Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

MikaR

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikaR
munillepotkija
Lauteille: Toukokuu 2008

MikaR

Viesti MikaR »

^ Joo, kyllähän sitä hämäilyä tulee tehtyä, mutta jujitettavaa kättä en saa tarpeeksi tiukkaan pakettiin, että lukottamisvaiheeseen pääsee etenemään. Pitäisi varmaan joskus jäädä treenien jälkeen treenaamaa pelkkää jujin mekaanista suorittamista. Tässä on jäänyt ikäänkuin Aedman Isolation-vaihe välistä. Tai sitten tulen seuraavan alkeiskurssin jujitunnille mukaan, että pääsee kerrankin lukottamaan porukkaa oikein olan takaa :)

Mutta tänään oli Lukkopainia 90min ja olin nukkunut oikein huonosti viime yönä, ja kaupungille oli asiaa, joten otin taisteluvarusteet mukaan. Lopulta tulin treeneihin väsyneenä, nälkäisenä, sekä paikat eilisesta kipeänä, mutta ajattelin, että ei kai Benu nyt mitään kovia lämpöjä vedä. Taisi nähdä väsymykseni naamasta ja hänen sisäinen sadistinsa heräsi vetämään oikein häijyt lämmöt. Eipä ollut ainakaan kylmä, mutta hikiset jalat liukasteli matolla jatkuvasti, ja se lisäsi omia ongelmia painimiseen.

Vaikka puolivaloilla mentiin, niin sainpa jälleen pari yllätyslopetusta pitkälti outoihin suuntiin vääntyvien jalkojeni ansiosta. Erityisesti nautin jujista, jota en saanut kiskottua auki --> muutos triangeliksi. Triangeli on alkanut vasta viime aikoina kunnolla avautumaan (tai siis sulkeutumaan, ajatuksena avautumaan), sitä kun kannattaa hakea melkeinpä enemmän vastustajan sivusta, siten että jalkojen lukkiutumiskohta on vastustajan takaraivolla. Menee paljon helpommin kiinni, ja siitä hissukseen valutaan 90 astetta, päädytään perustriangeli-positioon, olettaen siis, että vastustaja ei taputa jo aiemmin. Näin tehtynä vastustajan käsikin raahautuu sinne minne pitää. Kuristukset ovat teknisiä, käsilukot ovat pelkkiä voimaliikkeitä.
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

BJJ 90min

Jostain syystä salin kello on aina edellä omaani, ja väki oli jo aloittanut positiopainilämmittelyt kun saavuin paikalle. Siinä sitten erä tai kaksi lämmiteltiin ja Mestarimme ei osannut päättää mitä meille opettaa, joten kysyi meiltä. Päädyimme harjoittelemaan jujista karkaamisia (minun jujista karkaamiseen ei kyllä tekniikkaa tarvitse, senkun ottaa kätensä irti). Näiden jälkeen Mestarimme oli saanut selvästi johdatusta Hélion hengeltä, kun jälleen taivaallisen innoituksen johdattamana osasi jälleen ilman meidän neuvojamme opettaa jujutsun saloja. Hélio käski opettaa pakenemista knee-on-belly -positiosta, ja knee-on-belly -positiosta pakenemista opetettiin, ja Hélio näki, että näin oli hyvä.

Itsellä on vieläkin epäselvää, miksi KoB:stä pitäisi paeta, kun ihan mukava siellä vastustajan polven alla on maata, kun vaihtoehtona on sidecontrol, jossa joku ryhävalas* syöttää eviään suuhun. Lopuksi vielä sprawl-tilanteesta sweeppaamista harrastimme.

Seuraavaksi sitten painiskeltiin, ja ihan hyvää yritystä sain aikaan, mutta lopetukset jälleen loistivat poissaoloaan. Sain myös nuhteita Mestarilta kun en pitänyt tarpeeksi huolta postuurastani. Voi tätä häpeää. Myöhemmin otin matsin Mestaria vastaan, ja niin hän oli riemuissaan, kun sai tehdä niin monta kimuraa kuin sielu sieti. Edes jalkatyöskentely ei pelastanut kimuran kostolta. Mikä herättääkin kysymyksen, onkohan se sittenkin Kimuran henki, joka Mestarille salaista oppia kuiskii?

*Itse tosin taisin olla eniten ryhävalasta muistuttava nisäkäs näissä treeneissä, Benua ei lasketa, sillä hän on Mestari.
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

MikaR

Viesti Benu »

Knee on bellystä saa pisteitä, se ei siis ole kauheen hyvä matsissa jos kaveri saa ne pisteet haettua. Ja voin kyllä demonstroida jos haluat, minkä takia knee on belly on epämukavampi kun ryhävalas side :D Voin vannoa että oikeaoppinen KoB on paljon paljon pahempi :)

Hehe, nono... sehän oli vaan rakentavaa kritiikkiä, kun Anssi pääs sweeppailemaan liian helposti ku tappelit vaan sitä kaulusotetta vastaan. :D Kimura on kieltämättä... no, kaunis!!
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Joo, eiköhän se ihan asiallinen huomautus kuitenkin ollut, sillä enää minua ei swiippaa kukaan.

Ja edelleenkään en ole vakuuttunut KoB:stä, mutta jos siitä pisteitä saa, niin mikä ettei. Voi toki olla, ettei kukaan osaa tehdä sitä tarpeeksi alistavasti, että alkaisin aidosti ahdistumaan.

Lukkopainia 90min

Tällä kertaa tulin ajoissa, mutta ovet eivät auenneet. Olisi siis kannattanut myöhästyä tänään, ja olla ajallaan eilen. Heti treenien alkuun myin pieneksi jääneen quimononi pois, mikä on hienoa, sillä nyt on loppukuu, ja loppukuussa rahat ovat aina vähissä. Vähän drillailtiin, ja teemana oli niin drilleissä kuin tekniikassa KoB. Eipä siinä, hyviä kimuran ja brabon hakuja sieltä löytyi, vielä kun saisi käytännössäkin edes suunnilleen samantasoiselle vastustajalle position aikaan tarpeeksi tukevasti, että voisi sparrissakin kokeilla. Myös anacondaa tehtiin, mutta en oikein ymmärrä mikä sen pyörähdyksen tarkoitus on: huomaan että siitä on hyötyä, mutta en tiedä mikä siinä pyörähdyksessä tekee kuristuksesta paremman, kiristyykö vai mikä lienee. Kunhan toimii, se lienee pääasia.

Brabossa ja anacondassa on molemmissa se huono puoli, että kun on näin lyhyet kädet kuin minulla, niin on haastavaa saada nopeasti kunnon otetta aikaan. Toisaalta ei triangelikaan ennen toiminut, kun jalat olivat muka liian lyhyet (vai pidentääkö BJJ-treeni raajoja?).

Sparrissa sain aikaan jujin jälleen sidestä alta swiippaamalla (jalka vastustajan naamalle, kädestä kiinni ja ojennus, lukottuu heti, tai vastustaja kippautuu selälleen). Ongelmallista onkin murtaa vastustajan ote, kun vastustaja on selällään, ja itse yrittää jujittaa, ei auta painaminen jaloilla, hauislukko ei toimi (tai en osaa sitä, mutta tämän vaihtoehdon todennäköisyys on häviävän pieni), ja triangelin tekeminen vastustajan käsien päälle otteen murtamiseksi heikentää kontrollia vastustajasta, että sitäkään ei viitsi tehdä. Kiskon jujia auki kropalla, en käsillä, silti ei meinaa lukkoa tulla ilman suunnattomia voimanponnistuksia, jos silloinkaan.

Dear eki, onko tämä normaalia?
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Anacondassa pyöritään sen takia että saatais se kuristus kireelle ja painetta tuotettua kaverin kaulalle. Jos sä jäät siihen sprawl tilanteeseen niin sä joutuisit kiristämään sen täysin käsivoimilla, ja se vasta onkin sitten vaikeeta. Tommonen sprawl tilanne on ideaalinen kuristuksen puolustamiseen kun saa kädet levälle (tosin pitää varoa giljotiiniä) ja kaveri saa vaan rutistettua päästä. Sen takia mä näytin sen kun vangitaan se kaveri käsi omalla jalalla ennen ku kipataan se selälle.

Sun pitää kääntää hartioita enemmän jos noi käsillä tehtävät kuristukset aiheuttaa ongelmia. Voin näyttää salilla sit. Juji juttua en nyt oikeen hiffanu.. en rupee sanoo mitään. Alta sidestä on muutenki pirun vaikee tehdä jujia, ainakin saman tasoselle tai paremmalle. Ja voi esittää KoB:ia tänään jos oot vapaaehtonen :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Benu kirjoitti: Juji juttua en nyt oikeen hiffanu
Siis juji aivan perinteisesti.

Kuva

Vastustajan otetta en siis saa murrettua juuri koskaan.
Benu kirjoitti: Alta sidestä on muutenki pirun vaikee tehdä jujia, ainakin saman tasoselle tai paremmalle.
No yleensä vastustajat ymmärtävät pitää päätään matalalla, mutta heti jos se nousee korkealle, niin pääsee ainakin yrittämään. Ei tuosta nyt jujia ihan niin helposti tule, kuin edellinen viestini ehkä antoi ymmärtää, ideaalissa tilanteessa vain, lähinnä noin pääsee karkuun tuolta alta.
Ja voi esittää KoB:ia tänään jos oot vapaaehtonen :D
Voi harmin paikka, kun en tänään pääse :badgrin:
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

No voihan pirskatti, olisin niin mielellään esitelly sitä. Ai perhana, sultahan jää sitten Jussin SM-kullan juhlinta ihan kokonaan... Kannattais hivuttautua paikalle, sen voin kertoa :)

Aah, no toi otteiden murtaminen voi olla hankalaa jos vastustaja saa ne kädet syvälle. Mä yleensä vaan vaihdan johonki toiseen jos toine jäkittää tolleen tossa. Rannelukkoa, triangelia, omoplataa, kauluskuristusta tjms. :) Mutta voin mä näyttää otteiden rikkomistakin.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Onpa mennyt pitkä aika
Viime kerran merkinnästä
Punttireissu kertomatta
Jalkakyykyn tuoma tuska

Tekosyitä en mä keksi
Miksen ollut treenaamassa
Vääntämässä painimassa
Taputusta kuulemassa

Tämän päivän ohjelmassa
Lukkopaini, tunti, puoli
Tämän päivän tekniikkana
Perhosguardi, sieltä swiippi

Samaa teemaa varioitiin
Kontrolloitiin, tehtiin lukko
Ensin käteen, sitten jalkaan
Siinä ompi meidän treeni

Loppuun kävin vielä painiin
Viisi erää, ehkä kuusi
Lopetukset onnistuivat
Kuristin ja lukkoon laitoin
Noilla tuonelan tuvilla
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

No niin, edellisenä iltana join pari kolme olutta, ja niin mitättömästä määrästä pääsi pieni krapulanpoikanen syntymään, alan selvästi tulla vanhaksi. Treenit aloitettiin kevyellä positiopainilla, ja sydän hakkasi miljoonaa ja hikeä valui litroittain. Tekniikkana oli perhosen ohittelua ja jatkettiin sidestä parilla lopetuksella.

Sparratessa tuli lukkoa ja kuristusta enemmän kuin parina edellisenä kertana yhteensä, vaikka olotilaani nähden liikuin hyvinkin aktiivisesti. Tapani mukaan päädyin jälleen poikkeukselliseen positioon, eräänlainen backmount, jossa oma pääni oli vastustajan jalkoja kohti. Siitä sainkin suoran nilkkalukon tehtyä, kun koukistuneet jalat oli hyvin tyrkyllä. Jostakin syystä jokaisessa mahdollisessa tilanteessa yritin soveltaa kuperkeikkaa, alasvientinä, pakona, swiippinä ja kertaakaan ei tainnut mitään mainittavaa hyötyä siitä olla. Judoilu on silti ihan kivaa, aloitin aika monta erää pystystä, vielä kuin osaisi jonkin oikein eksoottisen alasviennin, johon mielellään saisi liittyä kuperkeikka ja pari kärrynpyörää.

Kirjoitanko seuraavan merkinnän Haiku-runona?
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Hiljaista jujutsurintamalta.

Kesäksi järjestyi töitä kyrönmaalta, joten olen viettänyt kotona aikaa, eikä ole köyhällä taistelijalla rahaa matkustaa vaasaan treenaamaan (tai sitten ei ole vain tullut viitsittyä). Täällä ollessani olen punttisalia hyödyntänyt neljä viisi kertaa, ja pyöräiltyä välillä töihin, mikä tekee noin 8 kilometriä per suunta. Toisin sanoen hankin aivan jäätävän lihas- ja kestävyyskunnon ja palaan piakkoin lihaskimppuna takaisin bjj- ja lukkotreeneihin. Voimalla kurmootetaan, ei tekniikalla :D
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Nyt on paluu suoritettu sekä Vaasaan että treeneihin.

Pe BJJ + Lukkopaini -sparri 30 min

Flunssasta ja kesästä toipilaana menin kokeilemaan, että jokos sitä pystyy lajeista jalointa harjoittamaan, ja ihan kivasti se sujui. Ensimmäisessä erässä sain jopa jujin tehtyä. Sitten pettikin jo kunto :D. Oli tullut kesällä harjoitettua enemmän alkoholin sietoa kuin kuntoa, taikka sitten koko seuran taso on ottanut melkoisen harppauksen eteenpäin. Hyvin väsynyt olin jo muutaman erän jälkeen, mutta mukavaa oli. Hienoa oli huomata, että ei taidot nyt aivan niin ruosteessa ollutkaan kun mitä ennakoin, edelleen pärjään samoille naamoille, kuten myös häviän samoille kavereille kuin ennenkin. Valitettavasti piti jättää sparraaminen puoleen tuntiin, kun piti mennä kaveria vastalle juna-asemalle (ja minähän olin katsonut juna-aikataulut väärin, joten turhaan livistin etukäteen).

Nyt kun on työt ohi, ja opiskelut eivät jatku vielä pariin viikkoon, voikin panostaa sataprosenttisesti tälle harrasteelle. Tavoitteena vähintään sininen vyö ennen kuun vaihdetta :P

Su Lenkki 45min

Perjantaina havaitulle kehnolle kunnolle päätin tehdä jotain, joten päätin käydä lenkillä. Musiikkia soittimeen, ja intervallihenkisesti kävelin ensimmäisen biisin, seuraavan juoksin ja niin edelleen. Kunto vaan ei kestänyt kahta sprinttiä enempää, kun oli liian pitkiä biisejä valittuna, ensi kerralla Misfitsiä tai muuta punkkia soittimeen, niin jaksaa hölkätäkkin koko biisit. Näin ollen kävelin suurimman osan ajasta. Lenkin kulkuhan meni niin, että kuljin ensin länteen, kunnes saavutin meren. Siitä jatkoin etelään, kunnes meri katkaisi jälleen tien. Meren myötä kuljin kilometrin ja käännyin pohjoiseen kunnes jälleen saavuin merelle. Siitä sitten merta myöten aloituspaikalle.
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Ti BJJ 90 min

Teemana sidekontrolli. Lämmöt otettuamme jokainen pääsi vuorollaan nauttimaan alistuksesta: pistesuorituksesta aina uusi mies alistettavan kimppuun. Kun kaikki oli alistettu, niin haimme muutamia lopetuksia sidestä. Sparratessa jaksoin jo hieman paremmin kuin perjantaina, ja sainkin loppujen lopuksi melko paljon lopetuksia aikaan. Oma suosikki tällä kertaa oli sidestä alta triangeli + inverted armbar. Treenien jälkeen terassille muutamalle...

Ke Lukko 90 min

...ja ne muutamat tuntuivatkin aamulla. Pientä krapulanpoikasta ilmassa vaikka en minä mielestäni montaa juonut, en ainakaan muistaakseni. Kaikesta huolimatta olin viisivuotissuunitelmaani merkinnyt tämän harjoitteen, joten siinä ei sitten auta. Treeneissä hikosin käsittämättömän paljon, mutta muuten ei isommin ahdistanut. Ilmeisesti kroppa alkaa taas muistamaan tämän touhun, ja sopeutuu takaisin pikavauhtia (kun vaan ei sopeutumisen myötä palauta kesän aikana kadonnutta Roy Nelson -tavaramerkkiä).

Giljotiinia väännettiin käytännössä koko treeniaika lähes jokaisesta positiosta, mountista alta ei tosin (tällä kertaa) tehty. Giljotiinin hienomekaniikka on ollut aina vähän hakusessa, ja nyt sain oikean tuntuman siihen, ja sparratessa oli monta tilannetta jossa oli todella lähellä lopetus. Sinänsä hankala saada saman päivän tekniikkaa toimimaan, kun kaikki osaa odottaa sitä. Tällaisia lopetus-teemapäiviä saisi olla vähintään kerran viikossa, oppisi varmaan joskus sen maagisen kimurankin (ja gogoplatan :heart: ).
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Siinä vasta idea, mount maanantai, testo tiistai, kimura keskiviikko, toe-hold torstai, positio perjantai ja lopetus lauantai? :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Sisäistit Benu heti ajatukseni.

Su Kävelylenkki (aikaa kului Edguyn Vain Glory Opera -levyn ja puolikkaan PMMP:n Kovemmat Kädet -albumin verran, puolitoista tuntia?)

Hetken mielijohteesta lähdin kävelemään, ja kävelinkin koko Palosaaren ympäri käyden myös Vöyrinkaupungin puolella. Pimeässä on tunnelmallista kävellä, olisi pitänyt olla soittimessa jotain progempaa musiikkia niin olisi päässyt hämyisiin fiiliksiin.

Ma Lukkopaini

Öisen kävelyreissun jälkeen oletin nukkuvani pitkään, mutta vajaiksi yöunet jäivät, eikä unta tullut silmään. Siispä olin varma ettei treeneistäkään mitään tulisi. Mikko veti tavallista kovemmat lämmöt, ja koko päivän muutenkin hionneena olin niin märkä, että pelkäsin lämmittelyjuostessa liukastuvani. Vaikka olin hikinen ja alkutreeneihin nähden liian hengästynyt, energiaa minulla riitti. Mistä, en tiedä. Koko ajan painoin täysillä, liikuin tuplanopeudella ja kokeilin kokoajan kaiken näköistä. Sen huomasi myös sparratessa, sillä ikinä en varmaan ole sparreissa lopettanut niin paljon, enkä itse jäänyt (loppuvastusta lukuunottamatta) kuin yhteen... mikä se tekniikka on, jossa tehdään ikäänkuin americana jaloilla?

Itse sain aikaan pari toeholdia, Spider Silva -henkinen triangeli-juji (samankaltaisesta varma häviö - viime hetkillä lopetus -tilanteesta), kuristusta, hyviä swiippejä (erityisesti tyylipuhdas ja nopea flowersweep teki minut tyytyväiseksi. Juuri treenin loppuun päätin ottaa reality-checkin, etten liian omahyväisenä poistuisi salilta, ja eiköhän Benu lopettanut minut kolmeen minuuttiin varmaan kolme kertaa.

Tekniikka osiossa tosiaankin otettiin pari pystypainijuttua maahanvienteineen, ja maasta guardin puolustusta, kun toinen jalka on butterfly'nä jumissa vastustajan alla. Inverted armbaria, omoplataa, triangelia ja kimuraa, vaikka viimeistä Mikko ei suositellutkaan käytettäväksi missään tilanteessa.

Noh, kun olin painanut päälle kuin hullu koko treenit, niin sain hengitellä rauhassa varmaan kymmenen minuuttia, ennenkuin henki alkoi kulkemaan. Kotona istuskelin tunnin verran kunnes päätin painella jälleen

Kävelylenkille! (tämä oli lyhyempi, kesti vain yhden Therapy?'n Infernal Love -levyn verran)

Hullu musta on selvästi tulossa, tätä menoa mä kohoan seuran sekopäiden hierarkiassa kahdenneksitoista.

Eiköhän tämä sepustus riitä, menen syömään itseongittua lahnaa.
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Vai on Mikko opettanu kimuraa :D Ei se sanonu siitä mitään ku kysyin mitä te teitte tekniikkana, hehehee.... voi Miggoo... :D
Lazy jiu-jitsu

Seuraajat

Kuvake
TommyV