L.K. kirjoitti:
Niin, enemmänkin tuossa "taivasteliin" sitä, että tuommoisia ammuntoja ei vaan täkäläiset varomääräyksete kovin helposti ainakaan tietääkseni anna myöden. Ei sitä, että tuo nyt vaatisi jotain yli-inhimillistä ampumataitoa.
Tähän sopisi vertaus siitä, että kuka tahansa osaa tasapainoilla lankun päällä silloin kun se makaa maassa, mutta kun sama lankku nostetaan 10 metrin korkeuteen, tilanne muuttuu oleellisesti vaikka itse suoritus tai vaatimustaso ei muutu.
Itse olen kiertänyt varomääräyksiä mm. käyttämällä FX-aseita, mutta kun niiden kuulaa on todella naurettavan pienet kiintiöt niin ei sitäkään voi määrättömästi tehdä. Sitten jonkin verran tulee venytettyä turvamääräyksiä ihan kovillakin ammuttaessa; ainakin jos tunnen porukan ja tiedän että joukossa ei ole koheltajia, ja pääsen ammuttamaan esim. yhtä partiota kerrallaan.
Mun mielestäni lähtökohta on se, että kun samat jantterit kantavat rutiininomaisesti ladattuja aseita mukanaan ja saattavat periaatteessa koska tahansa joutua käyttämään niitä hyvinkin haastavissa olosuhteissa (sivulliset jne), niin kyllä kontrolloiduissa ampumarataolosuhteissa täytyy pystyä jonkinlaiseen suoritusvarmuuteen.