Laskiaissunnuntai 14.2. Maastoratsastus 1,5 tuntia.
Menin mulle uudella hepalla, lämminverinen ex-ravuri, jolla on startattu raveissa vielä puolitoista vuotta sitten. Eli on ratsukoulutusvaiheessa edelleen, aika ravurin elkein mentiin.
Polut olivat niin lumisia ja kuoppaisiksi tallautuneita, että hevoset joutuivat tosissaan tekemään työtä niitä mennessa. Ihan harjoituksen vuoksi ravattiin polkuja aika verran, selässä tuli hauska motocross -fiilis, kun heppa pomppi ja heilui alla vauhdilla!
Kyseisellä hepalla on ollut aika verran ongelmia jarrujen löytymisessä, siksipä odotin mielenkiinnolla, että millloin tässä lähdetään.... Mutta vaikka mentiin reippaasti, polle ei yhtään ryöstänyt eikä provosoitunut, hauskaa oli! Laukan nostossa oli vähän säätöä, kun ravurimaiseen tyyliin piti ensin kiihdyttää hurja ravi ennen kuin polle "sai päälle" laukkansa. Tässä asiassa koulutus jatkuu. Tuli ravatessa mieleen, että montéa olisi hauska joskus kokeilla!
Heppaharrastus sai tänään virallisen lähiajan tavoitteen. Loppukesällä on maakunnassa matkaratsastuskilpailu, jonka 30 km matkalle aiomme kaverini kanssa osallistua!

Minä osallistun vuokrahevosellani, 11-vuotiaalla amerikan orlov -lämppäritammalla. Tämä tietää pitkiä lenkkejä kevään ajalle, minun osuuteni rajoittuu niistä onneksi (!) vain kertaan viikossa. Tosin silloin pitäisi aina mennä se 20-30 km lenkki... Eväät mukaan.
Fyysisesti matkaratsastus vaatii erityisesti hyviä jalkalihaksia, koska matkaa taitetaan enimmäkseen kevyessä istunnassa, hieman irti satulasta. Vetää hapoille yllättävän nopeasti... Toki kestävillä vatsa- ja selkälihaksilla on tässä myös tarvetta!
Huomioita: Tuntumani on, että ratsastus ja vaparitreenit täydentävät hyvin toisiaan, kuten arvelinkin. Vapari/lukkopaini on kehoa hyvin monipuolisesti harjoittavaa ja rasittavaa kun taas ratsastuksen harjoitus on staattisempaa. Ja fiilistelijäliikkuja kun olen, niin sekin anti on mainion erilainen kyseisissä lajeissa, tosin aiemmin kuvailemiani yhtymäkohtiakin on löytynyt.
Huomisen vaparitreeneihin en pääse, harmi.