Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#16

Viesti Jorge »

Elina kirjoitti: Oon ihan menossa paikan päälle, niin en osaa sitten kyllä kommentoida nettitilaamista sieltä, mutta voin kyllä muuten kommentoida niitä kenkiä JOS sellaiset sopivat löytyvät :)
Täytyy muistaa, että vaikka kaikkea tehdään Kiinassa, kaikkea ei sieltä kaupoista aivan helpolla löydy, vaan (luonnollisestikin) myydään sitä, mikä menee kaupaksi.

Varsinkin jos koko on ns. suomalainen, joka on niin kaukana keskivertokiinalaisesta, että sellaisia ei kannata myymälöiden varastossa pitää.

Painonnostokengät eivät taida muutenkaan olla mikään hittituote lajin seurojen ja valmennuskeskusten ulkopuolella.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#17

Viesti Jorge »

flammee kirjoitti: Mitä ominaisuuksia kengältä vaaditaan painonnostossa? Kengät eivät loppupeleissä pahemmin suojaa jos siihen päälle putoaa rautaa, alusta on yleensä tasainen, kuiva ja lämmin ja tarvinneeko siinä tukeakaan. Pito vois olla, mutta harmvemmin kai se alusta kovin liukas on muutenkaan..
Tukevat ja kovapohjaiset. Kannoista enemmän tai vähemmän korotetut (useimmat kai suosivat maltillista takakyykkyä) - siis tosiaan painonnostoliikkeisiin eli olympianostoon; myös riveen ja kapeaan takakyykkyyn ja etukyykkyyn.

Kenkien tulee myös suojata jalkapohjia, joten ei niitä isoja rautoja käsitellä paljain jaloin muuten, kuin mavessa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#18

Viesti MarkkuT »

Vaikka muuten olen aika lailla paljasjalkauskovainen ja aika maltillinenkin kantakorko normikengissä ärsyttää, niin pidän kyllä painonnostokenkiä itselleni välttämättöminä ainakin kyykkäämisessä. Tuntuu, että niiden tarjoama tuki poistaa monta turhaa muuttujaa nostosta ja kantakorko auttaa. Ilmeisesti kaikki eivät näin vakuuttuneita ole painonnostokenkien kokeilunkaan jälkeen. Kukin tyylillään.

Painonnostokenkinä mulla on tuollaiset Do-Winit:
http://www.sportmixer.fi/index.php?page ... &Itemid=56

Halosella näitä oli ihan hyllyssä ja saa tosiaan Suomestakin tilattua. Puolisen vuotta ovat olleet 3-4 krt/viikko käytössä, eivätkä ole vielä menneet yhtään miksikään, eli kaipa nuo kohtuu kestävätkin ovat.

Mullakin on leveä ja kaiken lisäksi korkea jalka, joten sopivien kenkien löytäminen on tosi hankalaa. Adidas on tosiaan sellainen merkki, että sopivia ei löydy oikeastaan koskaan. Do-Winit osuivat kerralla kohdalleen. Juoksutossuina mulla on Vivo Neot, niissä tilaa on jopa minun jalalle reilusti.

Vaelluskäytössä olen päätynyt Sievin kevytsaappaisiin. Niissä ainoissa mun jalkaan sopivissa vaelluskengissä, eli Hanwageissa, kipeytyi yhdellä reissulla akillesjänne, joten en ole uskaltanut toista kertaa kokeilla. Käytän putkirinkkaakin enkä suosi goretexiä, eli taidan mennä kategoriaan kumisaapastalepaani.
:D
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#19

Viesti Elina »

Jorge kirjoitti:
Elina kirjoitti: Oon ihan menossa paikan päälle, niin en osaa sitten kyllä kommentoida nettitilaamista sieltä, mutta voin kyllä muuten kommentoida niitä kenkiä JOS sellaiset sopivat löytyvät :)
Täytyy muistaa, että vaikka kaikkea tehdään Kiinassa, kaikkea ei sieltä kaupoista aivan helpolla löydy, vaan (luonnollisestikin) myydään sitä, mikä menee kaupaksi.

Varsinkin jos koko on ns. suomalainen, joka on niin kaukana keskivertokiinalaisesta, että sellaisia ei kannata myymälöiden varastossa pitää.

Painonnostokengät eivät taida muutenkaan olla mikään hittituote lajin seurojen ja valmennuskeskusten ulkopuolella.
Niin, no, kyllä mä nyt odottaisin, että 20 miljoonan hengen kaupungista yhdet Dowinit saattaisi löytyä :) ja oma jalka on kokoa 37. Enempi huolettaa se, että myös mun jalkani ovat leveät ja korkeaholviset. Siksi muuten barefoot-kengät tuntuvatkin tosi hyviltä, kun molempiin nilkkaniveliin tulee liikettä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#20

Viesti Lasse Candé »

bodyguard kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: It ain't the shoes.
Ajattelit sitten että on tarpeellista tulla kertomaan tämä kenkiä käsittelevään ketjuun? :lol: Potkussa lienee satoja välineitä käsitteleviä keskusteluja, suosittelen käymään kertomassa saman joka ketjussa ettei kenellekkään jää vaan epäselväksi ettei välineet ole tärkeimpiä.
Ajattelit sitten että asiaa on tarpeellista kommentoida tuolla tavoin, jotta siitä tulee lisää keskustelua..
Kirjoitin mielestäni ihan riittävän kiltisti ja kaikkia huomioiden. Ja että kyseessä on itsestäänselvyys. Kyllä tuon pointin pitää ketjuun mahtua että suuressa osassa treenistä kengillä ei ole väliä, kunhan ovat edes jotain sinnepäin.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#21

Viesti Jorge »

Tuosta pointista voi ollaa monta mieltä.

Se on tietenkin selvää, että ne kengät eivä tee suoritusta puolestasi, mutta kyllä jalkineisiin kannattaa panostaa, vaikka laji olisi kadulla kävely (tai mikä tahansa laji, jossa käytetään jalkineita); ihan vain pidemmän tähtäimen terveysnäkökohtien takia.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#22

Viesti Tyttö »

Jorge kirjoitti: Kenkien tulee myös suojata jalkapohjia, joten ei niitä isoja rautoja käsitellä paljain jaloin muuten, kuin mavessa.
Mua jäi kiinnostamaan, että miksi mavessa eri tavalla?
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#23

Viesti bodyguard »

Olen Jorgen kanssa samaa mieltä. Urheilujen lisäksi olen tehnyt todella paljon duunia jossa täytyy olla paljon jalkojen päällä. Kyllä jos olisi yksi treeni/vapaa-ajan varuste on johon kannattaa panostaa sekä rahallisesti että miettimällä vaihtoehtoja niin se on jalkineet. Säästää monelta murheelta ja vaivalta ja jopa erinäköisiltä vammoilta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#24

Viesti Jorge »

Tyttö kirjoitti: Mua jäi kiinnostamaan, että miksi mavessa eri tavalla?
Siinä ei ole ollenkaan impaktia, kuten olympianostoissa, vaan jalat ovat kaiken aikaa paikoillaan lattiassa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#25

Viesti Lasse Candé »

Olen Jorge samaa mieltä. Ihmettelen vain BG:n tapaa ikäänkuin sanoa ettei kuulu keskusteluun ja samalla tarttua asiaan jotta keskustelu sitten tuosta näkökulmasta jatkuu. Ja mielestäni tuo kuuluu oleellisesti keskusteluun. Pidemmällä tähtäimellä on juuri noin, mutta alkuun pääsee tyypillisesti aloittamalla. Peruspunttisalijutut, lyhyet lenkit alkutaipaleella, firman salibandyt ja satunnaiset muut liikkumiset hoituvat tyypillisesti niillä kengillä mitä jo tyypillisesti eteisestä löytyy. Valkkaa vain niistä parhaat. Sitten kun tähtäin todella on pidempi löytynee esim tästä ketjusta, alan sivuilta ja lehdistä sekä muilta harrastajilta tietoa. Nämä asiat järjestyvät suht omineen. Aloittelijan kannattaa tyypillisesti vain aloittaa. Jos on ongelmia paikkojen kanssa, asiantuntijan kautta.

Olen myös eri mieltä siitä että nyt mun pitäisi mennä kaikkiin varusteketjuihin kommentoimaan. Syynä esim se että usein epäliikunnallisetkin omistavat jo lenkkarit ja/tai sisäkengät mutta vaikkapa karatepukujen suhteen näin ei ole ja esim peruskurssipuvut eivät tyypillisesti kestä repimistä. Korostan kyllä vastaavaa näkökulmaa mikäli koen sen tarpeelliseksi ja satun ketjuun. Ja tämä ei ole pois siitä että varusteluun kannattaa panostaa kohtuulisesti rahaa ja vaivaa. Tämä on vain pois siitä että liika on liikaa.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#26

Viesti Tyttö »

Jorge kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: Mua jäi kiinnostamaan, että miksi mavessa eri tavalla?
Siinä ei ole ollenkaan impaktia, kuten olympianostoissa, vaan jalat ovat kaiken aikaa paikoillaan lattiassa.
Niimpä tietysti. :D
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#27

Viesti MarkkuT »

Jorge kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: Mua jäi kiinnostamaan, että miksi mavessa eri tavalla?
Siinä ei ole ollenkaan impaktia, kuten olympianostoissa, vaan jalat ovat kaiken aikaa paikoillaan lattiassa.
En muuten ihan ymmärtänyt, että miten ne pn-kengät suojaavat jalkapohjia, kun mitään vaimennustahan niissä ei ole?

Mavessa paljain jaloin pääsee myös kengän pohjan verran alemmas, eli ei tarvitse vetää niin pitkää matkaa.
:)
Ain't no one.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#28

Viesti obmijoy »

kyllä painoharjoitelussakin kengät ei ole tärkeät mutta painonnostotreenissä ne ovat polven ja selän terveuden tärkeet
ja ihan pakollisetkun noustaan lähelle omia äärirajoja tai rautoihin 30kg ja ylöspäin

ilmAN KANTAkorotusta tuo alaselkä pyöristyy tempausten yms syvissä kyykkyosuuksissa ja polvinivelet saavat osakseen yrimääräisiä nitkumisia jos kantapään asema vaihtelee pehmeän kengän kantatuen vuoksi

ps

katsokaas minkälainen on adidas painonostokengän pohjalinen niin avutuu tuo tuki ominaisuus jo pelkästään pohjalisten osalta
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#29

Viesti Elina »

Luin tossa juurikin eilen jostain bodaus-mitä-näitä-on-lehdestä jonkun voimanostogurun kirjoittaman artikkelin kyykystä ja hän siinä taisi jotain sanoa painonnostokengistä, että niillä ei saisi kyykätä, koska jos ei liikkuvuus riitä niin on tyyliin miehessä vikaa.

Mä kokeilin joku kerta tempausta Kungfupissiksen painonnostokengillä omien lenkkareiden sijaan ja onhan siinä eroa kuin yöllä ja päivällä. Ehkä sitä tunnetta voisi kuvailla sillä, että teet jotain liikettä, jossa alustalta vaaditaan tukevuutta, pääsääntöisesti pehmeällä alustalla, jolloin et oikeastaan ikinä kykene keskittymään sataprosenttisesti siihen liikkeen voimantuottoon, ja sitten kokeiletkin tehdä liikkeen tukevalla alustalla. Mielestäni kyse ei siis ole pelkästään korotuksesta, vaan pohjan tukevuudesta. Tuntuma on ihan erilainen.

Toki jokainen voi mielessään miettiä, mikä se oma tavoite on, ja mitkä kengät palvelevat niitä omia tavoitteita parhaiten. Siksipä tämä ketju onkin alustettu siten miten onkaan alustettu :)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#30

Viesti obmijoy »

Elina kertoo TÄRKEITÄ

painonosto treeni on vaarallisinta mitä painoilla voi tehdä ikinä... on myös... PAINONNOSTOTREENI ON TERVEELISINTÄ MITÄ PAINOILLA VOI TEHDÄ IKINÄ

pitää itse päättää kumman vaihtoehdon ottaa

kengät ja ranne siteet on oltava...
mielipiteitä saa toki olla tästä asiasta monia mutta jokainen kärsii polvivikansa itse ja siten ei enään auta valittaa koska tää painonnosto ja kengät fraasi on niin tiedossa että ei voi sanoa oikeen että en tienyt

ostin itselle selaiset heti kun aloin tekeen oikeita painonnostotekniikoita 33 vanhana muistaakseni

vahvaksi treenasin kunnon voimanosto/body liikeillä 14,5- 21v iässä ilman kenkiä/kovapohjaisilla kengillä

mutta en tehnytkään siloin tempauksia enkä oikeaopisia rinalle vetoja
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa