Karhu-mami

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

paula.th
polveenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2009

Karhu-mami

Viesti paula.th »

Karhu-mami kirjoitti: ... Muistin myös, että "yritin" aloittaa painia vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa KAKSIKYMMENTÄ vuotta sitten. High schoolissa oli ihan oppiaineena paini, sitä olisi ollut joka päivä. Mut käännytettiin tästä ideasta isäntäperheen toimesta aika samoilla argumenteilla kuin olen tässä viime aikoina kuullut täälläkin.... Että se on miesten juttu ja "ne miehet tahtoo sitten sulle pahaa".
:w00t: Painia kouluaineena, enpä ois uskonut! Aika ihana ajatus, oiskohan miunkin koululiikuntaan suhtautumiseni --> nykyinen kuntotasoni ollut jotain aivan erilaista, jos ois ollut enemmän vaihtoehtoja ja vähän vähemmän kilpailumentaliteettiä (eihän sitä kaikki opettajat suoraan ilmaisseet, mut kyllä siellä ainakin oppilaiden kesken jokin "parhausjärjestys" jokaisella liikkatunnilla arvottiin.)
No, ei auta jossitella (ja sitä paitsi kohta avaudun päivyriisi, että olen/olin vain huono häviäjä. Enkä mie ehkä olis liikkunut silloin muutenkaan, kirjat oli kivempia.) Itse en ole muuten noihin argumentteihin törmännyt, kaikki kaverit vain katsoivat alkuun aika pitkään, kun puhuin treeneistä ;)

Mut hienoa et nyt oot päässyt oman lajisi pariin, muiden mielipiteistä huolimatta. Jalan paranemista!
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2010

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

paula.th kirjoitti: Mut hienoa et nyt oot päässyt oman lajisi pariin, muiden mielipiteistä huolimatta. Jalan paranemista!
Kiitos, samoin! :)

Ehkä mun ympärille on vaan sattuneet ne kaikkein ennakkoluuloisimmat ja oudoimmat kommentoijat... :smt119

Päivyriä:
To 11.3. Tunnin maastoilu ralliratsulla, ex-ravuri. Tämä polle on näitä uusimpia heppatuttavuuksia. Erikoinen peli! :D Tosi symppis hoitaa ja käsitellä. Ratsastaessa toimii kuin auto, ihan kuin kytkisi aina uuden vaihteen päälle, melkein tuntuu sellainen nykäys ja uusi moodi on päällä. Vaihteet menee käynti, normiravi, kaahottava normiravi, ravurin kilparavi ja laukka. Se vitosvaihde onkin aika haipakkaa!!! Ja jarrutusmatka suhteellisen pitkä. Olihan kokemus tämäkin lenkki. :) Teemana kevyen istunnan harjoittelu, jälleen.

Pe 12.3. Lepoa ja rentoutusta. Erittäin fiksuna vetona laitoin jalkaan kaupungille kaikkein korkeakorkoisimmat nilkkurini (kun aurinko paistoi!). Jalka ei tykännyt. :oops:

La 13.3. Kahden tunnin maastoratsastus islanninhevosella. Aivan-käsittämättömän-kivaa-rentouttavaa-ja-riemullista-puuhaa! Kaveri tuli takana ja nauroi koko ajan mun pyllylle kun se heilui muka liikaa. :lol: Mutta oikeesti mä en liioitellut yhtään, mukauduin vain hevosen liikkeisiin kun se tölttäsi. Latinoissikkaa! :lol: Yleensä otan näillä "vapailla ratsastuksilla" jonkin teeman jota treenaan itsekseni siinä ohessa. Tällä lenkillä pyrin istumaan mahdollisimman tiiviisti ja mukautuvasti, mikä on islanninhevosella suht helppoa ja ennen kaikkea hupaisaa. :smt081

Su 14.3. Tunnin kouluratsastusvalmennus. Teemana minun toiveestani kevyt istunta. Mentiin mm. maapuomeja kevyessä istunnassa. Oikein hyvää perustreeniä, hiki tuli! :) Kyselin myös vähän ohjeita omille maastolenkeille. Tunnin jälkeen olin toisen tunnin avustajana ja taluttajana tyttären ja hänen kaverinsa tunnilla. Olin pakahtua ylpeydestä kun tytär ratsasti niin reippaasti, rennosti ja selvästi nautti puuhasta! :heart:

Tänään jää taas vaparitreenit väliin, byäääh! :( Mutta aionpa käydä lasten kanssa kurkkailemassa erään muun lajin harjoituksia........ Uteliaisuus on iloinen asia! :)
Sittisontiainen pörräs, lehmä ammui. Paluu arkeen oli edessä.
- I. Goodman
Griy
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2008

Karhu-mami

Viesti Griy »

Karhu-mami kirjoitti: Ehkä mun ympärille on vaan sattuneet ne kaikkein ennakkoluuloisimmat ja oudoimmat kommentoijat... :smt119
Itse asissa minulla on samanlaisia kokemuksia. Tuo miekkailu vielä menee jotenkin, mutta defendo kirvoittaa pitkiä katseita ja kommentteja lajin sopivuudesta. Ja ymmärrän hyvin, jos ne saavat vaihtamaan harrastusta, itsekin pohdin välillä, onko tässä järjeä. Tää ei vaan kuulu tytöille jne dissausta.
Minna N
Reba
reiteenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2009
Etulaji: Muay thai

Karhu-mami

Viesti Reba »

Vau, tahtois kans aloittaa ratsastuksen - vaikka en tiiä uskaltaisko sitä enää hevosen selkään :?
Mä tahtoisin kans oppia painimaan kunnolla, sais näyttää pojille että turha mua on jyrätä :lol:
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Griy kirjoitti:
Karhu-mami kirjoitti: Ehkä mun ympärille on vaan sattuneet ne kaikkein ennakkoluuloisimmat ja oudoimmat kommentoijat... :smt119
Itse asissa minulla on samanlaisia kokemuksia. Tuo miekkailu vielä menee jotenkin, mutta defendo kirvoittaa pitkiä katseita ja kommentteja lajin sopivuudesta. Ja ymmärrän hyvin, jos ne saavat vaihtamaan harrastusta, itsekin pohdin välillä, onko tässä järjeä. Tää ei vaan kuulu tytöille jne dissausta.
No, "kiva" edes kuulla että en ole ihan vainoharhainen kun kuulen ääniä ympäriltäni. Tsemppiä treeniin Griy! :)
Reba kirjoitti: Vau, tahtois kans aloittaa ratsastuksen - vaikka en tiiä uskaltaisko sitä enää hevosen selkään :?
Mä tahtoisin kans oppia painimaan kunnolla, sais näyttää pojille että turha mua on jyrätä :lol:
Kyllä hevosen selkään uskaltaa "vanhanakin" (hah!). :) Hauskaa liikuntaa ja sopii myös muiden lajien oheen. Heppailua on niin kovin monen tyylistä, kannattaa vaikka vähän etsiskellä jotta löytää omat hevosensa ja heppaihmisensä.

Paini on tosiaan kivaa, suosittelen! :D Tosin enpä ole kauheasti ehtinyt oppia, onneksi mulla on edes massaa millä yrittää litistää vastustaja.... 8-)
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ma 15.3. Siirtymäpyöräilyjä 40 min.

Illalla pääsin lasten kanssa seuramaan historiallisen miekkailun treenejä. Olipa jännää ja hienoa, kiitos!! :D Varsinkin keskimmäisellä lapsella alkoivat silmät loistaa, mietin vain että pitääkö kotona olevia mahdollisia "miekkoja" lähiaikoina pistää piiloon VAI tarjota esiin... Innostus taisi tarttua, tosin ikä ja keskittymiskyky eivät pojalla vielä oikein riitä harrastamiseen. :)
Itse taisin innostua hevosilla tapahtuvan taistelun ideoista, hih! :lol: Mielikuvat kävivät jo vilistämään silmissä, miten lumihankeen olisi hauska pudotella vastustajaa hevosen selästä... Tällä hetkellä olisi pehmusteet ihan luonnontuotteena. Tutkin kuvista muutamia ilman aseita tapahtuvia vastustajan pudottamistekniikoita. Painiotteita. Jännää! :D
Ajattelin käyttää lapsia painisalilla jossain sopivassa välissä lähiaikana. Koko treenien seuraaminen on liian pitkä aika, mutta ehkä voisi muuna aikana käydä kuperkeikkoja heittämässä... Olisi kerrankin kunnon matto alla! :D
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ti 16.3. Tunnin pirtsakka maastolenkki rallihevosella. Olin eka kertaa yksin liikkeellä tämän hepan kanssa ja kaiken lisäksi lähtö viivästyi niin että ehti tulla pimeä. No, otsalampun valossa. :D Yllättävän hyvin löytyi yhteinen sävel, rytmi ja komentojärjestys. Laukannostossa on vielä treenaamista.
Ja olen ihan iloinen, että istun tätä kirjoittamassa. Joku #&/&%¤#"%%¤%&&¤" fiksu autoilija ohitti meidät aivan törkeän läheltä ja aivan törkeän lujaa. Kuljimme parisataa metriä pienen maantien laitaa, se on ainoa "isomman" tien pätkä jota yleensä menen. Auto tuli pimeässä takaa päin, tie oli aivan jäinen ja eikös polle kääntynyt poikittain, koska säikähti auton vauhtia. No, ei ihan osunut.... :angryfire: :smt076 :darkevil:
Mulla on siis aina maastossa huomioliivi, otsalamppu pimeällä ja hevosella heijastimia eri puolilla. Kyllä meidät huomaa ja yleensä autoilijat ovat tosi fiksuja. Olenhan itsekin autoilija. :smt003

Illalla vaparitreenit, pitkästä aikaa pääsen paikalle ja melkein terveenä. Kivaa! :D
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ke 18.3. Vaparitreenit 1,5 t.

Lämmittelynä oli matossa vääntyilyä parin kanssa, mm. triangelia ja kimuraa nopeilla toistoilla ja väliin lihaskuntoliikkeitä. Tekniikoissa alasvientejä eri tavoin, mulle erittäin tarpeellista harjoitusta ja kertausta! Lisäksi yhdenlaista jalkalukkoa. Ja varmaan muutakin mutta nyt en muista. :oops:
Paineissa ensin pystystä aloitusta ja maahan päätyessä uusi pystyaloitus. Sitten loppuun guardista lähtien painia. Jäin alakynteen koko ajan, kuten normaalia. Paitsi yhden kerran taisin päästä päälle, jees!
Hyvät treenit! Ihan ihmeesti kulki vaikka oli ollut taukoa. Aika kului ihan huomaamatta. Ensi viikolla lisää tätä sorttia! :D

Muokkaus: Päivämäärä oli ke 17.3.....
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

To 18.3. Työmatkapyöräilyjä 40 min. Niskat ihan vinkeän kipeänä eilisistä paineista. Uh. Käytin yhtä lasta painona niskojen venyttelyyn ja jumppailuun, toimi aika hyvin.

Nuorin lapsikin on *hieman* innostunut painimisesta nykyään. :lol: Äiti painitaan! -ehdotus alkaa heti kun kotiin päästään. Onneksi tänään kävi vieraita niin lapsukainen pääsi painimaan muidenkin aikuisten kanssa (kyllä! meillä vieraatkin joutuvat painimaan...). Poika julisti aluksi että mä laitan sut lukkoon tai sä laitat mut lukkoon, ja sitten kun haluaa lopettaa niin pitää taputtaa. Mitenpä sen selkeämmin sanoisi? :D

Olen tämän pojan kehonkäyttöä seurannut, hän tarrautuu todella tehokkaasti luonnostaan vastustajaan. Kietoo jalat ja kädet ympärille kuin joku pikkugorilla, kiertää jalatkin varpaita myöten kiinni. Tekniikoita joita äiti vasta opettelee siellä kurssilla... :D Samoin "lukkoon laittamisen" idean hän nappasi aivan heti. Mainio tapaus, kuten ovat sisaruksensakin! :heart:
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Tarkennus lapsilukoista: En siis todellakaan tee/anna tehdä lukkoja lasten niveliin. Meillä lukko tarkoittaa lähinnä sitä että vaikka istuu mahan päällä tai kietoutuu jalkojen ympärille niin että kaveri ei pääse kunnolla liikkumaan. Potkut ja lyönnit ovat myös kiellettyjä. Samoin pureminen, raapiminen ja sanalliset solvaukset, joihin sisarusrakkaus aina ajoittain meinaa johtaa.... :smt003

Viikonlopuksi luvassa "vain" pyöräilyjä, ulkoiluja ja kotipaineja. Jep! :)
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Viikonloppuna kotipaineja ja kyläilyjä. Nukahdin eräänä hetkenä sohvalle ja heräsin siihen kun pikkujätkät mätkivät toisiaan ihan tosissaan olkkarin matolla möykkynä, olivat kaivaneet mun hanskatkin käteen. Onneksi tuo äänenkäyttö on harjaantunut sen verran, että erotuomarin karjaisut irtoaa ihan suoraan unesta... :smt003

Ulkoilukin jäi pieneen umpihankiretkeen, haettiin pajunkissoja. Jonkun verran tein lihaskuntoliikkeitä, elävillä painoilla ja ilman. TUF:issa oli lauantaina mainio jakso, aivan upeaa ottelua se jälkimmäinen! Wow! :)
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ma 22.3. Vaparitreenien sijasta muutama tunti reipashenkistä ryhmäulkoilua. :D

Ti 23.3. Jalka on edelleen kipeä. Tänään lääkäriin. (Juu, olis ehkä voinut mennä jo aiemmin mutta kun ei se niin paljoa satu, se ei vaan parane... :( )
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ti 23.3. Reilun tunnin maastolenkki tutulla hevosella, yksin. Menin koko matkan ilman jalustimia, ihan vain harjoitusmielessä (ja totta puhuen myös kipeän jalan säästämiseksi...). Vinkeää! :D
Taivas oli kirkas ja tähtösiä täynnä, puolikuu valaisi matkaa. Oih!

Hepan kanssa oli mainiota yhteistyötä, se kun selkeästi tajusi että nyt tuo selässä oleva eukko on vähän huterampi kuin tavallisesti (pyysin kyllä anteeksi että pompin niin kauheasti... :lol: ). Totteli hyvin pieniä apuja. Mentiin lähes pelkästään käyntiä ja laukkaa, laukannosto onnistui loppumatkasta pelkillä ääniavuilla. Ihan mainiota kun löytyy yhteinen juoni, että tällaista puuhaa tehdään tällä kertaa!

Loppukäynnillä kotiin päin keksin jumppaliikkeitä satulassa. Hauskaa! :D Yllättävän tehokasta on ihan pelkkä molempien jalkojen nosto ja pito suoraan sivuille yhtä aikaa. Tai siis sen verran kun ne nyt satulassa nousee. :D Kun samaan aikaan pitää persuksillä "pitää kiinni" satulasta että pysyy selässä. Muutamia kokeiluja tein niin että varasin painon käsille ja nostin persuksia. Tuntui hyvin vatsalihaksissa. Heppa tosin aina pysähtyi ihmettelemään omituisia painonsiirtoja.

Ainakin guardin pidon luulisi paranevan ilman jalustimia ratsastaessa. Puristusvoimaa, jos ei muuta. :smt003

Tänään illalla vaparia. Tosin sitä ennen on toivottavasti informatiivinen puhelinaika. Auts.
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

Ke 24.3. Lääkäri kertoi että jalkapöydässä ei ole tuoreita murtumia, kyseessä on pehmytkudiosvaurio tai jotain... Paranee kun paranee. Sen sijaan varpaassa on kuulemma ollut joskus murtuma, tätä en tosi itse tiennyt. Vakava muutos minäkuvaani: olen aina kehunut, että mulla ei ole ikinä ollut murtumia. Kääk! brushteeth

Hauskan oloinen lääkärisetä; oli lähinnä innostunut miettimään kuinka jalkaa voisi teipata tai puuduttaa etteivät treenit jää väliin! :D Fysioterautille sain sentään yhden ajan, kolmen viikon päähän. Lauleskelen tässä Apulantaa... :lol: Kipu nyt on vaan kipua. Eikä sitä ole niin kovin paljoa.

Vaparitreenit illlalla. Lämmittelyinä erilaisia pomppailuja ja lihaskuntoliikkeitä. Tekniikassa harjoiteltiin maahanvientejä ja siihen vastaamista. Onko se sprawl vai mikä? Kun käydään kaverin niskan päälle vastaan. Sain ohjeen laskea lantion niin alas että munasarjat osuu mattoon. Nauratti! :lol: Harjoiteltiin aika pitkään vaparihanskat kädessä erilaisia nyrkkeilyiskuja. Tykkäsin! Vasenta koukkua piti treenata vielä kotonakin. Uh! Liike lantiosta! Uh! :boxing2:

Lisäksi normipyöräilyjä 40 min. Kiva päivä! :D
- I. Goodman
Kuvake
Karhu-mami
reiteenpotkija

Karhu-mami

Viesti Karhu-mami »

To 25.3. Pyöräilyjä 40 min. Eipä muuta kummempaa.
Viikonloppuna ratsastuksia ja mahdollisesti rytmiliikuntaa.
- I. Goodman

Seuraajat

Kuvake
Karhu-mami
Kuvake
Kelmi
Mariska
Kuvake
nora
paula.th
Pikkuveliantti
Reba