Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Opettajien voimankäyttö
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Opettajien voimankäyttö
Ei tämä nyt varsinaisesti liity minuun, mutta nykyään oikeampi sana olisi passiivikamppailija ja ex-urheilija. Urheiluajoista onkin jo vierähtänyt kai 17 vuotta. Lisäksi on eri asia pystyä ja tehdä. Pystyihän tuokin Alppilassa, mutta kannattiko?
Näkisin sen ihan hyvänä, että laki tarjoaa tuon mahdollisuuden, vaikka sitä ei kannata käyttää. Voi olla, että on jokin tilanne, missä on hyvä että kyseinen mahdollisuus on. Minä voisin kuvitella tosiaankin alakoulun varsinkin paikkana, missä joskus saattaa joutua siirtelemään oppilasta.
Olisi typerää poistaa tuo kohta alaamme liittyvistä laeista vain, koska tilanteet ovat harvinaisia.
Näkisin sen ihan hyvänä, että laki tarjoaa tuon mahdollisuuden, vaikka sitä ei kannata käyttää. Voi olla, että on jokin tilanne, missä on hyvä että kyseinen mahdollisuus on. Minä voisin kuvitella tosiaankin alakoulun varsinkin paikkana, missä joskus saattaa joutua siirtelemään oppilasta.
Olisi typerää poistaa tuo kohta alaamme liittyvistä laeista vain, koska tilanteet ovat harvinaisia.
-
- etupotkija
- Viestit: 3449
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Etulaji: Taihojutsu
- Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.
Opettajien voimankäyttö
Voimankäyttötilanteen menestyksellisellä hoitamisella tarkoitin sitä, ettei huolimattomuudella käytä tilanteeseen nähden liian ankaria voimakeinoja, josta koituu itselle negatiivisia seuraamuksia. Sinä nyt kuitenkin nimenomaan puhuit, että turvallisinta on olla "ikinä" tekemättä mitään fyysistä. Sanan ikinä merkitys on sama kuin ei milloinkaan tai ei koskaan. Jos mahdollisuutta voimakeinojen käyttöön ei ikinä opettajan kannata käyttää, ei sitten voi myöskään alakoulussa olla tilanteita, joissa oppilaita voi joutua siirtelemään.
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Opettajien voimankäyttö
Ei varmaan kontekstista ilmennyt, että se oli henkilökohtainen suositus ja kirjoitettu siinä merkityksessä, että se ei ole uran kannalta mitenkään hyödyllinen ratkaisu ja että uraa kannattaa myös miettiä. Siinä on kuitenkin yksi osapuoli, jolla todennäköisyys maksaa tilanteessa olevista kovin (vuosikymmenissä laskettava) hinta on korkea. Oli tarkoitus laittaa tällainen konteksti, mutta se vissiin jotenkin epäonnistui viestinnällisesti.
Ja toisaalta taas lakipohdinnassa oli tarkoitus viestiä, mikä on Suomen lainsäädännön kannalta hyvä. Mutta nämä kaksi menivät jotenkin selvästi sekaisin. Pahoittelut epäselvyydestä.
Ja toisaalta taas lakipohdinnassa oli tarkoitus viestiä, mikä on Suomen lainsäädännön kannalta hyvä. Mutta nämä kaksi menivät jotenkin selvästi sekaisin. Pahoittelut epäselvyydestä.
-
- etupotkija
- Viestit: 19211
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Opettajien voimankäyttö
Itselläni ei ole tähän keskusteluun muuten oikein annettavaa, mutta huomautan että opettajia on ihan hillitön määrä.
Suomessa on luokkaa 60 000 opettajaa, jos korkeakoulujen opettajat unohdetaan. Heidän ei kokemukseni mukaan tarvitse kovin usein tapella oppilaiden kanssa.
Tämä on noin 8 kertaa enemmän kuin Suomessa on poliiseja. Minkäänlaisen koulutuksen järjestäminen näin valtavalle joukolle ihmisiä on todella iso projekti.
Suomessa on luokkaa 60 000 opettajaa, jos korkeakoulujen opettajat unohdetaan. Heidän ei kokemukseni mukaan tarvitse kovin usein tapella oppilaiden kanssa.
Tämä on noin 8 kertaa enemmän kuin Suomessa on poliiseja. Minkäänlaisen koulutuksen järjestäminen näin valtavalle joukolle ihmisiä on todella iso projekti.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- etupotkija
- Viestit: 3060
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Liikuntafilologia
Opettajien voimankäyttö
Itse ajattelin lähinnä aihepiirin käsittelyä yliopistossa annettavassa opettajan pedagogisessa koulutuksessa. Siinä olisi pitkällä tähtäimellä mahdollisesti sekin etu, että ainakin keskeisistä käsitteistä olisi ehkä jonkinlainen alkeisymmärrys myös rehtorista ylöspäin.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
-
- etupotkija
- Viestit: 24902
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Opettajien voimankäyttö
Mm tästä syystä minusta opettajien peruskoulutuksessa tulisi sisältyä joku koulutus/harjoittelu voimakeinojen käytöstäAndy kirjoitti: ↑loka 20, 2023, 20.18 Itselläni ei ole tähän keskusteluun muuten oikein annettavaa, mutta huomautan että opettajia on ihan hillitön määrä.
Suomessa on luokkaa 60 000 opettajaa, jos korkeakoulujen opettajat unohdetaan. Heidän ei kokemukseni mukaan tarvitse kovin usein tapella oppilaiden kanssa.
Tämä on noin 8 kertaa enemmän kuin Suomessa on poliiseja. Minkäänlaisen koulutuksen järjestäminen näin valtavalle joukolle ihmisiä on todella iso projekti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 2647
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Opettajien voimankäyttö
Voisin kuvitella, että perusopetuslaki voisi sopia konkreettiseksi osaksi vaikkapa opetusharjoittelun reflektointia soveltuvin osin (myös kurinpito- ja luokasta poistaminen teemoin), mutta varsinainen vk ja ip harjoittelu osana opettajankoulutusta tuntuu tosi etäiseltä. Miksi pitäisikään, koska en minäkään näe voimankäyttöjuttuja millään tavoin opettaja työn perustehtävänä. Olisi suorastaan tuhlausta kouluttaa massiivinen määrä tulevia opettajia voimankäyttöön, koska vain hyvin pieni osa joutuisi koskaan niitä taitoja käyttämään. Minä näkisin vk ja ip osaamisen lähinnä koulukohtaisena joka tulisi suunnitella ja resurssoida työsuojeluperusteisesti paikallisella tasolla.
-
- etupotkija
- Viestit: 3060
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Liikuntafilologia
Opettajien voimankäyttö
Meinasin juuri kirjoittaa suunnilleen samaa kuin tapsaattori. Käytännön voimankäyttöharjoittelu (sellaisena kuin potkulaiset sen ymmärtävät) osana koulutusta tuntuisi vähän samalta kuin ensiapukurssi osana opettajankoulutusta: varmasti hyödyllistä, muttei sillä tavalla varsinaisessa keskiössä, että olisi perusteltua käyttää resursseja siihen.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Opettajien voimankäyttö
On mahdollista, että jokin pieni maininta asiasta voisi sopia opekoulutukseen. Korostan silti sitä, että siinä kohdassa monilla ei ole alasta vielä juurikaan mitään käryä, jolloin signaali saattaa olla varsinkin väärin toteutettuna, että voimankäyttö on jotenkin opettajuuden kannalta keskeinen asia. Tai että hätävarjelu on jotenkin alan kannalta keskeinen asia. En ole varma, kannattaako sitä signaalia antaa sellaisille, jotka eivät vielä tunne alaa.
Sen sijaan kokonaisuus sopii jatkokoulutuksiin, jos se koetaan relevantiksi. Tässä konseptissa taas on se ongelma, että koulu saattaa valita huonon jatkokouluttajan, joka antaa vieläkin ongelmallisemman signaalin.
Tässä voi tietenkin myös olla hyvä kysyä, kuinka rikki koulu edes asian suhteen on? Valtava määrä oppilaita menee joka vuosi systeemin läpi ja ainakin uutisia ongelmista tulee vain melko vähän.
Sen sijaan kokonaisuus sopii jatkokoulutuksiin, jos se koetaan relevantiksi. Tässä konseptissa taas on se ongelma, että koulu saattaa valita huonon jatkokouluttajan, joka antaa vieläkin ongelmallisemman signaalin.
Tässä voi tietenkin myös olla hyvä kysyä, kuinka rikki koulu edes asian suhteen on? Valtava määrä oppilaita menee joka vuosi systeemin läpi ja ainakin uutisia ongelmista tulee vain melko vähän.
-
- etupotkija
- Viestit: 19211
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Opettajien voimankäyttö
Koulutukseen sisältyvä opetus vaikuttaa periaatteessakin merkittävästi vasta vuosikymmenten aikajänteellä. Lisäksi asiaa koskevat lait voivat hyvinkin muuttua opettajan jopa 40-vuotisen työuran aikana, jolloin opiskeluaikana saatu koulutus silloisista laeista menee tavallaan hukkaan.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- etupotkija
- Viestit: 94513
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Opettajien voimankäyttö
Yhdyn edellisiin, ja tässä voisi keskustella syvemminkin mm. tuosta Lassen mainitsemasta signaalista. Se on melko varma, että itsepuolustuskoulutusta ei Suomen opettajakoulutuslaitoksissa nähdä ainakaan lähitulevaisuudessa, ei pakollisena tai edes vapaaehtoisena niin että siitä saisi opintopisteitä. Innostuneita olisi ehkä promille. Ylipäätään vastahakoinen oppiminen tuottaa tunnetusti ja tutkitusti huonoja tuloksia, mutta varsinkin jossakin itsepuolustuksessa se olisi suorastaan jopa nurinkurista ja täysin vesittäisi koko koulutuksen ytimen. Hakematta minulle tulee mieleeni pari sellaista liikuntaryhmää, joissa ketään ei kiinnostanut tehdä yhtään mitään (tämä oli ammattikoulussa). Kummeli-tason matskua
Sitä mieltä silti olen, että lakipykälät olisi hyvä selvittää edes yhden luennon verran, ja tässä @Mjölnirin kaltainen ulkopuolinen luennoitsija olisi mielestäni paras vaihtoehto. Sellainen ei ole kenenkään kannalta hyvä, jos opettaja ei tiedä, mitä hän voimankäytöllisesti voi ja saa tehdä ja mitkä hänen velvollisuutensa ja vastuunsa sellaisissa tilanteissa ovat.
Sitä mieltä silti olen, että lakipykälät olisi hyvä selvittää edes yhden luennon verran, ja tässä @Mjölnirin kaltainen ulkopuolinen luennoitsija olisi mielestäni paras vaihtoehto. Sellainen ei ole kenenkään kannalta hyvä, jos opettaja ei tiedä, mitä hän voimankäytöllisesti voi ja saa tehdä ja mitkä hänen velvollisuutensa ja vastuunsa sellaisissa tilanteissa ovat.
-
- etupotkija
- Viestit: 3449
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Etulaji: Taihojutsu
- Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.
Opettajien voimankäyttö
Ei tuntuisi kohtuuttomalta, jos luokanopettajan 300 opintopisteen opintokokonaisuuteen kuuluisi edes yksi luento oman alan voimankäyttösäännöksiä koskevaa teoriaopetusta.
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Opettajien voimankäyttö
Joku yliopisto ehkä myös toteuttaa tällaisia yksittäisiä luentoja, mutta tähän verrattavia aiheita löytyisi varmaan monta muutakin, joista tulisi pitää ”yksi luento 300 opintopisteen kokonaisuudessa”. Jos tällaista silti linjataan jostakin tällaisesta yksittäisaiheesta erikseen, ilman että luotetaan sen tosiasiallisesti vain muutaman opintopisteen kokonaisuuden opettajiin, niin sitten tarvitaan tietenkin melko painavat perusteet.
Mjölnir tosiaankin olisi varmasti hyvä tuollaisen koulutuksen pitäjä, koska hänellä on hyvin vahvat taidot suunnata koulutus sen kohderyhmälle. En varsinaisesti silti näe itseisarvoa alan ulkopuolisuudella. Sanoisin, että paras kouluttaja olisi sellaisen tiimin edustaja, jossa on opettajia ja Defendo White -tyyppisen kokonaisuuden hallitsevia ja voimankäyttöaloilla toimineita, jotka ovat laatineet paketin juuri opettajille.
Muistaakseni Defendo Whitessa olikin joskus tilanne juuri näin, mutta en ole nähnyt viitteitä tällaisesta enää pitkään aikaan, enkä ole törmännyt opettajan voimankäyttöaiheeseen muutenkaan tuon hesarin jutun lisäksi tämän ketjun ulkopuolella. Jutun kirjoittaja on joidenkin kymmenien prosenttien todennäköisyydellä ainakin kerran nähnyt tämän ketjun.
Jos olisin itse mukana tiimissä, joka laatii tuollaisen koulutuksen jatkokoulutusta varten, ymppäisin sen osaksi jotakin isompaa kokonaisuutta, oli se sitten lainsäädäntöpuolella tai osa jotakin laajempaa turvallisuusteemaa. Ei ole millekään koululle kolmen eikä varsinkaan kuuden tunnin uhrauksen arvoinen, koska tyypillinen sopimusmalli jättää kouluille hyvin vähän liikkumatilaa siihen kuinka 18 tuntia vuodessa käytetään näihin. Kun noin 9-12 menee jo koulun sisäisiin asioihin yleensä, niin jäljelle jäävät noin 6-9 tuntia tulee käyttää järkevästi. Voimankäyttö on tuollaisessa koulutuksessa suurinpiirtein sivulauseen kokoisessa roolissa, jos halutaan tarjota jotain, mikä kouluissa koetaan relevantiksi. Ja tämä melkeinpä edellyttää, että on kyseessä sellainen vuosi kun omat asiat vievät vain 9 tuntia ja siis jää vielä tämänkin aiheen (3 tuntia) jälkeen 6 tuntia oikeasti relevanteille jatkokoulutuksille.
Mjölnir tosiaankin olisi varmasti hyvä tuollaisen koulutuksen pitäjä, koska hänellä on hyvin vahvat taidot suunnata koulutus sen kohderyhmälle. En varsinaisesti silti näe itseisarvoa alan ulkopuolisuudella. Sanoisin, että paras kouluttaja olisi sellaisen tiimin edustaja, jossa on opettajia ja Defendo White -tyyppisen kokonaisuuden hallitsevia ja voimankäyttöaloilla toimineita, jotka ovat laatineet paketin juuri opettajille.
Muistaakseni Defendo Whitessa olikin joskus tilanne juuri näin, mutta en ole nähnyt viitteitä tällaisesta enää pitkään aikaan, enkä ole törmännyt opettajan voimankäyttöaiheeseen muutenkaan tuon hesarin jutun lisäksi tämän ketjun ulkopuolella. Jutun kirjoittaja on joidenkin kymmenien prosenttien todennäköisyydellä ainakin kerran nähnyt tämän ketjun.
Jos olisin itse mukana tiimissä, joka laatii tuollaisen koulutuksen jatkokoulutusta varten, ymppäisin sen osaksi jotakin isompaa kokonaisuutta, oli se sitten lainsäädäntöpuolella tai osa jotakin laajempaa turvallisuusteemaa. Ei ole millekään koululle kolmen eikä varsinkaan kuuden tunnin uhrauksen arvoinen, koska tyypillinen sopimusmalli jättää kouluille hyvin vähän liikkumatilaa siihen kuinka 18 tuntia vuodessa käytetään näihin. Kun noin 9-12 menee jo koulun sisäisiin asioihin yleensä, niin jäljelle jäävät noin 6-9 tuntia tulee käyttää järkevästi. Voimankäyttö on tuollaisessa koulutuksessa suurinpiirtein sivulauseen kokoisessa roolissa, jos halutaan tarjota jotain, mikä kouluissa koetaan relevantiksi. Ja tämä melkeinpä edellyttää, että on kyseessä sellainen vuosi kun omat asiat vievät vain 9 tuntia ja siis jää vielä tämänkin aiheen (3 tuntia) jälkeen 6 tuntia oikeasti relevanteille jatkokoulutuksille.
-
- etupotkija
- Viestit: 20307
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: JKL
Opettajien voimankäyttö
Tämä on juuri sitä suurta tårta på tårta mitä koulujen turvakoulutuksiin on tarjolla. VIelä toistaiseksi...Illu kirjoitti: ↑loka 20, 2023, 14.54OPH on jonkin verran rahoittanut näitä tähänkin aihealueeseen liittyviä koulutuksia täydennyskoulutuksina, että yritystä on oikeaan suuntaan. Koulutukset ovat olleet niin lainsäädännön, kuin käytännön harjoitteidenkin osalta olleet melko surkeita ainakin omilla kiikareilla katsottuna. Eräässä koulutuksessa käytiin läpi vanhentunutta lainsäädäntöä - siinäkin lähinnä yleisiä juttuja, ei opettajalle ominaista lainsääädäntöä. Käytännön harjoitusten kohdalla harjoiteltiin muutaman tunnin aikana mahdollisimman monta itsepuolustustemppua, joita ei kuitenkaan saanut harjoitella niin, että toinen tarttuisi kunnolla kiinni, ettei vain satu mitään vahinkoja.JanneM kirjoitti: ↑loka 20, 2023, 12.05 Itseäni näin opiskelijan renttuna kismittää se, että meidän oletetaan ammatissamme tietävämme lakiin kirjattuja asioita joita ei käydä millään tavalla kpoulutuksessa läpi.
Mielestäni mitään opettajien itsepuolustuskursseja ei yliopiston tarvitse järjestää. Enkä ole varma ovatko sellaiset fiksuja koulutuksia ylipäätään.
Olisi kuitenkin tietää mitkä ovat opettajien oikeudet ja velvollisuudet ja mitä niillä tarkoitetaan.
Jahka saan kielenkorjauksen tehtyä ja kandin palautettua, niin voin yrittää sen vaikka linkittää tänne.
Toisaalta, taitaapa tämä sama ongelma, eli luokattomuus, olla myös muidenkin alojen uhkatilannekoulutuksissa läsnä. Tässä vaan järjestäjänä oli ammatillinen opettajakorkeakoulu, joten kuvittelin sen olevan paremmin opettajille suunniteltu. Nyt on kuitenkin itsellänikin hieno diplomi seinällä tästä koulutuksesta ja opintopisteet rekisterissä, sehän on se, mikä merkitsee!
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Opettajien voimankäyttö
Oliko tämä niinkuin ”To be continued…” ?
Seuraajat
Antti • Dojon Jäykin • G12 • Griy • Hertzyscowicz • Illu • incubus • JanneM • jjs • JuniOri • Kari Aittomäki • kyllonen • Lasse Candé • Lowclass • Lybeck • Mjölnir • Oar • Point • sihteerilintu • sikajudoka • sinappi • sivarinlötkö • tapsaattori • tienmestari • YJT