Ei ehkä varsinaisesti väärin, mutta esimerkiksi meikäläisen pitkillä jaloilla ja suhteettoman pitkillä reisillä esimerkiksi mave ja kyykky ovat tuottaneet hieman päänvaivaa. Omia suhteita kun ei aina edes itse tajua. Minua enemmän harjoitelleiden kavereiden opastuksella löysin esimerkiksi etukyykyn ikuisesti inhoamani takakyykyn tilalle. Onhan noissa eroja, mutta minulle etukyykky sopii, eikä polvilumpioni ole enää jalan paksuin kohta.Elina kirjoitti: Välitykset eivät saa olla syynä sille, että liike tehdään jollakin tapaa väärin.
Voimaliikkeet
Valvoja: Valvoja
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Holismi
- Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Voimaliikkeet
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja
Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Treenipäiväkirja
Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
Voimaliikkeet
Minkälaisia kokemuksia painonnostoliikkeitä tehneillä kamppailijoilla on ko. liikkeiden vaikutuksista kamppistreeniin?
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2009
Voimaliikkeet
Anteeksi virheeni, lukaisin nopeasti ja ymmärsin osan tekstistäsi väärin.
Mulle on opetettu jotta pakaroilla on roolinsa aloituksessa sekä lopetuksessa ja takareisien rooli olisi siinä lantion ojennuksessa. Tuossa en tarkoittanut ottaa kantaa mikä lihas on se numero uno, vaan ihan esimerkkinä heitin.
Ilmaisin kai tuossa jälkimmäisessäkin itseäni jotenkin epäselvästi, mutta en tietenkään tarkoittanut ,että välitykset olisi joku peruste tehdä väärin. Tarkoitin, että se asento muodostuu kullekin luonnollisimmaksi (ja oikeaksi) oli ne välitykset sitten minkälaiset tahansa.
Ja Andylle: mulla ei ole tuohon(kaan) mitään tutkimustietoa tai virallista dataa heittää, ihan kokemuspohjalta tässä mennään mun osalta ainakin. Muunlainen vastaus tuskin tyydyttäisikään.
Sitten eteenpäin... Miten olette voimailunne toteuttaneet käytännössä , peruskuntokauden pituus , jaksottelu jnejne olisi mukava kuulla?
Mulle on opetettu jotta pakaroilla on roolinsa aloituksessa sekä lopetuksessa ja takareisien rooli olisi siinä lantion ojennuksessa. Tuossa en tarkoittanut ottaa kantaa mikä lihas on se numero uno, vaan ihan esimerkkinä heitin.
Ilmaisin kai tuossa jälkimmäisessäkin itseäni jotenkin epäselvästi, mutta en tietenkään tarkoittanut ,että välitykset olisi joku peruste tehdä väärin. Tarkoitin, että se asento muodostuu kullekin luonnollisimmaksi (ja oikeaksi) oli ne välitykset sitten minkälaiset tahansa.
Ja Andylle: mulla ei ole tuohon(kaan) mitään tutkimustietoa tai virallista dataa heittää, ihan kokemuspohjalta tässä mennään mun osalta ainakin. Muunlainen vastaus tuskin tyydyttäisikään.
Sitten eteenpäin... Miten olette voimailunne toteuttaneet käytännössä , peruskuntokauden pituus , jaksottelu jnejne olisi mukava kuulla?
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Voimaliikkeet
Minun mielestäni varsinkin tällaisessa aiheessa kokemuksien jakaminen on erittäin arvokasta. Et vain aiemmin maininnut puhuvasi kokemuksista, mikä siis aiheutti ihmetystä. Mave siis tosiaankin voi auttaa kyykkäämiseen, mutta jostain syystä kohdallasi ei ole näin sitten käynyt. Ihan senkin pohtiminen voisi olla mielenkiintoista (joskaan en nyt ole väen väkisin asettamassa juuri sinua valokeilaan, kunhan tuo ilmiö kiinnostaa ihan yleisellä tasolla).Termiitti kirjoitti: Ja Andylle: mulla ei ole tuohon(kaan) mitään tutkimustietoa tai virallista dataa heittää, ihan kokemuspohjalta tässä mennään mun osalta ainakin. Muunlainen vastaus tuskin tyydyttäisikään.
Jatkan aiheesta. Potkussakin jossakin ketjussa mainittu 5x5 on joillekin osoittautunut hyväksi ohjelmaksi voiman lisäämiseksi. Sitä ohjelmaa enemmän toteuttaneet voisivat jakaa kokemuksiaan.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Voimaliikkeet
Hyvä ohjelma - en tiedä oliko tätä linkkiä jo, mutta tässä yksi yksinkertainen ohjelma tuohon peritaatteeseen perustuen:Mika kirjoitti: Jatkan aiheesta. Potkussakin jossakin ketjussa mainittu 5x5 on joillekin osoittautunut hyväksi ohjelmaksi voiman lisäämiseksi. Sitä ohjelmaa enemmän toteuttaneet voisivat jakaa kokemuksiaan.
http://nick-frew.suite101.com/5x5-train ... th-a234979" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan itse aloitin n. 13 kk sitten porukan mukana ohjelmiin perustuvan voimaharjoittelun (epämääräisen, fiiliksiin perustuvan kilkuttelun sijaan), kun alan olla siinä iässä, jossa lihasmassan katoaminen on karu tosiasia, jos asian eteen ei tee duunia.
Vuoden mittaan on tullut vaihdeltua ohjelmaa pariin otteeseen, mutta nyt taas takaisin tuossa 5x5: ssä, joka on tuonut ehkä parhaiten tuloksia. Siinä tulee voimaa ja massaa molempia ja tuntuu, että ei hajota paikkoja.
Olkapään kanssa on ollut toisinaan ongelmia jo 20 v ajan, ja alkoi joskus loppusyksystä 2010 tuntumaan, että jotain sillekin kai pitäisi tehdä, kun joutui esim. Teh Penassa ( ) jättämään sarjan 80 kg:lla kolmeen toistoon, kun ei vain kivutonta puristusta löytynyt. Kesällä 2011 tuli jo sitten yksi toisto 130 kg:lla , eikä sen jälkeen ole tuota olkapääongelmaa ollut, kun pitää volyymia harjoittelussa yllä.
Muidenkin isojen liikkeiden tulokset ovat kasvaneet mukavasti, mutta tuo pena tietenkin suhteessa eniten, kun sen teossa oli ongelmaa ja toisaalta se muuten on helppoa lyhytkätiselle.
Ajattelen, että pidän tuota 5 x 5 rutiinia isoissa perusliikkeissä ja vaihdellen sitten muuta tilpehööriä. Siinä vaiheessa, kun 5 x 5 alkaa tökkimään, niin jokin vaihtoehtoinen rutiini/tauko lyhyehköksi aikaa ja taas takaisin tuohon.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Voimaliikkeet
Tässä toinen: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5- ... g-program/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- munillepotkija
- Lauteille: Lokakuu 2007
Voimaliikkeet
Tuossa olisi yksi näkemys naturaalina treenamisesta ilman vöitä/haalareita.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa on palautuminen. 5*5 tai 3*3(Korten metodi) on nuorten miesten hommia. Dynaaminen/konjugaatio tapa toimii vähän vanhemmallakin veijarilla. klick
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa on palautuminen. 5*5 tai 3*3(Korten metodi) on nuorten miesten hommia. Dynaaminen/konjugaatio tapa toimii vähän vanhemmallakin veijarilla. klick
Feo, Fuerte y Formal
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Etulaji: Aikido
Voimaliikkeet
Itse kun aloitin tuon uuden MaVe ohjelman niin en käytä vöitä. En oo itseasiassa koskaan käyttäny vöitä. Pitää ittensä tiukkana ja ei ala egoilemaan, niin kyllä se siitä ihan yhtä hyvin kuin vyöllä. Paitsi se, että teet sen ilman vyötä.
MUOKKAUS: Ja siis että ei tule sekaannuksia, en seuraa nyt siis tuota 5x5 jne. metodia MaVessa.
-
- polveenpotkija
Voimaliikkeet
Tässä vois olla yks esimerkki ton 5x5- systeemin toteuttamisesta käytännössä:
Vk1 5x5x70
vk2 5x5x73
vk3 5x5x75
vk4 5x5x78
vk5 5x5x80
vk6 5x70, 75, 80, 85, 83
vk7 5x73, 78, 83, 88, 85
vk8 5x70, 80, 90, 88, 85
Viikolle 5 asti pidetään raudat suht pieninä ja lisätään määrää(perusvoima) jonka jälkeen haetaan esimerkin mukaan kova vitonen ja kutitellaan sitä hermostollista perusvoimaa. tuohon perään olis hyvä ottaa jonkinlainen maksimikausi jollon hiotaan sitten sieltä se tulos esiin ja kun se on saatu päästään taas käsittelemään isompia perusvoimaromujakin. Ei muutakun testailemaan
Ps. kevennyksiä en tuohon laittanut ,mutta niitäkin olisi hyvä olla ja noi prosentit välttämättä tarvi olla tasan noin vaan ovat vain suuntaa-antavia.
Vk1 5x5x70
vk2 5x5x73
vk3 5x5x75
vk4 5x5x78
vk5 5x5x80
vk6 5x70, 75, 80, 85, 83
vk7 5x73, 78, 83, 88, 85
vk8 5x70, 80, 90, 88, 85
Viikolle 5 asti pidetään raudat suht pieninä ja lisätään määrää(perusvoima) jonka jälkeen haetaan esimerkin mukaan kova vitonen ja kutitellaan sitä hermostollista perusvoimaa. tuohon perään olis hyvä ottaa jonkinlainen maksimikausi jollon hiotaan sitten sieltä se tulos esiin ja kun se on saatu päästään taas käsittelemään isompia perusvoimaromujakin. Ei muutakun testailemaan
Ps. kevennyksiä en tuohon laittanut ,mutta niitäkin olisi hyvä olla ja noi prosentit välttämättä tarvi olla tasan noin vaan ovat vain suuntaa-antavia.
-
- munillepotkija
Voimaliikkeet
Termiitti, oletko itse treenannut tuon tapaisilla Prosenttia Maksimista raudoilla? Mun Kokemukseni mukaan tuo ohjelma ei ole läpikäytävissä. Tämän väitteen perustan itseeni ja niihin 10+ kaveriin, jotka 10 vuotta sitten lukivat suuren maailman treeniohjelmista alan lehdistä ylistäviä tarinoita.
Volyymia on liikaa, ei palaudu, ellei ole sen 18 v ja maksimi MN 80kg.
Älkää testailko.
Älkää testailko.
Feo, Fuerte y Formal
-
- päähänpotkija
Voimaliikkeet
Yksi pointti "alan lehdistä" "alan nettisivuilta" luettuja ohjelmia arvioidessa on tietenkin se, että tulisi miettiä, minkälaisia voisilmiä niiden toteuttajilla on aamupuuroissaan. Siis tuohon palautumiseen liittyen.
Enkä siis tarkoita, etteikö Termiitin ohjelma olisi ihan normaalillakin ruisleivällä toteutettavissa.
Mutta tietenkin tuo max effort/speed work vuorottelu on sovellettavissa erilaisiin tavoitteisiin ja ohjelmiin.
Enkä siis tarkoita, etteikö Termiitin ohjelma olisi ihan normaalillakin ruisleivällä toteutettavissa.
Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.
Mutta tietenkin tuo max effort/speed work vuorottelu on sovellettavissa erilaisiin tavoitteisiin ja ohjelmiin.
-
- munillepotkija
Voimaliikkeet
Meinaan, että se on paras maksimivoimanhankintatapa.Jorge kirjoitti: Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.
Yksi keino nostaa sarjamaksimeita on nostaa maksimia. Jos tavoite on muuttaa vaikka 4 toistoa sadalla kilolla kyykystä 40 toistoon samalla painolla voidaan se tehdä usealla tavalla?
Erittäin kuluttava tapa on hakata päätä seinään ja vetää repmaxout samalla painolla viikko viikon jälkeen. Ehkä toimii, uskon että motivaatio loppuu 90% yrittäjistä.
Toinen on nostaa maksimirauta 120->240 Dyn/Max efforttreenillä ja käydä lenkillä. Toimii.
Kolmas on tuo PTP by Tsatsouline. Sekin toimii.
Vai hifistelyä, really? Ehkei kuitenkaan...
Feo, Fuerte y Formal
-
- päähänpotkija
Voimaliikkeet
No en tarkoita hifistelyllä, että ei olisi tarkoituksenmukaista, vaan aikalailla "advanced"- tasoista touhua.
-
- polveenpotkija
Voimaliikkeet
Olen tehnyt ja pääosin on toiminut. Tälläkin hetkellä on menossa volyymiohjelma ja parin-kolmen vkon päästä olisi tarkoitus aloittaa n.8 viikon maksimikausi, jonka ohessa aion tehdä vielä perusvoimab ylläpitäviä sarjoja mukana. Mielestäni tuossa ei ole liikaa määrää ,vaan määrää voisi olla jopa enemmänkin. Täytyy muistaa että nuo ekat viikothan pitäisi olla aika naminsyöntiä... Ja on toteutettavissa ruisleivälläKuusikko kirjoitti: Termiitti, oletko itse treenannut tuon tapaisilla Prosenttia Maksimista raudoilla? Mun Kokemukseni mukaan tuo ohjelma ei ole läpikäytävissä. Tämän väitteen perustan itseeni ja niihin 10+ kaveriin, jotka 10 vuotta sitten lukivat suuren maailman treeniohjelmista alan lehdistä ylistäviä tarinoita.
Älkää testailko.
Jos tavoite on tuo niin mielestäni toimiva konsti olisi ensin kehittää sitä perusvoimaa, sen jälkeen maksimivoimaa jonka jälkeen kestovoimaa(yllätysyllätys ) . Tämähän on yleisesti käytetty metodi esim. voimapunnerruskisaan valmistautuvilla....Kuusikko kirjoitti:Meinaan, että se on paras maksimivoimanhankintatapa.Jorge kirjoitti: Siis meinaatko tosiaan Westsidea jonkinlaiseksi yleiseen voimaharjoitteluun sopivaksi metodiksi? Käsittääkseni se on melkolailla suunnattu kilpavoimanostajille eli tavoitteena on "tunkata" mahdollisimman suuri yhteistulos kyykyn, penan ja maven ykkösinä. Osa harjoitteista (kumit, ketjut jne.) ovat vielä selkeästi varustenostoja varten kehitettyä hifistelyä.
Yksi keino nostaa sarjamaksimeita on nostaa maksimia. Jos tavoite on muuttaa vaikka 4 toistoa sadalla kilolla kyykystä 40 toistoon samalla painolla voidaan se tehdä usealla tavalla?
Toinen on nostaa maksimirauta 120->240 Dyn/Max efforttreenillä ja käydä lenkillä. Toimii.
Kolmas on tuo PTP by Tsatsouline. Sekin toimii.
Vai hifistelyä, really? Ehkei kuitenkaan...
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Etulaji: Aikido
Voimaliikkeet
Jorge kirjoitti: No en tarkoita hifistelyllä, että ei olisi tarkoituksenmukaista, vaan aikalailla "advanced"- tasoista touhua.
Jos tää nyt viittasi Westside juttuihin niin totta (esim. http://www.westside-barbell.com/westsid ... ining2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), ainakin mitä ite tutustunu. Varmaan on simppelit jutu ilman noita vitkuttimia.
Ja siitä saakin hyvän aasinsillan.
Näettekö, että on paljon eroa siinä minkälaisia ohjelmia kannattaa tehdä jos haluaa vaan paremman lihaksiston tai haluaa nostaa enemmän. Esim. tuo mun linkki on musta niilä nostajille, kun taas esim Pavelin 5x5 ym. ja mitä ite teen on ihmisille jotka haluaa vaan olla vähän fyysisempiä.
Mua ei ainakaan kiinnosta säätää. Nostat rautaa progressiolla, huilaat, lisäät muuta ohjelmaan ja teet sitä ym. ja nostat taas lisää rautaa.
Seuraajat
Clancy B. • E_P • Eppu • Gaijin • grappling • Hertzyscowicz • Jaska • kivi • ninja • Point