Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1270
Lauteille: Syyskuu 2007

Kokkaaminen

#46

Viesti Nauses »

Tyttö kirjoitti: Mulla ensimmäisiä kokkailumuistoja on, kun äiti antoi mulle luvan tehdä lihakeittoa. Neuvoi, että liha löytyy pakastimesta "sieltä ja sieltä". Jotain meni kuitenkin vikaan, kun onnistuin ottamaan pakastimesta naudan sisäfilettä (enhän mä silloin mitenkään tunnistanut, että mikä oli mitäkin). Siitä sitten iloisesti keittoa vääntämään ja äiti oli niin **###piippiip** vihainen. Oli säästänyt lihaa johonkin parempaan tilaisuuteen. Kallistakin liha silloin oli, eikä meillä sellaista joka päivä syöty. Toisaalta oli myös vähän äidin ohjeistuksenkin vika. Monet naurut on tuosta tullut kyllä jälkeenpäin, ei joka perheessä sisäfileestä lihakeittoa tehdä. :smt003
Ensimmäinen "kokkaus" muistoni on vähän samankaltainen. En kyllä ole ihan varma muistanko sitä itse, mutta mokomalle on tullut naurettua senverran runsaasti etten kyllä ole sitä ihan heti unohtamassa.

Oli muistaakseni joulu ja meidän ei niin kovin rikkaaseen perheeseen(lehdenjakaja+yo-opiskelija+3 skidiä) oli ostettu poikkeuksellisesti purkillinen kaviaaria.

Mun ruoanlaitto on aina ollut aika intuitiopohjaista, mutta ilmeisesti suunta on sentään vähän järkevämpään päin kun tosiaan tuolloin sekotin kaviaarista ja persikkanektarista "päärynämehua", vanhemmat tykkäs brushteeth :lol:

Niin ja teen häkkislientä jokaisesta joka uskaltaa tulla kommentoimaan jonkun safkan väärää kirjoitusmuotoa :x
Erillisyyden harhan pauloissa
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#47

Viesti MikkeM »

Jonkun verran kotona keittelen liemiä,kuppiloissa aika vähän keitellään liemiä,kokit on niin "kalliita" ettei ole työnantajilla "varaa"(lue halua) teettää niillä aikaa vieviä hommia.

Kalaliemen keittoon ei mene aikaa kuin parikymmentä minuuttia,siitä ei irtoa mitään makua,vaikka kuinka keittäisi.
Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 390
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Kokkaaminen

#48

Viesti Atomic »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Atomic kirjoitti: Viikon aikana sinne sitten laitettiin kaikkia "jämiä" lihoista leikatut kalvot, kasviksia, punaviiniä, aikalailla kaikkea niin että heikoimpia hirvittäisi :lol: .
No hei, niissä on se Maku. Ja jumalauta, glutamaattiuskovaisia turskalla poskelle - tosin, onhan sitä luontaisestikin (mm. parmesaanissa jne.), mutta ei sitä lisäillä tarvitse. Puurouttaa makuja, heikentää nyansseja ja ylipäätään tekee ruoasta lappamiskamaa nautiskelu- ja tutkiskelukohteen sijaan.



(Vinkki kalaliemestä: Savukalojen, etenkin savusilakoiden, jämät liemipohjaan mukaan. Rokkenrol!)
Joo, eiköhän sitä kamaa sinne pataan lisätty maun takia, ei sitä pataa minään kompostina pidetty. :D
Itsehän olen sen verran tarkanmarkankaveri että jos esim. marketeissa on kalatarjous ja sälli paikalla fileeraamassa kaloja, pyydän pelkkiä fileeraus jämiä (ja ne ei edes yleensä maksa mitään;) )
Jos on ollut p*ska fileereeja niin lihaakin on ruodoissa reilusti. Sitten vaan ruodot savupönttöön ja perkaan kypsästä kamasta lihat pois. Tulee loistavaa pastakastike ja piirakka kamaa. Ruodoista keittelen liemen.

Tohon glutamaattiin olen itselleni löytänyt sellaisen yhteyden että jos tulee popsittua ruokia runsaammin missä sitä myrkkyä on, niin jo pierettää ja pistelee mahaa. Eli veikkaan että jos jengi yrittäisi vältellä glutamaattia, niin meiltä vähenisi Suomesta aika paljon noita muka laktoosi-intoleraatikkoja.
Ei järjellä, vaan täysillä!
Laredo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 315
Lauteille: Heinäkuu 2006

Kokkaaminen

#49

Viesti Laredo »

MikkeM kirjoitti: Jonkun verran kotona keittelen liemiä,kuppiloissa aika vähän keitellään liemiä,kokit on niin "kalliita" ettei ole työnantajilla "varaa"(lue halua) teettää niillä aikaa vieviä hommia.
Kyllä tasokkaissa ravintolakeittiöissä itse liemiä keitellään, mutta ei läheskään kaikissa keittiöissä yksinkertaisesti ole kannattavaa keittää itse liemiä. Se on kuitenkin 50 litraisia tai isompia laakeja mitä kannattaisi kerralla keitellä, eikä stimmejä(siis semmosia tosi isoja koneistettuja kattiloita) mahdu aina keittiöihin. Eikä ne halpojakaan ole. 10-20 litrasissa kattiloissa on yhtä kerpelettä keitellä liemiä kun on sille hellatilalle muutakin käyttöä työpäivän aikana.
Working is the biggest problem of the drinking class
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#50

Viesti MikkeM »

Kuten totesin,aika vähän keitellään nykyään kuppiloissa.

Olen ollut yhdessä paikassa jossa on keitelty itse liemiä ja olen ollut töissä n 50 kuppilassa,suurin osa kylläkin lounaskeittiöitä.

Raha on se joka ratkaisee.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#51

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitosta vaan niin turkasesti.
Muahan ei oo kukaan ikinä opastanu tässä mämmiosastossa, eikä sattuma ole suonut opastajaa.
Niinku tässä liemiasiassa, oon vaan huomannu että sopat maistuu paremmilta hiukan hapettuneena.
Josta olen lähtenyt kokeileen.

Tuo ammattilaiskäytäntö kastikkeitten suhteen on uutta vaikkei varsinaisesti, pontikkapuolella on samankaltasta näkemystä..
Faija kun tosiaan tislaili ihan miltei ammatiksensa.
Mutta silti, kiitos jätkät!

Ehkä saan kastikkeista vielä kiinni, ne on se mun heikoin kohtani.
Ne.. ei vaan avaudu.
Maut ei löydä tasapainoa, en osaa, en hahmota sitä kokonaisjuttua.

Mites ois ihan kunnon reseptiketju?
Ei silleen kuin hahmotus on, että tonverran vettä ja senverran talkkunaa..

Vaan semmonen jätkä-versio.
Jossa otetaan huomioon raaka-aineitten luonne ja keittiö-ilmapiiri..
Mulla kun on avotuli-pakkomielle, haaveilen avotakkaa tohon keittiön-nurkkaani.
Minusta elävä tuli, jopa kaasulla, antaa ihan erilaisen tunnun koko sessioon ja sitäkautta myös..

ruokailun kokonaiselämyksellisyyteen.

Onpas muuten sitte köhvelö ilmaisu.
Mutta mulla on villasukat jalassa, olen kosketuksissa femiinipuoleeni.
Tai jotain.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kokkaaminen

#52

Viesti halmehe »

Lasketaaks viinanpoltto, viinin ja siiderin valmistus sekä oluenpano kokkaamiseks? Oon jotain safkaakin yrittäny niinkus lohipizzaa... kuulostaaks pahalta? On kans. Vitsi, vitsi...

Oot sitten ihan ravintola-alan yritäjä Atomic? Ei käy katteeks, sano kirjanpitäjä. Ei vaan muutaman alan yrittäjän etenemistä seurannut eikä vapaa-aika pääse yllättämään.

Yks juttu tuli mieleen. Hyvän makuista ja pahan näköistä. Sinne taikinan ja hillon väliin murskattua turkinpippuria. Salmari-omenapiirakka.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 390
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Kokkaaminen

#53

Viesti Atomic »

halmehe kirjoitti: Oot sitten ihan ravintola-alan yritäjä Atomic? Ei käy katteeks, sano kirjanpitäjä. Ei vaan muutaman alan yrittäjän etenemistä seurannut eikä vapaa-aika pääse yllättämään.
En ole enään. Neljän ravintolan, yhden juhlapalvelun ja yhden pienen hotellin jälkeen tajusin lopettaa. Eka vatsahaava 24-vuotiaana ja burnout 28-vuotiaana, ei ollut sen arvoista. Nyt aloittelen urheiluhierojan hommia ja nautiskelen kokkaamisesta muuten vaan.

Salmari-omenapiirakka kuulostaa vähintäänkin eksoottiselta, mutta en lähde tyrmäämään :D .
Ei järjellä, vaan täysillä!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#54

Viesti MikkeM »

Valkosipulimansikkapiirakka on myös hyvää.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#55

Viesti L.K. »

Kylhän tuo kokkaaminen jotenkin sujuu.Perussapuskaa osaa vääntää,puurot ei ainakaan joka kerta pala pohjaan jne.

Olosuhteen on pakottanu. Leipomista en ole opetellu pl. tiikerikakun leivonta kun se on lempikakku:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kokkaaminen

#56

Viesti halmehe »

Tuli yllärinä lapa ja niska. Hirvestä. Lapa meni ihan ok, mutta niska teetti enemmän töitä veitsen kans. Yritin kattella Kolmosen opuksesta, kun siinä avataan kauriilta vastaava. Kuulin jotta niskasta jotkut osaavat tekee jopa tähtiluokitukseen yltävää muonaa. Huomasin, et tollanen 4h lämmittäminen alkaa toimia. 2h oli vielä aika purkkaa. Vinkkejä?
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#57

Viesti MikkeM »

Keitä ensin kypsäksi ja sen jälkeen pannulla väri ja vielä sen jälkeen uuniin jossa kuumennetaan.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kokkaaminen

#58

Viesti halmehe »

Siideri pullotettu :siivoaa:. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :crystal: . Hiiva herätetty tuosta http://alko.fi/tuotteet/fi/770484" onclick="window.open(this.href);return false; :thumbsup:
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#59

Viesti Mika »

Mitä nettisivuja suosittelisitte, jos haluaisi ruoan laittamisessa nähdä mahdollisesti vähän vaivaa, mutta ei kuitenkaan ehdi viettämään tunteja hellapoliisina? Lontoo käy kieleksi hyvin. Ja jos sivulla on myös muita kuin lihaohjeita, sekin olisi mainiota.

Kiitos! :bow:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andymoloko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 437
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Kokkaaminen

#60

Viesti Andymoloko »

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 11 kurkkijaa