On rankkaa olla lihava ja tårta på tårta.
Tänään iaidossa alkuun shoden katat siihen asti kun osasi (1-5) ryhmän kanssa samaan tahtiin. En kertaakaan pysynyt samassa tahdissa. Tämän jälkeen shohatton hiomista. Vinne sensei korjasi leikkauksen kulmia, asentoja ja askelia. Tämän jälkeen paristi koko setti läpi ja keskityin hetken enemmän inyo shintai ja ryuto katoihin.
Ville sensei opetti seuraavaksi junto katan. Hirveämäärä liikkuvia osia.
Ensin ote, sitten käännös ja irrotus. Iaitoshiin siirtyessä saya taakse. (Muista että terä ylös päin) noustaan iaitoshissa ylös ja vedetään miekka lähes kokonaan sayasta. Käännytään shikodachiin ja miekka ulos sayasta. (Mausta terä eteen) Noustaan vasemman jalan viereen ja tuodaan miekka valmius asentoon. (Varo kypärää) Asel eteen oikealla ja leikkaus hieman kulmaan ja vain puoleen völiin + viilto leikkauksen jälkeen. Palaa keskelle. Kasta miekka ämpäriin. Kuivaa. Ja noto käänteisellä otteella.
Ei helpoimmasta päästä, mutta jos joku suuunnittelee seppukua, niin osaan nyt avustaa leikkaamalla pään seppukun jälkeen.
En kerennyt tekemään kuin pari kertaa junton kun Ville sensein mielestä oli aika opetella seuraava kata. Gyakuto.
Gyakutossa hyökkääjä hyökkää kauempaa.
Ensin irroitus ja puolittainen veto. Noustaan ylös ja torjutaan suoraan ylös. Jalat vierekkäin. Lyhyt askel eteen oikealla ja pieni leikkaus. Uusi askel oikealla iaitoshiin ja normaali leikkaus. Jalkojen vaihto ja jodan mae. Tästä rauhallisesti leikkausta kuvaten polvelle. Siinä miekan vaihto toiseen käteen ja piston irroitus. (Ei kuitenkaan pistetä. Olen nähnyt toisen selityksen missä kaatuneen vastustajan kurkku leikataan auki) tämän jälkeen miekka tuodaan lappeelleen polven yläpuolelle ja noto käänteisellä otteella.
Ihan tajuton määrä sellaista liikettä ja pieniä poikkeuksen poikkeuksia aekä temppuja mitä ei ole muissa katoissa. Varsinkin junto koko idea on aivan eri kun muissa katoissa.