Paappa kirjoitti:
Periaatteessa olen Jammun kanssa samaa mieltä. Muutamia kohtia tarkentaisin (lainaukset Jammulta)
Tämän kohdan ajattelin itse katsoa, kunhan kutsu käy (kuten kerroin jätin jäsenkaavakkeen). Henkilökohtaisesti, mitä tunnen vihreitä, he ovat urbaaneja.. Toisaalta en voi pitää ihmisen asuinpaikkaa häntä automaattisesti luokittelevana tekijänä. Tunnen hyvinkin vihreästi ajattelevia ihmisiä joiden juuret ovat maaseudulla.
Urbaanilla alleviivaan lähinnä sitä havaintoa, että vihreiden kannatus laskee sitä mukaa, mitä kauemmaksi kaupungista mennään ja lähestytään sitä luontoa. Osoittaa minusta sitä, että akateeminen idealismi ei välity kouriintuntuvana kovin kauas.
Saatan toki olla tämän havainnon suhteen väärässäkin, mutta tämä heitto ja koko muu viestini olikin oma aivopieruni äänestäjän näkökulmasta.
Esim. aurinkoenergia ottaa koko ajan teknisiä harppauksia eteenpäin. Suurimmat panokset ydinteknologian puolella laitetaan fuusioon, joka on jo pitkään ollut 50 vuoden päässä aina uudestaan ja uudestaan, koska esim. siihen liittyviä materiaaliongelmia ei olla onnistuttu ratkaisemaan tyydyttävästi.
Niin, parempiakin ratkaisuja voi olla joskus saatavilla. Kuitenkin nykyiset ratkaisut johtavat käsittääkseni välttämättä hiilivoiman lisäämiseen (kuten ilmeisesti Saksan esimerkkikin jo osoittaa), eikä vastustuksessa siten ole juuri puolusteltavaa ilmastonmuutoksen näkökulmasta.
Lisäksi, kuten olen antanut itseni ymmärtää, nykyistäkin teknologiaa voidaan kehittää huomattavasti - tavoilla jotka käytännössä ratkaisisivat mm. jäteongelman ja satakertaistaisivat reaktoreiden polttoainetehokkuuden.
http://planeetta.wordpress.com/2010/12/ ... istoriaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa nyt jotain. Ei varmaan tietolähteistä paras, mutta lähinnä esimerkkinä tarkoitan, että kyllä päättäjän pitäisi kyetä ideologiavapaasti ottamaan kaikki relevantit tekijät päätöksenteossaan huomioon - tätä tarkoitin insinöörimäisyydellä ja tiedepuolueella. Lisäksi heillä lienee tiedonkeruuseen usein saatavilla avustavaa työvoimaakin.
Kuitenkin Vihreiden kannat ydinvoima-asiassa antavat ymmärtää, että kaikkea ei ole huomiotu - joko vahingossa tai tarkoitushakuisin syin.
Tuosta olen eniten eri mieltä. Halla-aho käyttää tilastoja hyvin tarkoitushakuisesti. Sitäpaitsi sillä on merkitystä mitkä hänen lähtökohtansa ovat, kun katsoo hänen kirjoitustensa historiallista kaarta. Minulla on tallessa muualla eräs toisaalta poimittu analyysi eräästä hänen kirjoituksestaan, jonka ajattelin laittaa esille kunhan kerkiän. Esim. tuo vale siitä miten hän "eheytyi" nuivaksi kuvaa hyvin hänen persoonaansa. Tässä taistelevat rasismi ja moderni ihmisoikeuskäsitys keskenään. Halla-aho haluaa yhtä aikaa lopettaa kehitysavun ja lopettaa humanitaarisen maahanmuuton, mikä suomeksi tarkoittaa "kuolkoot neekerit sinne, aivan sama kunhan eivät tule tänne".
Jos tilastoilla tuetaan omaa sanomaa, niin niinhän se väkisinkin on, tarkoitushakuista. Tietenkin jos otanta painottuu jotenkin irrelevantisti tai tilastoista vedetty johtopäätös ei ole looginen, niin kai siihenkin voi aina tarttua. Ja sillä, miten näkökannat ovat kehittyneet, ei minusta myöskään ole merkitystä kuten ei persoonallakaan - jos ei sitten ole aihetta epäillä ehdokkaan/puolueen ihan suoraan valehtelevan tämänhetkisestä agendastaan ja vetävän vallassa tyystin eri linjaa.
Greenpeace on tehnyt paljon arvokasta työtä tuodessaan esiin luonnonsuojelun ja yhteiskunnan kipupisteitä, vaikka en heidän metodejaan aina kannatakaan. Ilman kansainvälistä Greenpeacea olisikohan esim. valaiden suojelun eteen tehty ajoissa tarpeeksi?
No juu. Greenpeace ehkä lipsahti osin perusteettomasti. Mutta pointti oli tosiaan lähinnä tuossa asian keskeisyydessä. Ja siinä, että hyviinkin asioihin liittyvät suoranaiset laittomuudet pitäisi minusta yksiselitteisesti tuomita. Niihin on käsittääkseni GPkin syyllistynyt.
Tuo nyt oli aika asenteellista. Seksuaalinen tasa-arvo kuuluu kaikille. Telaketjufeminismiä varmaan on, mutta enpä ole itse tuosta kärsinyt. Katsotaan kärsinkö jatkossa
Asenteellista miten? No onhan mulla omat asenteeni, joissa ei tosin mielestäni ole mitään homovastaista, ei todellakaan. Pelaan jopa salibandyä.
Kyse on minusta siitä, miten herkkänahkaisesti asian esiinnostava taho esiintyy, sillä liiallinen kiihkoilu saa aikaan vain vastareaktion, vaikka sinällään oikeassa oltaisiinkin. Parasta olisi tosiaan vaan kertoa miten asiat ovat, ja viitata kintaalla sille kouralliselle homofoobikoita. Suurin hyöty olisi asiaan liittyvästä asiallisesta, aidon neutraalista valistusmateriaalista (jota ei tuputeta), jolla vaikka vähitellen muutettaisiin kikattavan BBNiko-stereotypiahomppelin kuvaa asialliseen suuntaan.
Tuosta viimeisestä olen samaa mieltä. On vain niinkin, että tunnetasolla johonkin tavoitteeseen sitoutuminen on myöskin tärkeää. Kaikkea ei voi eikä tarvitse perustella "järjellä" ja toisaalta esim. luonnonsuojeluun sitoutuminen myös tunteella antaa sen tarvittavan sitkeyden ja voiman.
Voihan se olla näinkin, mutta kyllä pääpaino pitäisi olla siinä asiassa. Tietty pitäähän se huomio jollakin tavoin saada osakseen, että sanoma tulee kuulluksi.
Tarkennetaan vielä, että en minäkään PerSujen voitosta mielissäni ole. En todellakaan, sillä Soinin siivellä mäelle on kiivennyt muutamia niin kyvyttömän oloisia suhareita, että ihan itkettää. Kike Elomaasta voidaan vaikka aloittaa
Mutta PerSut teki kyllä jotain oikeinkin. Kun "hieno vihreä väki" Helsingissä ei itse käytä huussia, mutta tekee jätevesiasetuksen että maalla pitää käyttää, tai "postmoderni tekotaiteellisuus" saa rahaa peräkylän koulun mennessä kiinni, on protestihenki aika helposti nostettavissa. Soini kanavoi tän taidokkaasti taakseen, kansalle ymmärrettävällä jargonillaan.
Facebookissa vellovat itkuryhmät vain alleviivaavat tätä ilmiötä. Persuilu tarjos juuri sopivan vastalauseen tälle ylimieliselle sievistelylle ja hurskaudelle, samalla kun valtapuolueet eivät edelleenkään kyenneet tavan jamppaa puhutteleviin kannanottoihin näihin oleellisiin vaaliteemoihin. Tai no, Kataiselle pisteet tyylikkäistä apupaketti-lausunnoista.
Mä äänestän Jammua ensi vaaleissa, jos menet ehdolle.
Mahtavaa

Pitänee ruveta värväämään "Jammulaisia"