No ne Hapkido näytökset, joissa itse olen ollut, ovat sisältäneet ihan eroteltuina kaksi eri osuutta. Toinen jossa pääasiassa lyödään ja potkitaan (ja murkataan). Ehkä kaato tai kaksi eksynyt mukaan. Toisessa osassa tehdään sitten ns. pehmeää tekniikkaa (vai oliko se sittenkin ehkä pyöreää). Ja tämä jälkimmäinen osa on ollut sitten heittoja ja lukkoja, joissa on vahvana nämä vaikutteet näkyneet.JanneM kirjoitti: En nyt tiedä mitä tarkoitat tuolla hapkidon pehmeämmällä tekniikalla.
Omat kokemukseni nyky hapkidosta rajoittuvat aika pieneen otokseen.
Pitäisi varmaan päästä ihan käytännössä vertailemaan. Mutta jos se on saman tyylistä ollut, niin jossain määrin samasta asiasta varmaan on kyse.JanneM kirjoitti: Mitä olen hapkido porukan kanssa jutellut on hapkiyusul ollut saman tyylistä heidän tyylinsä kanssa. Monet ketkä ovat päässeet tutustumaan myös Daitō-ryū Aikijūjutsuun ovat pitäneet näitä erittäin lähellä toisiaan olevina. Varmasti yhtäläisyyksia Aikidōōn varmasti löytyy sillä onhan nämä molemmat lajit samasta alku juuresta. Aikidōlle ominainen (IMO) vastustajan yletön pyörittäminen näyttää Hapkiyusulista puuttuvan. Hapkiyusul (ja kuulemani mukana myös Daitō-ryū Aikijūjutsu) on hieman suoraviivaisempaa kuin Aikidō.
Viimeisimmäksi kävin katsomassa pari vuotta sitten Mestari Parkin salilla näytöstä. Siellä nämä pehmeät tai pyöreät tai whatever tekniikat tehtiin kyllä aika suoraviivaisesti ja voimallisesti, mutta niissä silti näkyi osa käännähdyksiä ja pyöräytyksiä, joita en ole nähnyt kuin Aikidōssa, en siis, Daitō-ryū Aikijūjutsun puolella. Mutta, enpä näistä lajeista oikeasti tarpeeksi tiedä, että varmaksi mitään osaisin sanoa.