Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Poliisin voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Rikanderin puheista jäänyt se käsitys, että etälamautin olisi ykkösväline, ampuma-aseen korvike, kun kohdehenkilöllä ei ole ampuma-asetta.
HarZa
ilmaanpotkija
Viestit: 14
Lauteille: Heinäkuu 2015
Aiheet: 0
Paikkakunta: Kangasala
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Lukkopaini
Takalajit: Krav maga

Poliisin voimankäyttö

Viesti HarZa »

Olisikohan tässä ollut hätävarjelutilanne kyseessä? Ahdas rappukäytävä jossa etäisyyden ottaminen yllättävässä tilanteessa on haastavaa. Myös kuolettava osuma vihjaisi nopeasta laukauksesta kohti uhkaa, eikä niinkään hallitusta voimankäytöstä tähdättynä laukauksena. Tämä päättely vain omaa ajatuksenvirtaa lehtijutun tietojen valossa.
Etälamautinta varmasti pyritään käyttämään ennen ampuma-asetta mikäi tilanne sen mahdollistaa. Siitä tulee käsittääkseni käyttäjällekin vähemmän paperityötä ja harmia jälkikäteen.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Poliisin voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Juu, onhan se aseenkäyttö kova paikka konstaapelillekin. Ehkä toisella lamautin, toisella ase ja nopea tilanne.
Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Poliisin voimankäyttö

Viesti Oar »

sikajudoka kirjoitti: syys 15, 2025, 06.50 Rikanderin puheista jäänyt se käsitys, että etälamautin olisi ykkösväline, ampuma-aseen korvike, kun kohdehenkilöllä ei ole ampuma-asetta.
Etälamautin sopii stabiiliin tilanteeseen, jossa joku vaikka seisoo paikallaan puukon kanssa, eikä suostu luopumaan siitä. Jos joku yrittää oikeasti tulla päälle puukon kanssa, etälamautinta ei kerkeä käyttämään. Tai kerkeää, mutta sitten saa puukosta, jos etälamautin ei toimi, kuten todella usein käy.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 4512
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 138
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

Viesti YJT »

Jep, jos ajatellaan etälamauttimen realistista käyttöetäisyyttä, niin poliisi on helposti vainaa, jos etälamautin ei syystä tai toisesta toimi, mikäli puukkomies on nk aktiivinen, tai jos välissä ei ole estettä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 6824
Lauteille: Lokakuu 2009
Aiheet: 0

Poliisin voimankäyttö

Viesti Ile »

Asia on varmasti juuri noin.

Poliisillahan on lisäksi melko lakoninen tyyli tapauksista tiedottaessaan. Tässä tuoreessakin tapauksessa puukkomies lehtitiedon mukaan ”lähestyi” poliisia.

Jos on koskaan tehnyt vähän vapaampaa puukkotreeniä, niin voi ehkä vähän eläytyä tositilanteeseen, jossa kohdehenkilö oikeasti ryntää raivopäisesti kimppuun teräaseen kanssa.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Poliisin voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Tässä aito puukkotilanne Briteistä. Aika kaoottista. Suomessa olisi varmaan tarjottu lyijyä.

sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Poliisin voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Poliisin voimankäyttö

Viesti Oar »

Toimittajalla menee termit sekaisin. Aseen esille ottaminen ei ole aseen käyttämistä.

Poliisilaki:

"Ampuma-aseen esille ottaminen ja toimintavalmiuteen saattaminen eivät ole ampuma-aseen käyttöä."

Väitän, että tuossa "räjähdysmäisessä" kasvussa on kyse vain ja ainostaan tilastoharhasta. Koska aseen esille ottaminen ei ole aseenkäyttöä, siitä ei tarvitse tehdä minkäänlaista selvitystä. Tilastot korreloivat lähes varmasti vain sen kanssa, että miten usein päällystö on jaksanut muistutella kenttämiehiä oikeiden suoritteiden laittamisesta. Suoritteilla kerrotaan, mitä toimenpiteitä jollakin tehtävällä on tehty. Tällä samalla metodilla kerättyjen tilastojen mukaan Helsingissä käytettiin käsirautoja vain pari kertaa vuodessa jokunen vuosi sitten, ja kun ne tilastot tulivat tarkasteluun, alettiin taas muistuttamaan suoritteista. Jos tuon tilaston mukaan ase on ollut esillä 2300 kertaa, oikea luku on varmasti moninkertainen. Mutta en usko, että ase on esillä yhtään sen useammin kuin wanhoina hyvinä aikoina, jolloin takaa-ajoissakin ammuskeltiin pakenevia autoja fiilistelyksi. Ennen noiden voimankäyttösuoritteiden käyttö oli vain vielä nykyistäkin harvinaisempaa. Väitän anekdootteihin perustuen myös, että aikaisemmin aseella uhkaamistakaan ei ole pidetty ihan niin raportoitavana asiana, kuin nykyään.
Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Poliisin voimankäyttö

Viesti Oar »

Viestiä ei voi enää muokata, mutta ehkä oleellisin maan pinnalle palauttaja noiden tilastojen suhteen on poliisin ampumien laukausten määrä, joka on pysynyt samalla tasolla. Ja ne laukaukset totta kai tilastoidaan oikeasti tarkasti.

Laukauksia ammutaan sama määrä, vaikka aseenkäytön kasvua on "reilut 2 200 prosenttia"? Tokkopa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 4512
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 138
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

Viesti YJT »

Tilastoinnistahan tuossa on paljolti kysymys. Onhan noita aseen esille ottamisia varmasti paljon; varsinkin jos pitkien aseiden kantoot ottaminenkin laskettaisiin aseen esille ottamiseksi. Myös aseella uhkaamista on ollut ennenkin, mutta tilastot toki ovat hyvin epäluotettavia.

Oma ennätykseni on, että yhden työvuoron aikana olen uhannut kaksi kertaa, kahdessa eri tilanteessa ihmistä aseella. Sellaisia että kahdessa peräkkäisessä työvuorossa olen uhannut aseella, on useampia.

Aseenkäytöksihän lasketaan myös aseella uhkaaminen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Poliisin voimankäyttö

Viesti Oar »

YJT kirjoitti: syys 16, 2025, 18.09 Aseenkäytöksihän lasketaan myös aseella uhkaaminen.
Niin lasketaan, mutta laki ei ole asiassa muuttunut. Jos aseella uhattaisiin "reilut 2 200 prosenttia enemmän" kuin aiemmin, niin myös laukauksia aivan varmasti ammuttaisiin roimasti enemmän kuin aiemmin, koska sillä aseella ei tietenkään uhata turhaan, joten jotkut niistä tilanteista eskaloituisivat. Jos ero olisi pienempi, muuttuneet taktiikat tai uudet välineet (esim. etälamautin) voisivat selittää sen, että aseella uhkaamiset eivät eskaloidu ampumiseen yhtä usein kuin ennen, mutta noin naurettavan isot erot pelkästään uhkaamis/varautumistilastoissa ja identtiset tilastot laukauksissa selittyvät vain sillä, että tilastot eivät vastaa todellisuutta.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 4512
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 138
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

Viesti YJT »

Joo, kuten itsekin totesin niin tilastoinnistahan tässä suurelta osin on kyse. Mutta kyllä aseella uhkaamisen kynnyskin on saattanut muuttua, eli on mahdollista että samassa tilanteessa uhataan aseella, missä kymmenen vuotta sitten ei olisi uhattu. Ei se toki noin suurta eroa selitä kuten totesitkin.

Voimankäyttökoulutukseen on tullut koko ajan muutoksia ainakin meillä; lainsäädäntöön tai ohjeistuksiin ei ehkä ole tullut muutoksia, mutta on tulkintakysymys, mitkä ovat merkittäviä muutoksia. Onko esim se, että meillä ei juurikaan ammuta maalitauluihin vaan ammutaan kohdehenkilöä, merkittävä muutos vai ei...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Sotapurren_soutaja
reiteenpotkija
Viestit: 446
Lauteille: Helmikuu 2025
Aiheet: 7
Etulaji: Tai Shin Mun
Sivulajit: muotomääräinen voimankäyttö
Takalajit: Han Moo Do, Choy Lee Fut

Poliisin voimankäyttö

Viesti Sotapurren_soutaja »

YJT kirjoitti: Aseenkäytöksihän lasketaan myös aseella uhkaaminen.
Tämä tässä on merkittävä ja tärkeä tarkennus, jotta aseen käyttäminen ymmärretään oikein.
"I hate going to the gym so I decided I'd go veggie twice a week. It's brutal! I can only make it till about five o'clock. That's what I realized about my self... something has to die every day just in order for me to survive." -Bill Burr

(kunniakyu omistautumisesta Bujinkanin suomalaiselle sosiaalihistorialle, Mänzyltä)
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Poliisin voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Juttu poliisin voimankäytöstä


https://yle.fi/a/74-20183560

Seuraajat

Ale
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
Anapiros
Kuvake
Andy
Anonyymi Apina
Anthak
Kuvake
Antti
Kuvake
Antti_X
apunahasapee
Ars Dimicatio
Kuvake
Beefcake
bullmastif
cdr
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Daddy
Kuvake
Daveli80
Kuvake
DeusVult
Kuvake
Dojon Jäykin
Faust
Kuvake
Fubarbarian
Heittokone
Hemmukka
hightower
Kuvake
Hukka
Kuvake
Huppu
hvh
Illu
Kuvake
Invictus
Jaakko Suhonen
jantik
Kuvake
JariR
Kuvake
JariR
Jarppa
Jaska
Jesmu
jjs
Kuvake
Joni Samanen
Jukka
junior
Kai Kastemato
Kuvake
Kari Aittomäki
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
kartsa_bjj
Kuvake
Kiehinen
kimmokammo
KingBuzzo
kinko
kojiro
Kuvake
Kompastelija
Korpinkivi
Kuvake
Kuhmu
Kuvake
kukuska
Kuvake
Kyynikko
Lasse Candé
Le1kkola
Lybeck
magamies
Mantti
Kuvake
Matti Pulkkinen
Mikael Falck
MikkeM
MikkoVilkastus
Kuvake
Mjölnir
Kuvake
mronkain
Kuvake
Mänzy
Kuvake
Neo
Kuvake
ninja
Nogiukko
Oar
obmijoy
Ohiampuja
Kuvake
OlliM
P.Laton
Kuvake
Paanari
Kuvake
Pasi Lunden
Patriootti
Petri Puolakka
Petri Puolakka
PetriP
Kuvake
Point
pukeonfloor
Puut
Kuvake
Pyrkele
Raipe
Reid
Kuvake
Ruukie
Kuvake
Räikkönen
saarikko
Sakuk
Samuksi
Samuli Suoniemi
shakkinyrkkeilija
sihteerilintu
sikajudoka
sinappi
Sitav Abdullah
Kuvake
Sotapurren_soutaja
Kuvake
sundaywarrior
Sven Kornie
T-T
Taijin harjoittaja
tapsaattori
Teurassika
Kuvake
Timpa
tohtorismies
Kuvake
TommyV
Kuvake
Totte
tubulaari
Veepee
viljo
Villi Sika
xYm
yanyan
YJT
zzxx