Minä kysyin tätä brittiläiseltä Wadokain 6. danilta, Ben Pollockilta, joka on tutkinut/tutkiskellut Wadon historiaa ja on luultavasti tällä hetkellä sen paras asiantuntija maailmassa. Nyt hän käsittääkseni työskentelee Shotokanin historian parissa.
Lasse kirjoitti:Hi Ben!
Since you seem to be knowledgeable about Shotokan too, a friend of mine has a guess about where Gojushiho came from. On a forum he is guessing it came from a style/school called Shudokan.
I really didn't understand his arguments, but that is probably because I don't know anything about Shotokan.
Do you happen to know where this kata came from? Who taught it initially to a Shotokan person and who in Shotokan then took over the responsibility in teaching it further within the Shotokan?
Thanks in advance!
(((heti perään toinen viesti minulta)))
And I mean, where it came from to Shotokan - not in general...
Tässä välissä ilmenee, että Funakoshi on mahdollisesti osannut hemmetin paljon enemmän katoja kuin hänen alkuperäiset 15 ja että näitä harjoiteltiin jo 20-luvun lopussa. Mainittu lukema on iso, mutta en viitsi siteerata sitä osaa tähän erinäisistä syistä.
Sitten hän palaa faktapitoisella vastauksella, jonka toivon auttavan jollakin tapaa.
Ben Pollock kirjoitti:So in the diary of Keio Univ karate club it says in 1929 Shimokawa learnt gojushiho kata from Funakoshi. But, Funakoshi forgot some parts so Kogure had to complete it. (kogure was also a student of Funakoshi and you might know the name as the person who Otsuka is supposed to have defeated when kogure challenged him with a sword).
Elikkäs, on luultavaa tai ainakin mahdollista että Funakoshi on osannut/jollakin tasolla tuntenut paljon enemmän katoja kuin mitä hän aluksi aktiivisesti opetti. Ja on fakta, että on kirjattu hänen opettaneen Gojushihoa 1929, kuitenkin unohtaen osia.
Tätähän voi sitten spekuloida, että olisiko tuo Shudokanin versio päätynyt ihan Funakoshin käsittelyyn vai oliko Veepeen ajattelema aikajana sellainen missä ehkä Gigo Funakoshi (1906-1945) olisi tuonut katan Shotokaniin. Tässä tapauksessa hän olisi opettanut isälleen noin 23-vuotiaana version, minkä on oppinut muualta. Vai oliko Veepeen ajatus, että Funakoshi (1868-1957) itse sai katan Shudokanista Kanken Toyamalta (?) (1888-1966)?
Miten tahansa, on fakta, että on olemassa merkintä että Funakoshi on itse opettanut kataa 1929.