Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3345
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Voimaliikkeet

Viesti Eppu »

Elina kirjoitti: Välitykset eivät saa olla syynä sille, että liike tehdään jollakin tapaa väärin.
Ei ehkä varsinaisesti väärin, mutta esimerkiksi meikäläisen pitkillä jaloilla ja suhteettoman pitkillä reisillä esimerkiksi mave ja kyykky ovat tuottaneet hieman päänvaivaa. Omia suhteita kun ei aina edes itse tajua. Minua enemmän harjoitelleiden kavereiden opastuksella löysin esimerkiksi etukyykyn ikuisesti inhoamani takakyykyn tilalle. Onhan noissa eroja, mutta minulle etukyykky sopii, eikä polvilumpioni ole enää jalan paksuin kohta.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Voimaliikkeet

Viesti Elina »

:smt003

Minkälaisia kokemuksia painonnostoliikkeitä tehneillä kamppailijoilla on ko. liikkeiden vaikutuksista kamppistreeniin?
Termiitti
polveenpotkija
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

Viesti Termiitti »

Anteeksi virheeni, lukaisin nopeasti ja ymmärsin osan tekstistäsi väärin.
Mulle on opetettu jotta pakaroilla on roolinsa aloituksessa sekä lopetuksessa ja takareisien rooli olisi siinä lantion ojennuksessa. Tuossa en tarkoittanut ottaa kantaa mikä lihas on se numero uno, vaan ihan esimerkkinä heitin.
Ilmaisin kai tuossa jälkimmäisessäkin itseäni jotenkin epäselvästi, mutta en tietenkään tarkoittanut ,että välitykset olisi joku peruste tehdä väärin. Tarkoitin, että se asento muodostuu kullekin luonnollisimmaksi (ja oikeaksi) oli ne välitykset sitten minkälaiset tahansa.

Ja Andylle: mulla ei ole tuohon(kaan) mitään tutkimustietoa tai virallista dataa heittää, ihan kokemuspohjalta tässä mennään mun osalta ainakin. Muunlainen vastaus tuskin tyydyttäisikään. :)

Sitten eteenpäin... Miten olette voimailunne toteuttaneet käytännössä , peruskuntokauden pituus , jaksottelu jnejne olisi mukava kuulla?
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93928
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Voimaliikkeet

Viesti Mika »

Termiitti kirjoitti: Ja Andylle: mulla ei ole tuohon(kaan) mitään tutkimustietoa tai virallista dataa heittää, ihan kokemuspohjalta tässä mennään mun osalta ainakin. Muunlainen vastaus tuskin tyydyttäisikään. :)
Minun mielestäni varsinkin tällaisessa aiheessa kokemuksien jakaminen on erittäin arvokasta. Et vain aiemmin maininnut puhuvasi kokemuksista, mikä siis aiheutti ihmetystä. Mave siis tosiaankin voi auttaa kyykkäämiseen, mutta jostain syystä kohdallasi ei ole näin sitten käynyt. Ihan senkin pohtiminen voisi olla mielenkiintoista (joskaan en nyt ole väen väkisin asettamassa juuri sinua valokeilaan, kunhan tuo ilmiö kiinnostaa ihan yleisellä tasolla).

Jatkan aiheesta. Potkussakin jossakin ketjussa mainittu 5x5 on joillekin osoittautunut hyväksi ohjelmaksi voiman lisäämiseksi. Sitä ohjelmaa enemmän toteuttaneet voisivat jakaa kokemuksiaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit: 11245
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: Jatkan aiheesta. Potkussakin jossakin ketjussa mainittu 5x5 on joillekin osoittautunut hyväksi ohjelmaksi voiman lisäämiseksi. Sitä ohjelmaa enemmän toteuttaneet voisivat jakaa kokemuksiaan.
Hyvä ohjelma - en tiedä oliko tätä linkkiä jo, mutta tässä yksi yksinkertainen ohjelma tuohon peritaatteeseen perustuen:

http://nick-frew.suite101.com/5x5-train ... th-a234979" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaan itse aloitin n. 13 kk sitten porukan mukana ohjelmiin perustuvan voimaharjoittelun (epämääräisen, fiiliksiin perustuvan kilkuttelun sijaan), kun alan olla siinä iässä, jossa lihasmassan katoaminen on karu tosiasia, jos asian eteen ei tee duunia.

Vuoden mittaan on tullut vaihdeltua ohjelmaa pariin otteeseen, mutta nyt taas takaisin tuossa 5x5: ssä, joka on tuonut ehkä parhaiten tuloksia. Siinä tulee voimaa ja massaa molempia ja tuntuu, että ei hajota paikkoja.

Olkapään kanssa on ollut toisinaan ongelmia jo 20 v ajan, ja alkoi joskus loppusyksystä 2010 tuntumaan, että jotain sillekin kai pitäisi tehdä, kun joutui esim. Teh Penassa ( ;) ) jättämään sarjan 80 kg:lla kolmeen toistoon, kun ei vain kivutonta puristusta löytynyt. Kesällä 2011 tuli jo sitten yksi toisto 130 kg:lla , eikä sen jälkeen ole tuota olkapääongelmaa ollut, kun pitää volyymia harjoittelussa yllä.

Muidenkin isojen liikkeiden tulokset ovat kasvaneet mukavasti, mutta tuo pena tietenkin suhteessa eniten, kun sen teossa oli ongelmaa ja toisaalta se muuten on helppoa lyhytkätiselle.

Ajattelen, että pidän tuota 5 x 5 rutiinia isoissa perusliikkeissä ja vaihdellen sitten muuta tilpehööriä. Siinä vaiheessa, kun 5 x 5 alkaa tökkimään, niin jokin vaihtoehtoinen rutiini/tauko lyhyehköksi aikaa ja taas takaisin tuohon.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Voimaliikkeet

Viesti Presenter »

Tässä toinen: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5- ... g-program/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuusikko
munillepotkija
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Voimaliikkeet

Viesti Kuusikko »

Tuossa olisi yksi näkemys naturaalina treenamisesta ilman vöitä/haalareita.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa on palautuminen. 5*5 tai 3*3(Korten metodi) on nuorten miesten hommia. Dynaaminen/konjugaatio tapa toimii vähän vanhemmallakin veijarilla. klick
Feo, Fuerte y Formal
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Voimaliikkeet

Viesti PDC »

Kuusikko kirjoitti: Tuossa olisi yksi näkemys naturaalina treenamisesta ilman vöitä/haalareita.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa on palautuminen. 5*5 tai 3*3(Korten metodi) on nuorten miesten hommia. Dynaaminen/konjugaatio tapa toimii vähän vanhemmallakin veijarilla. klick
Itse kun aloitin tuon uuden MaVe ohjelman niin en käytä vöitä. En oo itseasiassa koskaan käyttäny vöitä. Pitää ittensä tiukkana ja ei ala egoilemaan, niin kyllä se siitä ihan yhtä hyvin kuin vyöllä. Paitsi se, että teet sen ilman vyötä.
MUOKKAUS: Ja siis että ei tule sekaannuksia, en seuraa nyt siis tuota 5x5 jne. metodia MaVessa.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

Viesti Termiitti »

Tässä vois olla yks esimerkki ton 5x5- systeemin toteuttamisesta käytännössä:

Vk1 5x5x70
vk2 5x5x73
vk3 5x5x75
vk4 5x5x78
vk5 5x5x80
vk6 5x70, 75, 80, 85, 83
vk7 5x73, 78, 83, 88, 85
vk8 5x70, 80, 90, 88, 85

Viikolle 5 asti pidetään raudat suht pieninä ja lisätään määrää(perusvoima) jonka jälkeen haetaan esimerkin mukaan kova vitonen ja kutitellaan sitä hermostollista perusvoimaa. tuohon perään olis hyvä ottaa jonkinlainen maksimikausi jollon hiotaan sitten sieltä se tulos esiin ja kun se on saatu päästään taas käsittelemään isompia perusvoimaromujakin. Ei muutakun testailemaan :)

Ps. kevennyksiä en tuohon laittanut ,mutta niitäkin olisi hyvä olla ja noi prosentit välttämättä tarvi olla tasan noin vaan ovat vain suuntaa-antavia.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuusikko
munillepotkija
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Voimaliikkeet

Viesti Kuusikko »

Termiitti, oletko itse treenannut tuon tapaisilla Prosenttia Maksimista raudoilla? Mun Kokemukseni mukaan tuo ohjelma ei ole läpikäytävissä. Tämän väitteen perustan itseeni ja niihin 10+ kaveriin, jotka 10 vuotta sitten lukivat suuren maailman treeniohjelmista alan lehdistä ylistäviä tarinoita.

Volyymia on liikaa, ei palaudu, ellei ole sen 18 v ja maksimi MN 80kg.

Älkää testailko.
Feo, Fuerte y Formal
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit: 11245
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

Viesti Jorge »

Yksi pointti "alan lehdistä" "alan nettisivuilta" luettuja ohjelmia arvioidessa on tietenkin se, että tulisi miettiä, minkälaisia voisilmiä niiden toteuttajilla on aamupuuroissaan. Siis tuohon palautumiseen liittyen.

Enkä siis tarkoita, etteikö Termiitin ohjelma olisi ihan normaalillakin ruisleivällä toteutettavissa.
Kuusikko kirjoitti: Tuossa olisi yksi näkemys naturaalina treenamisesta ilman vöitä/haalareita.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa on palautuminen. 5*5 tai 3*3(Korten metodi) on nuorten miesten hommia. Dynaaminen/konjugaatio tapa toimii vähän vanhemmallakin veijarilla. klick
Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.

Mutta tietenkin tuo max effort/speed work vuorottelu on sovellettavissa erilaisiin tavoitteisiin ja ohjelmiin.
Kuusikko
munillepotkija
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Voimaliikkeet

Viesti Kuusikko »

Jorge kirjoitti: Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.
Meinaan, että se on paras maksimivoimanhankintatapa.

Yksi keino nostaa sarjamaksimeita on nostaa maksimia. Jos tavoite on muuttaa vaikka 4 toistoa sadalla kilolla kyykystä 40 toistoon samalla painolla voidaan se tehdä usealla tavalla?

Erittäin kuluttava tapa on hakata päätä seinään ja vetää repmaxout samalla painolla viikko viikon jälkeen. Ehkä toimii, uskon että motivaatio loppuu 90% yrittäjistä.

Toinen on nostaa maksimirauta 120->240 Dyn/Max efforttreenillä ja käydä lenkillä. Toimii.

Kolmas on tuo PTP by Tsatsouline. Sekin toimii.

Vai hifistelyä, really? Ehkei kuitenkaan...
Feo, Fuerte y Formal
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit: 11245
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

Viesti Jorge »

No en tarkoita hifistelyllä, että ei olisi tarkoituksenmukaista, vaan aikalailla "advanced"- tasoista touhua.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

Viesti Termiitti »

Kuusikko kirjoitti: Termiitti, oletko itse treenannut tuon tapaisilla Prosenttia Maksimista raudoilla? Mun Kokemukseni mukaan tuo ohjelma ei ole läpikäytävissä. Tämän väitteen perustan itseeni ja niihin 10+ kaveriin, jotka 10 vuotta sitten lukivat suuren maailman treeniohjelmista alan lehdistä ylistäviä tarinoita.

Volyymia on liikaa, ei palaudu, ellei ole sen 18 v ja maksimi MN 80kg.

Älkää testailko.
Olen tehnyt ja pääosin on toiminut. Tälläkin hetkellä on menossa volyymiohjelma ja parin-kolmen vkon päästä olisi tarkoitus aloittaa n.8 viikon maksimikausi, jonka ohessa aion tehdä vielä perusvoimab ylläpitäviä sarjoja mukana. Mielestäni tuossa ei ole liikaa määrää ,vaan määrää voisi olla jopa enemmänkin. Täytyy muistaa että nuo ekat viikothan pitäisi olla aika naminsyöntiä... Ja on toteutettavissa ruisleivällä :D
Kuusikko kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.
Meinaan, että se on paras maksimivoimanhankintatapa.

Yksi keino nostaa sarjamaksimeita on nostaa maksimia. Jos tavoite on muuttaa vaikka 4 toistoa sadalla kilolla kyykystä 40 toistoon samalla painolla voidaan se tehdä usealla tavalla?

Toinen on nostaa maksimirauta 120->240 Dyn/Max efforttreenillä ja käydä lenkillä. Toimii.

Kolmas on tuo PTP by Tsatsouline. Sekin toimii.

Vai hifistelyä, really? Ehkei kuitenkaan...
Jos tavoite on tuo niin mielestäni toimiva konsti olisi ensin kehittää sitä perusvoimaa, sen jälkeen maksimivoimaa jonka jälkeen kestovoimaa(yllätysyllätys :D) . Tämähän on yleisesti käytetty metodi esim. voimapunnerruskisaan valmistautuvilla....
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Voimaliikkeet

Viesti PDC »

Jorge kirjoitti: No en tarkoita hifistelyllä, että ei olisi tarkoituksenmukaista, vaan aikalailla "advanced"- tasoista touhua.

Jos tää nyt viittasi Westside juttuihin niin totta (esim. http://www.westside-barbell.com/westsid ... ining2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), ainakin mitä ite tutustunu. Varmaan on simppelit jutu ilman noita vitkuttimia.

Ja siitä saakin hyvän aasinsillan.

Näettekö, että on paljon eroa siinä minkälaisia ohjelmia kannattaa tehdä jos haluaa vaan paremman lihaksiston tai haluaa nostaa enemmän. Esim. tuo mun linkki on musta niilä nostajille, kun taas esim Pavelin 5x5 ym. ja mitä ite teen on ihmisille jotka haluaa vaan olla vähän fyysisempiä.

Mua ei ainakaan kiinnosta säätää. Nostat rautaa progressiolla, huilaat, lisäät muuta ohjelmaan ja teet sitä ym. ja nostat taas lisää rautaa.

Seuraajat

Kuvake
Clancy B.
E_P
Kuvake
Eppu
Gaijin
grappling
Kuvake
Hertzyscowicz
Jaska
kivi
Kuvake
ninja
Kuvake
Point