Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Päähän iskujen ottaminen ja "siedätyshoito"

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

J. Manninen
ilmaanpotkija
Lauteille: Tammikuu 2011

Viesti J. Manninen »

Hejssan!

On sitä elämän varrella tultu kolautetlua päätä moneen paikkaan, mutta tuskin yhtä säännöllisesti koskaan, kuin tämän parin vuoden aikana. Magatreenien lisäksi, olen tehnyt säkkitreeniä, johon sisältyy 17 kiloisen säkin vastaanottaminen naamaan. Käytännössä katsoen pistän säkin vaikka työntöpotkulla tai kunnon pommilla swingiin, siirryn itse optimaaliseen kulmaan säkin kannalta katsoen, ja annan sen paiskautua naamaani. Tämän jälkeen yritän pysyä mahdollisimman skarppina ja jatkaa ottelemista säkin kanssa.

Kyllähän se karaistunut on, eikä iskut päähän tunnu enää melkein missään, eikä kovakaan isku päähän tunnu pistävän niin veltoksi, kuin mitä ennen teki. Nyt on tässä muutaman kuukauden aikana ruvennut mietityttämään tämän treenaamisen vaikutus terveyteeni. Eikö kauan nyrkkeilleet ole tunnetusti vähän päästään hitaita? Eikö jokainen kova isku päähän tuhoa huikean määrän aivosoluja?

Kyselisin nyt teiltä potkulaiset, mitä mieltä te olette tämänkaltaisesta treenistä?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

J. Manninen kirjoitti: Nyt on tässä muutaman kuukauden aikana ruvennut mietityttämään tämän treenaamisen vaikutus terveyteeni. Eikö kauan nyrkkeilleet ole tunnetusti vähän päästään hitaita? Eikö jokainen kova isku päähän tuhoa huikean määrän aivosoluja?

Kyselisin nyt teiltä potkulaiset, mitä mieltä te olette tämänkaltaisesta treenistä?
Lopeta tuollainen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2007

Viesti Mars »

Meinasin juuri sanoa että huono idea. Ja sanonkin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
MikaelF
etupotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti MikaelF »

Tuota noin...ei ne ihmisen aivot oikein kolahduksista tykkää, ei ne muuten olisi suojattu kovalla kallolla, jonka sisällä ne puoliksi kelluu iskuja vaimentavassa nesteessä ja puoliksi roikkuu muutamien kalvorakenteiden varassa. Eli pitkässä juoksussa, tai jos on huono tuuri lyhyessä niin se ei ole terveydelle hyväksi - ei niitä aivoja pysty siedättämään.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

Ei näin, ei todellakaan näin...

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2009

Viesti Aleksi T »

Ei niitä iskuja kannata ottaa päähän kuin sparrissa ja matseissa ja niissäkin välttää parhaan taitonsa mukaan. Harjoittele mieluummin niskalihaksia kaiken perussetin lisäksi. Säkin kanssa voi varmaan painaa päällä sitä säkkiä eteenpäin ja pitää säkkiä paikoillaan rasittavassa asennossa tms.
Jarppa
etupotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti Jarppa »

J. Manninen kirjoitti: Kyselisin nyt teiltä potkulaiset, mitä mieltä te olette tämänkaltaisesta treenistä?
Huono idea, pää ei ole mikään alasin. Jos haluat iskunkestävyyttä parantaa, treenaa niskalihakset vahvemmaksi ihan perussiltauksilla ja opettele väistämään, torjumaan ja myötäämään iskuja teknisesti oikein.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Samaa mieltä, lopeta.
Samaa mieltä, vahvista niskaa.
Rytmitä siihen säkkiin iskuja kaikilla käsien osilla, mukana myös pääpuskut. Se vahvistaa nämligen niskaa varsin mukavasti. Toimii myös tosipaikassa.

Niinku vaikkapa Jarppa tossa sanoo, passiivinen tällinotto on aina huonoin vaihtoehto.
Oikeassa tilanteessa adrenaliini auttaa koppien kestämisessä ja taidot niitten kanssa pelaamisessa.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija

Viesti Clancy B. »

tuoretta siedätyshoitoa, eilen live from amsterdam:

Daniel Ghita ottaa Hesdy Gergesin lyöntejä, kelaa kohtaan 4:15

[youtube][/youtube]
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Oho! Aika...
Ballsy.
Olinkin jo unohtanui miten komeaa voi potkunyrkkeily ollakaan.

Sääli että sai munilleen.
Jonttufantti
polveenpotkija

Viesti Jonttufantti »

Kerron omakohtaista kokemusta noista päätälleistä.. Elikkästen tunne mikä tuli siittä kun joskus treenasi siinä uskossa että se ''siedätyshoito'' Päähänlyömällä parantaisi mukamas hirveesti iskunkestävyyttä.. No pää oli kun haminan kaupunki. Tingitystä kuuilui ja muutenkaan en pitänyt tunteesta. Minun mielestäni suurin osa päästä tyrmäyksistä perustuu siihen 'vastaanlyömiseen' eli iskun ajoittamiseen siihen tilanteeseen että vastustajan pää oli niin sanotusti kuollut eli lepäsi jäykällä, joustamattomalla niskalla. Ja siihen vielä se että se toinen ei ole varautunut mieleltään eli psyykkisesti/henkisesti siihen tälliin. Oon myös sitä mieltä että vahva niska lisää huomattavasti sitä iskunsietokykyä. Jotkut väittää että jopa tuo 70%lisää. Mutta tääkin on vaan niinsanottua passiivista turvallisuutta eli sekundaarista. Eli pitäis varsinkin oikeessa tilanteessa niinkuin kadulla välttää viimeiseen asti sitä koppia. Ja hanskaamisessakin mielestäni.(Ei pää edellä tiiliseinään/hautakiviinniinku jotku!) Kaikista tärkein anti on mielestäni noissa nyrkkeilyhommissa se Elävä Suojaus. Eli pieni liike. Ja todella vaikeaa ellei mahdotonta on osua tuohon päävärkkiin sellaista tyyppiä joka osaa ton elävän suojuksen ja pienen liikkeen.Eli hienoinen sivuaskel ja PAM-periaate. Tiedättehän mitä meinaan. Ja toi pääpuskuharjoittelu säkkiin aivan varmana auttaa siihen iskunkestävyyteen kun teet sen rennosti sillain että ei tapa eli jäykistä niskaa. Vähänninkuin ruoskanlainen se pukkaisu. Näppäsy. Kuitenkin keho mukana. Eli verrattavissa sellaiseen jenkalyöntiin. Kehittää elävän voiman ulostuomista. Mutta joo nää mun mutuja omista havannoista.. Mutta kaikkein paras olisi justiinsa se oikeenlainen rentouden hakeminen eli joustavuus sekä mainittu elävyys siinä liikkeessä.Unohtamatta keskivartalon treenaamisen tärkeyttä. Siihen on turvallisempaa huomattavasti havannollistaa sitä joustavuutta ja oikeellatapaa vastaan jännittämistä. Ja vielä siittä kun just sillä tällien vastaanottamisella passiivisesti''haetaan'' sitä iskunkestävyyttä, se on hakoteillä se ajattelu. Tajuttomuus tällintullessa on kehon normaali suojareaktio joka hieman vähenee ton pässinpäisen reenin myötä. Moni nyrkkeilijähän on sänkyynsä menny, Eikä enää herännyt. Puistattaa edes ajatella. Se kertonee jotain muiden hyvien lisäks että pää ei oo lyömistä varten. Epärealismia parhaillaan. Ja yleensä missätahansa oikeessa elämässä se joka ottaa sen ekan kunnon tällin on varmasti puollustuskyvytön. Toivottavasti olin selkeä ja mahdollisimman vähän hakoteillä. Normaalista poiketen. Antoisaa treeniä!
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija

Viesti Clancy B. »

tuolla juttua kovaa lyömisestä:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... a lyöminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Jonttufantti
polveenpotkija

Viesti Jonttufantti »

Kiitos linkistä! :) En huomannut..
marcus
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2005

Viesti marcus »

Törmäsin muualla keskusteluun aiheesta, oli mielestäni hyvää tietoa ja linkkejä, joten kopioin tännekin...

Ainakin yksi esiin nouseva pointti on, että pään kolahdukset (aivojen heiluminen ja osuminen kalloa vasten) aiheuttaa aivokudoksessa arpeutumista. Tämä lisää dementian, aivokasvainten ym erittäin ikävien ongelmien todennäköisyyttä.
"Research on Dementia Pugilistica has brought two primary things to light. First, although the disease was long thought to be an acceleration of normal aging, perhaps a form of Alzheimer's disease brought on by trauma, the evidence proves otherwise. Alzheimer's disease produces scarring diffusely throughout the brain, but autopsy studies of ex-boxer's brains show a very different pattern of injury. In boxers' brains the scarring is predominantly along the surfaces of the brain, most commonly along the frontal and temporal lobes where punches have led to repeated contact between the bony prominences of the inner skull and the delicate surface of the brain.
http://www.bloodyelbow.com/2010/10/8/17 ... phalopathy

The second important modern discovery regarding boxers' dementia is that it is not limited to boxers. Former rugby players, football players and wrestlers such as Chris Benoit have all been known to suffer from neuro-psychiatric diseases similar to boxers.

The disease is now known as Chronic Traumatic Encephalopathy (CTE)."
Jääkiekkoilijoilla pää-osumien ja aivotärähdysten aiheuttamista ongelmista
http://www.theglobeandmail.com/sports/h ... le1927734/

... eli päähän ei kannata ottaa osumia, varsinkaan tahallaan treeneissä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen ottanu varrrsin kovia mällejä, pudonnutkin kerranpari mutta loikannut heti pystyyn.
Filmi ei ole koskaan katkennut eli kaalini lie kova.
Leuhkastaan nyt taas sillä että mua on oikeesti vedetty tunkilla päähän, mutta koska sain havaittua ja nupattua vastaan en pudonnu, suutuin. Siihen että olin niin juovuksissa että nuinpääsi käymään.
Onneks jätkät pintti karkuun, mä oisin varmaan vieläki lusimassa jolleivät.

Ja totisesti pelkään traumaperäistä dementoitumista, Äijän kaksoisveli meni siihen.. mulla on suunnitelma bee, heti kun/jos merkkejä tuntuu laitan asiat kuntoon ja lähen uimaan Ruotsiin.

Tällejä. EI. Pidä. Ottaa. Päähän.

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Dojon Jäykin
J. Manninen
Jonttufantti
Lowclass
Rahanpesijä