Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#151

Viesti Jussi Ekholm »

Mitä kauemmas historiassa mennään, sen vaikeammaksi tulee seppien selvitys tarkkuudella, varsinkin jos kyseessä ei ole kaikkein kuuluisimmat sepät. Monien kuuluisien 1700- ja 1800-luvuilla eläneiden seppien elämästä tiedetään tosi paljon, ja myös monien varhaisten kuuluisten seppien elämän erilaisia vaiheita tiedetään väliin tarkkaan.

Esimerkiksi tuo yllä oleva Yoshikage Bizen provinssista on kuuluisa seppä (1.sukupolvi), mutta on kuitenkin monia mutkia matkassa. Perinteisten lähteiden mukaan, hän olisi Kagemitsun (景光) poika ja/tai Chikakagen (近景) oppilas, ja toinen sukupolvi olisi Kanemitsun (兼光) oppilas ja Chōgin (長義) vävy. Varhaisissa lähteissä Yoshikage-linja on nähty usein ns. Sōden-Bizen työnä (Sōshū-vaikutteinen Bizen). Kanemitsu ja erityisesti Chōgi olivat tämän tyylin tekijöitä. Kuitenkin nyt uudemmissa lähteissä esitetään että Yoshikage kuuluisikin enemmän Osafunen sivulinjoihin, ja erityisesti Chikakage ja Morikage (盛景) mainitaan suuntana. Eli Yoshikagen tyyliä eivät japanilaiset asiantuntijatkaan luokittele aivan selvästi ja historiassa on vielä vähän hämäryyttä.

Yksi ongelma tarkassa luokittelussa ja historiassa on päivättyjen esineiden vähäinen määrä. Signeerattuja löytyy onneksi jonkin verran enemmän. Tähän mennessä olen löytänyt vain 7 päivättyä miekkaa Yoshikagelta, ja signeerattuja yhteensä 14.

1357 päivätty wakizashi (Jūyō 61)
1363 lyhennetty naginata (naginata-naoshi) (Jūyō 46)
1363 päivätty tantō (Tokubetsu Hozon)
1374 wakizashi Tanzan-jinja pyhätössä (Jūyō Bunkazai)
1379 tachi (Jūyō 16)
1388 päivätty naginata (Jūyō 13)
1389 päivätty naginata (Hozon) [miekka tuossa ylläolevassa viestissä]

Näistä seitsemästä viisi ensimmäistä on 1.sukupolven työtä, ja päivätyt naginatat ovat 2.sukupolven työtä (toinen varmasti ja tuon omani päättelin itse). Ymmärtääkseni kaikki 7 muuta signeerattua on arvioitu 1.sukupolven työksi. Olen kääntänyt itse japanista tuon toisen naginatan tekstin kun se on Jūyō-kirjassa. Se on hyvin lähellä tuota ylemmän viestin naginataa kokonsa puolesta. Siinä mainitaan kuitenkin, että työn jäljen mukaan se on toisen sukupolven työtä, ja että niitä kutsutaan yleensä Kozori-töiksi. Kozori on ryhmä/luokitus Bizen sepille, jotka eivät tehneet Osafunen päälinjan mukaista työtä. Kozori oli ryhmänä aktiivinen suunnilleen n.1350-1450. Usein tämä ei ole niin "mairitteleva" attribuutio. Eli jos tuo kirjaan päässyt naginata ei olisi ollut signeerattu, se olisi ehkä voinut saada Kozori-attribuution, eikä olisi todennäköisesti ollut Jūyō-arvon miekka, tässä tapauksessa päiväys ja signeeraus tekivät paljon, koska molemmat mainitaan useaan kertaan, eikä naginatan laadusta kirjoiteta paljon mitään kehuvaa, vaan keskitytään historialliseen tärkeyteen. Eli tämä 2.sukupolven Yoshikage ei ollut yhtä taitava kuin 1.sukupolvi asiantuntijoiden mukaan. Usein seppäindekseissä ym. listataan vain yksi aikakausi sepälle, mutta se antaa vähän väärää kuvaa. Esim. 1.sukupolven Yoshikagella se on usein Kenmu (1334-1338), joka saattaa (minun mielestäni) olla liian varhainen. Häneltä on tekstien mukaan säilynyt tuolta aikakaudelta miekkoja Ōan-kaudelle (1368-1375) asti. Kuitenkin minä olen löytänyt varmasti miekkoja vasta vuosilta 1357-1379.

Sitten kansainvälisellä foorumilla tuli tutkittua Pääsiäisen-aikaan myös uudempia seppiä 1600-luvulta. Nämä eivät kuulu niin tuonne omaan kiinnostukseeni, mutta tulee aina opittua jotain uutta. Eräs henkilö siellä kun oli ilmeisesti ostanut miekan, joka oli signeerattu 山城大掾源国重 - Yamashiro no Daijō Kunishige, ja hän kyseli sepän taustoja.

Kun aloin katselemaan selvisi, että englanninkielisissä kirjoissa listattiin kolme Kunishige seppää 1600-luvulta, jotka olivat saaneet tittelin Yamashiro no Daijō. Ensimmäinen seppä oli oikealta nimeltään Ōtsuki Ichizō (大月市蔵) ja hän sai tittelin vuonna 1645. Hän on suhteellisen kuuluisa seppä, ja tietysti oli ykkösvaihtoehtona/toiveena että miekka olisi hänen työtään. Japanilaiset miekkakauppiaat listasivat kuitenkin näin signeeratut miekat usein toiselle sepälle, ja kun aloin selvitellä asioita, niin 2 & 3 seppä alkoivat vaikuttaa samalta sepältä, vaikka heidät listattiin lähteissä vähän eri aikakaudella ja eri provinsseissa. Päättelin että tämä seppä Ōtsuki Denshichirō (大月伝七郎) on 2.sukupolven Yamashiro no Daijō Kunishige. Molempien seppien kohdalla kun kerrottiin että alunperin olivat kotoisin Bitchū-provinssista ja muuttivat sieltä Edoon, ja työskentelivät myös Tsuyamassa. Olisi äärettömän epätodennäköistä, että näin olisi käynyt kahden eri samaa nimeä käyttävän sepän kohdalla. Bitchū-provinssin Kunishige-linja oli Mizuta-koulukuntaa, ja tämän Kunishigen muutto Edoon muokkasi ymmärtääkseni ns. Edo-Mizuta-linjan.

Erilaisia Kunishige-seppiä on melko paljon historiassa. Pelkästään Seskon seppäkirjassa on 65 eri seppää, jotka signeerasivat Kunishige (国重) aikavälillä 1250 - 2022. Sitten on muutamia tuntemattomampia seppiä, jotka käyttivät eri kirjainta Shigen signeeraamiseen.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#152

Viesti Jussi Ekholm »

Lupailin taas muutaman vuoden tauon jälkeen puhua miekoista Tampereen Suomi-Japani Yhdistyksen jäsenillassa. Ke 21.9.

https://fi-fi.facebook.com/tampereensuo ... iyhdistys/

Ajattelin ottaa 2 miekkaa matkaan, joista toinen on tuo parin viestin takainen päivätty naginata. Tyyli tulee olemaan taas vapaa, kaikkea saa kysyä ja kaikkeen yritän aina vastata. Minulla ei yleensä ole oikeastaan mitään tarkkaa valmisteltuna, tämä kun on sydämen asia niin yritän aina kääntää juttua sellaiseen mikä kiinnostaisi mahdollisimman paljon paikallaolijoita.

Kun todennäköisesti oma kokoelma supistuu taas kahteen miekkaan vuoden loppua kohti mennessä... Niin tälläisia tilaisuuksia ajatellen olisi aika messevää omistaa joku esim. 50 miekan kokoelma niin voisi aina tuoda jonkun erilaisen kiinnostavan esimerkin paikalle.
Jussi Ekholm
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#153

Viesti Andy »

Arkeologit ovat löytäneet Japanista peräti 2,6 metriä pitkän miekan. 😮 Ase on peräisin 400-luvulta jaa., eli ajalta jolta ei tunneta historiallisia Japanin keisareita tai muitakaan tarkkoja tapahtumia.

Tämä ei liene varsinainen taisteluase, vaan pikemmin jonkinlainen kulttiesine. Joka tapauksessa se osoittaa aiemmin uskottua kehittyneempää metallurgian taitoa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/02f ... ded9d766db
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#154

Viesti Ars Dimicatio »

Onkohan noista dakoken -miekoista jossain parempia kuvia? Aihe kiinnostelee, mutta tämän artikkelin kuvituksessa näen lähinnä hiekkaa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#155

Viesti sinappi »

Jossain oli parempia kuvia, mutta en muista missä. Kuvittele erittäin pahasti ruostunut lattaraudan pätkä. Näytti sellaiselta, ettei pystyisi maallikkona sanomaan esineen olevan miekka, ellei joku sitä kertoisi. Googlettamalla ”chokuto kofun period” sain kuvia siitä, millaisia käyttömiekat ovat olleet tuolloin.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#156

Viesti Ars Dimicatio »

Kun yhdistelin noita loitsuja ja "dakoken" -termiä Googlelle sain noiduttua esille tämmöiset kuvat:

Kuva

Kuva
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#157

Viesti Jussi Ekholm »

Täytyy koittaa taas vähän aktivoitua näin suomeksikin :)

Hollannin Utrechtissa järjestetään taas kesäkuun alussa Japan Art Expo: https://www.japanartexpo.com/

Minut kutsuttiin sinne pitämään pieni luento, ja valitsin aiheeksi Kamakura ja Nanbokuchō-kausien naginatat. Kuten edellisellä kerralla 2018, tapahtumaan on tulossa miekkakauppiaita ympäri maailmaa. Tällä hetkellä on ainakin 10 tulonsa varmistanutta ja arvelisin, että lista kyllä kasvaa vielä useammalla kauppiaalla tapahtumaan mennessä. Edellisellä kerralla tapahtumassa oli varmasti useampia satoja miekkoja kaupan, ja tämä on Euroopassa todella harvinainen tilaisuus päästä katselemaan ja koskettelemaan oikeita japanilaisia miekkoja tässä määrin. Jos joku on esimerkiksi ajatellut aidon japanilaisen miekan ostoa, tämä voisi olla hyvä tilaisuus, kun pääsee näkemään ja kokemaan ihan omin silmin esineet.

Oma Hollannin reissuni tulee olemaan hyvin lyhyt budjettipyrähdys, kun olen menossa myöhemmin kesällä pidemmälle Japanin matkalle. Jos innokkaita Hollantiin lähtijöitä löytyy, niin voin kyllä mieluusti katsella tapahtumassa yhdessä miekkoja jne. Edellisellä kerralla muutamilla japanilaisilla kauppiailla oli ihan kattava valikoima uusia miekkoja taistelulajiharrastajille. Pääpaino miekkapuolella oli kuitenkin antiikkimiekoissa ja uskoisin, että niin on myös tälläkin kertaa.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#158

Viesti Jussi Ekholm »

Tänä aamuna tuli palattua Utrechtista, ja jäi vähän ristiriitaiset fiilikset tapahtumasta.

Oma esitys tietysti jännitti melkoisesti, mutta menihän se aika hyvin. Ensimmäisen päivän luentojen jälkeen vaan illalla päätin muuttaa lennosta omaani aika paljon ja jätin turhaa nippelitietoa ym. pois. Tuo oli hieman hankalaa siinä mielessä kun osa porukkaa oli asiantuntijoita, ja osa näki miekkoja ensimmäistä kertaa. Piti koittaa tasapainoilla mitä kertoo ja mitä ei. Itselle oli kiva huomata että pystyi aika leppoisasti puhumaan n.40 min aiheesta ilman ihmeempiä muistiinpanoja.

Kuva

Samalla huomasin tätä ketjua ajatellen, että tuossa vuosi sitten kirjoittamassani naginata-jutussa on monta virhettä. Tässä vuoden aikana on tullut tutkittua niitä melkoisesti. Olen myös saanut ostettua kirjan Ōyamazumi-jinjan miekoista, josta käy ilmi että nuo Benkein, ja Tomoe Gozenin naginatat ovat vain legendan mukaan kyseisten soturien omistamia (olin myös epähuomiossa itse merkannut tähän ketjuun nuo väärinpäin tuo käyrempi ja isompi on legendan mukaan Benkein). Kirjassa käy ilmi, että asiantuntijat asettavat ne Kamakura - Nanbokuchō-kausille eli paljon kyseisten soturien kuoleman jälkeen.

Oli taas pitkästä aikaa mukavaa tavata porukkaa ympäri Eurooppaa, vanhoja tuttuja ja uusia tuttavuuksia. Kun en ole mikään hirveä kosmopoliitti, niin pari päivää ihmisten tapaamista ja small talkia on kyllä jotenkin uuvuttavaakin. :sweat_smile: Luennot tapahtumassa oli hyviä ja kiinnostavia. Ja aikalailla tapahtuman kohokohta. Miekoista järjestettiin kantei, jossa arvioitiin 5 miekan tekijöitä. Aikaa piti alkuun olla 1,5 minuuttia per miekka, mutta suuren osallistujamäärän vuoksi sitä vähennettiin 1 minuuttiin lähempänä loppupuolta, ettei jääty liikaa aikataulusta. Minä olin loppupään jonossa, ja täytyy myöntää etten tiennyt kuin 1 viidestä hyvin. 1 minuutti on vaan todella lyhyt aika, mutta ilmeisesti Japanissa tyypillinen näissä kanteissa. Päivän lopussa järjestettiin sitten myös kypärille kantei, joka oli kai testissä ensimmäistä kertaa. Skippasin itse sen, koska en pysty sanomaan mitään koulukuntia noiden kypäräntekijöiden suhteen.

Kuva

Sitten niitä vähän negatiivisia puolia, tapahtuma oli kokonaisuudessaan paljon pienempi versio ennen koronaa järjestetystä. En tiedä tarkkaa kävijämäärää, mutta kuulin keskusteluja tapahtuman aikaan, ja arvio olisi että joitain satoja kävijöitä. Lisäksi kauppiaiden määrä oli pienentynyt tosi paljon, viimeksi taisi olla noin 25, nyt oli 10 luokkaa... Tavaraa oli myynnissä kuitenkin kohtuullisesti. Itse alan olla vaan niin äärettömän nirso niin tapahtumassa oli vaan muutama varsinaisesti itseäni kiinnostava miekka, mutta kokonaisuutena varmasti suurimmalle osalle löytyi kiinnostavia tavaroita.

Kuva

Kuva

Lainasin tutun ottamia kuvia, enkä usko että joudun hirteen... Kokonaisuutena itse näin tämän ihan ok-tason tapahtumana, mutta voin kuvitella tapahtuman olevan pettymys, jos ei ole äärimmäisen vihkiytynyt samurai-kulttuuriin. Lisäksi kieltämättä toivoisi kauppiaille hyvää myyntiä, mutta väliin osastoilla oli tosi hiljaista, ja näin tarkan markan ihmiselle monet tavarat olivat aika kalliita. Käytännönjärjellä ymmärtää, että euroopplaisten kauppiaiden pitää myös tehdä oma provikkansa, mutta kuluttajana taas ajattelee aina omaa etuaan. En ostanut tapahtumasta mitään, eikä ollut mitään aikomustakaan. En ole tapahtumajärjestäjä niin en oikein tiedä miten saa sekä väkeä että myyjiä lisää paikalle, mutta tuntui että jotain täytyisi tehdä tuolle tapahtumalle että vetovoimaa olisi jatkossakin. Enkä tiedä paljonko kauppaa tapahtumassa käytiin, mutta näin nopean katsaukseni mukaan hirveän montaa miekkaa ei kadonnut ainakaan tapahtuman aikana.

Parin päivän päästä olisi suuntana Japani ja siellä museoita ja muutamia pyhättöjä. Uskoakseni kuvaaminen on useimmiten kielletty, joten kuvia ei noista esineistä putkahda tänne, mutta voin koittaa pistää jotain päivitystä.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#159

Viesti Jussi Ekholm »

Yllättäen minulle tuli eteen tälläinen helmi Youtubessa. Kai Koskinen kertoo Samuraiden keihäistä, kannattaa ehdottomasti katsoa.



Kun Kailla on mahtava kokoelma ja tietämystä aseiden käytöstä niin yhdistelmästä tulee huippuvideo. :-8
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#160

Viesti Jussi Ekholm »

Kyuheikanin kokoelma on niin mahtava ja Kai on tosi karismaattinen esiintyjä, niin tässä menee iltapäivä rattoisasti. Löytyy nimittäin myös pidempi video miekoista.

Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#161

Viesti Jussi Ekholm »

Nyt on palattu taas Suomen maaperälle ja oli elämäni paras loma :D Toivon mukaan tulevaisuudessa saisin tästä jokavuotisen tavan, ja se olisi nyt ykkössuunnitelmani.

Niinkuin jo tuossa aiemmin mainitsin, miekkapuolella reissuni pääpaino oli täysin pyhissä paikoissa ja museoissa tällä kertaa. Ehkäpä vielä tärkeämpi, toinen täysin miekoista irrallinen puoli oli nähdä japanilaisia ystäviäni, mutta tässä viestissä keskityn nyt vaan miekkajuttuihin. Minulla oli tosiaan itselläni mielessä, etten tällä kertaa mene käymään miekkakaupoissa, koska en ole lähiaikoihin ostamassa yhtään mitään. Noh sattumalta yllättäen kesken reissuni Japanissa asuva tuttava otti yhteyttä, ja hän tutustutti minut sitten yhteen miekkakauppiaaseen. Ja enhän minä nyt kieltäytynyt kutsusta... Ja kuinka ollakaan sieltä takahuoneesta löytyi sitten valtava Muromachi-kauden naginata historiallisessa koshiraessa. Tämä tuttava kun oli maininnut että tykkään naginatoista. Olin juuri edellisenä päivänä nähnyt suunnilleen saman kokoluokan aseen eräässä museossa niin olihan se mahtavaa hypistellä sitä käsissä. Naginatan terän pituus oli n. 83 cm ja koko pituus varren kanssa suunnilleen noin 185 cm. Valitettavasti vaan tuollaisen hankinta ei ole itselleni mitenkään mahdollista tällä hetkellä.

Tällä kertaa pidin "miekkapäiväkirjaa", johon kirjoitin ylös kaikki näkemäni kiinnostavat miekat ja aseet. Onhan se hullua, että suurin osa niistä on minulla jo kirjoissa, mutta tuli nähtyä aivan uusiakin tuttavuuksia. Kuuluisista miekoista reissussa tuli nähtyä 5 kansallisaarretta (Kokuhō) ja 38 tärkeää kulttuuriesinettä (Jūyō Bunkazai) ja varmaankin satoja muita tavallisempia. Kokonaisuutena tuli nähtyä valtava määrä uskomattomia aseita. Yleisesti nuo naginatat ja ōdachit ei nauti Japanissa ehkä niin suurta arvostusta, mutta niiden näkeminen oli minulle usein kansallisaarteitakin säväyttävämpää. Kirjasin ylös 11 ōdachia ja 11 minua kiinnostavaa naginataa. Tällä kertaa näin ensimmäistä kertaa Tomomitsun Ōdachin, joka on Futarasan-jinjan kokoelmassa. Se on Japanin kansallisaarre ja ollut minun suosikkimiekkani, ja nyt kun sen näki omin silmin niin olihan se erittäin mahtava. Yleensä kun nuo isot ōdachit eivät ole välttämättä niin nättejä kuin normaalikokoiset miekat.

Minä en yleensä suunnittele niin hirveästi etukäteen, mutta joskus siitä olisi hyötyä... Tiesin kyllä missä paikoissa tulisin käymään, mutta muutamissa tapauksissa olisi ollut järkevää vähän selvittää asioita etukäteen. Tämä ei liity pelkästään miekkoihin, vaan varmasti moniin muihin erikoisjuttuihin Japanissa. Esimerkkinä olin päättänyt että yhtenä päivänä kävelen lenkin, jossa käyn Eisei Bunko-museossa katsomassa miekat, ja sieltä kävelen bongaamaan Seikado Bunko-museon miekat (molemmissa kokoelmissa on aivan huippuesineitä). No ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan... Eisei Bunkossa oli Hosokawa-perheen tee-esineistö näyttely, ja 0 miekkaa museossa. Sitten kun pääsin Seikado Bunkoon siellä oli Inro, Koshirae ja Maalaus-näyttely ja 0 miekkaa esillä. Olihan nuokin näyttelyt vaikuttavia, ja tosi tärkeitä historiallisia esineitä omalla sarallaan esillä, mutta kun minä olen itse vaan miekkojen perään. Eli nyt täytyy toivoa että jonain vuonna kun olen Japanissa sattuu Eisei Bunkossa ja Seikado Bunkossa olemaan miekat esillä siihen aikaan...

Toinen hieman samaan asiaan liittyen on näyttelyesineiden vaihtuminen. Koska museoissa on rajatusti tilaa (ja kun niissä on yleensä aika paljon muutakin tärkeää esiteltävää kuin miekkoja), museot joutuvat kierrättämään näytteillä olevia esineitä. Esimerkiksi Mitsui museossa oli minun käyntikerralla esillä Tokuzenin Sadamune (kansallisaarre), mutta 15.4 - 14.5 samalla paikalla oli Hyūga Masamune (kansallisaarre). Ja tämä on tosiaan hyvin yleistä että esineitä kierrätetään näyttelyjen aikana. Eli usein jos haluaa päästä näkemään kaikki näyttelyesineet, tulee näyttelyssä käydä kahtena eri ajankohtana.

Tässä vielä loppuun vähän hassuja miekkoihin liittyviä sattumuksia reissussa.

- Annoin haastattelun jollekin Tokion tv-kanavalle lentokentällä tullessani. En aluksi ollut niin innoissani kun pitkä lento, mutta kun niin kohteliaasti pyydettiin, ja englanti oli ok. Paikalliset ystävät tiesivät sitten kertoa, että jollain kanavalla on ohjelma jossa turisteilta kysytään mitä he aikovat tehdä Japanissa. Juontajat olivat vähän ihmeissään kun aloin selittämään että tulin katsomaan miekkoja, erityisesti ōdacheja ja naginatoja, ja selitin eri jinjoja ja museoita joissa aion käydä. Selitin siinä samassa vähän tuosta juuri Euroopassa olleesta Utrechtistä.

- Musashi Mitake Jinjassa käydessä aarrehuoneen vahti kyseli mistäpäin olen, ja selitin että olen Suomesta tullut katsomaan heidän yhtä ōdachia. Se oli itsestä koomista kun hän oli niin innoissaan ja selitti heidän haarniskasta (joka oli kansallisaarre), ja minä taas vaan innoissani tuosta isosta miekasta ja yhdestä toisesta miekasta heidän kokoelmassa.

- Nikko Toshogu museossa vanhempi mies (ilmeisesti joku kuraattori tm.) alkoi kysellä minulta asioita ja kun kerroin että olen Suomesta, ja kierrän paikkoja ympäriinsä katselemassa miekkoja ja kirjaan niitä ylös, niin hän toi minulle jostain takahuoneesta miekkalehtiä. :D Hän alkoi selittämään miten syksyllä heillä tulee mahtava näyttely missä tulee olemaan huippumiekkoja, mutta pahoittelin että pääsen vasta ensi kesänä uuteen reissuun.

- Tokion kansallismuseossa käytin heidän tutkimusrakennustaan, ja varmasti ihmettelivät tiskillä että mikähän tyyppi tuo on, kun minun japaninkielentaitoni on vielä niin huono ja joudun yleensä asioissa turvautumaan englantiin (mikä taas on useimmiten japanilaisille tosi iso haaste), mutta kikkailin sieltä koneelta sitten muutamia miekkakirjoja tutkittavakseni. "Meidän" järjestön NBTHK:n pääkallopaikalla minulle selvisi, että heidän lukusalisysteemi pitää varata etukäteen, joten siinä sitten seuraavalle reissulle kikkailua.

Valitettavasti minulla ei oikeastaan ole miekoista lainkaan kuvia, kun useimmiten paikoissa oli ymmärtääkseni kuvauskiellot. Koska miekkapuolella minulle oli tärkeintä päästä näkemään Futarasan-jinjan ōdachit, ja Nantai-vuori on niin tiiviisti yhteydessä Futarasan-jinjaan, olin jostain syystä kokenut jo pitkään että haluan kiivetä Nantai-vuorelle, ja olihan se myös mahtava kokemus.
20230620_134934p.jpg
20230620_112730p.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Jussi Ekholm
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#162

Viesti JariR »

Jussi Ekholm kirjoitti: heinä 1, 2023, 20.19 - Nikko Toshogu museossa (clip) syksyllä heillä tulee mahtava näyttely missä tulee olemaan huippumiekkoja, mutta pahoittelin että pääsen vasta ensi kesänä uuteen reissuun.
Oisko sulla tuosta tarkempia speksejä tallessa?
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#163

Viesti Jussi Ekholm »

Valitettavasti en kirjoittanut itselle sen tarkempaa ajankohtaa ylös. :( Olin jo pakkaillut oman vihon ja kynät reppuun tuossa vaiheessa.

Toivon mukaan päivittävät tuonne museon sivulle jotain infoa: https://toshogu.jp/shisetsu/houmotsu.html

En tiedä tarkkaa ajankohtaa näyttelyn vaihtumiseen, tässä nykyisessä oli ihan kiinnostava projekti, josta en tiennyt. Tuolla tulipalossa 1812 vaurioitui tosi monta arvokasta miekkaa. Niin ilmeisesti 1980-luvulla eri Japanin huippumiekkaseppiä karkaisi uudestaan nuo tulipalossa menetetyt miekat (ainakin osan niistä kai noin 20). Niin museossa oli esillä niistä kerrallaan 3 miekkaa. Ja noita oli 5 eri ryhmää. Siellä oli muistaakseni tarkat päivämäärät jokaiselle 5:lle ryhmälle, mutta kun ei saanut kuvata niin kirjoitin vaan miekat jokaisesta viidestä ryhmästä ylös. Nyt kesäkuulla oli ryhmä numero 2 - Ko-Bizen miekat. Ja miekat oli seuraavien seppien Tomonari - Sukehira - Masatsune. Siellä aina luki kuka miekkaseppä oli 80-luvulla herättänyt minkäkin miekan uudelleen eloon.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#164

Viesti Jussi Ekholm »

Olin varmaan ymmärtänyt ripauksen väärin silloin Nikkō Toshogu museossa missä se tuleva näyttely tulee. Tuttava Japanissa oli juuri käynyt Nagoyassa Tokugawa Art museossa, ja siellä on meneillään Tokugawa Ieyasu näyttely. Uskoisin että juurikin tämä on se mistä tuo kuraattori kertoi minulle. Näyttelyssä on monta nimettyä miekkaa, kansallisaarre ja monia tärkeitä kulttuuriesineitä, sekä tietysti paljon muutakin nähtävää kuin miekat.

https://www.tokugawa-art-museum.jp/en/

Tässä on lista näyttelyesineistä. Tykkään miten Japanissa julkaistaan näin näyttelyissä olevat esineet.

https://www.tokugawa-art-museum.jp/exhi ... Ieyasu.pdf
Jussi Ekholm
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#165

Viesti Mika Väyrynen »

Lista on tosi selkeä, etenkin kun ei lue japaniaa 😀 Voisitko hieman avata listan kohokohtia, ihan vaikka suomeksi?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa