu tipu pataan. Pinnat ruskeaksi ja vettä niskaan niin että tipu peittyy. Keitellään tipua niin että loput lihat irtoaa kuin itsestään. Muista kuoria vaahto pois keittelyn alkuvaiheessa, saat kirkkaamman liemen. Joukkoon voi laittaa liemi juureksia. Suola ja pippuri kuuluu asiaan myös.
Kun tipu on kypsä ota lintu pois liemestä ja siivilöi liemi. Liemestä tehdään kastike. Lientä kattilaan sen mukaan paljonko soosia halutaan tehdä ja loput voi pakastaa tulevaa varten.
Kun liemii kiehuu lisätään joukkoon mustaherukkahyytelöä ja aurajuusto, sekoitetaan tasaiseksi. Suola ja mustapippuri kuuluu mukaan jos maku ei muuten miellytä. Kun kastike on sekoitettu tasaiseksi ja se kiehuu, se suurustetaan raastetulla kuivalla ruisleivällä (jälkiuunileipä toimii parhaiten).
Jätä kastike hautumaan ja paista tipun tissit, olen myös repinyt lihat keitetystä tipusta ja lyönyt ne pannulle tissien sekaan paiston loppuvaiheessa.
Tänään meillä oli lisukkeena vielä perinteiset lintuperunat ja grillattuja kasviksia. Toi soosi vaan toimii. Ulkonäkö ei ole kaikista kiiltävin ja kaunein mutta maku paikkaa.

Ja nyt jälkkäridrinksuille Sling Inn Baariin.
Ei järjellä, vaan täysillä!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#36

Viesti Mjölnir »

Hei, tuon on mahtava resepti. Itse teen sorsasta silleen, että ne rintalihat paistetaan ja muut lihat jauhetaan vorsmakiksi sillin kanssa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 390
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Kokkaaminen

#37

Viesti Atomic »

Just muutama viikko sitten söin vorsmakkia pitkästä aikaa ja voi piru että oli hyvää.
Ei järjellä, vaan täysillä!
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Kokkaaminen

#38

Viesti Aikku »

taitolajini on veden keittäminen pohjaan 8-)

mutta kyllä sitä ainakin itelle maistuvaa pöperöä osaan vääntää..Sinkkuna olen vain niin laiska etten kovin kummosia viitsi alkaa vääntämään. Makaroonilaatikkoa väännettään perheannos ja syödään viikko. Silloin kun seurustelin tuli tehtyä uunilohta, pihvejä, itse tehtyä pitsaa jne.
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#39

Viesti Mika »

Heh, tätä ketjua lukiessa ei tule vain kova nälkä, vaan tulee mieleen että joskus olisi hyvä järjestää Potku-kokkaukset tai jotakin vastaavaa :D Mjölnirhän antoi taidokkaan näytteen kyvyistään Obstacle Coursella runsas vuosi sitten. Nam.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#40

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti: Heh, tätä ketjua lukiessa ei tule vain kova nälkä,
Joo, oli erittäin miellyttävä lukea tuota Atomicin ohjetta eilen yövuorossa kun eväänä oli salaattia.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#41

Viesti Kari Aittomäki »

Atomikki ja muut, mitäs mieltä soppalienten oleentumisesta?

Mulla on tää että keittelen riistat (sorsat, hauet ja semmoset) pitkällä kaavalla ja jätän hautuun seuraavaan päivään.
Jolloin liemi saa ikäänkuin syvyyttä.
Parhaat palat syödään toki pois omissa yhteyksissään, mutta se keittoliemi..
Saatan lisätä vaikka niitä pihlajanmarjoja, narupussissa toki.

Suosin muutenkin täkäläisestä maaperästä saatavia yrttejä, antavat niinperhanan vankan soundin soppasiini.
En nyt ainakaan vielä kasvattele mitään, vaikka tonttia riittäis ihan yrttimaaksi asti.
Laredo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 315
Lauteille: Heinäkuu 2006

Kokkaaminen

#42

Viesti Laredo »

Pakkohan se on osata kun työkseen ruokaa laittaa.
Working is the biggest problem of the drinking class
Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 390
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Kokkaaminen

#43

Viesti Atomic »

Kari Aittomäki kirjoitti: Atomikki ja muut, mitäs mieltä soppalienten oleentumisesta?

Mulla on tää että keittelen riistat (sorsat, hauet ja semmoset) pitkällä kaavalla ja jätän hautuun seuraavaan päivään.
Jolloin liemi saa ikäänkuin syvyyttä.
Parhaat palat syödään toki pois omissa yhteyksissään, mutta se keittoliemi..
Saatan lisätä vaikka niitä pihlajanmarjoja, narupussissa toki.

Suosin muutenkin täkäläisestä maaperästä saatavia yrttejä, antavat niinperhanan vankan soundin soppasiini.
En nyt ainakaan vielä kasvattele mitään, vaikka tonttia riittäis ihan yrttimaaksi asti.
Kyllä mä olen ihan liemien puolestapuhuja. Omassa Ravintolassani keittelin liemet ja tein kastikepohjia pakastimeen. Käytin niitä ihan lounaallakin ja eihän niitä nyt voi verrata valmissotkuihin. Tosin ihmiset on jo niin tottunut valmissotkuihin että kaipaavat ruoassa sitä glutamaatin makua. Sääli.

Enään ei taida monikaan ravintolakaan keitellä sky-lientä. Ravintolauraa aloitellessa ihmettelin touhua, mutta kyllähän siitä kunnon liemestä teki sellaisia kastikkeita että jalat alta.
Iso pata siis porisi viikonkin keittiössä, illalla se sammutettiin ja aamulla tuikattiin taas päälle. Aluksi paahdettiin luut ja liemikasvikset, sittenpata porisemaan. Viikon aikana sinne sitten laitettiin kaikkia "jämiä" lihoista leikatut kalvot, kasviksia, punaviiniä, aikalailla kaikkea niin että heikoimpia hirvittäisi :lol: .
Ei järjellä, vaan täysillä!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#44

Viesti Jussi Häkkinen »

Atomic kirjoitti: Viikon aikana sinne sitten laitettiin kaikkia "jämiä" lihoista leikatut kalvot, kasviksia, punaviiniä, aikalailla kaikkea niin että heikoimpia hirvittäisi :lol: .
No hei, niissä on se Maku. Ja jumalauta, glutamaattiuskovaisia turskalla poskelle - tosin, onhan sitä luontaisestikin (mm. parmesaanissa jne.), mutta ei sitä lisäillä tarvitse. Puurouttaa makuja, heikentää nyansseja ja ylipäätään tekee ruoasta lappamiskamaa nautiskelu- ja tutkiskelukohteen sijaan.

Pakastimessa on aina minigripeissä sopiviksi annospaloiksi pakastettua itse rehuista tehtyä ja kunnolla kasaan keitettyä lientä. Suositeltava tapa.

(Vinkki kalaliemestä: Savukalojen, etenkin savusilakoiden, jämät liemipohjaan mukaan. Rokkenrol!)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#45

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: Atomikki ja muut, mitäs mieltä soppalienten oleentumisesta?

Mulla on tää että keittelen riistat (sorsat, hauet ja semmoset) pitkällä kaavalla ja jätän hautuun seuraavaan päivään.
Jolloin liemi saa ikäänkuin syvyyttä.
Parhaat palat syödään toki pois omissa yhteyksissään, mutta se keittoliemi..
Saatan lisätä vaikka niitä pihlajanmarjoja, narupussissa toki.

Suosin muutenkin täkäläisestä maaperästä saatavia yrttejä, antavat niinperhanan vankan soundin soppasiini.
En nyt ainakaan vielä kasvattele mitään, vaikka tonttia riittäis ihan yrttimaaksi asti.
Ilman muuta juuri näin. Kun soppapohja jäähdytetään ja keitetään muutamaan kertaan, niin kyllä on maut kohdallaan.

Ja tuohon haukisoppaan kun heittää vielä kesällä puutarhasta tuoretta silputtua ruohosipulia/tilliä päälle , niin vot.
Tillin varrethan ovat siis liemessä jo keittovaiheessa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 13 kurkkijaa