Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kansalaiset ja ammattilaiset

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2011

Viesti Daddy »

T-T kirjoitti: Tämän takia en esimerkiksi usko yleisiin puhejudo opetusmalleihin.
Puhejudokin on semmoinen sovellettava taito. On eri asia puhejudoilla edes jotenkin järkevästi käyttäytyvän kanssa kuin kaatokännissä räyhäävän v1ttupään kanssa. Jälkimmäiset kun eivät ymmärrä kovin pitkälle meneviä loogisia päättelyketjuja - semmoisen 3vee uhmaikäisen ymmärryskyvyn tasolla kun ovat.

Yksillä festareilla piti raudoittaa ja miekkataksiin saattaa yksi toisen maahan tuupannut ukko. Perheväkivaltatapaus. Emännän kaveri ei tästä tykännyt: "miksi piti kutsua poliisi kun uhri ei sitä vaadi!!??!!". Vastasin, että "se oli turvallisuuspäällikön päätös - pahoinpitely ei ole asianomistajarikos". Hiljeni se herra... liekö jäänyt miettimään vaikeita termejä vai mikä, mutta tavallaan puhejudoilemalla de-eskaloin tuon tilanteen. Enemmän selvinpäin olleelle tapaukselle olisi voinut perustella kiinniottoa pidemmänkin kaavan kautta. Että kun kuulemma kysymyksessä ei ollut ensimmäinen kerta, niin herralle lienee parempi saada tässä kohtaa oppitunti siitä, mikä ei ole soveliasta käytöstä parisuhteessa tms jne ect.

Soveltaa näemmä pitää, siis tilanneriippuvaisesti.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Väkivaltainen käytös kyllä johtaa aika useassa tapauksessa raudoitukseen ja monasti myös kaasutukseen - kaikille kansalaisille tämä ei näemmä ole selvää.
Niin no... Minusta on aika selkeää, että kansalaisten syvissä riveissä on paljon niitä, jotka vastustavat auktoriteetteja ja etsivät mitä tahansa tekosyytä päästä purnaamaan netissä suureen ääneen. Nämä ihmiset ovat yleensä aina sekä älyllisesti että muutenkin velttoja surkimuksia.

Oikeista ylilyönneistä kiukuttelu on sitten asia erikseen. Niistä pitääkin huudella (joskin faktoissa pysyen).
Tämä on napattu tästä ketjusta:"Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö"
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... ad#p714357" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin mikähän siinä on, että osa kansalaisista ei huomaa jonkun asiakkaan väkivaltaista per5eilyä, mutta kiinnittävät vaahto suupielistä roiskuen huomion poken (tms) käytökseen. Siis juuri ne tapaukset, kun "ihan syyttä" on raudoitettu jne...?
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Ongelma on monesti se, että ulkopuoliset huomaavat tilanteen vasta, kun alkaa kauhea huuto ja älämölö, esim jv-alkaa käskyttää tms. Kun tullaan tilanteeseen mukaan siinä vaiheessa, jää monesti täysin epäselväksi, että mikä tähän tilanteeseen johti.

Ja näillä tapauksilla sitten iltapäivälehdet tekevät lööpit, kun on vähän videotakin kännykkäkameralla siitä, että maassa makaavaa pahoinpidellään vääntämällä sen käsiä väkisin selän taa ja valuttamalla OC:tä sen genitaalialueelle :)

Mutta se pätkä puuttuu, johon liittyi törkeä liikenteen vaarantaminen tai pahoinpitely tai mikä muu tahansa syy, joka tämän tapahtumaketjun sai aikaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti: Ongelma on monesti se, että ulkopuoliset huomaavat tilanteen vasta, kun alkaa kauhea huuto ja älämölö, esim jv-alkaa käskyttää tms. Kun tullaan tilanteeseen mukaan siinä vaiheessa, jää monesti täysin epäselväksi, että mikä tähän tilanteeseen johti.
Näinhän se vaan menee. Varsinkin niiden kohdalla, jotka ovat auktoriteettivastaisia - heillehän jokainen poken toimenpide on vain todiste auktoriteettien ku5ipäisyydestä. Tarpeeksi kun ajattelee subjektiivisesti, niin ei mitään muuta löydäkään kuin todisteita siitä, että kuinka oikeassa sitä itse onkaan.

Wanha kikkahan on kiinnittää muiden huomio mahdollisimman aikaisin tilanteeseen, on karjaista "JÄRJESTYKSENVALVOJA" kun syöksyy tilanteeseen. Samalla tulee kerrottua oma asema itse kohteelle. Joskus toimii, aina ei.

Toinen on sitten se, että tilanteen jälkeen kertoo lyhennetyn ja selkeän version sivustaseuraajille. Aina siihen ei tietty ole mahdollisuutta, eikä se aina välttämättä ole järkevääkään.
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Daddy kirjoitti: Soveltaa näemmä pitää, siis tilanneriippuvaisesti.
Puhejudoilussa tämä soveltaminen vois olla myös sitä, että sopiviin kohteisiin tipauttelee sanoja "olkaa hyvä" taikka "kiitos" . Ei siis itse käskytyksessä, vaan muussa vuorovaikutuksessa kohdehenkilön/sivustaseuraajien kanssa.

Tulee silleen vähemmän määräilevä fiilis, kun käyttää siwistyneitä täytesanoja. Joskus kaiketi tämmöinenkin voi ratkaista sen, että jääkö ammattilaisen toiminnasta hyvä vai huono maku suuhun.
-Tuntematon
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viesti MarkkuT »

Puhejudo mainitaan aika usein. Monilla tuntuu olevan aika erilainen käsitys termin sisällöstä kuin itselläni. En ole sitä kirjaa lukenut, joten osaako joku sanoa, mikä termin "virallinen" merkitys on? Järjestettiinkös siitä jotain kurssejakin?

Itse ajattelen termiä ihan fyysisen judon kautta. Eihän sekään ole pelkkää myötäilemistä ja periksi antamista, vaan myötäilyllä on tarkoitus hakea paikka omalle juntalle. Ja miksei voisi itäblokin tyyliin vääntää suoraan voimallakin. Useammankin kerran olen todistanut esim. sellaista väkivallatonta de-eskalaatiota, että ensin vähän myötäillään "No, mikäs sua noin harmittaa? Joo, kyllä muakin ottais päähän... jne" ja sitten kun kaverin suojaus on saatu laskemaan, aloitetaan oma hyökkäys "Painu nyt v****** siitä, tai tulee turpaan!".
Ain't no one.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Puhejudosta näyttää löytyvän ihan oma ketjunsa: "Puhejudo" http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?p=14873" onclick="window.open(this.href);return false;
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Meitä on moneen junaan ja osa tulee resiinalla perässä. Ehkä sitten niille, jotka on vallan asemalle jääneitä, on merkitystä myös puhejudo-taidoillakin. Siis sen suhteen, että kokeeko moiset kansalaiset tilanteen hirvittävänä vartiaväkivaltana vai asiallisesti hoidettuna tilanteena.

Osalle ei tietty mitään voi millään puhejudotaidoillakaan. Heillä on valmis mielipide auktoriteeteista ja sitä ei miksikään kukaan voi millään mitenkään muuttaa. Vähänkin fiksummille ja ei-niin-fanaattisille taas saattaa olla iso merkitys sillä, kuinka niitä sanojansa ja elekieltään viljelee ennen ja/tai jälkeen tilanteen. Kai?
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

On helpompi puhua vakuuttavasti, kun tietää, että jos tää eskaloituu, niin mulla on kyllä paukkuja käydä fyysiseksikin. On suurta kusetusta väittää, että aina selviää puhumalla. Ei selviä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti: On helpompi puhua vakuuttavasti, kun tietää, että jos tää eskaloituu, niin mulla on kyllä paukkuja käydä fyysiseksikin. On suurta kusetusta väittää, että aina selviää puhumalla. Ei selviä.
Joo ei selviä aina puhumalla. Mieleen tulee mm se asiakasryhmä, joka ei sitten millään ymmärrä esim miksi tuli poistetuksi. Heidän kanssaan päästään päättymättömään dialogiin: miksi mut poistettiin - oot liian kännissä - eikun miksi mut poistettiin - oot liian kännissä - miksi mut poistettiin - vastasin sulle juuri, mitä mä vastasin sulle - emmätiiä, miks mut poistettiin - vastaan vielä tämän kerran: liiallisen päihtymystilan takia - miks mut poistettiin - jne jne jne.

Eli tuossa joko sitten jankataan samoja repliikkejä aamuun asti tai nätisti käsivarsikuljetuksella poistetaan asiakas toimialueen välittömän läheisyyden ulkopuolelle. Ei auta puhejudo aina ei, joskus vaan joutuu käyttämään voimakeinoja.
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Daddy kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: On helpompi puhua vakuuttavasti, kun tietää, että jos tää eskaloituu, niin mulla on kyllä paukkuja käydä fyysiseksikin. On suurta kusetusta väittää, että aina selviää puhumalla. Ei selviä.
Joo ei selviä aina puhumalla. Mieleen tulee mm se asiakasryhmä, joka ei sitten millään ymmärrä esim miksi tuli poistetuksi. Heidän kanssaan päästään päättymättömään dialogiin: miksi mut poistettiin - oot liian kännissä - eikun miksi mut poistettiin - oot liian kännissä - miksi mut poistettiin - vastasin sulle juuri, mitä mä vastasin sulle - emmätiiä, miks mut poistettiin - vastaan vielä tämän kerran: liiallisen päihtymystilan takia - miks mut poistettiin - jne jne jne.

Eli tuossa joko sitten jankataan samoja repliikkejä aamuun asti tai nätisti käsivarsikuljetuksella poistetaan asiakas toimialueen välittömän läheisyyden ulkopuolelle. Ei auta puhejudo aina ei, joskus vaan joutuu käyttämään voimakeinoja.
Joo, ja sitten on myös niitä ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi väkivaltaisessa kodissa kasvaneet siihen kulttuuriin, että väkivalta on normaali tapa reagoida vastoinkäymisiin ja pettymyksiin. Eivät he välttämättä sitä pahalla tarkoita, mutta ihan automaattisesti lyövät heti, kun tulee ensimmäinen vastoinkäyminen / poikittainen sana. Näissä tapauksissa on sitten turha yrittää syyllistää työkaveria tai itseään, että "mikä meni pieleen, kun siellä koulussa sanottiin, että AINA pitää selvitä puhumalla"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Aihki
päähänpotkija
Lauteille: Joulukuu 2010

Viesti Aihki »

Daddy kirjoitti: Joo ei selviä aina puhumalla. Mieleen tulee mm se asiakasryhmä, joka ei sitten millään ymmärrä esim miksi tuli poistetuksi. Heidän kanssaan päästään päättymättömään dialogiin: miksi mut poistettiin - oot liian kännissä
Tulipa tuosta mieleen yks tapahtuma Kappelin Kellarissa kauan sitten, siellä asia meni suunnilleen näin:
A (inhottavan vesiselvä): miks mun täytyis lähteä?
P: siksh kun mä oon ihan kännisshä!
A: meenhän mä, mut kutsunks mä skouden kattoon tota sun kuntoas?
P: älä perkeleesshä, mä pääshtän shut heti kun mä oon selvä!
A: niinpä kai (poistuu takavasemmalle)

Ei ehkä enää taida olla ihan noin ...
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Lauteille: Maaliskuu 2010

Viesti SirSamuel »

Tosta Mjäöllen mainitsemasta väkivallan keskellä kasvamisesta muistui mieleen ala-asteelta veljekset, juoilla oli ikä-eroa pari vuotta. Ne selvitti kaikki asiansa nyrkeillä tai huutamalla! Opettajat ei tietenkään aina suvainneet asiaa mutta poikain vanhemmat olivat meiningillä "Pojat on poikia." ja painoivat kaiken villasella.

Taas aasin siltaa kipitellen kulttuurien eroihin ja kielimuureihin. Nyt kun rajat on auki ja kulkeminen vapaata niin syntyyhän niitä törmäyksiäkin! Puhumalla kun ei oikein oteta selvyyttä jos kumpikaan ei ymmärrä mitä toisen tarkoittaa! Ja joskus vaikka ymmärtäis niin ei halua ymmärtää! Esimerkkinä tulee mieleeni vaikka Venäläisten ja Virolaisten välien selvittely vapaa-ottelu hengessä mutta ilman sääntöjä. Tempperamenttia on ja jos vielä promillea on kummallakin puolella niin meno on taatusti reipasta! Jos ei osaa sanaakaan Venäjää tai Viroa niin tilanteen selvittäminen puhumalla onkin mielenkiintoinen pähkinä järsittäväksi. Puhumattakaan miltä se koko härdelli näyttäis tai varsinkin kuulostais sen enempää em. kieliä osaamattoman sivustakatsojan silmään..?!? Toisena esimerkkinnä tulee mieleen lähi-idän pojat. Nykyään kun tilanteet on sielläpäin enemmän ja vähemmän herkiä niin heijastuuhan se maailmanlaajuisesti. Siinä kun väärien puolueiden tai uskontosuuntausten edustajien kesken kunnolla leimahtaa niin ei auta härmänpojan puhejudo..sen verran on kielimuuria, tulista luonnetta ja aatteiden paloa takana! Vaikka osapuolet Suomen kielen jotenkin osaisivat niin tuskin sitä käyttäisivät!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Lauteille: Syyskuu 2006

Viesti Lohikäärmepallo »

Itse kun olen pehmeän luonnon jo syntymässä saanut, koetan kohteliaan korrektisti hoitaa kaikki tilanteet. Pistän myötäsyntyisen hölmöyden piikkiin senkin, että koetan puhua myös niille asiakkaille, joilla jo kippaa sen verran yli ettei enää ole mitään väliä kuka puhuu ja mitä puhuu, kun vastaus on kuitenkin sitä samaa huutoa ja uhkailua. Onni on ollut matkassa, että tähän asti tapaamieni pukarien kyky väkivaltaan on yleensä ollut reippailla kertoimilla halua pienempi, yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Ei näitä juttuja tosiaan liikaa kannata miettiä, menee vain yöunet turhan takia. Sen tosin huomaa, että työ tuo omaa sosiaaliseen elämään lisäpaineita. En puhu kotona siitä mitä kylällä tapahtuu, vaimo varmaankin kuvittelee että seisoskelen työkseni kahvikuppi kourassa tervehtimässä ihmisiä. Varsinkin noiden pa5kamaisten tilanteiden läpikäyminen on kuitenkin pakko jollain tasolla jossain tehdä. Ei niitä tilanteita onneksi liian usein tule, pubin ovella koetan seuloa asiakkaista jo ennen kuin tulevat sisään ne jotka ehkä joutuisin myöhemmin painimaan pihalle. Välillä tulee lipsahduksia, mutta menkööt oppirahojen maksamisen piikkiin.
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

MarkkuT kirjoitti: osaako joku sanoa, mikä termin "virallinen" merkitys on? Järjestettiinkös siitä jotain kurssejakin?
Verbal judo (R) on George Thompsonin omistama tavaramerkki; myös Puhe-Judo on rekisteröity. Kaikki puhuttaminen ei siis ole Puhe-Judoa, vaan ainoastaan Thompsonin mallin mukainen.

Sinänsä Verbal Judossa ei opeteta oikeastaan mitään, mitä jokainen ei tietäisi jo ennakolta. Systeemissä kuitenkin on koottu hyviä periaatteita yhteen, ja useinhan on niin että kun jonkun totuuden kuulee toisen sanomana, tulee ahaa-elämys; "kyllähän minä tuon tarkemmin ajateltuna jo tiesinkin". Tosin kannattaa huomata että kaikki Thompsonin jutut eivät toimi suomeksi (suomalaisessa kulttuurissa), ainakaan sellaisinaan. Jos koko homma pitäisi tiivistää yhteen sanaan, se olisi "empatia".

Koulutuksia järjestetään; ilmeisesti Mielenrauha on ainoa virallinen kouluttaja Suomessa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)