Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Asiakkaan ja potilaan fyysinen hallinta
Valvoja: Valvoja
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2005
- Etulaji: Defendo
Ottaa pattiin!
On muuten ihan mielenkiintoinen omana aiheenaankin...ehkäpä joku mode jakaa omaksi ketjukseen kun ei ehkä enää suoranaisesti kuuluu pääaiheeseen..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
-
- munillepotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2010
Sairaalassa on kai eri meno ku mielensairaalassa noiden kiukkuisten potilaiden kans. Siellä pää puolella kun on vaan jotenkin hyväksyttävämpää, että joskus vähä potilaan kans mennään myllyä pitkin käytävää. Ne jotkut vanhanliiton mielenterveyshoitaja tädit on kyl sellaisia tanttoja, että ne vois heittää mille tahansa räkälän ovellekin eikä heikottais hiukkaakaan Itse ku tossa yhdessä isossa sairaalassa vartijana joskus heilunu niin siellä kyllä varsinkin ensiavussa oltiin vaan ihan tyytyväisi ku oli joku/jotkut joille voitiin soittaa ku potilas alkoi sisustaa hoitohuonetta uusiks. Välillä oltiin myöhässä ku oli eräs judo taitoinen lääkäri taittelemassa potilaasta origamia! Osastoilla, joissa ei sitten koskaan(?) mitään tapahtunu niin tädit oli ihmeissään mihin vartijaa ylipäätään tarvitaan. Niin se muistaakseni silloin meni, että jos potilas piti sänkyyn väkisin teipata niin tarvittiin lääkärin lupa. No osastoilla ei yleensä ollu lääkäriä öisin niin sit se 'sitomispäätös' kirjoitettiin sit aamulla. Ei menny ihan lain mukaan mutta eipä ole perästä kuulunu
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Elokuu 2007
Re: Ottaa pattiin!
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä hallinnollinen päätös, jolla sallitaan hapensaannin rajoitus potilaan ja henkilökunnan suojaamiseksi...Vanhakankea kirjoitti:Ei "shokkikipu" ehkä mutta eikös hapen tai aivojen verenkierronkatkaisu toimi? Vai onko se epähumaania, jos vaikka potilas on itsetuhoinen ja vahingoittamassa itseään? Ei olis kyllä musta voimankäyttötöihin, parasta vaan harrastella kamppailua.NCP kirjoitti: Kipu kun ei välttämättä toimi vaikkapa psykoosissa oleviin potilaisiin
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2008
Mielenkiintoinen aihe. Just perjantaina sain kouluttajan pätevyyden erääseen menetelmään (Mapa) , joka pyrkii tarjoamaan toimintamalleja em. hankaliin tilanteisiin. Tästähän saattaisi jauhaa hieman..
Kaikki lähtee ennakoinnista ja havainnonnista, pitäisi päästä puuttumaan tilanteisiin jo ennen pahinta kriisivaihetta. Ja niistä hankalimmista tilanteista kun olet yksin niin niistä turvallisesti karkuun, vaikka sitä kipua tuottamalla.
Jutun juoni on siinä, että jos joudutaan rajoittamaan kiinnipitäen niin se on mahdollista tehdä kipua tuottamatta asiakkaan ihmisarvoa kunnioittaen. Itse olen ollut arviolta +100 kiinnipitotilanteessa ja tähän kokemukseen perustuen olen sitä mieltä, että rajoittaminen/kiinnipitäminen on mahdollista toteuttaa ilman kipua. Asiakkaat antavat säännöllisesti palautetta, että ensimmäisiä kertoja kun ei sattunut/väännelty käsiä - näin ollen yhteistyön jatkaminen hoidossa on hemmetin paljon helpompaa kun ne kriisit voidaan hoitaa parhain päin.
Kaikki lähtee ennakoinnista ja havainnonnista, pitäisi päästä puuttumaan tilanteisiin jo ennen pahinta kriisivaihetta. Ja niistä hankalimmista tilanteista kun olet yksin niin niistä turvallisesti karkuun, vaikka sitä kipua tuottamalla.
Jutun juoni on siinä, että jos joudutaan rajoittamaan kiinnipitäen niin se on mahdollista tehdä kipua tuottamatta asiakkaan ihmisarvoa kunnioittaen. Itse olen ollut arviolta +100 kiinnipitotilanteessa ja tähän kokemukseen perustuen olen sitä mieltä, että rajoittaminen/kiinnipitäminen on mahdollista toteuttaa ilman kipua. Asiakkaat antavat säännöllisesti palautetta, että ensimmäisiä kertoja kun ei sattunut/väännelty käsiä - näin ollen yhteistyön jatkaminen hoidossa on hemmetin paljon helpompaa kun ne kriisit voidaan hoitaa parhain päin.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
-
- päähänpotkija
Jees, toinen kappaleesi summaakin kaiken aika hyvin.
Kolmannen kappaleen osiosta olen suht samaa mleltä mutta taas ERITTÄIN tapauskohtaista. On kaksi eri asia pitää kiinni hoitotoimenpidettä vastustelevaa/hanttiin laittavaa potilasta ja esim kunnolla riehuvaa sekä muita kohtaan hyvin aggressiivista narkkia/vast.
Olen itsekin ollut (lukuja en tiedä mutta puhutaan mielesätni aika isoista luvuista, n.15v ajalta) erilaisissa tilanteisssa joissa kevyimmissä on pidetty kiinni ja kovimmissa sitten väännetty "nippuun" kunnolla. Tietenkään kaikki eivät ole hoitomaailmasta läheskään mutta minusta ihmisen aloillaan pitäminen ei tietyllä tavalla eroa ympäristön mukaan. Toki vaatimukset ja oikeudet voivat sitten ollla erilaiset. Olen myös tavannut kouluttamisen kautta satoja hoito sekä esim opetusalan ihmisiä joilla on vaatimuksia näiden kontrollointien suhteen ja keskustellut paljon heidän kanssaan eri tapauksista ja heidän näkemyksistään sekä odotuksistaan asioihin.
En suinkaan sano ettei se ole mahdollista, mutta yhtälailla pitää aina katsoa hyvin kohdekohtaisesti onko se siinä kohteessa mahdollista. Edelleen,on iso ero ketkä ja kuinka monta rajoittaa.
Se on totta että ilman muuta potilaan kanssa on varmasti pirun paljon helpompi asioida välikohtauksen jälkeen jos häntä ei ole fyysisesti satutettu. Ihmisarvon loukkaaminen on taas aika laaja käsite, yksi pitää elämänsä suurimpana loukkauksensa sitä että häntä pidetään kevesti kädellä paikallaan tai ohjataan oikeaan suuntaan, toinen vasta sitä kun häntä on kunnolla "telottu" josko silloinkaan. Riippuu taas ihan pirun paljon ihmisestä ja tapauksesta.
EDIT: Jonkun aktiivinarkin tai jatkuvasti "lepolomilla" käyvälle voi olla aika yksi lysti miten häntä on hoidettu, sen sijaan tietty se tavallinen ihminen joka vaan on vähän flipannut vaikka jonkun leikkauksen jälkeen lääkehöyryissä tms. niin varmasti kokee tilanteen hyvinkin eri tavalla.
Suurin dilemmahan tuossa lienee se, että hoitajan ei mielletä millään tavoin tekevän mitään "pahaa" sille potilaalle vaan hänen roolinsa nähdään vain auttajana ja siinä roolissa pitäsi pyrkiä pysymään viimeiseen asti. Aika usein on kuullut hoitoalan henkilöstöä koulutettuani esim hätävarjelusta että "ei hoitaja voi ketään lyödä tai potkaista" tms.
Vartijana/vast. paikalle mennessä ei niitä kovempia otteita edes siellä sairaalaympäristössä katsota niin kieroon koska hänhän on "väkivaltakoneiston" ammattilainen;)
Kolmannen kappaleen osiosta olen suht samaa mleltä mutta taas ERITTÄIN tapauskohtaista. On kaksi eri asia pitää kiinni hoitotoimenpidettä vastustelevaa/hanttiin laittavaa potilasta ja esim kunnolla riehuvaa sekä muita kohtaan hyvin aggressiivista narkkia/vast.
Olen itsekin ollut (lukuja en tiedä mutta puhutaan mielesätni aika isoista luvuista, n.15v ajalta) erilaisissa tilanteisssa joissa kevyimmissä on pidetty kiinni ja kovimmissa sitten väännetty "nippuun" kunnolla. Tietenkään kaikki eivät ole hoitomaailmasta läheskään mutta minusta ihmisen aloillaan pitäminen ei tietyllä tavalla eroa ympäristön mukaan. Toki vaatimukset ja oikeudet voivat sitten ollla erilaiset. Olen myös tavannut kouluttamisen kautta satoja hoito sekä esim opetusalan ihmisiä joilla on vaatimuksia näiden kontrollointien suhteen ja keskustellut paljon heidän kanssaan eri tapauksista ja heidän näkemyksistään sekä odotuksistaan asioihin.
En suinkaan sano ettei se ole mahdollista, mutta yhtälailla pitää aina katsoa hyvin kohdekohtaisesti onko se siinä kohteessa mahdollista. Edelleen,on iso ero ketkä ja kuinka monta rajoittaa.
Se on totta että ilman muuta potilaan kanssa on varmasti pirun paljon helpompi asioida välikohtauksen jälkeen jos häntä ei ole fyysisesti satutettu. Ihmisarvon loukkaaminen on taas aika laaja käsite, yksi pitää elämänsä suurimpana loukkauksensa sitä että häntä pidetään kevesti kädellä paikallaan tai ohjataan oikeaan suuntaan, toinen vasta sitä kun häntä on kunnolla "telottu" josko silloinkaan. Riippuu taas ihan pirun paljon ihmisestä ja tapauksesta.
EDIT: Jonkun aktiivinarkin tai jatkuvasti "lepolomilla" käyvälle voi olla aika yksi lysti miten häntä on hoidettu, sen sijaan tietty se tavallinen ihminen joka vaan on vähän flipannut vaikka jonkun leikkauksen jälkeen lääkehöyryissä tms. niin varmasti kokee tilanteen hyvinkin eri tavalla.
Suurin dilemmahan tuossa lienee se, että hoitajan ei mielletä millään tavoin tekevän mitään "pahaa" sille potilaalle vaan hänen roolinsa nähdään vain auttajana ja siinä roolissa pitäsi pyrkiä pysymään viimeiseen asti. Aika usein on kuullut hoitoalan henkilöstöä koulutettuani esim hätävarjelusta että "ei hoitaja voi ketään lyödä tai potkaista" tms.
Vartijana/vast. paikalle mennessä ei niitä kovempia otteita edes siellä sairaalaympäristössä katsota niin kieroon koska hänhän on "väkivaltakoneiston" ammattilainen;)
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2008
Hyviä pointteja L.K.
Itse en lähtisi tekemään eroa potilaiden välille, kuka on aktiivinarkki tai kuka käy latautumassa aina välillä. Kyllä sen lähtökohdan pitää olla kaikille sama. Ja otteet tekemiselle samat. Kärjistäen näin.
Älä ymmärrä väärin, on tilanteita, joita ei varmana hoideta just sen hoidollisen ohjekirjan mukaan. Mutta pyrkimys pitää olla jokaiseen tilanteeseen mennään sillä mentaliteetilla, että ei tarvitse sitä kipua tuottaa tilanteen ratkaisussa. Ja todellakin pitää jokaisessa vuorossa pohtia minkälaiseen tilanteeseen kannattaa mennä - ittensä telomisesta meille hoitajille ei vieläkään makseta.
Itse fyysisten menetelmien ohella menee vähintään yhtä tärkeänä (ellei jopa tärkeämpänäkin), että koulutetaan ihmiset hyviin vuorovaikutustaitoihin, taitavaan de-eskalaatioon ja asiakkaan kohtaamiseen. Tästä nimenomaan on tuolla sairaanhoitopiireissä hyviä kokemuksia.
Tuosta hoitajan roolista olen kyllä samaa mieltä - itsensä puolustaminen koetaan hemmetin hankalaksi roolin vuoksi. Vartijan rooli kyllä alalla puhuttaa - ei aina koeta täysin ongelmattomaksi. Tuota väliä ollaan poistettu eräässä sairaalassa kouluttamalla vartijoita mapaan teoriapaketin kautta, jotta vartijatkin ymmärtävät hoitajien lähestymistavan asiaan. Tämän näen tärkeänä.
Itse en lähtisi tekemään eroa potilaiden välille, kuka on aktiivinarkki tai kuka käy latautumassa aina välillä. Kyllä sen lähtökohdan pitää olla kaikille sama. Ja otteet tekemiselle samat. Kärjistäen näin.
Älä ymmärrä väärin, on tilanteita, joita ei varmana hoideta just sen hoidollisen ohjekirjan mukaan. Mutta pyrkimys pitää olla jokaiseen tilanteeseen mennään sillä mentaliteetilla, että ei tarvitse sitä kipua tuottaa tilanteen ratkaisussa. Ja todellakin pitää jokaisessa vuorossa pohtia minkälaiseen tilanteeseen kannattaa mennä - ittensä telomisesta meille hoitajille ei vieläkään makseta.
Itse fyysisten menetelmien ohella menee vähintään yhtä tärkeänä (ellei jopa tärkeämpänäkin), että koulutetaan ihmiset hyviin vuorovaikutustaitoihin, taitavaan de-eskalaatioon ja asiakkaan kohtaamiseen. Tästä nimenomaan on tuolla sairaanhoitopiireissä hyviä kokemuksia.
Tuosta hoitajan roolista olen kyllä samaa mieltä - itsensä puolustaminen koetaan hemmetin hankalaksi roolin vuoksi. Vartijan rooli kyllä alalla puhuttaa - ei aina koeta täysin ongelmattomaksi. Tuota väliä ollaan poistettu eräässä sairaalassa kouluttamalla vartijoita mapaan teoriapaketin kautta, jotta vartijatkin ymmärtävät hoitajien lähestymistavan asiaan. Tämän näen tärkeänä.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
-
- päähänpotkija
No juu, toki minäkin kärjistin tuolla aktiivinarkki jutulla. Enempi hain sitä, että eroa on kuitenkin sillä miten se asiakas itse suhtautuu. Se ei toki saisi vaikuttaa sen hoitajan suhtautumiseen tai toimimaan eri tavalla.
Eikä tietty se kivuntuotto ole itsetarkoitus, ei varmasti missään tehtävässä ja kaikkein vähiten hoitoalalla. Oikeastaan olenkin enempi yrittänyt tuoda vain esiin sitä että onko se mahdollista hallita ilman kipua ja minkä tyyppisissä tilanteissa on.
"Vaarallisimpia" kun ovat tietty ne ketkä eivät näe muuta kuin mustaa tai valkoista eli joko aina kivulla tai ilman kipua.
Vuorovaikutustaidot, de-eskalointi yms. ovat ehdottomasti erittäin tärkeitä taitoja jokaiselle uhkaavien tilanteiden kanssa toimiville ja aina erittäin tärkeitä niille ammattiryhmille joille se voimankäyttö pitäisi olla aina se vihoviimeinen keino. Eikä pidä ymmärtää kenenkään väärin, en suinkaan tarkoita että esim. vartijoilla se on/tai pitää olla heti ensimmäisten joukossa. Uskoisin että "alan ihmiset" ymmärtävät mitä tarkoitan..
Kyllä, vartijan rooli on varmasti kaksijakoinen monen mielestä eikä sitä varmastikaan vähennä alan kirjava taso ammattitaidon puolesta (joka sairaalaan kun ei voida asettaa niitä kokeneimpia ja parhaita tyyppejä joka vuoroon).
Muistan itse omilta sairaalavartijan hommista että silloin vastaanotto hoitajien puolelta oli erittäin positiivista koska he olivat halunneet varitijaa sinne ennen kaikkea omaksi turvakseen jo vuosia. Ajan saatossa sitten mielipiteitä alkoi tulla myös erilaisia koska vartijasta tuli osa "arkea" ja osa rupesi myös välillä kyseenalaistamaan vartijan tarvetta tai millaisiin tilanteisiin häntä tarvittiin ja mihin ei.
Saahan siinä hoitajakin toki olla tarkkana missä vaiheessa pyytää sen vartijan paikalle koska onhan se monelle potilaalle aika selkeä signaali jota harva kokee miellyttävänä. Tällä tarkoitan siis sitä että jos vartija tilataaan jokaisesta poikkinaisestas sanasta valvomaan hoitotoimenpidettä tms niin helposti se hoitaja-potilassuhde varmastkin kärsii ja pahasti.
Eikä tietty se kivuntuotto ole itsetarkoitus, ei varmasti missään tehtävässä ja kaikkein vähiten hoitoalalla. Oikeastaan olenkin enempi yrittänyt tuoda vain esiin sitä että onko se mahdollista hallita ilman kipua ja minkä tyyppisissä tilanteissa on.
"Vaarallisimpia" kun ovat tietty ne ketkä eivät näe muuta kuin mustaa tai valkoista eli joko aina kivulla tai ilman kipua.
Vuorovaikutustaidot, de-eskalointi yms. ovat ehdottomasti erittäin tärkeitä taitoja jokaiselle uhkaavien tilanteiden kanssa toimiville ja aina erittäin tärkeitä niille ammattiryhmille joille se voimankäyttö pitäisi olla aina se vihoviimeinen keino. Eikä pidä ymmärtää kenenkään väärin, en suinkaan tarkoita että esim. vartijoilla se on/tai pitää olla heti ensimmäisten joukossa. Uskoisin että "alan ihmiset" ymmärtävät mitä tarkoitan..
Kyllä, vartijan rooli on varmasti kaksijakoinen monen mielestä eikä sitä varmastikaan vähennä alan kirjava taso ammattitaidon puolesta (joka sairaalaan kun ei voida asettaa niitä kokeneimpia ja parhaita tyyppejä joka vuoroon).
Muistan itse omilta sairaalavartijan hommista että silloin vastaanotto hoitajien puolelta oli erittäin positiivista koska he olivat halunneet varitijaa sinne ennen kaikkea omaksi turvakseen jo vuosia. Ajan saatossa sitten mielipiteitä alkoi tulla myös erilaisia koska vartijasta tuli osa "arkea" ja osa rupesi myös välillä kyseenalaistamaan vartijan tarvetta tai millaisiin tilanteisiin häntä tarvittiin ja mihin ei.
Saahan siinä hoitajakin toki olla tarkkana missä vaiheessa pyytää sen vartijan paikalle koska onhan se monelle potilaalle aika selkeä signaali jota harva kokee miellyttävänä. Tällä tarkoitan siis sitä että jos vartija tilataaan jokaisesta poikkinaisestas sanasta valvomaan hoitotoimenpidettä tms niin helposti se hoitaja-potilassuhde varmastkin kärsii ja pahasti.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2010
Re: Asiakkaan ja potilaan fyysinen hallinta
Minua kiinnostaa juurikin tuo muun henkilöstön suhtautuminen voimankäyttöön. Mielenkiintoista kuulla, että se luetaan lääkärin määräämäksi hoitotoimenpiteeksi. Hihnan luistaminen kun on sellainen prosessi, että mitä nopeammin tulee interventio, sitä nopeammin alkaa siitä kuntoutuminen.
Eikös tollasessa joukkohallinnassakin yksi epävarma vaaranna itsensä, muut ja potilaan. Meinaan vaan, että ei kai siinäkään taikinakäsillä pärjää? Siis, jos tekee pikkusen sinnepäin, kun hoitohumanismin takia inhottaa moinen hoitomuoto.
Olisi muuten mielenkiintoista päästä moisen kivuttoman hallintamenetelmän kohteeksi. Jos tarvitsette harjoituskappaleita, niin mä voin tulla. Pystyn tarvittaessa pääsemään maaniseen psykoosiin ja vielä poiskin sieltä.
Eikös tollasessa joukkohallinnassakin yksi epävarma vaaranna itsensä, muut ja potilaan. Meinaan vaan, että ei kai siinäkään taikinakäsillä pärjää? Siis, jos tekee pikkusen sinnepäin, kun hoitohumanismin takia inhottaa moinen hoitomuoto.
Olisi muuten mielenkiintoista päästä moisen kivuttoman hallintamenetelmän kohteeksi. Jos tarvitsette harjoituskappaleita, niin mä voin tulla. Pystyn tarvittaessa pääsemään maaniseen psykoosiin ja vielä poiskin sieltä.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
Re: Ottaa pattiin!
No puretaan ja puretaan. Miten sen nyt ottaa? Tuolla puhutaan lyllä kuinka asiat pitäisi tehdä ja purkaa ym. mutta kohtelu ei ole kaikille sama. En kuulu siihen esimiesten siipien alla hautuviin suosikkeihin, joten olen hieman eri asemassa, vaikkei sitä ääneen sanotakkaan. Mulla ei ole sitä perseennuolentaan altistavaan dna:a jota noiden naispomojen omassa epävarmuudessaan kylpevien olentojen kanssa pärjäävällä pitäisi olla. Normi diplomatia ei riitäVanhakankea kirjoitti: Jotenkin omasta kuplastani käsin halusin uskoa, että "todellisen" väkivallan uhan edessä työskentelevät naisoliot ymmärtäisivät tän dynamiikan. Varsinkin, jos kahdeksan naisen halailulla ei ole tyyppiä saatu rauhoittumaan. "Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, jotka hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa".
Puretaanko siellä Kuhmu nää tilanteet? Eli jospa pääsis pikkusen kertomaan tilanteesta vai onko noi sitten sitä, että sä saat merkitseviä katseita?
Pipari mitä touhua, kun on ihmisiä joille ei pelkkä puhe ja halailu riitä.
”You must enjoy this”.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
Ottaa pattiin!
Se on juurikin noin kuin sanot. Ihmettelin jo alkuunsa, kun mainitsin kokemuksestani, niin asiaan suhtauduttiin niin, että meillä on tämä Avekki-koulutus ja katseltiin nenän vartta pitkin. Sitten kun on käynyt ilmi,etteivät he koulutuksineenkaan ole oikein jyvällä, niin siinäpä se soppa on valmiina. Sitä sanotaan että jokainen tekee töitä persoonallaan, mutta noita myrkynkylväjiä on liikaa, jotta se onnistuisi tarkoituksenmukaisesti.Kari Aittomäki kirjoitti: Ei vaan hoitopuolella vilisee myrkkykääpiöitä, jotka ei edes yritä mahduttaa maailmankuvaansa väkivallan kohtaamista sitenkuten me sen hahmotamme.
Mä en ole asiasta tolkkua saanut koskaan, koska asiallisiaki mimmejä on.
Ne lähtee jotenki siitä että koska tapausta kyrsii, se saa tehdä mitä huvittaa.
Mutta jos paikalle tulee myllytystaitoinen mieshoitaja joka vaan nutistaa sen idiootin asianmukaisin voimakeinoin...
Se on se vihattava kohde.
Ja sitte otetaan kaikki keinot käyttöön että kys väkivaltaisella ois duunissa kaikintavoin hankalaa.
Niistä ämmistä huokuu sellasta aitoa pahuutta... jotainsellasta suojeltujen sielumätää.
Iljettäviä.
Hakata ne pitäis ja dumpata suohon, kuolemaan hitaasti.
Olen itseasiassa antanut litsarin asian tiimoilta.
- Tunnen mutsis. Otappa tosta. Hyvää jatkoa ja sano äireelles terveisiä että hautaa sen hapannaamansa hanuriinsa jos erottaa ne toisistaan.
Pisteet litsarista.
”You must enjoy this”.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Juuno, väärinhän mä tein koska ei se poika-polo ollu vastuussa homesieluisen mutsinsa tavasta olla.
Mutta just tuona iltana olin vähä silläpäällä ja tää juniori oli mielestäni melkolailla kerma.
Siis hemmoteltu ja korostetun omahyväinen vellipersaus.
Mutta kyllä se niin menee että se hoitopuolen akka-energia on niin hapanta scheissea että siihen tukahtuis fenixlintuki..
Heh, olin viimisiä vuorojani Töölöntapiksella, lähdössä Vuokatin urheiluopistoon hieroaja-kurssille..
Asia tuli hiljasena iltavuorona puheeks ja Se Pahin myrkkykääpiö riensi eteeni ja käski, siis käski hieroon hartioitaan.
Vanha akka, niinku ne pahimmat usein on.
Mä loikkasin vaistolla kauemmas, olin nuori sälli tuolloin..
- Voijesusyäk.. Mä en koskis suhun edes pihdeillä, hyi saatana.. Sä olet yhtä houkuttava ku mädäntyny hylkeenraato.
Ilmeet oli moninaiset.
Eli ei kukaan näistä terroristeista tykkää, mutta akkavallassa ne otta luontojaan jonku matriarkka-aseman ja jatkaa perinnettä.
Äijäpuolella on vastaavat kertoimet.. mutta ei aivan.
Sielä tuntuu tää turpaanvetelyn mahdollisuus niin vankkana että myrkky ei ole aivan niin hapanta kuin akoilla.
Mutta akkamiehillä, pöydänylipuhujilla tilanne on sama ku naisilla.
Paitsi että se on pahempi.
Sielu on myyty ja marimekko oiva asuste.
Hollowmen.
Mutta just tuona iltana olin vähä silläpäällä ja tää juniori oli mielestäni melkolailla kerma.
Siis hemmoteltu ja korostetun omahyväinen vellipersaus.
Mutta kyllä se niin menee että se hoitopuolen akka-energia on niin hapanta scheissea että siihen tukahtuis fenixlintuki..
Heh, olin viimisiä vuorojani Töölöntapiksella, lähdössä Vuokatin urheiluopistoon hieroaja-kurssille..
Asia tuli hiljasena iltavuorona puheeks ja Se Pahin myrkkykääpiö riensi eteeni ja käski, siis käski hieroon hartioitaan.
Vanha akka, niinku ne pahimmat usein on.
Mä loikkasin vaistolla kauemmas, olin nuori sälli tuolloin..
- Voijesusyäk.. Mä en koskis suhun edes pihdeillä, hyi saatana.. Sä olet yhtä houkuttava ku mädäntyny hylkeenraato.
Ilmeet oli moninaiset.
Eli ei kukaan näistä terroristeista tykkää, mutta akkavallassa ne otta luontojaan jonku matriarkka-aseman ja jatkaa perinnettä.
Äijäpuolella on vastaavat kertoimet.. mutta ei aivan.
Sielä tuntuu tää turpaanvetelyn mahdollisuus niin vankkana että myrkky ei ole aivan niin hapanta kuin akoilla.
Mutta akkamiehillä, pöydänylipuhujilla tilanne on sama ku naisilla.
Paitsi että se on pahempi.
Sielu on myyty ja marimekko oiva asuste.
Hollowmen.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Elokuu 2011
Eri hoitolaitoksissa tuo kivulla potilaan hallitseminen on vähän niin ja näin. Kun monesti se asiakas on sellaisessa mielentilassa, ettei tunne kipua... lukotukset sun muut voipi vaan aiheuttaa sen, että se aasiakas rikkoo paikkansa. Sitten sitä selitetään jälkeenpäin.
Mutta onhan se tietty hassu asetelma, että esim hoitajan kimppuun käynyt potilas pitäisi hanskata niin, että siinä lähtökohtaisesti suojellaan potilasta itseään.
Mutta onhan se tietty hassu asetelma, että esim hoitajan kimppuun käynyt potilas pitäisi hanskata niin, että siinä lähtökohtaisesti suojellaan potilasta itseään.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
-Tuntematon
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Etulaji: Aikido
Ottaa pattiin!
Olisikohan hyväksyttävää jos pahasti riehuva taltutettaisiin ampumalla rauhoittava piikki, samalla tavalla kun eläimiin? Kysyn tosissaan siis. Heti kun piikki tulee niin valmistaudutaan ottamaan kohde turvallisesti hallintaan.NCP kirjoitti:Siis kyllähän HFR:ssä on omat rajoitteensa. Juuri niiden takia se ei toimikaan läheskään kaikkialla. Mutta se taitaakin olla täsmätyökalu tiettyihin tilanteisiin. Kipu kun ei välttämättä toimi vaikkapa psykoosissa oleviin potilaisiin. Muistaakseni yli voiman suhde oli 2:1 - 6:1. Suurimmalla ylivoimalla siinä taisi olla päälle ja joka raajalle joku + lääkkeenantaja.L.K. kirjoitti: Lisäksi ton ajattelun suurin kompastuskivi lienee nykyään se, että osastoilla on niin vähän väkeä ettei tuo HFR vaan toimi senkään kautta kunnolla.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Elokuu 2007
Ottaa pattiin!
Entä jos piikki menee kokonaan ohi? Tai osuu vaikka niveleen tai silmään?PDC kirjoitti: Olisikohan hyväksyttävää jos pahasti riehuva taltutettaisiin ampumalla rauhoittava piikki, samalla tavalla kun eläimiin? Kysyn tosissaan siis. Heti kun piikki tulee niin valmistaudutaan ottamaan kohde turvallisesti hallintaan.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Annostus taitaa olla noissa se ongelma. Kun 45kg naispuolinen pirinarkki voi kuolla annoksesta, joka ei riitä 120-kiloisen roinapäissään riehuvan bodarin taltuttamiseen. Puhumattakaan näiden nauttimien aineiden yhteisvaikutuksesta nukutusaineen kanssa. Nukutuspiikit eivät myöskään ole kovin nopeavaikutteisia ja luontofilmeissä yleensä leikataan vaikutuksen odotusaika pois.
Jos nukutuspiikki olisi hyvä tapa taltuttaa ihmisiä, niin kyllä se olisi jo keksitty.
Jos nukutuspiikki olisi hyvä tapa taltuttaa ihmisiä, niin kyllä se olisi jo keksitty.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders