Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

JanneM

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Jasse kirjoitti: loka 16, 2025, 20.37 Osss! Mustia voitä ei ikinä voi olla liikaa!
Oon täysin samaa mieltä

TKD musta kun olin 20(+)
Defendo musta kun olin 35
BJJ musta ennen kun tuli 40 täyteen.
Nyt tavoitteena iaido dan ennen kun 50 menee rikki.
Ehkä viides musta vyö jostain lajista sit ennen kun täytän 60. Mikähän laji se vois olla? 😁
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

JanneM

Viesti sikajudoka »

Tottakai judo tai karate, molempia löytynee Jyväskylästä.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Judossahan on jo valmiiks oranssi, mut rehellisyyden nimissä judo san on niin kova saavutus etten usko voivani ikinä saavuttaa sitä.

Karate dan olis kyllä kova koska Sauli sensei aikoinaan sanoi ettei muulla ole väliä paitsi markan penkillä
Ja karaten mustalla vyöllä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tällä viikolla olen treenannut leikkauksia parina päivänä. Ensin BJJ treenien yhteydessä. Tein myös shohatto, hidarito ja migito katat muutaman kerran läpi.

Tiistaina saapui oma iaito Japanista ja sillä kotona kokeilin muutamia leikkauksia ja muuta käpistelyö.
Ostin Tozandolta siis lähes halvimman mahdollisen iaiton. Uskon pääseväni sillä alkuun hienosti.

Ensi viikolla pitäiai tulla puku Egimolta.


Kuva

Kuva
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

JanneM

Viesti sikajudoka »

Aikidossa voi setämieskin saada mustan, kun ei tarvitse kisailla.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Aikidossa joutuu kaatuilemaan. iaidossa ei onneksi sitäkään. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään taas ohjatut iaidō treenit.
Ville sensei opetti yksityiskohtia perus leikkaukseen. Tein leikkaukset iaitolla ja huomasin että leikkaaminen iaitolla ja bokutolla on hieman erilaista johtuen painosta ja kahvan muodosta sekä materiaalista. Jotenkin tuntui kuitenkin että iaitolla leikkaaminen on tarkemman tuntuista. Ehkä siinä on myös coolius faktori mukana.
Tein myls shohatto, hidarito ja migito kataa joihin tuhat korjattavaa asiaa. 😅
Uutena katsna ataraito. 180 asteen käännös on vaikea.

Kun katsoo livenä kokeneiden iaidokien leikkauksia niin niissä on läsnä semmoinen vaivattomuus mikä on todella ihailtavaa. Nyt kun on saanut jonkinlaisen käsityksen siitä kuinka monesta palasesta ja pikku nyanssista hyvä leikkaus koostuu, niin ei voi kuin miettiä että löytyykö itseltä koskaan sitä oikeaa rentoutta, sulavuutta, pehmeyttä, jämäkkyyttä ja terävyyttä mitä esim Ville ja Mikko senseillä on. Toivottavasti.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään ekat iaido treenit niin että on puku, hakama ja iaito.
Herranjestas mitä sätämistä!!!!
Sotkeuduin hakamaan liikkuessa. Hiki tuli jo hakamaa pukiessa. Vyö meni heti löysälle kun kävelin saliin…
Ja sitten vasta päästiin treenaamaan.
Kumpikaan seinseistä ei ollut paikalla joten minua opetti Henkka sempai.
Miekan veto tupesta on sitten ihan saakelin vaikeaa. Keskityin tänään sayan käyttöön.
Paras oppi tältä päivältä olikin. Kuinka lyödään hakaman lahkeet pois tieltä seizaan mentäessä ja kuinka sayaa tulisi liikutella katan aikana. Aina monta kymmentä pientä yksityiskohtaa. Ja kun keskitty siihen sayaan unohtui kaikki muu. Toivottavasti se joskus onnistuu.
Tein pääasiassa shohattoa, koska sayan kanssa kikkailu vei aika paljon opettelua. Toki hidarito, migito ja atarito myös muutamasti.

Olen nyt viikoittain ainakin 1-2 kertaa tehnyt katat bokkenilla läpi ja tuntunut että ne menee ko ihan kivasti. Tänään tuntui ailtä ettei mikään ole kivaa kun sähläsin vaan. 😅


Mutta tällaista millien hieromista tämän oletinkin olevan joten ei muuta kun lisää usvaa putkeen ja kohti mielenrauhaa ja esteettisiä leikkauksia.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään onnistui iaidōssa pukeutuminen paremmin kuin edellisellä kerralla kun tajusin nostaa hakamaa ylemmäs mitä
Ohjeistus sanoi. Mitä nyt olin pukenut takin nurinperin päälle.
Niin ja huomasin treenipaikan pihassa että miekka jäi kotiin. Onneksi on ihana vaimo ja poika jotka lähti tuomaan miekkaa ja sainkin miekan siten ettei treenit viivästynyt.

Tänään tein palljon shohattōa alkuun. Siinä huomioina rauhallisuus, käden asentomiekalla (ei suoraan kahvasta kiinni) sekä sayan käyttö joka oli jo parempaa kuin edellisellä kerralla.
Tein myös hidaritō, migitō, ja atariō katoja joihin Ville sensei antoi hyviä neuvoja erityisesti käännöksiin. Ataritōn pitää muistaa ottaa painopistettä vahvasti oikealle jalalle. Jopa takaviistoon niin käännös onnistuu ja onnistuihn se.
Opettelin myös inyōshintai katan jossa tulee nukitsuken jälkeen koko askeleella ylös nousten kirioroshi. Yoko chiburi ja noto puoli istuvaan asentoon josta noustaan ylös ja uusi mae nukistuki perääntyen pitkään asentoon. Siitä kiriosorhi polvelle eteenpäin kuten aiemmissa katoissa. O chsburi.
Inyōshintai sisältää etenemistä ja perääntymistä ja on selvästi kamppailullisempi kata kuin neljä ensimmäistä.
Nyt olen oppinut ulkomuodon ensimäisestä viidestä katasta. Ne testataan ensimmäisessä graduoinnissa sitten jossain välissä.

Oli mielenkiintoista päästä treenaamaan intōshintaita. Siinä on heti erilainen fiilis kuin aiemmissa katoissa. Ja oli mukava saada jotain järkeä atariton käännökseen. Nyt jopa pidin siitä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään vain tunnin iaidotreenit karaten junnuleirin vuoksi.
pipari kun menee hermo obin ja hakaman kanssa. Ei vaan osaa niitten kanssa pelata.

Alkuun pelkkiä pystyleikkauksia ja sitten 1.-5. kata läpi. Ville sensei neuvoi asennoissa (lyhyemmäksi kun uskonkaan ja selkö suoraksi) ja tämän periaatteen treenaamista shohattolla käytännössä koko treeni. Sensei neuvoi myös sayan käytössä. Pitää muistaa vetää vasenta olkapäätä taakse reippaammin nukitsuken alkuvedossa. Pitää myös muistaa että kädät miekkaan ja sitten vasta noustaan. Veto kun ollaan puolivölissä asentoa ja nukitsuke iaitoshissa.
O chiburissa rytmi tärkeä. Ravistus alkaa juuri ennen ylösnousua. Notossa pystyssä kunnes käännetään sayaa. Ja siinö samaan aikaan polvi vmaahan kun noto valmis.
Katsottiin myös inyo shintai kertaalleen läpi vielä lopussa. Taka-askeleessa pitää muistaa veto ylösnousulla ja leikkaus askeleella.

Iai treenien jälkeen jäin katseleen potkiksen salikisoja. Kolme ensimäistä matsia meni sääntöjä ja pistetaulua ihmetellessä, mutta pääsi siihen sisään. Hyviä matseja kaikkinensa ja tuttu nuori sai vihdoin ekan matsinsa. Ottelu päättyi harmittavasti vastustajan loukkaantumiseen juuri kun Nudge pääsi hommaan kunnolla sisään.
Oli myös kiva nähdä tuttuja eri puolelta suomea ketkä olivat tulleet koutsailemaan ottelijoitaan.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Jestas että vihaan sitä hakamaa. Ei ole tämmöselle pullukalle tarkoitettu vaate ollenkaan.

Eilisiin iaido treeneihin ei tullut kuin yksi treenaaja lisäkseni. Toinen aloittelija. Päätettiin harjoitella omaan tahtiin.
Tein katat 1-5 kolmesti läpi. Völissä jouduin pari kertaa venyttelemään paikkoja auki koska selkä alkoi kramppaamaan pahasti. Jötinkin treenin kesken n. tunnin jälkeen kun tuntui hankalalta.
Positiivista oli asentojen asettuminen paremmalle etäisyydelle, atariton käännö sekä inyo shintain liikkuminen.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Onkin jäänyt päivittämättä treenit. Joulukuussa olikin vain kahdet iaidotreenit. Näistä en muista oikein mitään ihmeempää. Perus asioiden hiomista ja kataa.

Tänään oli vuoden ensimmäiset iaidot.
New year new me pätee näköjään myös perinnelajeissa sillä treeneihin tuli jopa 9 harrastajaa.
Alkuun tehtiin perus leikkauksia iaitoshissa. Tämän jälkeen kaikki yhdessä shohattō muutamaan kertaan ja shohattō omaan tahtiin Ville sensein huomioiden mukaan tarkkaillen. Pari kierrosta myös muita katoja väliin ja tämän jälkeen uusi kata ryūtō.
Tykkäsin ryūtōsta koska siinä tulee niin erilaista liiketta kuin muissa katoissa. Liikutaan myös kulmiin pelkästään eteen ja taakse liikkeen lisäksi. Ja lopuksi erilainen chiburi ja noto.
Tätä teinkin lähes 60min treeneistä. Eli puolet ajasta.

Btw. Hakama pysy melkein hyvin päällä koko treenin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit: 981
Lauteille: Huhtikuu 2006
Aiheet: 0
Paikkakunta: Jyväskylä

JanneM

Viesti Eizei »

Onko hakama kehittynyt? :D Hienoa, että äijä jaksaa painaa!
Antti Junikka
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Todennäköisesti Hakamassa on tapahtunut joululomalla jokin kehitys. Itse nimittäin en ole kehittynyt. 😂
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

On rankkaa olla lihava ja tårta på tårta. 😅

Tänään iaidossa alkuun shoden katat siihen asti kun osasi (1-5) ryhmän kanssa samaan tahtiin. En kertaakaan pysynyt samassa tahdissa. Tämän jälkeen shohatton hiomista. Vinne sensei korjasi leikkauksen kulmia, asentoja ja askelia. Tämän jälkeen paristi koko setti läpi ja keskityin hetken enemmän inyo shintai ja ryuto katoihin.

Ville sensei opetti seuraavaksi junto katan. Hirveämäärä liikkuvia osia.
Ensin ote, sitten käännös ja irrotus. Iaitoshiin siirtyessä saya taakse. (Muista että terä ylös päin) noustaan iaitoshissa ylös ja vedetään miekka lähes kokonaan sayasta. Käännytään shikodachiin ja miekka ulos sayasta. (Mausta terä eteen) Noustaan vasemman jalan viereen ja tuodaan miekka valmius asentoon. (Varo kypärää) Asel eteen oikealla ja leikkaus hieman kulmaan ja vain puoleen völiin + viilto leikkauksen jälkeen. Palaa keskelle. Kasta miekka ämpäriin. Kuivaa. Ja noto käänteisellä otteella.

Ei helpoimmasta päästä, mutta jos joku suuunnittelee seppukua, niin osaan nyt avustaa leikkaamalla pään seppukun jälkeen.

En kerennyt tekemään kuin pari kertaa junton kun Ville sensein mielestä oli aika opetella seuraava kata. Gyakuto.
Gyakutossa hyökkääjä hyökkää kauempaa.
Ensin irroitus ja puolittainen veto. Noustaan ylös ja torjutaan suoraan ylös. Jalat vierekkäin. Lyhyt askel eteen oikealla ja pieni leikkaus. Uusi askel oikealla iaitoshiin ja normaali leikkaus. Jalkojen vaihto ja jodan mae. Tästä rauhallisesti leikkausta kuvaten polvelle. Siinä miekan vaihto toiseen käteen ja piston irroitus. (Ei kuitenkaan pistetä. Olen nähnyt toisen selityksen missä kaatuneen vastustajan kurkku leikataan auki) tämän jälkeen miekka tuodaan lappeelleen polven yläpuolelle ja noto käänteisellä otteella.

Ihan tajuton määrä sellaista liikettä ja pieniä poikkeuksen poikkeuksia aekä temppuja mitä ei ole muissa katoissa. Varsinkin junto koko idea on aivan eri kun muissa katoissa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy

Seuraajat

-Jahu-
Kuvake
Eizei
Hanmuto
Hiimän
Kuvake
JanneM
Kuvake
JpSiltala
JSL
Kuvake
Kari Aittomäki
Kuvake
Panu Suominen
Sitav Abdullah
Teurassika
Turboninja
Veepee