Erittäin hyvää tekstiä Gilmorelta, eipä noihin oikein voi edes mitään lisätä.
Gilmore kirjoitti:
Usein ongemana on niin opettajilla kuin ainakin lastensuojelussa, että uusilla työntekijöillä ei ole juurikaan kokemuksia uhkaavasta käytöksesta, puhumattakaan väkivallasta saati voimankäytöstä. Tämän vuoksi heille tulisi tarjota asiallista koulutusta, jotta voivat toimia tilanteissa siellä työkentällä turvallisesti. Työnhallinnan tunteella on iso vaikutus työhyvinvointiin, ja työhyvinvoinnilla siihen työntulokseen. Vaikkakin sitten ne kaikista hulluimmat tilanteet hoitavatkin luonnollisesti virkavalta - sekin on ammattitaitoa tunnistaa ne kohdat, joihin ei kannata mennä isommallakaan porukalla.
Tämän olen itsekin havainnut lastensuojelukentällä ongelmaksi. Uhkatilanteita varten kouluttamattomat ja/tai niitä kokemattomat aikuiset helposti pelästyvät lasten ja nuorten uhkaavaa käytöstä ja silloin monesti menetetään maltti ja maltin mukana ammatillisuus ja harkintakyky. Harkintakyvyn pettäessä alkaa huutokilpailu, joka saattaa sitten pahimmillaan päätyä kiinnipitotilanteeseen, joka olisi ollut täysin vältettävissä ennakoinnilla ja rauhallisuudella.
Olen itse kiertänyt muutamassa oman firman yksikössä puhumassa tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä ja esimerkiksi niistä adrenaliinireaktioista, joita yllättävästi alkanut tilanne saa omassa kehossa aikaiseksi. Monelle "normaalia" elämää eläneelle nuorelle aikuiselle aggressiivinen teini on pelottava kokemus. Se, että tuollaisen tilanteen käsittelyyn on annettu edes jotain ohjeita, helpottaa jo paljon.
Miespuolisten työntekijöiden kohdalla olen törmännyt myös siihen harhaluuloon, että heidän miehinä olisi jostain syystä aina pakko viedä tilanne fyysiseksi tai uhata sillä. Kokematon miestyöntekijä kokee hyväksi sen, että hänelle kouluttajan toimesta kerrotaan, että on oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.
Gilmore kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Ihan normaali 16-kesäinen, joka tekee muutakin kun pelaa wowia on jo sen verran vahva, että fyysinen, dominoiva hallitseminen ilman kipua / huomattavaa epämukavuutta on käytännössä mahdotonta. Voihan niille poliiseille soitella joka päivä pari kertaa, kuten tiedän monessa paikkaa tehtävän. Osaksi vaan siinä kohtaa jää henkilökunnalle olla sylkykuppi. Mut kiva jos maistuu.
Ei muuten pidä paikkaansa. Onnistuu ja tehdään kun tarve. Ihan varmasti tilanteeseen voi liittyä epämukavuutta, mutta sekun on ihan eri asia kuin satuttaminen ja kivun tarkoituksellinen tuottaminen rajaamis/kiinnipitotilanteessa. Asia liittyy oleellisesti havainnointiin ja vuorovaikutukseen jo ennen kuin ryhtyy nyrkit ja tavarat lentelemään. Mitä aiemmin alkaa aikuisten aktiivinen työote, sitä kevyempi tilanne. Meillä ei tarvitse soitella poliiseille, enpä muista koska viimeksi olisi tarvinnut. Sylkykuppirooliin puututaan omin toimin ja kasvatuksen keinoin.
Tässä näköjään tuo kaikki sanottiinkin.
Pieniä asioita huomioimalla voidaan välttää kiinnipitotilanne ja silti päästä haluttuun kasvatukselliseen lopputulokseen. Aikuisilta tuo vaatii hereilläoloa ja oman työn ja asenteiden pohtimista, mutta eikös kaikki työ vaadi sitä?
Varsinaiset kiinnipitotilanteet teinien kanssa ovat parhaimmillaan hallittuja tapahtumia, joissa työntekijät tietävät mitä tekevät ja toimivat maltilla annettujen ohjeiden mukaan. Toki tuo vaatii koulutusta ja kokemusta, mutta on täysin toteutettavissa. Olen itse nähnyt miten kaksi työkaveriani tekivät kertakoulutuksen jälkeen täysin mallikelpoisen kiinnipidon aivan oppien mukaisesti. Heille ei vain aikaisemmin kukaan ollut näyttänyt miten toimia, joten silloin ylilyöntejäkin oli tapahtunut.
Toki realismi koulutuksessa on tarpeen, eikä liikoja pidä lupailla. Kaksi 60-kiloista naistyöntekijää eivät ikinä saa pidettyä paikallaan satakiloista 17-vuotiasta fyysisin keinoin, mutta tuon asian järkevä tiedostaminen saa heidät luultavasti etsimään ajoissa muita keinoja rajoittaa kyseistä poikaa. Ja ainahan vastaan tulee noita erityistapauksia, joiden kanssa ei kannata painia.