Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

JanneM

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään tsas iaidō.

Alkulämmittelyiksi shohattō, hidaritō, migitō, ataraaitō, inyōshintai, ryūtō, juntō ja gyakutō.
Tämän jälkeen hetki katoja 1-4 ja Ville senseiltä hyviä oppeja sayan käytöstä vedon yhteydessä. Vasen käsi tekee kaksi liikettä. Irroitus ja ”hikite” (vaikka ei olekkaan hikite)
Tämän jälkeen keskityttiin hetkeksi juntō kataan. Sen periaatteeseen ja ajatukseen seppukun avustamisessa sekä Ville sensei kertoi sanchinista ja eri kamaesta.
Juntossa rauhallisuus ja askel kerrallaan.
Hetki guagutōhon keskittymistä. Tässä piston irrotus on hankala koska olkapäät ei taivu. Pitää kuitenkin varoa ettei vedä sormien välistä vaan kämmentä
Vasten. Ja kyynärpää edellä.
Lopuksi opettelimme ensin seichūtōn ja sitten korantōn. Seicutossa tehdään veto viistoon ja vahva vastaveto. Koranto on katasarjan ainoa pystykata. Ensimmäinen askel ote, toinen veto, kolmas leikkaus. Noto pienellä askeleella pystyyn jääden.
Paljon paljon pieniä yksityiskohtia jotka toivottavasti joskus muistaa.

Hakaman kanssa ollaan jo vähän parempia kavereita.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Iaido oli tänään raskasta.

Alkulämpäkai shoden katat. 1-10 koska en osannut kahta viimeistä.
Suoria leikkauksia missä Ville sensei korjasi erityisesti rentoutta ja sitö ettei ranteet saa osua.
Tämän jälkeen Shohattō monesti läpi. Keskityin erityisesti nukitsukessa ja notossa sayan käyttöön. Myös asentoon ja liikkumiseen panostin. Rupesi menemään mielestäni jo kohtuullisesti.
Ville sensei opetti shoden katoista myös kaksi viimeistä.
Nukiuchi ei ole kamppailutekniikka vaan soveltuu miekan testaamiseen. Tässä veto polviltaan yläviistoon ja miekka rinnalle. Leikkaus jossa avataan polvia hieman. Hanuri ei saa tippua. Palautuksessa varpaat vapautuu vasta lopussa ja miekka suljetaan kun ollaan alhaalla polviltaan.
Oli hirvee varpaille tämä kata.
Hizagakoi on muuten sama kuin into shintai, mutta valenoton jälkeen tehdään torjunta alas. Muista peukalo liikkuu suoraan alas.
Nämä kun oli tehty tehtiin myös tōhō sarjasta 1,2,4, ja 5. 3 skipattiin välistä.
Korantō (muso shinden ryu) kuten koranto normaalistikin, mutta vain kahdella askeleella ja tōhō lopetus.
Yukichigai (muso jikiden eishin ryu) kolme askelta ja neljännellä kahvalla kaveria nenään. Käännös ja leikkaus. Käännös ja leikkaus.
Musōgaeshi (mugai ryu) 1. Askel ote vasemmalla 2. Askelote oikealla 3. Askel veto 4. Askel suora leikkaus, käännös ja koko askeleella leikkaus ja vielä kerran käännös ja koko askeleella leikkaus.
Mukōzume (Hoki tyu) miekka pystyyn vyöllä. Veto nostamalla sayan kanssa miekka ylös ja siitö veto vetämällä saya ja samalla torjunta ylös. Vartalon kierta. Painon pudotuksella shikodachiin leikkaus.

Hirvee määrä uutta asiaa yhteen treeniin. Pää aivan jumissa.


Ps. Voiko hakamaan laittaa henkselit?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Pitkästä aikaa iaido.
Tänään olikin 2,5h treenit jossa keskityttiin tuleviin graduointeihin.

Alkuun perus leikkauksia ja käytiin kaikki shoden katat läpi. Sitten keskityttiin 1-5 katoihin.
Tämän jälkeen opeteltiin graduoinnin reiho. Hyvinä puolina että siinä saa istuskella penkillä, mutta huonona puolena että voi istua väärällä tavalla.
Tuli myös paljon vinkkiä tekniikkaan. Näistä oleellisimpana on että nukitaulessa vasen käsi kääntää tsubaa ja miekkaa. Ei oikea. Myös monia huomioota siihen kuinka kumarruksissa välpätään sageon kanssa ja kuinka miekka tulisi asettaa vyölle.

Loppuun tein vielä muutamasti katat 1-5.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Iaido. Ensimmäistä kertaa parketilla. Ai pipari että sattuu varpaisiin.
Alku oli mahtava. Eka liike ja takareisi kramppiin. Siitä sitten muistikin sitten että lähes 50 vuptiaana pitää muistaa venytellä ja lämmitellä.
No shoden sarja ihan häneksi siihen alkuun ja sen jälkeen hieromaan ekaa viittä kataa loppu treenin ajaksi.
Hyviä ohjeita Ville senseiltä rauhallisuuteen ja leikkausten laajuuteen. Ville sensein vaimo senseiltä loistava korjaus asennon leveyteen. Olen tehnyt asennostani tarpeettoman kapean ja se tekee liikkumisesta ja leikkaamisesta kömpelöä. Isolla miehellä saa olla iso asento. Kun levensin asentoa joka osioon niin kas kummaa kun prani esim liikkuminen. Ei siitä hyvää tullut eikä sulavaa mutta vähemmän hankalaa.

Ps. Vyö ihan perseellään, housut meinas tippua ja hakama kuiski että haista sinä punkero passka. En varmana asetu. Mutta saipahan taas olla puoltoista tuntia ihan muina samuroina.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tänään taas iaido.

Graduointi lähestyy ja uskon että voin päästä graduoinnin läpi.
Ville sensei vaatii erinomaista suorituskykyä, mutta muistaa myös kertoa että ekassa graduoinnissa pääsee läpi kun asennot on riittävän hyviä, ei kaadu tai lopeta kataa kesken.

Tänään tehtiin lähes koko ensimmäinen kolmannen treenistä shohattoa. Yritin keskittyä asennon leveyteen ja sensein korjauksen jälkeen otteeseen miekasta vaakaleikkauksessa.
Tämän jälkeen hierottiin ensimmäistä viittä kataa. Näissä keskityin aiempien lisäksi myös asentojen pituuteen chiburin jälkeen sekä oikeanlaiseen noto:on
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2932
Lauteille: Syyskuu 2005
Aiheet: 73
Paikkakunta: Tampere

JanneM

Viesti terssi »

Osss!?

I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Eilen iaidotreenit.
Valmistauduttiin viikonlopuin graduointiin.

Alkulämppäreissä perusleikkauksia.
Loppuaika tein pelkästään katoja 1-5 siten, että tein graduointiin kuuluvat reihot ennen ja jälkeen suoritusten.
Henri sensei kävi antamassa hyviä vinkkejä graduoinnin suorittamiseen sekä korjaamassa pieniä teknisiä virheitä.

Hieman jänskättää miten jalat ja selkä kestää lauantaina ensin pitkän ajomatkan, sitten treenit ja lopuksi vielä graduoinnin. Ja se jännittää pysyykö se saakelin hakama päällä kunnolla.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Iaido leiri Helsingissä.

2h+1h+graduointi

Koko päivä keskityttiin shoden katoihin. Lämppäriks tehtiin myös toho katat. Ensimmäisen setin jossain välissä opetettiin 2.kyu ja sitä kehnommille reiho tarkemmin. Toisessa setissä sitten pysty reiho.
Korjauksia tuli lähinnä o-chiburiin. Kirioroshin jälkeen oikeakäsi työntää miekkaa pois vasemmasta ylä viistoon ja sen jälkeen suoraksi sivulle. Varsinainen ravistys enemmän eteen. Ravistelin itselleni tenniskyynärpään.

Muuten tuli jopa kehuja erityisesti nukitsuken laajuudesta.

Paikat tuli aivan jäätävän kipeeksi. Varpaat, nilkat, polvet ja selkä oli niin kipeet ja jumiset että olin takuu varma etten pysty nousemaan iaitoshissa ylös.
Varmaan iski jokin addrenaliinipiikki, mutta suorituksen aikana ei ollut kipuja ja tein mielestäni paremmin kuin normaalisti. Oli yllättävää miten kovasti sykkeet npusi suorituksen aikana ja jännitys pääsi läpi.
Meitä 6.kyu suorittajia oli yhteensä 6 joten tehtiin parin kanssa samaan aikaan mikä helpotti tuskaa vähän. Eikä tarvinnut olla ekassa parissa kun oli pari mua nuorempaa suorittajaa mukana.
Oman suorituksen jälkeen alko kramppailemaan reidet ja nivuset.
Yhteisvalokuvassa pyydettiin olemaan eturivissä siten ettei tatuoinnit näy. Hemmetin helppo homma. 😅

No läpi kuulemma meni, eikö tarvinnut uusia yhtään tekniikkaa. Huomenna pitäis tulla virallinen varmennus läpimenosta ja kesällä ehkä diplomi.

Syksyllä sitten 5.kyu. 😏
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit: 981
Lauteille: Huhtikuu 2006
Aiheet: 0
Paikkakunta: Jyväskylä

JanneM

Viesti Eizei »

Paljon onnea Janne! Sulla on kyllä huippupäivyri! Tänään mietin lukiessa, että kun maailma meinaa kaatua päälle, niin aina voi tulla potkuun katsomaan, kun Janne rimpuilee Iaidon kanssa! <3
Antti Junikka
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Kiitos Eizei.
Rimpuilulta tämä kyllä vähän tuntuukin. On niin saakelin pilkun tarkkaa viilaamista ja kun on luonteeltaan sillein vähän tyhmä, niin oon asettanut itelleni täysin typerän aikapaineen ja haluan samalla olla oikeesti hyvä tässä touhussa. Tai ainakin niin hyvä kun mahdollista. 😂
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Juuri karvatuppiini… kyrvännuppiini… kurwakoppiini…. korvanappiini saamani tiedon mukaan minulla ei ole mitpän asiaa syksyllä 5.kyu graduointiin.

Lauantain tasokokeissa minulle annettiin tobikyu eli sain suoraan 5.kyu arvon.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit: 12381
Lauteille: Kesäkuu 2008
Aiheet: 15

JanneM

Viesti Jorge »

JanneM kirjoitti: huhti 13, 2026, 18.05 kurwakoppiini….
Missä tuollainen sijaitsee? Asking for a friend...
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit: 20585
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 296
Paikkakunta: JKL

JanneM

Viesti JanneM »

Tauko iaidosta venyi lähes kuukauden mittaiseksi johtuen seminaarilla tulehtuneesta kyynärpäästä.
Tänään keskityin paljon shohattoon ja graduoinnista saamaani palautteeseen. Tein myös muita shoden katoja, mutta shohattolla on paras kalibroida tekniikkaa.

Voimaa on kuulemma tarpeksi. Sitä ei tarvitse hakea erikseen lisää.
Askeleen ja leikkauksen rytmitykseen pitää kiinnittää huomiota. Tähän tajusin tänään, että koska olen kaikessa muussa kamppailussa liikkunut takajalan työnnöllä hakien voimaa lantiosta, niin tämä hankaloittaa liikkumista ja aiheuttaa sen että kroppa on maalissa ennen miekkaa. Pitää keskittyä siis siihen että lavoissa ja keskivartalossa on hyvä pito ja naru vetää päästä ylös. Leikkaus lähtee ennen askelta ja valmistuu samaan aikaan. Tämän kun saisi kuntoon, niin menisi varmasti jo pitkälle.
Nukitsuke tulee helposti liian ylös. Ville sensei korjasi myös puristusta leikkauksessa. Pitää muistaa puristaa tarpeeksi ajoissa. Joku graduoinnin tuomareista oli sanonut, että koska minulla on liian kevyt miekka näyttää se kuin heilittaisin hammastikkua. 😅 Hauskaa tässä on se että 2005 potkutapaamisessa Ari Julku sanoi samaa kun demosin (ensimmäisenä suomessa) Haidong Humdoa. 😂

Jos siis jotain kiinnostaa ostaa vähällä käytöllä ollut 2,45 pitkä iaito, niin 450€ lähtee. Pääsen ostamaan itselleni hyvällä syyllä sitten uuden miekan. 😁

Mit hei. Hakama pysyi päällä koko treenin ilman ongelmia. Saakeli se on siistiä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy

Seuraajat

-Jahu-
Kuvake
Eizei
Hanmuto
Hiimän
Kuvake
JanneM
Kuvake
JpSiltala
JSL
Kuvake
Kari Aittomäki
Kuvake
Panu Suominen
Sitav Abdullah
Teurassika
Turboninja
Veepee