Mä en nyt tiedä, miten tää liittyy enää aiheeseen suoraan...Lasse Candé kirjoitti: ↑heinä 26, 2020, 22.15 Oleellista silti, että Timo tuossa edellä esittää (käsittääkseni) että Gojushiho löytyy melkein kai kaikista Shorinryuista (eikö niin?) ja siis se on melko varmasti ollut kata mihin Funakoshi on törmännyt. (?)
On täysin toinen asia sitten se, kun Funakoshi alkoi kasaamaan omaa opetuspakettiaan täysin uudenlaiselle yleisölle. On selvää että hän aloitti tietyllä opetuspaketilla, mutta on yhtä selvää että minkään järkevän karatekokonaisuuden kasaamiseen (aloittelijoista alkaen) menee opetuksessa noin kymmenen vuotta. Superintensiivisesti puolet tuosta.
En osaa sitten arvailla että miksi niitä katoja on pitänyt alkaa opettaa enemmän, kuten hän ilmeisesti teki, viimeistään 1929.
Jos Jussin sanoma pitää paikkansa, että Gojushiho on Seisanista edistyneempi ikäänkuin jatkokata sille, on toisaalta täysin loogista että sitä askelta ei oteta aluksi modernissa rivikaratessa ja että siihen palataan kun sitten jotkut alkavat osata jotakin ja kysellä lisää. Olettaen, että Funakoshi kävi tuon ns klassisen koulun itse. Tämä on melko todennäköistä, joskaan sen muodosta ei voi varmaan järkevästi arvailla paljoakaan.
Itse arvaan että sen ajan tekijät olivat melko tietoisia eri katoista mitä on ja treenasivat sitä mikä toimii heille ja mille on sopivat opetussuhteet.
Varmaan tosin joka ajanjaksona on ollut skismoja eri ihmisten välillä, mikä on jo tehnyt jakolinjoja.
Niin, Funakoshi opetti tämän uuden tiedon valossa Gojushihoa 1929, mutta tarvitsi siihen ulkopuolisen apua, koska ei itse edes muistanut ko. sarjaa läpi, mikä voisi antaa olettaa ettei hän itse juuri välittänyt siitä. Kuusi vuotta myöhemmin hän ei myöskään sisällytä sitä kirjaansa. 1957 uudistettuun laitokseen lisätään kaksi liikesarjaa (tai neljä, riippuu miten laskee), Taikyoku ja Ten no kata, mutta ei edelleenkään Gojushihoa (kuten myöskään ei Kankun ja Bassain Sho-versioita tai Nijushihoa, joka oli tiedossa Japanissa jo ainakin 1924).
Mä en menisi ihan takuuseen tuosta kymmenestä vuodesta tai oppimatskun määrän sitouttamisesta tuollaiseen kestoon. Syitä sille, miksi uusia katoja on pitänyt alkaa opettaa ja sisällyttämään voi kyllä vain arvailla, mutta itse näkisin, että jo vuoden 1935 setit sellaisenaankin olisivat olleet aivan riittävästi.
Olen kuullut sellaistakin, että Funakoshi(t) olisi suunnitellut ja testaillut mahdollisia Chi ja Jin no katoja, mutta ne eivät koskaan ottaneet tuulta alleen samoin kuin Ten no kata. Samaten Meikyo Nidanin puuttuminen päälinjasta kummastuttaa.
Edit: Ja onhan tässä tosiaan vielä sekin, että Benin viestistä ei käy ilmi, oliko Funakoshin 1929 opettama kata nykyinen Gojushiho Dai vai Sho. Näitä katoja on Shotokanissa tosiaan kaksi, ja näiden useampien versioiden olemassaololle ei oo (ainakaan vielä) annettu pätevää selitystä.