Jussi Häkkinen kirjoitti:
kala kirjoitti:Jospa seuraavasti johtaen:
Kata on karaten sielu. Kata on merkittävin osa karaten perinnettä. Jos kataa muutetaan, ei voida puhua perinteestä.
Sweet amen! Muuttaisin hieman, ajatuksen pysyessä samana: "Jos kataa
periaatetasolla muutetaan, ei voida puhua perinteestä."
Menisikö myös kalalle tämä muutos/korjaus?
Heitänpä tähän (hyvinkin ajankohtaisen) ajatus(leikin) pohdittavaksi.
- Tyylisuunnassa X (anteeksi viehtymykseni näihin kirjaimiin, siviiliammatin haittoja, koettakaa kestää) on katoja, joiden bunkait ovat hukkuneet. Kataharjoitus on ehkä vain muodon harjoittelua ja kenties muutaman aika eksoottisen sovelluksen harjoittelua. Mielikuvatreeniä, jos näin voisi sanoa.
- Tilanne tiedostetaan, ja ryhdytään kehittämään, ihan omien ajatusten pohjalta, sovelluksia katan liikkeisiin. Reverese engineering, jos tätä joku insinööri sattuu lukemaan.
- Sitten tilanne aukeaa myös siten, että tyylin katojen "oikeat" bunkait löytyvät esim. tyylin sukupuuta taaksepäin käymällä ja löytämällä sieltä tyyli, jossa suurella todennäköisyydellä bunkait ovat "alkuperäisiä". Niinkuin nyt mikään tässä maailmassa on oikeaa tai alkuperäistä.
- Seuraa hämmennyksen hetki: Itse kehitetyt bunkait ovatkin (lähes) yks yhteen alkuperäisten bunkaiden kanssa.
Kysymyksiä: Mitä nyt pitää sanoa siitä, että mistä bunkait on opittu ja kuka ne on opettanut? Onko tyyli "aito ja alkuperäinen" vaiko nykyajan tuotos? Pitääkö opetuksessa ryhtyä sanomaan, että "tämä bunkai on satoja (sata) vuotta vanha, vaikka vielä viime viikolla se oli oman tutkimuksen viimeinen sana ja tietyssä mielessä uusinta uutta"?
Em. tilanne ei ole ihan hatusta vedetty.
mika