Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
61
42%
Olen mies ja osaan jonkin verran
48
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 145

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2836
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Kuulostaa järkevältä. Enkä ole vielä yhdessäkään ruokaohjeessa nähnyt, että siinä tarvittaisiin monitoimikonetta tai mitään muutakaan sähköistä apuvälinettä. Jäitä murskaava tehosekoitin minulla on, koska siitä on joskus hyötyä drinkkien tekemisessä, mutta tosi harvoin käytän sitäkään (suurin hyöty on ehkä silloin, kun teen ravistettavia drinkkejä useammalle vieraalle, ja supermehuja tehdessä).

Tässä on yksi video noista suikaleista, jossa minulle uutta oli tuo vaikeampi tapa :D Mutta en ole kokki, joten joudun keksimään ja saan keksiä näitä itse. Se on kokkaamisen suola 🧂

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

En jaksa enää pitää tätä auki selaimen välilehdessä, mutta koska haluan jossain vaiheessa kokeilla tätä, jaan sen tänne.

https://www.meillakotona.fi/reseptit/so ... nasalaatti
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Aiheet: 0
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kokkaaminen

Viesti tapsaattori »

Munia! Mulla on vain valurautapannu jossa on hyvä paistaa kaikenlaista, mutta kananmunille se on vähän raskas ja rasvainen. Mitä te käytätte? Teflon, mites tuommoiset keramiikkapinnoitetut, sellasia näkyy kaupassa?
Kuvake
Sotapurren_soutaja
reiteenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2025
Aiheet: 4
Etulaji: Tai Shin Mun
Sivulajit: muotomääräinen voimankäyttö
Takalajit: Han Moo Do, Choy Lee Fut

Kokkaaminen

Viesti Sotapurren_soutaja »

tapsaattori kirjoitti: touko 20, 2025, 05.35 Munia! Mulla on vain valurautapannu jossa on hyvä paistaa kaikenlaista, mutta kananmunille se on vähän raskas ja rasvainen. Mitä te käytätte? Teflon, mites tuommoiset keramiikkapinnoitetut, sellasia näkyy kaupassa?
Olen rakastunut fiskarsin keraamisesti pinnoitettuun paistinpannuun, valurautaisen kaveriksi. En muista mallia, mutta olisiko ollut Aina?

Se ei tunnu naarmuuntuvan millään, kääntöpuolena siinä pitää käyttää paljon rasvaa tai muuten tarttuu ja suorastaan palaa kiinni. No sitähän tässä nimenomaan ei haluttu, mutta tässä ei ole mikromuoveja sanoo mainosmies. Puhdistuksen oppiminen oli hankalaa, piti mennä kantapään kautta, mutta kun sen sai haltuun, niin tämä on ylivertainen erilaisiin muoviyhdistelmäpinnoitteisiin nähden.

Jännästi Fiskars ei anna itse ohjeita siihen, kuinka tuon saa käsin syväpuhtaaksi. Ehkä se olisi huonoa mainosta, koska ei se vain tuijottamalla puhdistu jos sattuu palamaan kiinni - mikä sivumennen sanoen käy eläinproteiinien kanssa todella helposti.

Jos palaa pahasti, heti vettä, ei anna kuivaa. Sekaan joukkoon ruokasoodaa ja pesuainetta eli tahna. Antaa imeytyä, imeytysmisaika vaikeudesta riippuvainen. Sen jälkeen pehmeällä hankaussienellä hieromalla patina katoaa. Varsinkin öljyt palaa kiinni herkemmin kuin faunamargariinit, tämän opin kantapään kautta. Sen jälkeen huolinpito on ollut huolivapaata.

Munatkin tulee hyvin, kunhan on puhdas se paisto pinta, oikea lämpötila ja sopiva kissanrasva alla.
"No chicken, just say no to chicken . . . It is just lame, I dont' like it . . . It is a weak bird!" -Pavel, JRE #1399 (ravitsemuksesta)

Suomen kielen kaunein sana saattaa hyvinkin olla "RIIHIOPPI".
(kunniakyu omistautumisesta Bujinkanin suomalaiselle sosiaalihistorialle, Mänzyltä)
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Lauteille: Elokuu 2006
Aiheet: 35
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Emaloitu valurautapannu on erittäin hyvä, myös munille.
You don't send a boy to do a dirty man's job.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Sattuipa somasti. Juuri aamulla vähän tutkein, olisiko syytä päivittää pannu, kun aamiaispannari paloi vähän kiinni, vaikka pannua mainostetaan tarttumattomana. Tätä on nyt käynyt muutaman kerran viime aikoina.

Pannu on Opa Kenno.

https://www.pisla.fi/tuote/opa-kenno-pa ... nnu-28-cm/

Saa suositella sopivaa vaihtoehtoa :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Kyllä mä tuon pannun pidän. Täydellistä pannua kun ei olekaan, vaan jonkinlainen kompromissi on vielä nykyteknologialla pakollinen.

Jaan yhden melko helpon ohjeen sekä muille kokeiltavaksi että itselleni kirjanmerkiksi.

https://www.meillakotona.fi/reseptit/va ... fupyorykat

Tällä viikolla, kun kesä on loppumassa, palasin taas vähän työteliäämpään kokkailuun − siis suhteellisesti puhuen. Omat kokkailuni ovat pikaruokia verrattuna esimerkiksi @Mjölnirin, @AlexMachinen ja @Beefcaken keitoksiin.

Kuva

Maanantai – Bataatti–kikherne–fetakulhot

1. Bataatti: Kuori ja kuutioi 1 pieni bataatti (~300 g). Pyöritä 1 rkl öljyä, ½ tl savupaprikaa, ¼ tl suolaa. Air fryer 200 °C, 15 min (sekoita kerran).

2. Kikherneet: Huuhtele ja kuivaa 2 dl kypsiä kikherneitä. Pyöritä 1 tl öljyä, ½ tl juustokuminaa, ¼ tl suolaa. Lisää air fryeriin bataatin kanssa viimeiseksi 8 min.

3. Kastike: Sekoita 2 rkl tahinia, 1 rkl sitruunamehua, 1 rkl vettä, ripaus suolaa.

4. Salaatti: Leikkaa ½ ruukku salaattia kulhoon.

5. Kokoaminen: Pohjalle salaatti, päälle bataatti & kikherne, murustele 75 g fetaa, valuta kastike.

---

Kuva

Tiistai – Tofu–vihannessuikaleet & maapähkinäkastike

1. Tofu: Purista 150 g tofua kuivaksi. Kuutioi, pyöritä 1 tl soijakastiketta ja ½ tl öljyä. Air fryer 200 °C, 10 min.

2. Kasvikset: Suikaloi ½ paprika, ½ porkkana, loput maanantain bataatista (esim. pieninä kuutioina). Paista pannulla 1 tl öljyssä 5–6 min.

3. Kastike: Sekoita kulhossa 2 rkl maapähkinävoita, 1 rkl soijakastiketta, 1 rkl limemehua/sitruunaa, 2 rkl vettä.

4. Tarjoilu: Sekoita tofu ja kasvikset, kaada kastike päälle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

@Mika
Jos massia on niin tällainen.
https://www.stockmann.com/le-creuset-si ... 644-1.html
Näitä saattaa joskus löytää aika hyvällä alennuksella.
Itselläni on saman firman 6l valurautapata jossa sisäpuoli myös emaloitu. Voi hauduttaa happamia, vaikka tomaattipohjaisia, ruokia mistä valurauta ei tykkää. Olen myös ruskistellut lihaa tuossa jonku pataruoan pohjaksi. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Tuota pataa metsästin vuoden kaksi ja kun hinta oli kohdallaan, ostin pois. Tuskin tarvin toista pataa enää ja jälkipolvetkin saattavat käyttää.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Noita on tosiaan todella paljon eri kokoisia ja värisiä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Sitten pakko avautua. Se punainen neste lihassa EI ole verta vaan myoglobiinia, Myoglobiini on hemoglobiinin kaltainen proteiinia ja rautaa sisältävä rengasmainen yhdiste. Myoglobiinin määrä vaihtelee eläinlajin, eläimen iän ja ruhonosan mukaan. Mitä vanhempi eläin, sen tummempi on lihan väri. Lihakset, joita eläin käyttää liikkumiseen ovat tummempia kuin ne lihakset, joita ei rasiteta.

Ja lihaa kun paistetaan niin siinä ei ”vedetä pintoja kiinni”. Sieltä tulee nestettä joka tapauksessa, vaikka jättäisi vetäytymään muutamaksi minuutiksi kuten pitää.
Siinä otetaan pintaan väri, jossa saadaan aikaan ns Maillardin reaktion jossa tulee se loistava maku.
https://www.kespro.com/ideat-ja-inspira ... rd-reaktio

Kokkaaminen on sekä kemiaa että fysiikkaa ja siksi perusasioiden ymmärtäminen auttaa tosi paljon keittiössä.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Lähes joka päivä olen kokkaillut ja suurimmaksi osaksi onnistunut hyvin − siitä en silti voi ottaa mitään kunniaa, sillä AI on oppaani. Välillä soveltelen, mutta suurimman osan työstä tekee AI. Se aina sunnuntaisin koostaa arkipäivien ruokalistan ja niiden kauppalistan. Silloin myös valmistelen viikon ruokia, jolloin viikolla säästyy vähän aikaa. Esimerkiksi uunikasvikset on mukavampi tehdä etukäteen kuin käyttää jonakin arkipäivänä noin 45 minuuttia niihin, koska ne ovat vain osa sen päivän ruokaa.

Tämän päivän Nasi Goreng maistui oikein hyvältä 😋

Kuva

Nasi goreng – hiottu resepti (2 annosta)

Ainekset

250 g tofu tai nyhtökaura

250 g pakastevihanneksia (esim. herneet, porkkana, paprika, kukkakaali)

1 pss valmisriisiä (Pirkka Basmati Lime-Korianteri toimii loistavasti)

Öljyä paistamiseen

Kastike (tupla-annos, se on hyvä 👍)

4 rkl soijaa/tamaria

2 rkl makeaa chilikastiketta TAI hunajaa

2 tl sambal oelekia (tai maun mukaan)

2 tl limemehua

½ tl kurkumaa

½ tl korianterijauhetta

1 tl hunajaa (lisää lopuksi pannulla jos kaipaa makeutta)

Vaiheet

Tofu/nyhtis: Paista öljyssä keskilämmöllä (5/6) 4–5 min, kunnes tofu saa rapean pinnan. Nosta hetkeksi sivuun.

Vihannekset: Lisää pannulle pakastevihannekset. Paista 5–6 min.

Riisi + tofu: Lisää valmisriisi + tofu takaisin pannulle.

Kastike: Kaada tupla-annos kastiketta päälle. Paista sekoittaen 4–5 min, kunnes riisi on kuuma ja vähän karamellisoituu.

Viimeistely: Halutessa vielä loraus hunajaa ja limemehua → täydellinen tasapaino 🌶️🍋🍯

Lisuke: nopea porkkana-kurkku-pickle tai vaikka tuore korianteri päälle 🌿

Pikapickle: Sekoita ½ kurkku + 1 porkkana ohuiksi siivuiksi. Lisää 2 rkl riisiviinietikkaa, 1 tl sokeria, ripaus suolaa, halutessa chiliä. Anna maustua 15+ min.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

AI on ihan näppärä. Vaimo käyttää usein tyyliin "minulla on perunaa, kaalia, tomaattia, kurkkua, broilerin filettä. mitä ruokia näistä voisi tehdä"
SItten katsoo vastauksia ja säveltää niistä sitten.
Kuvake
Sotapurren_soutaja
reiteenpotkija

Kokkaaminen

AI pilasi maailman. Se on se fermin paradoksin ns. suuri filtteri.
"No chicken, just say no to chicken . . . It is just lame, I dont' like it . . . It is a weak bird!" -Pavel, JRE #1399 (ravitsemuksesta)

(kunniakyu omistautumisesta Bujinkanin suomalaiselle sosiaalihistorialle, Mänzyltä)
Kuvake
Sotapurren_soutaja
reiteenpotkija

Kokkaaminen

Nyt on taas se aika viikosta, kun tehdään jaloviinaruokaa!

Kuva
(Kuvassa noin kilo käsittelemättömiä käsiteltynä, l. kota ja kanta poistettuna)

Olen ehkä viitisen vuotta pikkelöinyt tuoreita jalapenoja viskiliemeen. Umpioimalla onnistuneesti näistä tulee vieläpä säilykkeitä, jotka kestävät aikaa, huoneenlämpöä ja tuttujen kateellista kyräilyä.

Linkki ohjeeseen:
https://www.countryliving.com/food-drin ... e-clv0513/

SCshotti ohjeesta siltä varalta että linkki menee joskus rikki:
► Näytä paljastus
Joka tapauksessa tänä vuonna kokeilin jaloviinaa, koska bourbon oli loppu. (Tai itse asiassa Jim Beamia oli, mutta se on ruoanlaitossa roskaa. Tähän tulee käyttää esim. Maker's Markkia tai kalliimpaa. Beamia sen sijaan tarjotaan ei-toivotuille vieraille, ja koska niitä ei juuri käy, ei pullokaan juuri hupene ja siksi sitä myös miltei aina on.)

Huom! Tuo reseptihän ei ole säilömis/umpiointi-ohje!

En selitä perusumpiointi-hommaa tässä. Pikaumpiointi menee kuitenkin perusumpioinnista soveltaen niin, että mahdollisimman tuoreet raaka-aineet käsitellään desinfektoituihin lasipurkkeihin ja päälle tulikuuma liemi niin, että valuu yli. Sitten kansi kiiinni saman tein ja purkki ympäri jäähtymään.

Pikaumpioinnissa niin kutsuttu piripintaisuus on tärkeää.

Oma duuni meni niin, että umpioin kolme tölkkiä joulu- ja sydäntalviherkuiksi, ja neljänteen pönttöön laitoin yli jääneet raaka-aineet vain pikkelöitymään koska pikaumpiointi ei ole mahdollista purkin jäädessä vajaaksi. Tämä neljäs pönttö menee siis jääkaappiin ja syödään jo parin seuraavan viikon aikana.

Pikaumpioinnin onnistumista indikoi se, että säilykkeen jäähtyessä tuotteeseen muidostuu alipaine, joka imee jousikannen sisään. Saattaa kuulua se tuttu napsahduskin, kuten avatessa myös kaupan säilykkeitä. Suorastaan pitäisi...

Kuva

Minulle kävi kuitenkin yllättäen ja ensimmäisen kerran nyt niin, että kolmannen umpioitumaan tarkoitetun säilykkeen kansi ei myöskään painunut sisään yön aikana. Niin elintarviketurvallisuuden vuoksi kelpuutan säilykkeeksi vain kaksi, ja kaksi purkkia käytetään lähiaikoina. Sen verran annan itselleni siimaa, että koska desinfektio oli prosessin mukainen, raaka-aine oikein käsiteltyä ja purkki on koeponnistetusti myös nestetiivis, säilytän sen jääkaapissa ja käytän sitten reilusti myöhemmin. Umpioidut voi huoletta säilöä huoneen lämpöön vaikkapa kaupan säilykkeiden kanssa.

Seuraavat pari viikkoa opettavat, toimiiko jaloviina tässä maissiviskin tavoin!

Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Olin viikonloppuna hotelliaamiaisella. Siellä oli itsetehtyä Jaloviinasinapppia. Siinä Jallu toimi.

Seuraajat

aatus
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
halmehe
Kuvake
Kari Aittomäki
Kuvake
Kerkko
MikkeM