Jepu, työmatkajuoksentelut on toimineet ihan hyvin kun siirtyi juokseen koko matkaa. Aika vähän on tullut käytettyä sitä optiota että tulisi toisella pyörällä takaisin, vaan on tullut mentyä aina kaks matkaa peräkkäin juosten. Aamulla tuntus kulku olevan aina parempi, mikä toki on loogista, kun siinä on alla vain syömistä ja nukkumista. Iltapäivällä kulkee toki ihan hyvin puoleen väliin, mutta sitten kun tulee se kilsan hidas ja raskas maastopätkä, niin sen jälkeen loppumatka tuntuu raskaalta ja kulkee hitaasti. Aamulla tosin menen helpompaa ja pari kilsaa lyhempää reittiä, ilman sitä maastopätkää. Aika maltillisissa määrissä vielä olen, kuuspäivänen työviikko, eli maksimissaan 12 juoksutyömatkaa olisi tarjolla, näistä toissa viikolla juoksin 3 ja tällä viikolla 4, yks matka on 13-16 kilsaa, hieman reitistä riippuen. Plus tietysti vapaapäivänä voi juosta kans, kun voi vapaammin määritellä reitin eikä ole mihinkään kiire.. Että treenimielessä ei jää siitä kiinni etteikö määrää voisi skaalata riittälle tasolle. Aika maltillisesti olen nyt pyrkinyt määriä nostamaan, ekalla viikolla 70 kilsaa, sitten 50, 60 ja tällä viikolla pitäisi tulla jotain 70 taas.
Pakkaset on rajoittaneet jonkin verran juoksentelua, kun se on niin tarkkaa että miten pukeutuu ettei tule liian kylmä tai lämmin. Nytten olen fivefingereitä käyttänyt ja nyt mulla ei ole oikein hääppöisesti toimivaa talvimallia. Vanhemmissa malleissa ei oikein osattu vielä tehdä hyvin hengittävää kesäkenkää, niin ne oli sitten talvella hyvät, mutta valitettavasti päälliset ovat nykyään melkolailla joka mallissa aika ohuita ja hengittäviä, niin niillä on sitten huono juosta talvella. Pari lämpimämpää mallia mulla on, mutta ne tuntuu muuten huonommilta. Bikila ls oli oikein hyvä talvikenkä, seuraava malli bikila evo oli vähän kylmempi, mutta kyllä se ihan menetteli, mutta tästä uusimmassa mallissa, bikila evo 2/v-run päällisessä on isohkoja reikiä jotta se hengittäisi paremmin, eli ei pahemmin pidä pakkasta. Kso evolla olen juossut nyt, kun siinä on muihin malleihin verrattuna löysemmät varpaat, joten voi käyttää paksumpia injinjin varvassukkia, niillä tarkenee -15 asteen pakkaseen asti, kylmemmillä keleillä ei. Jos laittaa ohuet varvassukat noiden alle, niin tulee sen verran tiukempaa että tulee vaan kylmempi. Yhden kylmemmän lenkin, -24°C, noilla juoksin siten että laitoin villasukat päällimäisiksi ja sillä tavalla nippanappa tarkeni, mutta koko ajan tuntui hieman kylmältä, eikä se ollut erityisen mukava lenkki. Noh, jospa ne paukkupakkaset olisi ohi tältä vuodelta.
Sähköpyöräpuolella nyt olen käyttänyt aika paljon tätä greencyclen paketilla sähköistämääni rexin kolmivaihteista pyörää (ostettu n. 15 vuotta sitten ~170€) ja täytyy kyllä sanoa että siitä tuli tosi hyvä sähköpyörä. Paljon parempi kuin se xxl:n 1800€ sähköpyörä, ajoasento on parempi ja sähköpyöräominaisuudet ovat paremmat, kun voi säätää laajalti avustuksen voimakkuutta ja avustustapaa ja voimakkuutta sellaiseksi kuin haluaa (normaali, suorakaasu ja momenttitunnistuksen imitointi, jota siis käytän). Etumoottoriavustus on ehkä hivenen luonnottomampi kuin keskiöavustus, mutta ero on varsin pieni eikä haittaa ollenkaan. Ja sen sijaan että kuluttaisi voimansiirtoa, eli ketjuja ja hammasrattaita, se säästää niitä.
Plantaarifaskiitti on kulkenut mukana, nyt viime aikoina ollut viimein hiipumaan päin, juoksua se ei ole häirinnyt. Ostin viimein tällaisen kunnollisen etureisien+lonankoukistajien venytyspenkin ja ehkäpä niiden venyttely on sitten löysännyt takaketjua ja se löysäys on ulottunut sinne päätepisteeseen eli jalkaterään asti - mitään muuta en ole eri tavalla tehnyt viime aikoina.. Jahkasin hankintaa aika pitkään, mutta en sitten löytänyt yhtä pätevää venytystapaa etureiden alueelle.. Periaatteessahan tuon venytyksen voi tehdä seinää vasten ja kyhäsin siihen puusta omankin penkin, mutta ei kumpikaan tapa ollut sellainen että olisi saanut pitemmällä aikavälillä juurikaan aikaiseksi venyteltyä, ton penkin kanssa voi venyttää etureisiä vaivattomasti ihan nettiä katellessa, ei tarvi itteänsä hankalasti kammeta epämukavaan asentoon, jossa ei sitten voi tehdä muuta kuin kärvistellä.
Vaivapuolella faskiitin lisäksi ei nyt ole ollut muita kuin vasemman puoleinen olkapää. Se häiritsee joissakin liikkeissä, esim. kun veivaa avantin rattia, joskus levossakin. Ja juostessa jos on reppu selässä, erityisesti tuntui pieni ja kevyt liivityyppinen reppu sitä häiritsevän viimeksi kun sen kanssa juoksin.. En nyt muista että se olisi kymppilitraisesta raskaammasta deuterista häiriintynyt. Nyt kun ei tarvi periaatteessa kantaa ihan niin paljon vaatetusta tai sitä akkua mukana, niin tilavaan vyöhön saa mahtumaan kaiken kaman mitä tarvii kantaa. Ostin pari uutta sellaistakin kokeiltavaksi (joo, on tullut shoppailtua..

). Halpa salomon pulse belt osoittautui erittäin hyväksi, pysyy paikoillaan, kevyt ja hengittävästä materiaalista tehty. Taskuihin mahtuu tavaraa tosi paljon, eikä mitään sellaisia hölmöjä taskuvirityksiä että pitäisi olla huolissaan että kamaa putoaa taskusta matkan varteen ja kama pysyy vyössä myös silloin kun sen ripustaa naulakkoon.. Korkeus 9 cm ja 25 cm leveä vetoketjutasku + 50 cm leveä isompi tasku.. Mahtuu esim. kännykkä, lompakko, avainnippu, sukat, buff, hanskat, lyhyet kalsarit, pieni juomapullo, ohut juoksutakki, eli sen verran kamaa mitä pienehkö juoksuliivi vetää ja mitä nyt työmatkajuoksussa tarvitsee.. Näitä isomman tavaramäärän juoksuvöitä on viimeisten vuosien aikana tullut markkinoille, mutta mitä olen katellut niin ovat olleet enimmäkseen aika epäuskottavia ja mulla on vieläkin aika kasa kehnompia vöitä, vaikka suuren osan olen kiertoon lykännytkin.
Siihen olkapäävaivaan tehoaa kyllä pystypunnerrus käsipainoilla, mutta ei nyt ole oikein saanut aikaiseksi käytyä salilla, viikko sitten kävin viimeksi, n. kolme päivää sen jälkeen olkapää oli kivuton. Olisihan tuossa tuo oma vinopenkki nyt, mutta eipä ole sopivia painoja, liian kevyestä ei ole hyötyä ja liian raskaita ei jaksa nostaa ja ottaa kipeästi kehnommalla tekniikalla.