Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kovaa lyömisen ABC

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

halmehe
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2009

Kovaa lyömisen ABC

Viesti halmehe »

Clancy B. kirjoitti: Tysonista ja nyrkkeilystä:
Tyson nimenomaan löi paljon u-väistöstä jota teki kokoajan puolietäisyydellä. Väistöstä lyöt kovaa ja aina oman lyönnin tai lyöntisarjan jälkeen väistö. Katsokaa lantion käyttöä, aivan kuulalaakeri. Käsi ei paljoa kehosta irtoa koukuissa mikä just oikein ja lyö koko kropalla.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Meinasin koko kropan väsymisellä tuollaista korostetusti jaloista lähtevää kuten Tysonin tykit. Ehkä sä kirjoituksellas jalkatyöskentelystä tarkoitit samaa.
Clancy B. kirjoitti: Luitko sä halmehe noita kirjoituksia ketjusta laisinkaan? Vai viittaatko edes näihin omallasi?
Tottkai koko keho väsyy mutta jos ei mene hapoille/typelle niin ei pitäs hirveesti kipeytyä mm.jalat vrt.forearmit. Tämä kipeytyminen korostuu nimenomaan silloin kun impaktin hetkellä puristaa käden kovaksi nyrkiksi.
Eli muutoin oomme samaa mieltä. Käsittääkseni.
Toi kyynärvarren kipeytyminen on tullut itsellä vastaan koukuissa. Milloin innostuksissaan on vedellyt kyynärpää turhan ylhäällä suhteessa olkapäähän ja kylkilinjan takaa. Aikoinaan tyhjänkäden veivaamisesta jäi tapa tempasta yläkoukku lopussa kämmenselkä omaa nassua kohti eli peukalo alaspäin. Tulihan siitä painavaa pauketta ja tärisevät kädet. Ja järjettömän kipeet kyynärvarret. Myöhemmin kaveri korjasi lyömään peukalo ylöspäin.

En nyt kyllä tarkoita, että kyynärvarsiesi kipeytyminen johtuu vastaavasta.

Mulla on toi luetun ymmärtäminen ollu vähän huonossa hapessa...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Kari Aittomäki »

Onko kovaa lyöminen samaa kuin tehokkaasti lyöminen?

Mitäs mieltä olette, kumpi on tärkeämpää kovaa/tehokkaasti lyömisessä, räjähdys alotuksessa vai painava saatto?
Jamiks mä en osaa niitä Avemaisia tyrmäyslyöntejä joissa jätkä nukkuu hetken aikaa vaan?
Mä oon aina haukotellu ku jätkät uskaltaa vetää kaaliin hyvin huolettomasti, Skipiki anto niitä karrrmeita Kipparikalletällejä, kohteet pötkötteli aikansa aivan kuolleena mutta nousi sitte ehjänä.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Ralle Ryökäle »

Mun mielestä tajun pois ottamiseen se räjähtävästi alkava ja vaikka keskenkin loppuva on se lopputuloksen kannalta tehokkain lyöntityyli. Täräyksen nopeus vintissä on se mikä tekee efektin ja sammuttaa valot.
Leemäinen härän tyrmäyslyöntityyli, joka kulkee lävitse ja pitkälle, soveltuu vartalolyönteihin paljon paremmin.
halmehe
munillepotkija

Kovaa lyömisen ABC

Viesti halmehe »

Kari Aittomäki kirjoitti: Onko kovaa lyöminen samaa kuin tehokkaasti lyöminen?
Eipä. Taitava sälli lyö tehokkaasti pienemmälläkin panostuksella, mutta tarkasti.
Kari Aittomäki kirjoitti: Mitäs mieltä olette, kumpi on tärkeämpää kovaa/tehokkaasti lyömisessä, räjähdys alotuksessa vai painava saatto?
Jamiks mä en osaa niitä Avemaisia tyrmäyslyöntejä joissa jätkä nukkuu hetken aikaa vaan?
Mä oon aina haukotellu ku jätkät uskaltaa vetää kaaliin hyvin huolettomasti, Skipiki anto niitä karrrmeita Kipparikalletällejä, kohteet pötkötteli aikansa aivan kuolleena mutta nousi sitte ehjänä.
Kai se saattohoito on.

Kerto muuten aikaa sitten jostain Oulunkylänkippolasta jossa oli ovella. Joku virkamies oli nykässy tuoppiaan kaikessa rauhassa, kun siihen oli istunu vastapäätä joku taparäyhääjä. Tempassu sellasella kunnon kahvatuopilla virkamiehen selälleen. Oli sitten narikasta juossu paikalle ja taparäyhääjä oli yrittäny osua samalla tuopilla. Väisti ja veti avokkaan. Nukahti, mut heräs kävelläkseen maijaan.

Sitä avokastako, Kari, tarkoitit?
JarkkoP
etupotkija
Lauteille: Elokuu 2007

Kovaa lyömisen ABC

Viesti JarkkoP »

Sinänsä jännä, ettei kukaan ole tuonut varsinaisesti esille impaktin nopeutta. Kaksi ääripäätä tyyliin Shatkov ja Lemeshev. Shatkov kippasi vähän jäykästi, mutta todella painavasti. Lemeshev puolestaan löi pelkällä kädellä, mutta venäläisten mittauksissa impaktin nopeus oli yli kaksinkertainen verrattuna toiseksi parhaaseen/nopeaan tulokseen.

Tietty kyseinen kaksikko on paperia potkussa, mutta olympiakultaa nuo sattuivat molemmat voittamaan.

Kumpi sitten on tärkeämpää? Nopea&lyhyt impakti, vai painava saatto? Mitä väliä. Kummastakin konttaa. Toki painava saatto kuulemma aiheuttaa enemmän ottelun jälkeistä päänsärkyä. Edellä mainitut näkemykset ovat venäläisen huippuvalmentajan, ja venäläisen kasvatus- ja liikuntatieteiden tohtorin esittämiä.
twitter.com/JarkkoPitkanen
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Kari Aittomäki »

Ei.
Mikäs se Ogelinmestan nimi nykyään on?
Ja mikähän se oli silloin ku mä sielä joitain tuurauksia tein.. ei jaksa muistaa.. alkokohan Peellä..

Ave ja muutama muu osaa tyrmätä.
Niin että jätkä pyörtyy mutta nousee hetken päästä.
Ne näyttäs lyövän raskaasti mutta ikäänkuin... ei niin hemmetin räjähtäen.
Mutta ukot nukkuu.

Mä olen päässy samaan efektiin parhaiten hedarilla, kerrankin ykssälli nukku kuulemma vartinverran Hesarin eteisessä..
Mutta nyrkillä.. se efekti ei ole sama kuin näillä nyrkkeilymiehillä.
Ja etenkin se että ne näyttäs olevan varmoja siitä että kyllä se sieltä nousee.

Eli en tarkota sellasta läppäystä joka nitkahduttaa, vaan ihan selkeitä saattavia suoria tauluun.
Siinä on joku juttu jota en ole tajunnu.
airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Kovaa lyömisen ABC

Viesti airakti »

Ogelin mestan nimi oli Pegasos ( asemaravintola ), siellä on aloittanut oviuransa mm Järviset Jukka ja Janne, Ode ja meikäläinen. Siellä ei kyllä usein tarvinnut miettiä tarviiko lyödä kovaa vai tehokkaasti, ymmärsivät puhetta, mutta se olikin silloin kaaaauan sitten jolloin vahtimestari oli kuningas. Tosin Jukka taisi olla siellä ihan ensimmäinen oviukko ja sitä sitten paikalliset humput halus kerran testailla, mutta vain sen kerran :-) Jukka osaa lyödä lujaa :-)
TimppaA
halmehe
munillepotkija

Kovaa lyömisen ABC

Viesti halmehe »

Voi vattu, muistan vissiin lähiön väärin. Myllypuro? What ever. Meinaan, kun toi Järvinen & Dalton´sin ensiesiintyminen oli paljon myöhemmin. Sehän jäi vissiin bändin viimeseks keikaks paikkaan...
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Kovaa lyömisen ABC

Viesti bodyguard »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ei.
Mikäs se Ogelinmestan nimi nykyään on?
Ja mikähän se oli silloin ku mä sielä joitain tuurauksia tein.. ei jaksa muistaa.. alkokohan Peellä..
Se on nykyaan O'gelis tjsp.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
yloneha
polveenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2010

Kovaa lyömisen ABC

Viesti yloneha »

Minun mielestäni harjoittelemalla jokainen oppii lyömään kovempaa, mutta iskujen vastaanottokyky ja sisukkuus on enemmän yksilöllistä.

Eräs suomalainen heppu nimeltä Tarmo Uusivirta osasi lyödä kovaa, ja pystyi ottamaan kovia iskuja myös vastaan:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielestäni paras suomalainen nyrkkeilijä, kun ottaa huomioon ne vastoinkäymiset joita hän urallaan kohtasi:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarmo_Uusivirta" onclick="window.open(this.href);return false;

Rest in peace Tare. :suomi:
simppa
aloituspotkija
aloituspotkija
Lauteille: Huhtikuu 2010

Kovaa lyömisen ABC

Viesti simppa »

Itselläni tuo oikeankäden ranne on ainakin niin jäykkä karate ajoilta, etenkin kiitokset suuret karjalaisen maurille kun pisti mut pienestäkin tekniikkavirheestä punnertamaan 50 kertaa rystysillä. Sillon vitutti suuresti, mut nyt on ihan tyytyväinen kun ei tarttee sitoo ranteita eikä tarvi pelätä et ranteesta, rystystä tai kämmenestä mitään menis poikki kun aika tiukaks noi nyrkit meni. Tuli 10v taaksepäin tiilejä pätkittyä pelkkä rätti/pyyhe tiilien päällä. Oikeakätinen kun olen niin keskisormen rystynen on aika tasanen.

Ja tuohon tyrmäykseen ja kovaalyömiseen, mun mielestä 2 eriasiaa. kyllähän se nukkumatti tulee jos kovaa lataa jotain oikeankäden ylikoukkua, jos se osuu. Tyrmäyksessä itse miellän et väsytellään kaverii vartalolyönneillä ja kun rupee paukut loppuu vastustajalla niin hakee rennon lyönnin johonkin 1-2 sarjan päätteeks ohimolle tai leukaperään.
Harjoittelija
potkutyyny
potkutyyny
Lauteille: Kesäkuu 2010

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Harjoittelija »

Karkeastihan voi sanoa, että 30% lyönnin tehosta lähtee takajalalta, 30% vartalon kierrosta ja loput kädestä. Eli tekniikka on todella tärkeä tekiä lyönnin kovuuteen. Siksi neuvoisin ensin harjoittelemaan tekniikkaa ja sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa koventamaan iskuja.
UncleSamPatriot
sääreenpotkija
Lauteille: Lokakuu 2008

Kovaa lyömisen ABC

Viesti UncleSamPatriot »

Itse olen katsonut videolta lyöntejä hidastuksella kuva kuvalta. Olen huomannut että iskuja on monen eri tyyppisiä.

Tässä havaintojani: On niin sanottu työntävä lyönti eli kun hanska ottaa osuman säkin pintaan ja siitä seuraavia hetkiä niin ei tapahdu heti juuri mitään, pikku hiljaa muutosta ja työntövoimalla saadaan asioita tapahtumaan. Eli siis säkkiä voi työntää ja vaikutus ei ole niin voimakas kun mitä säkin liikkeistä voisi päätellä.

Sitten on terävä lyönti. Se on sellainen että voima vapautuu osumassa kun käsi uppoaa säkkiin, ei vähittäistä kasvamista vaan todella nopea reaktio. Kaikki keskitetään sekunnin murto osaan.

Sitten on sellainen läpiveto lyönti.

Eli kun tulee osuma säkkiin niin voima vapautuu nopeasti, erittäin nopea reaktio jo osuman jälkeen/kun saavuttaa säkin pinnan alle ja siitä se sitten jatkuu voiman tuottaminen säkkiin terävästi osuman jälkeen/lyönti jatkuu eli sellainen massiivinen veto joka ei ole työntö. Koko kehon lyönti.

Mitä omasta mielestäni pidän teknillisesti parhaana tuottamaan voimaa nyrkkeilyssä on ehdottomasti Rocky Marciano raskaastasarjasta, lyhyt ja kevyt mies verrattuna muihin. 49 voittoa, 0 tappiota, 0 tasapelia, 43 tyrmäystä, tyrmäys prosentti 88 % eli ainoa voittamaton raskaansarjan mestari.

Viljeli niin kovia iskuja että mursi vastustajan kädet (Roland LaStarza) kun se yritti suojata ja joutui sairaalaan ja leikkaukseen. Verisuonet ja luut hajalla, toisen hakkasi koomaan (Carmen Vingo) ja halpaantumiseen ja vaikka mitä muuta.

Rockylla oli juuri se taktiikka että kehosta pitää saada kaikki voima lyöntiin, paino putoaa alas ja eteenpäin etumaiselle jalalle, polvi joustaa, takimmainen jalka työntää, koko vartalo kääntyy lyöntiin, lyönti puoli eteenpäin ja toinen puoli taakse päin ja toinen käsi antaa vielä lisävauhtia kierteelle. Suzie-Q lyönti. Sitä on jo käytännössä sivuttain vastustajaan. Tässä kuva siitä:
Kuva

Eli koko massa mukaan, tuo on se äärimmäinen tyrmäys lyönti joka sopii juuri jollekin Rocky Marcianolle joka kestää melkein mitä vaan ja hakkaa ja hakkaa vaikka sata lyöntiä erässä.

Jos muutenkin katsoo Rockyn materiaalia niin näkee hänen käyttävät kierettä, painon pudostusta ja muita hirvittäviin vetoihin.
-------------------------------------------------------------------------------------
https://vm.tiktok.com/ZGJXn5477/
(Romans 6:23) Sillä kuolema on synnin palkka, mutta ijankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme.
Otatko lahjan vastaan?
Kuvake
Panic
nilkkaanpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2010

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Panic »

Tämä on huom vain mielipiteeni, mutta esitän sen nyt kuitenkin!

Kova isku takakädellä keskelle naamaa, isku lähtee hartian, vartalon kierron ja olkapään voimalla ja nyrkki jännittyy kivikovaksi vasta kun isku on saatettu perille. Itse en vielä ole ketään tyrmännyt, joten siitä tuskin alan väittelemään. Aika se tulee ittelleenkin varmasti vielä tässä lähitulevaisuudessa ;)
Jonttufantti
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2011

Kovaa lyömisen ABC

Viesti Jonttufantti »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Oman kokemuksen mukaan ne tyrmäävät lyönnit ovat rentoja, nopeita ja lyhyitä.
Päästä tyrmääminen perustuu nopeaan äkkinäiseen iskuun pään alueelle, joka hölskäyttää sekunin murto-osassa aivoja riittävän määrän.
Etukäden suoralla nopeasti oikaisten saavuttaa halutun tuloksen jos osaa asiansa.
Hommassa on tärkeänä tekijänä toki se, että vastapuoli ei kerkeä lyöntiin varautua, ainakaan liikaa.
Eli hämäyksen kautta... Ite käytän esim oikeaa kättä tehden sillä noin 10cm nopean valenoston, jolloin vastustajan huomio siirtyy tähän liikkeeseen, siinä samassa lähtee rento räjähtävän kova etukäden suora, ehkä kaksikin kohti leuankärkeä tai nenää.
Läheltä lyödyt nopeat yläkoukut ovat myös erittäin hyviä tyrmäämiseen, näitä on hyvä lyödä (puskista) iholla matalassa puolustuksessa oltaessa.

Lujaa lyöminen on kyllä taitonsa. Oman kropan käyttö järkevässä suhteessa on jokaisen vain itse haettava, ettei liioittele lyömistään, eikä siltikään tee sitä vajaasti.
Omassa lyöntitekniikassani nopeuden lisäämiseen on ollut alusta asti käden rentona (myös nyrkin) matkaan lähettäminen. Nyrkki puristuu muotoonsa vasta parikymmentä senttiä ennen kohdetta ja kropan massa seuraa rentoa lyöntiä riittävällä viiveellä, olematta silti hidaste.

Painot kädessä lyöminen on myös erittäin tärkeä elementti, lyöntinopeuden ja voiman lisäämiseksi.
Komppaan hyvin paljon. Olen paljon treeneissä käyttänyt myös pieniä nyrkkipuntteja lyömisharjoittelussa. Toimii! ;) Toi vähäeleisyys ja oikee kropankäyttö on yksinkertaisuudessaan ehkä vaikeimpia asioita.. Mutta melkeimpä ne tärkeimmät. Niinkuin joku viisas tässä ketjussa mainitsi Mike Tysonin kropankäytöstä ja u-väistöstä, vastaanlyömisestä .. Niin siihenhän tuon kyseisen nyrkkeilijän suuruus pitkälti perustui. Eli oikeisiin kulmiin ja väistöstä vastapalloon täräyttämiseen. Löihän Tyson lujaa. Mutta mielestäni ei se ollut se juttu miks se kuitenkin oli niin hyvä. Toisinkuin valtaosa luulee. Vaan just se liike. Kulmat ja vastaisku.

Seuraajat

airakti
Kuvake
Clancy B.
halmehe
HannuL
Harjoittelija
Kuvake
Ile
Jonttufantti
Kuvake
Panic