Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Päähän iskujen ottaminen ja "siedätyshoito"

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Jonttufantti
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2011

Viesti Jonttufantti »

Ja Ile hyvä kommentti. Komppaan paljonkin! :)
Kuvake
Matti Pulkkinen
polveenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2010

Viesti Matti Pulkkinen »

Tuomo kirjoitti: nOkille; Itse sain eräässä testaustilanteessa kaverin hanskan korvalleni (koska en juuri siihen erään "jaksanut" laittaa kypärää). Tärykalvooni tuli reikä. Sitä en tilanteessa huomannut, mutta erän jälkeen ihmettelin kun kaikki kaikuu. Nenä/suu kiinni ja puhallettaessa ilma tuli sit korvasta.

Aika haavat parantaa toimi myös em. hommassa.
Pieni off-topic, mietni tätä juuri vähän aikaa sitten. Onko kuulo parantunut samalle tasolle kuin ennen venttiä?
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Viesti Presenter »

Jonttufantti kirjoitti: Kravmagassa/ Defendossa noita juttuja? :smt003
Defendossa A-torjunnaksi kutsuttava (ja Tony Blauerilla Speariksi) tekn...työkaluhan on juuri tätä varten. Ja Defendossa tehdään muutenkin hyvin paljon tuota lähellemenoa, koska tehokkaaseen lyömiseen tarvitaan yleensä sopiva etäisyys ja jonkinlainen kiertoliike - A:lla voidaan ottaa molemmat "pois".
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Viesti Ile »

Jonttufantti kirjoitti: Tää tarkoittanee sitä että iskua ''kohti'' meneminen syö sitä iskun tehoa huomattavasti.
Aivan. Ja myös päinvastainen liike eli myötääminen tai "kuolettaminen" toimii. Mutta molemmissa ajoitus on tietysti keskeinen asia.
Jonttufantti kirjoitti: olen itse ottanut suorat painamalla leuan alas, pukkaamalla yläotsaa lyöjän rystysiin. Toimii kadullakin.
Juu, tuossahan on onnistuessaan sellaista psyykkistäkin aspektia, ja saattaa mennä käsikin huonoksi hyökijältä. Tietysti aika riskialtista äijäilyä. Tämä yksi täälläkin mainittu Orre poimiskeli kerran iskuja otsaansa mutta sitten yhden huitojan rannekello teki aika ilkeän vekin päähän. Seurasi lonkkaheitto ja opetusta, jota muu joukkio ei kuitenkaan malttanut jäädä seuraamaan.
J. Manninen
ilmaanpotkija

Viesti J. Manninen »

Kiitos vastauksista, mukava nähdä että treenimetodini on teidänkin mielestä terveellinen! :) No ei nyt sentään. Tiedän itsekin, ettei se maailman fiksuin tapa ole totuttautua iskuihin, mutta kun välillä tuntuu, että magan sparrit ovat liian rentoja. Vaikka kyllä sielläkin aika ajoin tulee otettua tälliä päähän, mutta enemmän yritän keskittyä väistämään. Niskalihakseni ovat myös hyvässä kunnossa.

Annoin ehkä hieman liian radikaalin kuvan aloituksessani, en siis todellakaan päivittäin lähettele säkkiä päähäni, mutta fiiliksen mukaan sitä tulee välillä tehtyä. Torjuntoja ja väistöjä on myös tullut hinkattua, mutta yksin säkin kanssa riehuessa se tuntuu tylsältä. Kuin tappelisi humalaista vastaan.

Täytyy kyllä sanoa, että kaikkeen tottuu! Turpaan ottaminenkin tuntuu nautinnolta, kunhan pääsee sparrailemaan ja vähän energiaa purkamaan. Tai ehkä olen menettänyt ne viimeisetkin aivosolut. Ken tietää? :D
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2010

Viesti Dojon Jäykin »

Vaihdappa viikottain salasanasi foorumille, niin äkkiä se pään tila alkaa paljastumaan... :smt003
diesel 64
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti diesel 64 »

Matti Pulkkinen kirjoitti:
Tuomo kirjoitti: nOkille; Itse sain eräässä testaustilanteessa kaverin hanskan korvalleni (koska en juuri siihen erään "jaksanut" laittaa kypärää). Tärykalvooni tuli reikä. Sitä en tilanteessa huomannut, mutta erän jälkeen ihmettelin kun kaikki kaikuu. Nenä/suu kiinni ja puhallettaessa ilma tuli sit korvasta.

Pieni off-topic, mietni tätä juuri vähän aikaa sitten. Onko kuulo parantunut samalle tasolle kuin ennen venttiä?
Minulle sattui vastaava,mutta tekniikka oli takakiertopotku.Samat oireet ja työpaikkalääkäri tutki.Pieni verenvuoto oli tärykalvossa,mutta parani nopeasti.
Tästä on yli 20-vuotta ja kuulo tutkimus tehdään säännöllisesti työpaikan terveysasemalla.Mitään haittaa tai kuuloalenemaa ei ole ollut.

AJ
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Jonttufantti kirjoitti:
Mars kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Leuhkastaan nyt taas sillä että mua on oikeesti vedetty tunkilla päähän, mutta koska sain havaittua ja nupattua vastaan
Eli teit mitä? Miten tunkit, nyrkit yms. pitää "ottaa vastaan".?

Onko pääpuskujen harjoittelu kuinka vaarallista? Eivät ole niin teräviä iskuja, mutta hölskyy nupissa kuitenkin.
Tää tarkoittanee sitä että iskua ''kohti'' meneminen syö sitä iskun tehoa huomattavasti. Elikkä esimerkiksi pesäpallomailla on paljon vaarallisempi siittä mailan pään/kärjen kohdilta kun siittä keski tai vähiten siittä mistä sitä mailaa pidellään. Sama efekti lienee se kun olen itse ottanut suorat painamalla leuan alas, pukkaamalla yläotsaa lyöjän rystysiin. Toimii kadullakin.Etenkin. Vaikee selittää mutta helppo olisi havainnollistaa ihan konkreettisesti.. Sen iskun teho siis pienenee mitä vähemmän toinen saa vipua eli matkaa. Kari ehti reagoida, mutta ei väistää. Monestihan potkutkin otetaan vastaan lähelle ryntäämällä. Tai ennaltaehkästään. Joku verbaalisesti lahjakkaampi voisi selittää paremmin! Kravmagassa/ Defendossa noita juttuja? :smt003
Juuripa.
Vastaannuppaaminen on ihan hyvä konsti jos haluaa tehdä tiettäväksi että "lyöt ku akka".
Ihan selkeä esimerkki näkyy tuosta kikkarivideosta, oikeen esimerkillisesti ajotettua nuppailua.
Olen kertonut tästä kun eräs sotanorsu eli ruma, iso, lihavahko ja huonostikäyttäytyvä nainen päätti lyödä mua toistuvasti naamaan.
Oli nähtävästi tai varmasti käynyt kuntonyrkkeilees, asento ja rytmitys kerto.. Tai kenties oli jopa potkunyrkkeilly, yrittihän se jotain kiertareitaki mutta ku pullo on bärseessä nii..

Kävelin päin, nuppailin ja naurelin.
Mua sitte kuulusteltiin pahoinpitelystä epäiltynä, olinhan ruhjonu leidin herkät kätöset otsallani.
Tunnustin kaiken. Selvisin silti sakoitta, puh.

Tosta tunkkijutusta..
Jos tosiaan ei ehdi reagoimaan ja pusu on pakko ottaa, pään liike ja kovan kohdan (kantti) päintyöntäminen antaa paljo pelitilaa.
Johon tuo säkin puskeminen on aivan suora harjoite.
Silloin koko kroppa on ottamassa vastaan iskua, ei vain pääkuori.
Eli siis niska jännittyy (mulla on verrattain paksu niska), kroppa kiristyy ja jenkaa kohti, lisäksi päästään tosiaan pois maksimivahinkoalueelta.
Jos siis säkää on, kuten mulla tonailtana oli.

On mua lyöty pahemmillaki vehkeillä ja jopa ***, mutta silloinniissä olin terävänä ja liukkaana. Tunkki-iltana tuli osuma. Koska känni ja tarkkamattomuus.
Pidin muuten kohdettani silmälukossa, siitä saa kysellä.

Mutta älkääpä kyselkö tosta telefonosta.
En kerro. Kaikkea ei pidä netissä jutella, edes Potkussa.
Senverta vaan, että etsikää hermopiste-ketjuja, sieltä saattaa vihjeitä löytyä. Tosin se vastaanväittäjien yksniitinen jankkaaminen voi käydä väsyttäväksi mutta sitävarten on valikoiva lukeminen.

Aika aikaa kutakin.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Lauteille: Syyskuu 2006

Viesti Lohikäärmepallo »

Känni on muuten omalla kohdalla pari kertaa helpottanut iskujen ottamista vastaan. Kokovartalopuudutus ja rento iskun alta limboaminen ovat saaneet ainakin kerran tappelupukarin taistelutahdon laantumaan. Ei niistä toisen humalaisen huitomista raajoista jaksanut silloin edes suuttua.

Hermopistekeskusteluissa tulee usein vastaan väite, että ei sellaisia ole olemassakaan. Mullekin väitti kerran kivenkovaa hermopistetekniikoiden turhuudesta pitkälle treenannut kaveri, jonka välinearsenaalista löytyy hermopistekikka jos toinenkin. Aasialaiset opettajansa eivät vain olleet kertoneet miksi johonkin kohtaan pitää lyödä jollain tietyllä osalla omaa kättä ja tietyssä kulmassa. Mutta samoja konsteja löytyi myös 16 vuotta ammattia harjoittaneelta portsarilta, jolla oli ollut tilaisuus, aikaa ja tarve harjoitella äijien pudottamista.

ja sitten vielä pidemmälle rönsyyn, eli millainen se silmälukko sitten oikein on? Jossain aiemmassa ketjussa olet maininnut, että siinä silmämunaa kammetaan omalla peukulla, mutta jos operaatio olisi kokonaisuudessaan niin yksinkertainen, niin eikö sen voisi ominpäinkin hoksata? Vai onko se ominpäin hoksattu ja sittemmin hyväksihavaittuna eteenpäin opetettu?
Tuomo
reiteenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2007

Viesti Tuomo »

Matti Pulkkinen kirjoitti: Pieni off-topic, mietni tätä juuri vähän aikaa sitten. Onko kuulo parantunut samalle tasolle kuin ennen venttiä?
Ei tuo ollut edes ensimäinen kerta :D

On parantunut ainakin omasta mielestä. Toki voisi käydä ihan testaamassa, että pitääko luulo paikkansa.

Sinnehän jää tietysti arpeuma, joka saattaa haitata kuuloa. Olen ollut kuitenkin ilmeisen onnekas?!
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Lowclass
kylkeenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Viesti Lowclass »

Näkisin että siedätyksenä riittää tosiaan hanskoilla sparraaminen, jotta tuntee miltä se lyönti varsinkin nenässä tuntuu, monet kun ekalla kerralla kokevat pienen parin sekunnin järkytyksen ja jähmettymisen.. Ettei se eka kerta tulisi kadulla.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2010

Viesti nomad »

diesel 64 kirjoitti:
Matti Pulkkinen kirjoitti:

Minulle sattui vastaava,mutta tekniikka oli takakiertopotku.Samat oireet ja työpaikkalääkäri tutki.Pieni verenvuoto oli tärykalvossa,mutta parani nopeasti.
Tästä on yli 20-vuotta ja kuulo tutkimus tehdään säännöllisesti työpaikan terveysasemalla.Mitään haittaa tai kuuloalenemaa ei ole ollut.

AJ
Mulla on kerran duunissa mennyt ja kerran muuten vaan aiemmin samasta korvasta. Alenema yhteensä ca. 5db. Toki ei voi tietää johtunukko pelkästään noista kun yök-kerhoissa on tullut töiskenneltyä, tekee sekin osansa.

edit: Meni meikäläisellä hiukan pahemmin tolla toisella kerralla, 2kk verran meni ennenkun alkoi kuulla normaalisti. Oireina totaalinen kuurous, varsinkin ala- ja ylä-äänissä. Kuulosti eukkokin vanhallle grammarille.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Mars
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2007

Viesti Mars »

nomad kirjoitti: Mulla on kerran duunissa mennyt ja kerran muuten vaan aiemmin samasta korvasta. Alenema yhteensä ca. 5db. Toki ei voi tietää johtunukko pelkästään noista kun yök-kerhoissa on tullut töiskenneltyä, tekee sekin osansa.
Hommatkaa yökerhoissa ja muissa meluhelveteissä työskentelevät jotain korvienne suojaksi, kuulette myös työskennellessänne sen mitä pitää kuulla. --> http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=56" onclick="window.open(this.href);return false;
“Fatigue makes cowards of us all.”
Jonttufantti
polveenpotkija

Viesti Jonttufantti »

Presenter kirjoitti:
Jonttufantti kirjoitti: Kravmagassa/ Defendossa noita juttuja? :smt003
Defendossa A-torjunnaksi kutsuttava (ja Tony Blauerilla Speariksi) tekn...työkaluhan on juuri tätä varten. Ja Defendossa tehdään muutenkin hyvin paljon tuota lähellemenoa, koska tehokkaaseen lyömiseen tarvitaan yleensä sopiva etäisyys ja jonkinlainen kiertoliike - A:lla voidaan ottaa molemmat "pois".
Aivan. Siis onko kyseiset torjunnat verrattavissa krav magan 360;seen? Hahmottamisen kannalta kysyn.. Ja lähelle ryntäämisen mainitsit. Eli se A-torjunta on se verrannollinen tohon ''vastaan koppaamiseen''? Kiitos vastauksesta- Poikii lisää tyhmiä kysymyksiä ;)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005
Etulaji: Defendo

Viesti L.K. »

On ja ei. A-torjunta tehdään lähtökohtaisesti kahdella kädellä (käsillä sama liike,helpompaa stressin alla), mutta joskus myös yhdellä kädellä. Suurin ero 360 lienee siinä että yhden käden A:ssa ei pyritä lyömään yhtäaikaa kun torjutaan.

A:han liittyy voimakas sisäänmeno.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Dojon Jäykin
J. Manninen
Jonttufantti
Lowclass
Rahanpesijä