Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Penkkitulos

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Paljonko nostat penkistä?

<10kg
0
Ei ääniä
10kg
0
Ei ääniä
20kg
0
Ei ääniä
30kg
0
Ei ääniä
40kg
2
3%
50kg
4
5%
60kg
2
3%
70kg
6
8%
80kg
8
10%
90kg
6
8%
100kg
16
20%
110kg
17
22%
130kg
10
13%
150kg
3
4%
170kg
3
4%
200kg
1
1%
250kg
0
Ei ääniä
300kg
0
Ei ääniä
>300kg
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 79

fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Penkkitulos

#196

Viesti fuusetsu »

Loppuvuoden testailut tehty ja tulokset kirjattu ylös. Omapaino oli viime punnituksessa 68 kg.


Penkkipunnerruksessa sain perjantaina 82,5 kg ylös. 85 kg oli jo telineestä nostaessa niin painava, että tiesin ettei ole mitään mahdollisuuksia sitä saada nostettua. Sinnehän se rinnan päälle jäi. Käytän aina turvarautoja, joten ei ollut mitään hätää, vaikka yksin punnertelenkin. Laskennallisesti paras tuloshan minulla on ollut 67,5 kg × 8 -> RM1 86,2 kg. Tähän ei päästy, mutta en pitänyt sitä realistisena tavoitteena, koska en ole treenannut lyhyitä sarjoja. Lämmittelyyn kuuluu aina viimeiseksi yksi ykkönen, joka on vähän painavampi kuin ensimmäisen sarjan paino, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Tärkeintä kuitenkin on, että ei tarvitse vaihtaa tämän gallupin vastausta :)

Edellisenä päivänä opiskelin vähän ykkösnostoon lämmittelyä ja tein nostot muun verryttelyn jälkeen näin:

1. 8×35,0
2. 5×50,0
3. 3×55,0
4. 1×70,0
5. 1×77,5
6. 1×82,5
7. 0×85,0

Lämmittely oli laskettu 85 kg tavoitteelle, mutta 5. sarjan jälkeen päätin, että 7,5 kg lisäys voisi olla vähän liikaa, joten nostin 82,5 kg. Sen jälkeen pidin ohjeen mukaan pitkän tauon ennen 85 kiloa. Taisi olla n. 8 minuuttia. Se tuntui vähän liian pitkältä ja kroppa alkoi mennä jo lepoon. 5 minuuttia olisi varmaan riittänyt ihan hyvin.

Kokonaisrasitusta tuosta ei tuntunut paljon tulevan, koska jatkoin heti perään normaalilla ohjelmallani ja tein selkeät enkat mm. vipunostoissa selällään ("perhonen") ja ojentajadipissä. Pidin joulun aikana viikon levon, jolla saattaa olla vaikutusta asiaan.



Tänään lauantaina kävin kokeilemassa käsinkohonnan tulosta. Edellisissä treeneissä kohosin 17,5 kg lisäpainon kanssa 10 kertaa ylös. Siitä laskien kohonnat ilman lisäpainoa voisi olla 22. No eipä tullut ihan niin montaa, mutta 20 tuli. Se oli minulla oikea tavoitekin. Kohonnat meni todella hyvin, kroppa ei lähtenyt heijaamaan ja menin joka ikinen kerta alas asti. Alas pudotessani meinasi lähteä jalat alta kun niin huippasi. Niskat meni ihan jumiin ja hauikset olivat aika lopussa. Minulla ei normaalisti käsilläkohonnat tunnu oikeastaan yhtään käsissä.

Suoritus oli siis leveällä myötäotteella ("käsinkohonta"). En ole siitä ennen maksimia kokeillut, mutta aikoinaan hartianlevyisellä vastaotteella ("leuanveto") on mennyt 21 "ei niin siistiä" toistoa. Tähän olen kyllä tyytyväinen.



Kävin tänään lauantaina ennen omalle salille menoa toisella salilla kokeilemassa uutta lajia. Vaimon serkku oli tullut joululomalle Saksasta Suomeen ja vetää viikonloppuna ratsastajille suunnattuja Pilatestunteja. Yllytettynä menin sitten sinne. Kaikenlaisia enemmän tai vähemmän hankalia asentoja siellä tehtiin. Aina välillä huomasin treenin menevän itselläni jumpan puolelle, vaikka tarkoituksena oli availla lantion ja hartian seutuja. Vähän liikettä muuttamalla tarkoitetun tyyliseksi sain todennäköisesti liikkeet tuntumaan siellä missä pitikin.

Siellä selälläni maatessani mietiskelin penkkipunnerrusasentoani ja yritin pitää hartiat takana. En minä ihan pökkelö ole vielä, vaikka takareidet on jumissa ja selkä ei väänny kauniille kaarelle. Ja juu, ei ollut muita miehiä paikalla.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Penkkitulos

#197

Viesti MarkkuT »

Aamujumpalla ennätystä sivuava kakkonen 2x100kg. Kyllä alkaa ennätys olla ihan kinthaalla.
Ain't no one.
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Penkkitulos

#198

Viesti Jani Rantalainen »

En ole penkkiä tehnyt enää vuosiin enkä ikinä ole kokeillut maksimia. Lähtökohdat eivät olleet hyvät. Kun teininä aloitin niin en pystynyt nostamaan penkiltä edes kuuttakymppiä. Lopulta kärsivällisyys palkittiin ja pystyin tekemään sadalla toistoja. Nykyään olen keskittynyt kehonpainolla harjoitteluun.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#199

Viesti Mika »

Jani Rantalainen kirjoitti: heinä 14, 2019, 23.55 Lähtökohdat eivät olleet hyvät. Kun teininä aloitin niin en pystynyt nostamaan penkiltä edes kuuttakymppiä.
Harva teini kylmiltään ensimmäisellä kerralla penkkaa edes puolta tuosta. :DD

Satasen toistot ovat jo kovia. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
TuomasP
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Potkunyrkkeily

Penkkitulos

#200

Viesti TuomasP »

Loppukeväästä nousi 85kg ykkösellä. Salitreeni el tällä hetkellä keskity maksimien hakemiseen, mutta täytyy sitä kerran vuodessa tai kahdessa kokeilla :D
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#201

Viesti Ile »

Ile kirjoitti: helmi 9, 2018, 17.08 No niin, kokeilin äsken yli 15 vuoden (!) tauon jälkeen penkkimaksimia. 100 kg meni!
Kas, tuosta edellisestä kokeilusta ja päivityksestä näköjään melkein kolme vuotta.

Nyt halusin ennen joulun huilailua kokeilla paljonko liikkuu.

110 kg meni. Olen kukkakeppinä tyytyväinen. Penkki on kyllä nyt ollut pitempään ohjelmassa, mutta lähinnä sellaisena "räjähtävän maksimivoiman liikkeenä" eli lyhyet työsarjat, ei yleensä lähellekään failurea ja pitkät sarjapalautukset.

Välillä on tullut treenin loppuun vedettyä pitempi sarja, mutta mitään hypertrofia-tyyppisesti rakennettua penkkitreeniä en ole vuosiin tehnyt. Näin ollen sieltä ei mitään hirveän kovaa maksimitulostakaan saa piikattua esiin.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Penkkitulos

#202

Viesti P.Laton »

Maaginen 140kg ylitetty. 💪
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Penkkitulos

#203

Viesti Veepee »

Mua oikeasti hävettää, ettei salilla nouse vieläkään enempää kuin 25 kg + tanko.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Penkkitulos

#204

Viesti Jussi Häkkinen »

Veepee kirjoitti: kesä 10, 2021, 15.45 Mua oikeasti hävettää, ettei salilla nouse vieläkään enempää kuin 25 kg + tanko.
Tuota tuota...tuo kuulostaa tekniikkaongelmalta ja tottumattomuudelta. Suosittelen vilkaisemaan YouTubesta vaikkapa Jeff Nippard:in tai Omar Isuf:in penkkitutoriaalin (etenkin Nippard selittää erinomaisesti perusteet) ja hakemaan ihan tangolla hyvää suoritustapaa, sitten pikkulimpuilla lisäten ja kussakin painossa tarpeeksi kauan pysyen. Yllätät itsesi aika nopeasti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Penkkitulos

#205

Viesti Jorge »

Joo, muistan tilanteen, kun itsellä oli mm. olkapäiden yms. takia sellainen tilanne, että 80 kg oli perustulos ja treenillä nostettavissa 100 kg max. Ja olen siis kohtuu paksu , painava ja lyhytkätinen, joten nuo tulokset ovat siihen nähden kuraa. Sitten kun oppi lavat yhteen ja kyynärpäät sisään- tekniikan, niin ei kestänyt kauaa nostaa tulosta 135 kg;n ja 5 toiston sarjoja 50 kg kättari kummassakin kädessä yms. Eivät nuo mitään kummallista ole tän kokoiselle äijälle, mutta mutta tuo progressio silloin hiukan alle nelikymppisenä nyt vain esimerkkinä siitä, miten oikea tekniikka on tuossakin lajissa olennainen voimantuotolle.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Penkkitulos

#206

Viesti Veepee »

Jussi Häkkinen kirjoitti: kesä 20, 2021, 16.05
Veepee kirjoitti: kesä 10, 2021, 15.45 Mua oikeasti hävettää, ettei salilla nouse vieläkään enempää kuin 25 kg + tanko.
Tuota tuota...tuo kuulostaa tekniikkaongelmalta ja tottumattomuudelta. Suosittelen vilkaisemaan YouTubesta vaikkapa Jeff Nippard:in tai Omar Isuf:in penkkitutoriaalin (etenkin Nippard selittää erinomaisesti perusteet) ja hakemaan ihan tangolla hyvää suoritustapaa, sitten pikkulimpuilla lisäten ja kussakin painossa tarpeeksi kauan pysyen. Yllätät itsesi aika nopeasti.
¨
Kyllä mulla on ihan personal trainerkin, kun niiden palvelut on nykyisessä asuinmaassa erittäinkin edullisia (omani on vieläpä ihan osaava). Itsellä on yläkropassa ollut vaan erinäisiä imbalansseja (toispuoleisuutta, kireyttä, asentovääristymiä etc.), joiden kanssa tapellessa meni ensimmäiset puoli vuotta treeniä. Nyt ois ollut niiden suhteen ihan hyvä tilanne lähteä hilaamaan penatulosta ylöspäin, mutta punttisalit on olleet viimeiset 2 kk kiinni koronan takia. Että silleen.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#207

Viesti Ile »

Sori, voi olla osittain räkäpostaus maksumuurin takia. Nää uhoomiset on kyllä niin nolo ja ankea puoli tossa lajissa.. :D
Raskaan sarjan nyrkkeilijä Deontay Wilder valmistautuu kohtaamaan Tyson Furyn 24. heinäkuuta Las Vegasissa.
...
Wilder julkaisi Instagramissa videon, jossa hän ensin keskittyy ja puhisee, ennen kuin nostaa penkistä 140 kiloa (310 paunaa).
...
Fury ei ainakaan vielä ole reagoinut Wilderin penkkipunnerrustulokseen, mutta toinen raskaan sarjan nyrkkeilijä Dillian Whyte on.

Ottelua itselleen petaava Whyte julkaisi Instagramissa videon, jossa tekee penkkipunnerruksia käsipainoilla.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008093987.html



Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#208

Viesti Mika »

Eiss, aikuiset äijät... :lol:

P.Laton (tämä ei anna nimetä koska nimimerkissäsi on piste), sähän voisit mennä kurvailemaan noihin päivityksiin, koska säkin olet nostanut 140 kg. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Penkkitulos

#209

Viesti airakti »

2x kiertäjäkalvo poikennut. Toisen kerran sen takia kun aloitin treenamisen liian aikaisin. Tyhmää toimintaa itseltäni. Penkki ei ole koskaan ollut mun vahvuuksia, 120kg maksimi. Nollasta aloitin leikkauksen jälkeen 8v sitten, tavoitteena oli saada tanko nostettua, v1tutti, ja niin tekee edelleen kun olkapäät on niin huonona. Pari kk sitten nousi 100kg, nyt menee nelonen, ei taida toi 120kg mennä rikki tässä elämässä. Olen varmaan aikaisemminkin kirjoittanut täällä, mutta kertaus on... Joskus -90 luvulla ovella kollegani Milli ja Janne keskusteli kun heillä oli ollut penkkipäivä, niin keskustelivat että: Milli: otin tänään seitsemänkympillä kutosen, johon Janne vastasi otin kahdeksankympillä nelosen. Ihmettelin mielessäni että miten noin isot jätkät nostaa samoja painoja kuin mä, no, selitys oli siinä, että he eivät puhuneet siitä sadasta kilosta ennen kymppejä :-D
TimppaA
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#210

Viesti Mika »

:D

Kiertäjäkalvosinvaivoja on ollut minullakin, viimeksi jouluna hajoilivat taas. Kyllä se tekee varovaiseksi. Viime viikolla tein 40 kilolla penkkisarjoja. :joy:
Eikä minulle mitään penkkitavoitetta olekaan, kunhan kuntoilen ja edes vähän kehityn. Tärkeintä on pysyä terveenä.

Olen oppinut lämmittelemään olkapäitäni mm. ns. kiertäjäkalvosinliikkeillä, joita olen sitten keksinyt päästäni vähän lisääkin. Ikä ei tule yksin...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa