Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsiä vastaan toimiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Veitsiä vastaan toimiminen

#316

Viesti Lasse Candé »

Olen ollut näkevinäni tuon kuvan jossain lehdessä kaupan hyllyillä viime aikoina. Muistanko oikein?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Veitsiä vastaan toimiminen

#317

Viesti Rojola »

Kuva
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kutsilyo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 124
Lauteille: Heinäkuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Baraw Sugbo | Arnes Diablo

Veitsiä vastaan toimiminen

#318

Viesti Kutsilyo »

Ohessa lyhyt vilaus Baraw Sugbon progressiivisesta harjoittelutavasta muutamalla hyökkäyskulmalla ja yksinkertaisella hallinnalla, jonka puolustautuja valitsee tilanteenmukaisesti itse. Kyseessä on ns. vapaata grappling-muotoista tekemistä, jota ei ole sovittu etukäteen. Vilahtaapa siellä aiemmin mainittu kotegaeshikin, sellaisessa muodossaan, joka ei edellytä erityistä runttaamista ollakseen silti tarkoituksenmukainen. Aina intohimoja herättävistä pois otoista huomioisin sen verran, että kannattaa yleisesti tehdä sitä mitä osaa parhaiten.


Harjoitusvälineisiin liittyneeseen keskusteluun viitaten: harjoittelukokemuksemme perusteella harjoitusvälinettä kannattaa vaihtaa intensiteetin perusteella. Terävämmät välineet toki luovat "kunnioitusta", mutta jos kovin suuri osa ajasta menee nirhaumien ja haavojen teippailuun sekä lattian moppaamiseen, niin se on luonnollisesti harjoitusajasta pois. (Karate Kid -tyyppistä siirtovaikutusta ei ole toki tässä arvioitu.) Ohessa muutamia käytettyjä harjoitusvälineitä.

Mytechnique
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Karate

Veitsiä vastaan toimiminen

#319

Viesti Mytechnique »

Steven Seagal ainakin elokuvissa pirun hyvä veitsiä vastaan katsoin juuri under Siegel leffat ja kaveri mahtava sehän on opettanut myös UFC tähtiä Anderson Silva jne
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#320

Viesti Mjölnir »

Elokuva on aina elokuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Veitsiä vastaan toimiminen

#321

Viesti Illu »

voipa kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.29 Puolustautuminen kuulostaa periaatteessa yksinkertaiselta mutta ennen veitsikäden kontrollointia pitää se hyökkäys ensin torjua tai väistää, ellei sitten hyökkää ensin itse. Toinen ongelma on se, että sitä hyökkäystä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut.

Kokeilkaapa huviksenne sitä, että kun puolustautuja on kontrolloimassa veitsikättä, niin hyökkääjä kylmän viileästi vaihtaa veitsen toiseen käteen ja hyökkää samantien uudestaan.
Vastaan jossitteluun tosielämän tapauksella.

Olen oikeassa elämässätm puolustautunut onnistuneesti veitsihyökkäystä vastaan siten, että en huomannut veistä, ja tilanne alkoi siitä, että olin jo ensimmäisen osuman veitsestä saanut kämmeneeni. Lisäksi olin saanut kaksi iskua teleskooppipatukasta päähän ennen ensimmäistä puukoniskua. Onnistuin puolustautumaan puukkoa vastaan torjumalla vaistonvaraisesti puukkokäden huitomista, sekä tarttumalla kiinni veitsikäteen. Roikuin veitsikädessä kiinni eri tavoin tilanteen loppumiseen asti, eikä hyökkääjä vaihtanut kertaakaan veistä toiseen käteen tai yrittänyt lyödä vapaalla kädellä, vaikka en tilanteessa saanut edes iskuja perille, vaan puolustauduin ainoastaan painimalla.

Hyökkääjä oli motivoitunut, varautunut törkeään väkivaltaan siihen nimenomaisesti tarkoitetuilla välineillä, harjoitellut veitsen käyttöä vahingoittamistarkoituksessa, sekä todennäköisesti hieman piristävien aineiden vaikutuksen alaisena. Hyökkääjä mm. puristi veistä kädessään pyrkien estämään sen riiston, vaikka häntä oli jo kuristettu niin, että koko muu kroppa oli ihan lötkö - viimeinen asia sillä hetkellä hänellä oli pitää veistä tiukasti siinä kädessä, johon hän oli sen ottanut, eikä luopua siitä millään tavalla.

Onnistuin puolustautumaan olosuhteisiin nähden hyvin, vaikka tilanne alkoi alakynnestä ja oma suoritukseni ei ehkä ollut se paras tai kaunein mahdollinen. Tuolloin oli taustaa lähinnä Thainyrkkeilystä ja Vapaaottelusta, sekä noin yhden vuoden ajan Magasta.

Tuomiota käräjiltä tai hovista ei ole enää tallessa ainakaan koneella, mutta esitutkintapöytäkirja sattui löytymään. Tässä esitutkintapöytäkirjasta vastapuolen välineet:


Kuva
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsiä vastaan toimiminen

#322

Viesti Kari Aittomäki »

Miten se tilanne oikeasti alkoi?
Tuliko yllärinä vai uhkailun eli pässinpäisen varoittamisen jatkeeksi? Vai jotain muuta.

Hyökkääjä oli motivoitunut.. olitko sinä? Eli osasitko odottaa hyökkäystä?
Tuo kädestä tarraaminen viittais suunnittelemattomuuteen, kun jokin juttu toimii niin siihen ripustaudutaan.
Oliko vainomies kokenut tappelija, ei siltä vaikuta? Hänkin kun ilmeisesti fiksoitui siihen puukkoonsa, vaikka astaloja olikin.

Aikamoinen tilanne, tollanen vaijeripatukka ottaa pirun kipiästi.
Onneks et jääny äimäämään vaan osasit toimia.

Niin, ja kumpis teistä oli tontarinan paha jätkä?
Miksi se teki tekosensa?

Tämä viimeinen kyssäri on vaan joutavaa uteliaisuutta, älä ota nokkaasi. EIhän nää syvimmät syyt muille kuulu.
Kiitos kuvauksesta.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Veitsiä vastaan toimiminen

#323

Viesti Illu »

Olin tilanteessa töissä portsarina ja menin tilanteeseen väliin, eli hyviksenä oltiin - ainakin omasta näkökulmasta. Ravintola oli sellainen perinteinen paikallisten kapakka, jossa tapeltiin säännöllisesti ja sai myös töissä vääntää reilusti. Meininki oli myös portsarinhommien suhteen perinteinen, eli painittiin asiakkaat pihalle tai nippuun ja hommat selviteltiin mahdollisuuksien mukaan paikan päällä osallisten kesken. Olin siis motivoitunut ja tottunut painiskelemaan. Tämä tapahtui 2009.

Ennen väliintuloa tämä henkilö oli hakannut toista asiakasta patukalla päähän muutaman kerran, ja samoin huitonut muita sivullisia. Piikeistä kaksi hänellä oli vasemmassa kädessä sormien välissä ja hän oli niitä painanut myös alkuperäisen pahoinpidellyn väliintulleen kaverin kaulalle.

Itse hän kertoi, että oli tullut sanaharkkaa tämän pahoinpidellyn tyypin kanssa ja sitten päättänyt lyödä. Kertoo myös jo kuulusteluissa aika tarkasti miten on välineitä kantanut ja käyttänyt, sekä sen, että on kamppailulajeja harrastanut.

Kuulusteluista: "Otin vyölläni hupparin alla piilossa olleessa kotelossa olleen US Army -merkkisen vieteri-/teleskooppipatukan, jolla löin kyseistä miestä todennäköisesti kovalla voimalla johonkin kohti päätä ilmeisesti useamman kerran."

"Minulla oli ravintolaan mennessä em. vieteripampun lisäksi eräänlainen "tikkusarja" oikeaan nilkkaan kiinnitetyssä kotelossa. Tikkusarjassa on kaikkiaan kuusi paikkaa tikuille, mutta muistelen sarjassa olleen ehkä vain neljä tikkua mukana. Kyseiset n. 15cm pituiset mustat metallitikut ovat teroitetut toisesta päästään ja soveltuvat etenkin torjuntavälineiksi. Ne on tarkoitettu lähinnä sellaisiksi, että niillä voisi lamaannuttaa hyökkäyksen aiheuttamalla pistovamman lihakseen."

"en muista olivatko kyseiset tikut ravintolassa missään vaiheessa esillä tai jollakin tavalla jotakin kohtaan käytössä. Jos paikalla olleet niin kertovat, niin myönnän niin tapahtuneen"

"En muista pitäneeni tikkuja kädessäni. Oikeaoppisesti tikkuja käytettäessä niitä yleensä aina otetaan käteen kaksi sellaisella otteella, että tikkujen varret ovat kämmenen sisällä. Jos tikut ovat olleet minulla jotenkin sormien välissä, niin silloin on mahdollista, että olen ne ottanut nilkkakotelosta sellaisella otteella, että ne ovat jääneet sormien väliin. Tähänkin vastaan, että en voi kiistää tikkujen pitämistä jonkun toisen kurkulla, koska en muista kunnolla tapausta. Jos paikalla olleet niin kertovat tapahtuneen, niin myönnän pitäneeni tikkuja jonkun kurkulla ja kuristaneeni häntä samalla."


"Pampun ja piikkien lisäksi olin vielä varustautunut ravintolaan mennessä ns. "pankkikorttikääntöveitsellä", joka on eräänlainen kääntöveitsi. Koko esine on kooltaan vain n. pankkikortin kokoinen ja avaamattomana myös suorakaiteen muotoinen, avattuna esillä on n. puolet esineen koosta oleva kolmiomallinen terä. Tätä veistä kuljetin pienellä hihnalla avainlenkissä housujen ulkopuolella kuitenkin hupparin alla."

"Toivottavasti en ole käyttänyt veistä sisällä ravintolassa ketään kohtaan. Tiedän kyllä, että päihtyneenä ollessani en pysty kontrolloimaan kunnolla tekemisiäni. Em. syystä pidän mahdollisena, että olen voinut ottaa myös veitsen käyttöön joutuessani ison porukan toimesta "alakynteen"."

"En väitä lainkaan, että joku olisi minua pahoinpidellyt. Näin jälkeenpäin olen enemmänkin hyvilläni, että tekeäni vastarinta on nujerrettu, ettei enää suurempia vahinkoja ole päässyt syntymään." - - "Minulla ei ole ketään kohtaan mitään vaatimuksia. Olen halukas kaikin mahdollisin keinoin sovittelemaan tekojani ja olen myös halukas korvaamaan kaikki aiheuttamani vahingot niitä kärsineille" Kuulusteluissa on useita tällaisia pätkiä, jossa myönnetään ja pahoitellaan aiheutettua vahinkoa ja puhuttiin siitä, miten pyrittiin vain itseään puolustamaan, eikä tiedetty, että on portsaritkin välissä.

Sama jatkui oikeudessa myös tyypin asianajajan toimesta, siellä todisteltiin miten teleskooppipatukka on tarkoitettu lihasten lamauttamiseen ja käytiin sulkuporttiteoriat läpi. Oma asianajajani tokasi tähän, että kyllähän ne lihakset tuntuu lamautuvan, jos välineellä lyödään viisi kertaa yläkautta päähän. Lisäksi välineitä seliteltiin, että ko. paikkakunta ja ko. ravintola on tunnettu siitä, että siellä hakataan ulkopaikkakuntalaisia. Tämä taktiikka ei mennyt käräjäoikeudessa läpi, jossa hänet tuomittiin muistaakseni neljästä törkeästä pahoinpitelystä ja yhdestä normaalimuotoisesta. Itä-Suomen hovioikeudessa taas tepsi, tuomio aleni muistaakseni neljään pahoinpitelyyn ja yhteen laittomaan uhkaukseen (piikkien pitäminen kaulalla). Ehdotonta vuosi ja hilut päälle.

Tarkemmin en tuosta kamppailutaustasta tiedä, mutta tiedän, että väkivaltataustaa on ollut reilusti aiemmin. Siinä vaiheessa fiksoutui puukkoon, koska muut välineet oli saatu jo riistettyä ja henkilö oli huomattavasti itseäni pienikokoisempi.

Mielenkiintoista tässä tilanteessa oli se, että muutaman kerran ravintolassa käynyt kaveri, joka tunnettiin kyllä tippimiehenä. Tuona iltana pistin merkille kaverin erikoisen pukeutumisen, kun hän tuli sisälle ja jäi ovelle muutaman sanan vaihtamaan. Yleensä siististi pukeutunut kaveri oli nyt pukeutunut löysään huppariin - syykin selvisi sitten pari tuntia myöhemmin.

En sitten tiedä onko jatkanut toimintaansa tuon tuomion istumisen jälkeen - hän kyllä välitti viestin, että on pahoillaan ja ei ollut tarkoitus portsaria vastaan käyttää mitään välineitä. Paljastui myöhemmin, että meillä oli yhteisiä tuttuja, jotka on ns. piireissä.

Tilanne oikeastaan osaltani alkoi siitä, että näin tappelun tanssilattian vieressä olevalla korokkeella ja juostessa näin tuon metallisen patukan, kun henkilö viritti sitä kunnolla yläviistoon. Ensimmäinen reaktio oli tarttua tähän patukkakäteen kiinni ja vääntää se pois kädestä, ongelmana oli vaan, että tuo veitsi oli samassa kädessä patukan kanssa, ja kun tartuin patukan varresta kiinni käden yläpuolelta oikealla kädellä, niin tämä hyökkääjä vetäisi kädellä alaspäin, jolloin veitsi viilsi kämmenen auki. Sitä ihmetellessä tuli ensimmäinen lyönti rystypuolelta suupieleen ja toinen viritettynä yläkautta päähän, johon pääsin menemään sisälle jo lyönnin aikana ensin lahjakkaasti imuroituani sen lyönnin suoraan otsaan. Onneksi tuo oli tuollainen jousipatukka, jolloin se taipui päätä vasten. Kiinteällä patukalla osuma olisi voinut olla aika paljon kovempi.

Myös jos henkilö olisi käyttänyt patukkaa oikein, eli antanut jousen saattaa sen iskun sen sijaan, että olisi yrittänyt lyödä ns. läpi, kuten perinteisellä patukalla, niin impakti olis ollut huomattavasti voimakkaampi.

Tästä sitten alkoi painikarkelot, joiden aikana pyrin mm. kääntämään tätä puukkoa henkilön omaa vartaloa kohti ja lopulta sain pystyssä jonkinasteisen kimuran kiinni, onnistuen sen voimalla heittämään tämän tyypin matalan pöydän päälle, jossa saatiin sitten giljotiini edessä olleen kaverin toimesta kiinni ja pidin kättä hallinnassa samalla kun kaveri kuristettiin lötköksi. Tällöinkin jouduttiin sormet vielä erikseen käärimään irti veitsestä.

Kuulusteluissa kerron sujuvasti, miten olen käyttänyt kaasua jossain välissä ja se ei ole toiminut ja "Yritin potkaista miestä ylävartaloon/päähän polvella, mutta en onnistunut, koska pieni matalanmallinen pöytä oli välissä". Näistä ei ole mitään konkreettista muistikuvaa.

Vammoina hommasta jäi viiltovamma käteen, vähän lohjenneita hampaita ja arpi huuleen sekä arpi otsaan hiusrajaan (tai sinne missä se silloin oli). Lisäksi tuli muutama pintanaarmu kaulaan, ilmeisesti näistä piikeistä ja 15cm viilto veitsestä suojaliiviin rinnan alapuolelle.

Huomattavaa oikeastaan tuossa oli se, että toiminta ei lakannut osumista ja vammoista huolimatta, kiitos urheilukamppailutaustan. Verta tuli esim. otsasta ja kädestä melko runsaasti, mutta ei näistä tullut siinä tilanteessa välitettyä. Tilanteessa olisi myös ollut paikkoja vetäytyä lyöntien jälkeen, mutta tuli silti puskettua päälle. Miinuksena, että taitoa ei vielä silloin noihin hommiin ollut hirveästi, vaan urheilua tuli harrastettua pienellä Magamausteella.

Tuon jälkeen onkin jäänyt vapaaottelu kokonaan pois ja on tullut tahkottua Magaa, Defendoa, Potkista ja Thaikkua. Nykyisellä mentaliteetilla tuo kaasusumuttimen käyttö tilanteessa varmaan vaihtuisi takasuoraan ja tilanteen aloituskin olisi jotain aivan muuta, kuin käteen kiinni, varsinkin kun takaviistosta pääsee lähestymään. Mutta se oli sitä aikaa, kun alettiin puhumaan mm. kuristuksista tappavina tekniikoina turvallisuusalalla ja ainoat ratkaisut koulutuksen puolesta olivat raajoihin kohdistuvia lukkoja. Ilman vaparin tuomaa painikokemusta lopputulos olisi varmasti ollut paljon huonompi. Samoin ilman pystykamppailun tuomaa kokemusta muutamasta pääpususta olisin voinut lamaantua täysin.

Ne, jotka Magaa meidän liitossa harrastavat ja vyökokeita suorittavat, tietävät varmasti, että korostan sitä rähisemisen, painimisen ja ottelunomaisten harjoitteiden tärkeyttä. Pelkällä tekniikan harjoittelulla ei saavuteta esimerkiksi tarvittavaa mentaalipuolta tai kykyä olla välittämättä pienistä osumista.

Muun muassa tämän vuoksi pyrin jatkuvasti tuomaan lisää ottelunomaisia harjoitteita ja soveltavia harjoitteita vyökoeohjelmaan mukaan ja sparrailen mielellään ruskean ja mustan vyön kokelaita vastaan, sekä äänestän hyväksytyn suorituksen puolesta, jos tahtoa ja jaksamista riittää vyökokeen tuoman väsymyksen ja pienten sparrissa saatujen pusujen jälkeen. Siinä ei mitata sitä taitoa, vaan jotain muuta. Magan ei tule olla laji, jossa jumpataan kivasti tekniikkaa ilman hikeä ja vertaillaan kumisia rynnäkkökiväärejä maastohousut jalassa sekä puhutaan pukuhuoneessa siitä, minkälaisia teriä ollaan hommattu ja tarvittaessa "ihan varmasti osataan käyttää".

Toki nykyään yhä useammin käy niin, että otan itse koppia vyökoesparreissa (Kyllä, tarkoitan sinua, Joonas), mutta sehän vaan hymyilyttää, koska sillon tiedän, että uusi sukupolvi harjoittelee oikeita asioita - tämä on muuten ihan huomattava trendi, en tiedä onko treenimetodit purreet ja lajisisältö parantunut vai olenko itse huonontunut.

Disclamerina itse tarinaan liittyen: Tiedän M, että saatat hyvinkin lukea tätä. Asiasta ei ole jäänyt mitään hampaankoloon, mutta tätä on kiva pohtia tämänkin ketjun aiheeseen liittyen. Erityisen vakuuttunut olin tuosta puolustustaktiikasta kuulusteluissa ja oikeudessa, se oli hieno show, eikä itselle ole väliä mikä tuomio sieltä tuli. Saatetaan hyvinkin törmäillä kotipitäjällä, niin moikataan iloisesti, jos nähdään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsiä vastaan toimiminen

#324

Viesti Kari Aittomäki »

Noniin jumalauta ja kiitos!

Just tätä mä olen vuosikaudet odotellut, seikkaperäista ja viileästi erittelevää kuvausta tositilanteesta.
Tää on jumalauta kuin pääsis hikisen viikon jälkeen uimaan vuoripuroon, kylmään ja raikkaaseen.

Hienoa ettet ala tahkoamaan sitä kuulustelu/oikeusistuin-tauhkaa mikä on siis niin sinitarran syömistä ettei ole totta.
Kun rimpuillaan reaalimaailmasta poispäin, kohti turvariepuhäkkisänkyä jossa turva on rääkäisyn päässä.

Kerrotko jossain toisessa ketjussa tuosta mainitsemastasi vaijeripatukka-lyömisestä, mulle se on jääny ikäänkuin tajuamatta.
Kun se aspi eli kyttäpamppukin oli mun mätkivälle tappelutyylille liian kepeä peli.
Mutta tosiaan toisessa ketjussa ettei stilisointi iske.

Mites se litteäterä, minkälaista huitomista sieltä tuli?
Osaavahan saa silläkin pahaa jälkeä aikaan mutta tulkitsen kertomasi siten että sälli oli enemmänkin hekumoija kuin oikea myllyttäjä?

Mulle vastaavaa korttipuukoa jonkinkerran kaupattiin mutta en pitänyt pelin käsituntumasta ja jätin hankkimatta.
Mutta onhan niitä tuola porukoilla kannossa.

Ikävä että sait vekkejä, mä olisin kai itse vaan hairannut naamasta kiinni ja vienyt tonttiin, asekäsi tottakai haltuunotettuna.
Mutta nää on näitä..

Oletko käynyt tilanteen läpi teknisten ratkaisujen kautta? Siis siten että pelaat skenaarioilla tapahtuneet uudestaan läpi ja mietit mitä tuli tehtyä ja mitä ois pitänyt ehkä tehdä?
On minusta verrattoman hyvä tapa purkaa tilanne, sekä oppimismielessä että nollaamisena.
Tositilanteet kannattaa hyödyntää.

Ja juu, jos sävyni on ikäänkuin asiantuntijasävyinen niin mulla on myös niinku taustaa, oiken hakeutumisen kautta.

Kiitos vielä kerran.
Näitä lissää.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Veitsiä vastaan toimiminen

#325

Viesti Eelo »

Kuinka yleistä on, että veitsen käyttäjä on tappoaikeissa tai osaava ja motivoitunut käyttäjä? Nyt kun täällä alettiin kertomaan tositarinoita niin itse olen ollut kolmessa veitsiuhassa mukana, joissa homma meni painimiseksi. Kertaakaan veitsen käyttäjä ei ollut osaava, motivoitunut tai nähdäkseni oikeasti tappoaikeissa, vaan kyseessä on ollut epävarma tunteiden vallassa oleva henkilö.

Ensimmäisessä keississä olin teini ja tappelin koulukaverini (vähintään 20kg pienempi) kanssa. Hän otti sakset käteen ja löi niillä minua vatsaan takin läpi. Sain lyönnin jälkeen saksikädestä kiinni ja tilanne loppui kun hakkasin kaverin päätä seinään ja huusin kunnes hän tiputti sakset kädestään. Mitään tekniikkaa ei tarvittu ja vammana oli pari haavaa vatsassa, joita ei tarvinnut edes tikata.

Toisessa keississä, muutama vuosi vanhempana, entinen koulukaverini koitti päihtyneenä puukottaa entistä kiusaajaansa. Huomattiin ikkunasta, että kaveri uhkaa tappaa kiusaajansa ja huitoo tätä kohti veitsellä pihalla. Hypättiin pikkuserkkuni kanssa parvekkelta (eka kerros..) alas ja juostiin kaveri kiinni. Pikkuserkku otti kahdella kädellä veitsikädestä kiinni ja minä hapetin kaveria (tässä oli jo useampi vuosi kamppailutreeniä takana) kunnes hän päästi irti veitsestä. Kiusaaja, jota uhattiin oli aivan jäätyneenä koko tapauksen ajan. Taas vähintään 20kg painoetua ja plus ykkönen.

Kolmannessa keississä, rehellisesti aikuisena, eräs tuttuu uhkasi itsemurhalla ja alkoi viiltää veitsellä rannettaan. Otin veitsikädestä kiinni, työnsin toisella kädellä kauluksesta seinään ja itkuhuusin (ei mitään sanoja vaan pelkkää eläimellistä mylvintää), jolloin hän tiputti terän. Tässäkin tilanteessa olin yli 10kg isompi.

En tiedä onko epänormaalia, että on joutunut tälläisiin keisseihin ja yleistän niistä turhaan. Olen näiden lisäksi ollut parissa tilanteessa mukana, joissa terä on saatu pois puhejudolla. Minusta tuntuukin, että veitsiuhissa on monesti kyse nimenomaan uhkaamisesta eikä oikeasti tarkoituksena ole tappaa ketään. Jos kuvaamissani tilanteissa olisin ollut enemmän ottavana puolena en usko, että minua olisi tapettu. Fiilikseni myös on, että agressio, päättäväisyys ja voima ovat valttia näissä "epämääräisissä" tapauksissa. Jos rehellisiä ollaan niin kuvaamissani tapauksissa ei varmaan olisi oikeasti tarvinut edes painia vaan puhumalla olisi pärjätty.
Eelis Mikkola
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#326

Viesti Ile »

Hyviä stooreja ja korostavat nähdäkseni sitä, että "realistiseen" harjoitteluun kuuluu jossain määrin ymmärtää hyökkääjän mahdollisia motiiveja ja käyttäytymistä yms. tilanteen psykologista puolta eikä pelkästään sitä, että jos "pisto tulee täältä alaviistosta, niin sitten torjutaan näin". Koskee tietysti muutakin harjoittelua kuin pelkkiä veitsiuhkia.

Krava maga kaikkinen puutteineenkin oli kyllä aikanaan itselleni aikamoinen silmien avaaja tässä mielessä, kun neljännesvuosisata oli mennyt useiden lajien parissa, joissa tilanteiden psykologiaan ei otettu oikeastaan minkäänlaista kantaa.

Yllätys, että Kari on liekeissä noista yksityiskohdista :D .
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Veitsiä vastaan toimiminen

#327

Viesti Illu »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 15, 2021, 04.39 Mites se litteäterä, minkälaista huitomista sieltä tuli?
Osaavahan saa silläkin pahaa jälkeä aikaan mutta tulkitsen kertomasi siten että sälli oli enemmänkin hekumoija kuin oikea myllyttäjä?

Ikävä että sait vekkejä, mä olisin kai itse vaan hairannut naamasta kiinni ja vienyt tonttiin, asekäsi tottakai haltuunotettuna.
Mutta nää on näitä..

Oletko käynyt tilanteen läpi teknisten ratkaisujen kautta? Siis siten että pelaat skenaarioilla tapahtuneet uudestaan läpi ja mietit mitä tuli tehtyä ja mitä ois pitänyt ehkä tehdä?
On minusta verrattoman hyvä tapa purkaa tilanne, sekä oppimismielessä että nollaamisena.
Tositilanteet kannattaa hyödyntää.
Tuntuu, että tässä haluttiin jakaa tietynlaista sanomaa hyökkäyksen alkuperäiselle kohteelle, eikä välttämättä suoraan lähteä tappopuuhiin. Sen takia nimenomaan käytti patukkaa, eikä terää - kuitenkin sekin vaihtoehto oli kädessä ja alunperinkin oli viritelty niin, että on nopeasti käytettävissä. Tutkinnassa olivat todenneet, että terä oli kiinni housuissa jollain lenkillä tuosta terävän osan reiästä niin, että sen saa yhdellä vedolla sekä käteen, että auki. Toisaalta terän käyttöä patukan riiston jälkeen rajoitti se, että jollain tasolla koko ajan roikuin siinä teräkädessä kiinni.

Kuitenkin tämä oli mentaliteetiltaan erilainen, kuin muualla tavatut puukkomiehet. Niiden osalta komppaan täysin Eeloa; on tuntunut, että yleensä se puukko on käytännössä huudettu pois kädestä ja puukottaja on ollut lähinnä liikkeellä "mulla on tällainen ja ihan varmasti olen valmis puukottamaan" -showmentaliteetilla. Tämähän on se sama mentaliteetti, mikä on sillä epävarmalla vartijalla, joka avaa teleskooppipatukan ja uhittelee sillä, eikä kuitenkaan uskalla sitä tosipaikan tullen käyttää. On alusta asti orientoiduttu siihen, että uhkaus riittää, eikä ole edes ajateltu vaihtoehtoa, että joutuisi/pystyisi oikeasti jotain välineellä tekemään. Väline korvaa nyytit.

Omaa epäonnea ja toisaalta varautumattomuutta, että se terä sattui olemaan samassa kädessä patukan kanssa, koska alkuperäinen suunnitelmahan oli vääntää patukka pois kädestä ja sitten jatkaa siitä eteenpäin. Paikka ja aika oli sellainen, että tuollainen pelkkä patukalla huitominen ei välttämättä olisi ollut mikään syy lähteä tontittamaan ja raudoittamaan, vaan ehkäpä siinä olisi vähän molempien osapuolten kanssa keskusteltu lähtisivätkö muualle jatkamaan. Tuoppeja ja niitä patukoitakin oli revitty aiemminkin kädestä pois ja sen jälkeen käyty keskusteluja, eikä asiasta ole tehty kummempaa numeroa. Nykyäänhän tällaiset toimintamallit on melko harvassa - ehkäpä ihan hyväkin niin.

Aika pian tuon jälkeen aloin treenaamaan Saarion johdolla ja kävinkin Magan ja Defendon ohjaajakoulutukset, sekä treenailin Jyrkin kanssa Lahdessa muutenkin. Sieltä on huomattavasti tehokkaampia toimintamalleja saanut, joita myöhemmin on tullut käytettyä, jos on päässyt takapuolelta lähestymään. Olen myös päässyt siellä puolella ammattilaisten kanssa pohtimaan ja harjoittelemaan näitä juttuja. Naamasta kiinni ja tonttiin, tai rotsista kiinni ja polkaisupotkulla maahan olisi varmaan lopettaneet tilanteen tuossakin heti. Tällaisia toimintamalleja ei vain yksinkertaisesti silloin ollut, koska ajatusmaailma oli lähinnä urheilukamppailussa, jossa on säännöt, sekä portsarin työssä, jossa on myöskin säännöt ja toimintamallit.

Tuon kaltaisia tilanteitahan Magassa on treenailtu iät ja ajat, eli miten tilanne lopetetaan nopeasti, kun päästään yllättämään esimerkiksi sivullista lyövä henkilö. Toisaalta tärkeää on tässäkin muistaa, että pelkän tekniikan treenaus kuivalla "vartiomiehen maahanvienti" -tyylillä ei ole ratkaisu. Tuntuu, että näitä tykätään kyllä treenailla sen takia, että se tuntuu ja näyttää hienolta, on jotain jota maanantaiaamuna toimiston kahvihuoneissa työkavereille näyttää.

Tositilanteet on kyllä tullu aina käytyä läpi ainakin mielikuvissa ja mietittyä, miten pitäisi tilanne hoitaa ja miksi meni miten meni.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#328

Viesti sikajudoka »

Eelo kirjoitti: huhti 15, 2021, 09.28 Kuinka yleistä on, että veitsen käyttäjä on tappoaikeissa tai osaava ja motivoitunut käyttäjä? Nyt kun täällä alettiin kertomaan tositarinoita niin itse olen ollut kolmessa veitsiuhassa mukana, joissa homma meni painimiseksi. Kertaakaan veitsen käyttäjä ei ollut osaava, motivoitunut tai nähdäkseni oikeasti tappoaikeissa, vaan kyseessä on ollut epävarma tunteiden vallassa oleva henkilö.
Oman kokemukseni mukaan tilanteita on yhtä paljon kuin veitsenkantajia. Itse olen joutunut veitsiuhan kohteeksi vain kerran ja siinä ei ollut myöskään selkeää tappoaietta ymmärtääkseni.

Tilanne alkoi, kun iltapäivällä nuorena miehenä saavuin kotiin ja kerrostalon rapussa naapurin alkoholisoitunut rouva tuli veitsikädessä vastaan ja huitoi sekavasti. Tartuin vaistonvaraisesti vasemmalla kädellä veitsikädestä ja oikealla kädellä rinnuksista ja painoin rouvan seinää vasten. Tilanne pysähtyi ja jonkinlaisen juoppuhulluuskohtauksen saanut 50-vuotias nainen puhui kielillä. Hetken kuluttua hänen juoppo miesystävänsä tuli selkäni takaa otti veitsen pois kädestä, pahoitteli tilannetta ja talutti mamman takaisin kämppään. Itse paineli kotiin jonkinlaisessa sokkitilassa. Tuolloin olin harjoitellut vain judoa, joten käsiin tarttuminen oli varmaan luonnollinen reaktio.

Edellisessä tilanteessa kyse oli siis uhkailusta ilman todellista vaaraa, mutta myöhemmin pari luokkakaveriani puukottivat isäpuoliaan ja toinen kuoli veitsen iskuihin. Huhujen mukaan molemmissa tapauksissa oli kyse selkään puukotuksista. Pitäisin siis veitsitilanteita aina lähtökohtaisesti vaarallisina ja suosittelen välttämään kaupungin vuokrataloissa asumista. :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsiä vastaan toimiminen

#329

Viesti Kari Aittomäki »

Niin. Kannattaa muistaa että puukolla ei osu huonosti.
Tuo ajatus että ei se ole ammattitappaja kuiteskaan on suunnilleen sama kuin laittas risteyksessä silmät kiinni ja painais kaasua; ei sieltä samalla sekunnilla ketään tule.

Illu on justiin tossa ansiokkaasti kertonut kuinka tapaus oli aseistautunut ja motivoitunut. Noita nämligen liikkuu.
Se, että kys tampio ei oikeesti osannut tapella ei paljon lohduta koska onni täällä vaihtelee ja taivaan isän suojelun sijaan kannattaa luottaa intohimoiseen ja tutkivaan treeniin.
Joka kyllä antaa sinne tilanteeseen pelipalikoita.
Jos ne on treenattu olemisen ytimeksi.

Muistakaa että tossa ihan lähellä on suurvalta jonka sotilasoppeihin kuuluu tehokas puukonkäyttö.
e
Pahan veikon kohtaamisen todennäköisyyksiä ei kannata laskea, se ajatus että se on mahdollista pitäis riittää raivokkaan päättäväiseen toiminta-asenteeseen.
Joka ei siis mitenkään ollenkaan tarkoita kontrolloimatonta riehumista.

Minkä takia luulisitte sen kertomani laitoskiertolaisen heittäneen puukotteluastalonsa kaaressa nurkkaan nähdessänsä minun juoksevan kohti?
Jostain saatanan de-eskalointirutiineista vai?
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Veitsiä vastaan toimiminen

#330

Viesti Kyynikko »

Tosiaan veitsitilanteita on kovin erilaisia, mutta ei sitä niin hyvin tarvitse osata käyttää että tulee pahaa jälkeä. Jos kaataa huolimattomasti veitsimiehen niin se voi napata vahingossa sulta silmän päästä kun veitsikäsi heilahtaa kaadon seurauksena...veitsi on neutraali, se tekee reiän aina kun jotain tulee lähelle.

Omalla kohdalla ainoa varsinainen veitsitilanne oli kanssa semmonen kohtuu surkuhupaisa.

Seisoin yökerho 57:n edessä opiskelijahaalarit päällä ja huusin sille viimesenä pystyssä olevalle naama punasena että käyttää sitä stilettiä sitten jos semmonen esiin vedetään. Herra seisoi kahden metrin päässä käsi suorana eikä todellakaan aikonut liikkua.

Sivullinen taklasi sen näyteikkunaan ja alkoi kavereineen huutaa mulle että mun pitäis lähtee menemään siitä ja lopettaa se uhoaminen ja riehuminen...

Jotkut pikkupaikkakunnan amikset siis eivät tykänneet meidän haalaribileistä ja väijyttivät mut kun poistuin yökerhosta. Toinen otti takaapäin kiinni ja toinen tuli edestä.

Nää sivulliset kun todnäk näki tilanteen sitte vasta siitä eteenpäin ku yritin saada yhtä kiinni potkimalla kiertopotkuja päähän mut ku se juoksi takaperin karkuun liian nopeesti...

Portsarit ilmotti mulle et ei enää mitään asiaa koska ”musta on aina siellä harmia.”

Tais olla elämäni eka tilanne ravintolassa...

Eli just niinku näissä aina käy.......
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa