Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Polvi- ja selkävaivaa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#46

Viesti MikaelF »

No Elinallahan oli tuossa taannoin ihan oikea sdr ischiadicum....Tuota kommenttia opiskelun merkityksestä en oikein ymmärrä, sekö että potilas itse tietäisi paremmin mikä se hänen ongelmansa on?
Tuosta iskiasoireistosta: Iskiasoireistolla tarkoitetaan siis selkäperäistä iskiashermon hermotusalueella tuntuvaa hermoperäistä (neurogeenistä tai neuropaattista ) oireistoa, joko hermokipuna, puuttumisena, pistelynä, tuntopuutoksena tai jopa lihasheikkoutena. Iskiashermon hermotusalue? ulottuu pakarasta taka ja sivureiden kautta koko sääreen ja jalkaan.
Vastoin joidenkin ihmisten käsitystä pelkkä selkäkipu ilman alaraajaan säteilevää oiretta EI ole iskiasta. Jos taas se oire on peräisin muusta rakenteesta kuin iskiashermosta ( esim lihasten triggerpisteistä tai nivelestä peräisin oleva säteilykipu) niin kyseessä ei ole myöskään iskiasoireisto. Yleisimmät syyt iskiasoireistoon ovat eriasteiset välilevypullistumat, selkäydinkanavan ja hermojuuriaukon ahtaumat ( jotka useimmiten liittyvät rappeumamuutoksiin joskus nikaman liukumaan ja joskus toiminnalliseen ongelmaan kuten yliliikkuvuuteen).

Sen lisäksi että iskaishermo voi ärtyä selkäperäisesti niin se voi joutua pinteeseen myös muualla kulkureittinsä alueella. Selästä seuraava "tyypillinen" paikka on pakarassa, jossa hermoa voi ärsyttää pirformislihas, jonka ali hermo kulkee. Osalla hermo kulkee lihakseen läpi ja osalla hermo haarautuu lihaksen yläpuolella jolloin toinen haara kulkee lihaksen edestä ja toinen sen takaa. Mikäli pirformislihas kiristää voi se ärsyttää hermoa aiheuttaen säteilykipua iskiashermon hermotusalueelle - kyseessä ei silloin ole iskiasoireyhtymä vaan piriformisoireyhtymä, ei myöskään " valeiskias". Laitoin tuossa aikaisemmin sanan tyypillisen lainausmerkkeihin sisään koska puhdas piriformisoireyhtymä on ainakin minun vastaanotolla ( ja monen muunkin) varsin harvinainen syy iskiashermon oireiluun.

Mainitsin aikaisemmin sen että kipu voi säteilä alaraajaan myös muiden kudosten ärsytyksen seurauksena, tyypillisimmin lihaksista tai nivelistä, ilan että kyseessä olisi siis iskiashermon ärsytyksestä. Tämä on sitten se mahdollinen "valeiskias" - termi jota ei ehkä pitäisi käyttää. Jos kyseessä on lihasperäinen kipu reagoi se usein varsin hyvin erityyppisiin lihaskäsittelyihin ja jos se on taas nivelperäinen reagoi se usein hyvin taas manipulaatioon tai mobilisaatioon. Tämän tyyppinen säteilykipu, jota kutsutaan myös pseudoradikulaariseksi kivuksi (valehermojuurikipu) ei ole kovin harvinen mutta sitä ei pidä sekoittaa niihin edellisiin, jotka siis olivat hermoperäisiä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#47

Viesti Elina »

Selkävaivoista on valitettavasti omakohtaista kokemusta - vähän liiankin paljon omaan makuuni.

Yleisesti ottaen ihminen saa toki hakea hoitonsa mistä haluaa. Luonnollisesti useamman ammattilaisen yhteistyö hoidossa tuottaa todennäköisesti paremman hoitotuloksen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että lääkärillä käynti voi olla aina fiksu veto oman turvallisuutensa varmistamiseksi. Sillä naprapaatillakaan kun ei ole röntgenkatsetta, joka kertoisi onko rangassa jotain ongelmia. Lääkärillä taas on keinot lähetteiden avulla lisätiedon hankkimiseen silloin, kun sen lisätiedon saamiseksi eivät erilaiset diagnostiset manuaaliset kikat riitä.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#48

Viesti Point »

Btw. Voiko ja/tai kannattaako ottaa itsestään magneetti/röntgenkuvat, jota voi sitten tarpeen näyttää sille fyssarille/naprapaatille/konitohtorille/tai kenen puoleen haluaakaan kääntyä ongelmissaan? Osaavatko nämä "ei lääkärit" tulkita kuvia mahdollisia hoitosuunnitelmia tehdessään?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#49

Viesti MikaelF »

Rtg tai magneettikuvia ei yleensä saa mistään ilman lähetettä. Samaten niitä ei yleensä myöskään oteta ilman että radiologi niitä analysoi ja tekee radiologisen diagnoosin. En tiedä kuinka paljon radiologiaa naprapaateilla on koulutuksessaan mutta fysioterapeuteillä ei ole kovin paljon peruskoulutuksessa. OMT koulutuksessa radiologiaa on jonkin verran rangan keskeisimpien löydösten osalta. Toinen asia on se että radiologiset löydökset eivät aina korreloi kovin hyvin oireisiin ja kliinisiin löydöksiin jotka sitten ovat niitä jotka taas ohjaavat hoitoa. Tietysti kuvat voivat antaa lisä informaatiota ja arvokasta sellaista, mutta useimmissa tapauksissa ne eivät ohjaa hoitoja - niissä tapauksissa jossa tilanne on päinvastainen niin kuvat ovat tärkeitä. Eli jos kuvia on niin niitä on hyvä ottaa mukaan ( lausuntoineen).
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#50

Viesti MikaelF »

Unohtui sanoa vielä että rtg-kuvaukseen liittyy ns säteilyhygieniaongelma joten niitä ei edes kannata otattaa ns turhaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Polvi- ja selkävaivaa

#51

Viesti Mika »

airakti kirjoitti: Mika: Olet oikeassa, olen IT-alan ihmisiä, miten tämä liittyy tähän keskusteluun?
Se liittyy sillä tavalla, että keskustelijat tietävät, mistä lähtökohdista kukin kirjoittelee.
Koitin ohjeistaa "maallikkoa" menemään mielummin naprapaatille selkä kipujensa kanssa kuin yleislääkärille.
Tämä on juuri se, josta en ole ihan samaa mieltä. Jos potilas itse tietää, että naprapaatti on oikea kohde, silloin se on hyvä päätös, mutta itsediagnoosit ovat joskus vähintäänkin haastavia. Minulla oli joskus asiakas, jonka selkä vaivasi häntä kovin. Lopulta hän meni yleislääkärille. Viisi päivää myöhemmin hän menehtyi. Hänellä oli syöpä. Naprapaatti ei ehkä olisi osannut tätä todentaa.
BTW, pääkaupunkiseudulla se juttelu yleislääkärin kanssa maksaa 55€ (sama ku naprapaatti veloittaa tunnin hoidosta).
Oho! Tätä en kyllä tiennyt enkä olisi osannut arvata. Johan on melkoisia eroja kuntien välillä sitten. Se ei ole mielestäni ihan oikein, mutta se kuuluu toisaalle...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Polvi- ja selkävaivaa

#52

Viesti tabitha »

Mika kirjoitti:
airakti kirjoitti: BTW, pääkaupunkiseudulla se juttelu yleislääkärin kanssa maksaa 55€ (sama ku naprapaatti veloittaa tunnin hoidosta).
Oho! Tätä en kyllä tiennyt enkä olisi osannut arvata. Johan on melkoisia eroja kuntien välillä sitten. Se ei ole mielestäni ihan oikein, mutta se kuuluu toisaalle...
Yksityisellä 10 minuuttia yleislääkärin aikaa maksaa 50 eurosta ylöspäin mutta ei ainakaan minulle ole julkiselta koskaan noin isoja laskuja tullut, vaikka ortopedi tutki mun polven ja se leikattiin. Poliklinikkamaksu on jotain... 15 euroa? Asun Helsingissä.

Tietty täällä on niin pitkät jonot että terveyskeskukseen yleislääkärille voi joutua venailemaan sitä aikaa kuukausia. Mutta 55 euroa se ei maksa siellä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Polvi- ja selkävaivaa

#53

Viesti Mika »

@airakti, oletko nyt aivan varma, että se maksu on 55 euroa? Penkomani mukaan näin ei olisi.
Käynti lääkärin vastaanotolla on helsinkiläisille maksuton (muilta kuin helsinkiläisiltä peritään terveyskeskusmaksu 14,70 €).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#54

Viesti Point »

Mika kirjoitti:
Koitin ohjeistaa "maallikkoa" menemään mielummin naprapaatille selkä kipujensa kanssa kuin yleislääkärille.
Tämä on juuri se, josta en ole ihan samaa mieltä. Jos potilas itse tietää, että naprapaatti on oikea kohde, silloin se on hyvä päätös, mutta itsediagnoosit ovat joskus vähintäänkin haastavia. Minulla oli joskus asiakas, jonka selkä vaivasi häntä kovin. Lopulta hän meni yleislääkärille. Viisi päivää myöhemmin hän menehtyi. Hänellä oli syöpä. Naprapaatti ei ehkä olisi osannut tätä todentaa.

Entinen (poismennyt) kolleega valitteli pitkään selkäkipuja. Eivät auttaneet relaxantit, buranat yms rohfot mitä työpaikkalääkäri määräsi. Sai säädettävän työpöydän ja viimeisimmät työpäivät kulkia (osin vitsillä) rollaattorin avulla. Syyllistyin itsekin siihen "hänen pitäisi harrastaa enemmän liikuntaa ja muistaa venytellä"-mantraan.

Lopulta jäi pidemmälle sairaslomalle ja kaikki ajattelivat, että nyt se vemppaa sen selkänsä takia. Parin kuukauden päästä pomo ilmoitti, että kolleega ei tule enään töihin, koska kuoli syöpään.

Siihen liittyen näin maallikon mielipide asiaan on, että jos se selkäkipu ei hellitä johonkin ajan ns "Normaalien"-keinojen avulla; perusrelaksanttien, hieronnan ja jumpan avulla, niin kannattaa käydä tarkastuttamassa asia ihan yleislääkärillä. Kyllä sen pitkittyneen päänsärynkin syy kannattaa selvittää, jos buranasta ei ole kuin hetkellistä apua..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#55

Viesti obmijoy »

omalla kohdallani taas mikään hoito ei auttanut
selässä oli 4 ja 5 lannenikaman völissä pienet pullistumat
ja rampasin OMT ssä sain akupunktiota, teipausta, hierontaa ja jäsenkorjausta sekä selkää hiilasi (kuumensi kädellä ilman kosketusta) siskonmies
tein niin kuin käsketiin eli jumpasin 2-5 x päivässä selkäjumpam vahva selkä kirjasta ja kivut pysyi pois noin 5-10min jumpan jälkeen

lopulta menin lukkopainiin ja kivut lähtivät 3. treenin jälkeen selkäkivut ovat pysyneet pois tai olen huomanut niiden enteitä ja jumpanut selän tasapainoon joten olen ollut jo 11v ilman selkäkipuja
painijansillat ja painissa tulevat väännöt lämpimänä oli se parantava juttu esim knee on belly ahdingosta katkarupuaminen/siltaaminen karkuun

vaikka olin koko selkäkivun ajan riski "200kg mave" ei se kertonut sitä että olin yksipuolisesti kutistanut liikelaajuksiani selkärangan osalta, matto painissa selkä pakotetiin liikumaan lämpimänä
lukkopainin jälkeen jalkani eivät ole oleet koskaan hikiset mutta t-paita on ihan litimärkä eli juurioikeaa täsmäliikuntaa keski-ikäisille keskivartalon kasvattajille sekä selkävikaisille

ps
toki lääkärin on tutkittava ensin mikä on
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#56

Viesti Mars »

obmijoy kirjoitti: lopulta menin lukkopainiin ja kivut lähtivät 3. treenin jälkeen selkäkivut ovat pysyneet pois tai olen huomanut niiden enteitä ja jumpanut selän tasapainoon
Kieltämättä BJJ/SW tyyppinen painiskellu on myös tehnyt minun (nyt +40) selälleni hyvää, vaikka ensin meni kuukausia että seraavana aamuna tiesi kyllä jotain tehneensä. Liittynee minulla siihen, että lanneranka oli yliliikkuva ja loppuruoto jäykkä jonka seurauksena pari nikama väliä tuolla alhaalla ovat aika soseena. Mattomöyriminen on jotenki tätä liikkuvuutta tasapainottanut, lisänä kahvakuula yms. jumppa sekä asian tiedostaminen ja huomioiminen kaikessa tekemisessä.

Punttisaliltä näidenkin ongelmien siemen on osittain hankittu, kuntosaliharjoitteluunkin pitäisi päästää vasta "peruskurssin" jälkeen.
“Fatigue makes cowards of us all.”
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#57

Viesti airakti »

Mua varmaan rangaistiin jostain ylhäältä kirjoituksistani kun taas kerran perkele selkä veti niin juntturaan että olin noin 70 asteen kulmassa kun kävelin konttorilla, olis ollut helppoa mennä lääkäriin ja hakea saikkua ja tabuja, diaknoosina: tenssion neck tai back...(olen käynyt monta kertaa lääkärilläkin) en ole saikkua vailla, vaan terveyttä, siispä menin naprapaatille ja olin taas seuraavan viikon tiistaina treenamassa.
RTG kuvista: ne otettiin musta ja sieltä paljastui(ortopedin mukaan) että alin välilevyni on kuivunut: Diagnoosi: odotetaan noin 4v(keskivertoaika) että luutuu ja muut nivelet kompensoi, yleensä menee noin 4:ssä vuodessa ohi, tai sitten jos olet rikas niin leikataan sut? (näytin kuvat naprapaatille, eka kysymys häneltä oli että miten lääkäri voi sanoa että välilevy on kuivunut kun ei ole vertailukohtaa), eli siis hänkin osaa tulkita kuvia...Kun kerroin ortopedille että vaivani alkoi kun olin 17v, ortopedin tapaamisessa olin yli 40v ja mun mielestä toi 4v kärsimys oli mennyt "vähän" ohi :-) En toki ole ihan niin puusilmä ettenkö ymmärrä että osaamistasoja on joka aloilla paljon, mutta jos menen Helsingin diakonissalaitokselle urheilulääkärille hoitoon, odotan häneltä muuta kuin röökille menoa ja passittamista fyskaan (sekin oli surkea). Mun tarkoitus ei ole dissata ketään, vaan kerron omista kokemuksista/tuskista. Elina tai MikaelF, asun espoossa mutta ajan mielelläni teidän luoksenne hoitoon, ihan koska vaan teille sopii (ensi viikon olen Madeiralla) kaikki muut ajat käy.
TimppaA
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#58

Viesti Aleksi T »

Työtuoli vaihtui satulatuoliin ja jumppapalloon, eipä ole viimeiseen kuukauteen selkäkivuista ollut tietoakaan. Samalla olen pyrkinyt tekemään asioita mahdollisimman paljon seisaalta ja toisaalta jaksotan aika paljon juttuja ns. pomodoro-tekniikalla eli 25 minuuttia töitä, 5 minuuttia lepoa. 4 kertaa tuo ja sitten pidempi tauko ja tauoilla itse käveleskelen ympäriinsä, haen vettä, käyn vessassa jne. Mutta kyllä tuo satulatuoli auttoi välittömästi ja tekee koneella näpyttelyn paljon siedettävämmäksi. Ainoa harmitus on se, että elokuvia ja tv-sarjoja ei oikein sen selästä jaksa katsella, kun ei voi täysin rentoutua ja löystyä.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Polvi- ja selkävaivaa

#59

Viesti Eelo »

Osaisiko joku vastailla tuoreen polvivammaisen kyselyihin? Loukkasin polveni pari kuukautta takaperin ja nyt epäillään kierukkavammaa (jonossa magneettiin...). Kaikki mikä sattuu kiellettiin, eli en saa juosta, hyppiä, ponnistaa jalalla tai mitään muutakaan kivaa. Unohdin kysästä lääkäriltä, että saanko kyykätä painojen kanssa kun se ei satu. Kuitenkin intuitiivisesti tuntuisi hämmentävältä, että kyykkäily olisi hyväksi kierukkavammalle jos siellä nyt sellainen on. Eli tietääkö joku miten kyykkääminen vaikuttaa polven kierukkaan ja sen vammoihin?
Eelis Mikkola
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#60

Viesti Elina »

Kannattanee jättää ne kyykkäilyt kuitenkin, vaikkei sattuisi. Nimittäin kipu voi tulla yhtäkkisesti rojut niskassa ja silloin voi käydä pahemminkin. Jalkalihaksia on tietenkin hyvä vahvistaa, mutta vähän turvallisemmin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa