You are right, they should be killed outright with extreme prejudice. Now in Xmas time maybe one should be left alive to warn the others of their coming fate.Kyynikko kirjoitti: Do not mock the spetsnatz.
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.
Valvoja: Valvoja
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Joulukuu 2010
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2010
- Etulaji: Krav maga
- Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
- Takalajit: Shotokan, taido yms...
Karhunhomma asiallista, toki tuossa vain osa ampumaharjoittelusta. Putkinäön rikkomisen puuttuminen ihmetytti muuten hyvää kaikin puolin. Hallittua toimintaa. Treeniä on toki maan ja taivaan väliltä muutakin riippuen kouluttajien taidoista.
Itänaapurit/vast... Vaikka näytöstekniikat ei onnistu täydellä varustuksella (eli karhun treenit siinäkin mielessä paremmat) heitä ei pidä aliarvioida. Ukot kovat koulut käyneet ja vieläkään usein ei kamppailusaleilla ole talvella lämmitystä esim balkanilla eli karaistuneita hemmoja monessa suhteessa, vrt kuubalaiset nyrkk versus jenkit tai jenkkisotilaat vs vietnam.. Ne on oikeasti eläimen näköisiä ja oloisia, spetsnatzit...
Itänaapurit/vast... Vaikka näytöstekniikat ei onnistu täydellä varustuksella (eli karhun treenit siinäkin mielessä paremmat) heitä ei pidä aliarvioida. Ukot kovat koulut käyneet ja vieläkään usein ei kamppailusaleilla ole talvella lämmitystä esim balkanilla eli karaistuneita hemmoja monessa suhteessa, vrt kuubalaiset nyrkk versus jenkit tai jenkkisotilaat vs vietnam.. Ne on oikeasti eläimen näköisiä ja oloisia, spetsnatzit...
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Pari pätkää Brasilian BOPEsta.
BOPE on siis Riossa toimisa sotilaspoliisin alainen erikoisjoukko.
Operaatioon lähdössä
[youtube][/youtube]
Kyseinen operaatio. Alussa "vastustajan sotilaat" laulavat pilalaulun BOPEsta.
[youtube][/youtube]
TReenijuttuja ja muuta jossain TV ohjelmassa
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Vielä loppuun yks mehutuskuva BOPEn päämajasta.
BOPE on siis Riossa toimisa sotilaspoliisin alainen erikoisjoukko.
Operaatioon lähdössä
[youtube][/youtube]
Kyseinen operaatio. Alussa "vastustajan sotilaat" laulavat pilalaulun BOPEsta.
[youtube][/youtube]
TReenijuttuja ja muuta jossain TV ohjelmassa
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Vielä loppuun yks mehutuskuva BOPEn päämajasta.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Ovatko mielestäsi kuubalaiset nyrkkeilijät tai vietnamilaiset sotilaat pärjänneet erityisen hyvin jenkkien vastaavia vastaan?Lowclass kirjoitti: Kvrt kuubalaiset nyrkk versus jenkit tai jenkkisotilaat vs vietnam..
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhdysvallat on olympialaisten nyrkkeilyhistorian menestynein maa tuloksella 48 kultaa, 23 hopeaa ja 37 pronssia. Kuuba on kakkosena: 32 kultaa, 15 hopeaa ja 8 pronssia. (Luvut ennen Pekingin kisoja.)
http://www.noc.fi/olympiahistoria/kisas ... nyrkkeily/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vietnamin sodassa kaatui noin 58000 amerikkalaista ja 1 100 000 pohjoisvietnamilaista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnamin_sota" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.noc.fi/olympiahistoria/kisas ... nyrkkeily/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vietnamin sodassa kaatui noin 58000 amerikkalaista ja 1 100 000 pohjoisvietnamilaista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnamin_sota" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- reiteenpotkija
- Lauteille: Lokakuu 2008
Tähän liittyen muutama ajatus ja oma näkemys, raakasti OT:nä tietystiLowclass kirjoitti: ...Putkinäön rikkomisen puuttuminen ihmetytti...
Ensinnäkin putkinäön rikkomisen ajatus on järkevä ja siinä on ideaa. Tästä en käy kinaamaan. Kokonaan toinen juttu on se että miten se tehdään ja miten sitä harjoitellaan.
Poliisipuolellakin joissakin koulutuksissa, joinakin aikoina harrastettiin/harrastetaan mekaanista putkinäön rikkomista kääntelemällä päätä oikealle-vasemmalle esim. ammuttujen laukausten tai OC-sumutuksen jälkeen. Tämähän on tuttua monelle jonkinsortin ampumakoulutusta saaneelle, myös minulle.
Alkuinnostuksen jälkeen ryhdyttiin kuitenkin miettimään miksi putkinäköä rikotaan ja mitä riskejä tuohon mekaaniseen "nyökkimiseen" sisältyy. Putkinäkö rikotaan tietysti koska stressireaktioiden seurauksen näkökenttä kaventyy kohdentuen "päävastustajaan" ja tällöin jää helposti ne +1:set havaitsematta. Kuitenkin havaittiin että monet harjoittelijat keskittyivät kääntelemään päätä sen kummemmin funtsimatta tai itseasiassa havaitsematta kuitenkaan mitään "putken" ulkopuolella. Eli pään kääntely olikin vain opittu reaktio, henkilön ollessa ja pysyessä edelleen "putkessa". Lisäksi havaittiin että opittuna reaktiona henkilöt alkoivat veivata kaulaansa huolimatta siitä että voimankäyttö ei ollutkaan saavuttanut tavoiteltua tulosta ja pääkohde oli edelleen uhka.
Edellämainituista syistä putkinäön rikkomista opetetaan edelleen mutta sitä ei tehdä mekaanisesti vaan pyritään opettamaan henkilö itsenäiseksi toimijaksi; riittävän pitkä kohdehenkilön tarkkailu ja havainnointi, sen jälkeen putkinäon rikkominen (vaikka vain katsetta liikuttamalla tai jopa liikkumalla itse) siten että oikeasti havaitaankin jotain "putken" ulkopuolella. Itse olen opetellut ja opetan nykyään näin.
Lisäksi organisaation koulutus oli ja on yhä tietyiltä osin epäjohdonmukaista; aseen kanssa toimiessa putkinäkö rikottiin opetuksen mukaan kääntelemällä päätä, OC-koulutuksessa joskus, joskus ei, TKP:n kanssa tuskin koskaan ja fyysisessä touhussa sama juttu. Edellämainitusta päästään sitten perustavanlaatuiseen jakoon näissä koulutusjutussa...eli ajatellaan koulutusta/toimintaa välinelähtöisesti tai (kuten itse kuvailisin) kamppailulähtöisesti. Itse kuulun jälkimmäiseen koulukuntaan.
Välinekoulukunta opettaa ajatuksella "tukiaseella ampuma-asento on A, pistoolilla B, OC:n kanssa toimit mallilla C, etälamautinta käytät tyylillä D, TKP:tä heiluttelet asennosta E ja sen perinteisen fyysisen kamppailun valmiusasento on F". Ja auta armias jos koetat ampua tukiaseella asennosta F. Kamppailukoulukunta taas näkee että kamppailu on sitä itseään riippumatta siitä mikä väline on käytössä; samat lainalaisuudet vallitsevat joten esim. suorittajan fyysisessä postuurissa ei pitäisi olla kovin suuria eroja siinäkään. Lisäksi stressitilanteessa suorituskyky ja motoriikka on huomattavasti rajoittunut joten mitä vähemmän eri juttua kovalevylle on ajettu, sen pienempi mahdollisuus on että se ylikuormittuu. Riittää kun tunnistan että nyt kamppaillaan, välineiden kanssa pelataan sitten siinä tilanteen edetessä tarpeen mukaan.
Edellä esitetystä syystä en myöskään itse käytä enkä opeta ammunnassa ns. AKE-asentoa ollenkaan (joka on kuulemma ainoa todellisen ammattilaisen ampuma-asento kuten minulle eräs kotikommando tässä taannoin totesi...) koska haluan toimia kaikilla välineillä jotakuinkin bokrailuasennosta. AKE-asento muuten on hyvä ja tehokas siihen saakka kun aseeksi tuleekin esim. voimakkaampirekyylinen kivääri. Koin tannoin kohtuullisen hilpeitä hetkiä etelässä jenkkisotilaan kokeillessa FN FAL työtorrakkoani, ja tietysti AKE-asennosta....
No, tällaista OT-ajatustenvirtaa tällä kertaa. Minä kun olen jo urani alusta kysynyt tai ainakin ajatellut että "miksi näin tehdään"
TRU
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
TRU, hyvää ja perusteltua tekstiä. Kun perusta on sama, harjoittelee välineestä riippumatta samaa kokonaispakettia. Tietysti eroja tulee esimerkiksi etäisyyksissä, mutta niinhän se kamppailussa on muutenkin - viiden metrin päästä on aika hankala painia
Putkinäön rikkomiseen se, että itselleni asiaa on opetettu kamppaillessa mm. niin, että treenien ohjaaja pyörii ympäri salia ja aina kun putkinäkö rikotaan, pitää etsiä katseella kyseinen ohjaaja (ja vaikkapa katsoa mitä hänellä on kädessään). Välillä sitten ohjaaja saattaa heittää nyrkkeilyhanskalla kupoliin, jos ei muista katsoa ympärilleen. Tämänkaltainen harjoittelu poistaa sitä "mekaanista" päänkääntelyä.
Putkinäön rikkomiseen se, että itselleni asiaa on opetettu kamppaillessa mm. niin, että treenien ohjaaja pyörii ympäri salia ja aina kun putkinäkö rikotaan, pitää etsiä katseella kyseinen ohjaaja (ja vaikkapa katsoa mitä hänellä on kädessään). Välillä sitten ohjaaja saattaa heittää nyrkkeilyhanskalla kupoliin, jos ei muista katsoa ympärilleen. Tämänkaltainen harjoittelu poistaa sitä "mekaanista" päänkääntelyä.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Kyllä.TRU kirjoitti: Edellämainituista syistä putkinäön rikkomista opetetaan edelleen mutta sitä ei tehdä mekaanisesti vaan pyritään opettamaan henkilö itsenäiseksi toimijaksi; riittävän pitkä kohdehenkilön tarkkailu ja havainnointi, sen jälkeen putkinäon rikkominen (vaikka vain katsetta liikuttamalla tai jopa liikkumalla itse) siten että oikeasti havaitaankin jotain "putken" ulkopuolella. Itse olen opetellut ja opetan nykyään näin.
Olen itte vierastanu aina sitä poseeraavaa ympärille-tähyilyä.
Oikeassa tilanteessa voi putkinäkemyksen rikkoa "katsomalla vastustajaa kuin vuorta".
Pysyy silmänreunatki aktiivisina kohtitulevaa liikettä ajatellen.
Jätkät aina vinku kun tunnuin sparrissa kattelevan "ohi", on kuulemma häiritsevä tekijä ja yllärimomentti sinänsä.
Joukkomylläkässä on hyvä liikkua itse paljon ja pitää katse noin kuudenmetrin päässä, edessä. Auttaa myös vastustajien dehumanisoinnissa eli pystyy päästeleen rennommin.
Toimii myös esileikkitilanteessa sosiaalisena kulttuurierona eteläisten kanssa, jotka ponnistaa "tulinen tuijotus & tättärää"-kulttuurista.
Skipin mukaan jopa pahimmat eli ***:set tajus, kun hetken katsoin todella raskaasti ja sitte naama kivetty ilmeettömäksi ja katse myös. Ja lähdin kohti.
Pohjoisen kylmyyttä.
Anteeksi ot.
edit
-
- munillepotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2008
Putkinäkö on mun mielestäni vähän semmoinen kerhon tunnussana. Siis vaikka ilmiö on ihan todellinen, niin siitä tietävin äänenpainoin puhuminen kertoo puhujan olevan aika ammattilainen näissä asioissa ja että on vähän tullut tässä treenailtua taktiikkaa. Samaan sarjaan kuuluvat nämä plusykköset, OODA loopit ja Cooperin värikoodit sun muut. Ihan oikeita ja tärkeitä juttuja, mutta joskus vähän särähtää korvaan kun yritetään tunkea samaan lauseeseen mahdollisimman monta buzzwordia, ihan kuin niistä saisi jotain pisteitä. Puhumattakaan siitä kun joskus on jäänyt ihan tarkkaan ymmärtämättä mitä ko. termi tarkoittaa. Mutta mä nyt olenkin helposti ärsyyntyvää tyyppiä.
"Mä siis rikoin sen putkinäön heti plusykkösellä ja menin punaisen mielentilan kanssa OODA-loopin kautta legwariin ja aloitin rummutuksen."
Mä selitin kerran suu vaahdossa noista päällekarkaajan kavereista ja ympäristön esteistä ja muista pirun taktisista, ja mua huomattavasti viisaampi mies muistutti, että niitä kavereita ja esteitä voi tietysti olla, mutta se päällekarkaaja nyt ainakin on ja olisi viisasta keskittää huomiota siihenkin kunnes se on tontissa ja tiedoton tahi tahdoton.
"Mä siis rikoin sen putkinäön heti plusykkösellä ja menin punaisen mielentilan kanssa OODA-loopin kautta legwariin ja aloitin rummutuksen."
Mä selitin kerran suu vaahdossa noista päällekarkaajan kavereista ja ympäristön esteistä ja muista pirun taktisista, ja mua huomattavasti viisaampi mies muistutti, että niitä kavereita ja esteitä voi tietysti olla, mutta se päällekarkaaja nyt ainakin on ja olisi viisasta keskittää huomiota siihenkin kunnes se on tontissa ja tiedoton tahi tahdoton.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Nyt on sitte Iloisenvesselin maitokaakkaot näppiksellä.
Kiitti.
-
- reiteenpotkija
Mulla on tapana pyytää selittämään mitä OODA-loop tarkoittaa kun joku sen heittää keskusteluun. On tullut kuultua vastauksina aika erikoisia stooreja tässä aikojen saatossa.Paha Kani kirjoitti: ...OODA loopit ...
TRU
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2009
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 30#p674462" onclick="window.open(this.href);return false;
tästä ketjusta kaikkien komentit tähän http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 30#p674491" onclick="window.open(this.href);return false;
ajatelemisen aihetta niille nuorille jotka alalle aikovat
eli ei muutakuin valitset peruskampailulajin joka ratauttaa valmiusasentosi HJJ hyvä esim
ja leikiessänne teete välissä tilanneharjoituksiakin
sanomattakin selvää että sinä nuori olet jo harastelut yleisurheilua jne. eli cooper ja esim 8km lenkki menee kohtuu hyvin
enne matkittiin elokuvia nykyjään on mahkut matkia jo aitoja tilanteita
tästä ketjusta kaikkien komentit tähän http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 30#p674491" onclick="window.open(this.href);return false;
ajatelemisen aihetta niille nuorille jotka alalle aikovat
eli ei muutakuin valitset peruskampailulajin joka ratauttaa valmiusasentosi HJJ hyvä esim
ja leikiessänne teete välissä tilanneharjoituksiakin
sanomattakin selvää että sinä nuori olet jo harastelut yleisurheilua jne. eli cooper ja esim 8km lenkki menee kohtuu hyvin
enne matkittiin elokuvia nykyjään on mahkut matkia jo aitoja tilanteita
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
-
- reiteenpotkija
Aiheeseen palatakseni, vanha CAG Delta:n promovideo rytmimusiikilla ryyditettynä:
[youtube][/youtube]
TRU
[youtube][/youtube]
TRU
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
Karhuryhmän voimankaytössä pisti silmään tuo toinen lyö ja toinen puolustautuu. Näköjään nyrkkeilyhanskojen kanssa suojataan kuin nyrkeiltäessä, eli otetaan käsiin naapurin iskut. En tiedä harjoittelevatko he myös niin, että toisella joka puolustaa ei ole niitä hanskoja, sillä jos tuossa oli enempi lämmittely kyseessä, niin voisi olettaa sen kaksi yhtä vastaan harjotuksen perusteella että näin tehtäisiin. Jos en muista väärin, niin Karhuryhmässä taisi kouluttaa Leo Gulsten niminen mies ja hänellä on laaja kokemus eri lajeista.
”You must enjoy this”.