Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

Maastaveto
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Lokakuu 2009
Maastaveto
Mistäs noita laskukaavoja löytyisi? Munkin mielestä 1RM on se, mikä oikeesti nousee, mutta silti kiinnostaisi.
-
- etupotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Maastaveto
Ensimmäisen lauseen mukaan sillä ei ole merkitystä. Toisen lauseen mukaan sillä on merkitystä.JariMarjamaa kirjoitti: ↑tammi 12, 2019, 13.35 Jos enempää ei oo liikuttanut, ei sillä teoriittisella kuormalla ole merkitystä.
Se on vain ohjelmointia varten.

Minulle laskennallisilla maksimeilla on paljon merkitystä tulosten seurannassa ja treenin tavoitepainojen laskemisessa. Treenin tulokseksi merkitsen kahden parhaan 1RM sarjan keskiarvon. Näistä lasken lineaarisesti 3-5 treenin perusteella seuraavan treenin tavoitepainon. Tuolla tavoin olen saanut toistojen määrät pysymään erittäin tarkasti halutuissa luvuissa ja huonoja sarjoja tulee harvoin.
Kun toistojen määrä on alle kymmenen (tai jopa alle 20), nuo kaavat antavat aivan tarpeeksi hyviä arvoja. Treenien tuloksiin sovitetun viivan korrelaatiokerroin on monesti yli 0,95, eli sillä on aika hyvä ennustella tulevia tuloksia kun treenaa säännöllisesti.
Yksinkertaisesti sanottuna laskennallinen 1RM auttaa helposti vertaamaan eri painoilla tehtyjä sarjoja edistymisen seurannassa.
Käytän aina maastavedossa remmejä. Minulla on heikot sormet ja oikean käden sormissa on napsusormisuutta ja kroonisia tulehduksia. Sormiin sattuu tällä hetkellä muissakin liikkeissä, mm. käsipäinoilla tehdessä. Olisi järjetöntä rajoittaa minkään liikkeen painoja tuon takia.
-
- etupotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Maastaveto
Otin kuvakaappaukset parista PDF:stä, jotka minulla on tallessa. Nuo PDF:t löytyy varmaan tarvittaessa Googlella.

Lähde: ACCURACY OF PREDICTION EQUATIONS FOR DETERMINING ONE REPETITION MAXIMUM BENCH PRESS IN WOMEN BEFORE AND AFTER RESISTANCE TRAINING

Lähde: The Accuracy of Seven Equations for Predicting 1-RM Performance in the Bench Press, Squat, and Deadlift
Itse käytän Wathen-kaavaa (aka "Wathan"), joka tuntuu antavan tarkimmat tulokset itselleni:
Koodi: Valitse kaikki
ONERM = (100 * vastusKg) / (48.8 + 53.8 * 2.7181^(-0.075 * toistotKpl))
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2014
- Etulaji: Kuntosali, Personal Training
- Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Maastaveto
Tarkoitin, että jos täällä äänestetään ja kysytään, mikä on sun maksimi, niin se mitä kaava sanoo,
ei ole merkitystä. Vain sillä mitä olet oikeasti liikuttanut.
Eli jos ole liikuttanut 10x jotain painoa, ja kaava sanoo sun 1RM M kg, EI sun maksimi ole tällä hetkellä M kiloa,
koska et ole sitä liikuttanut.
Kuorman noustessa tulee myös psykologia mukaan, joten senkään puolesta se kaava, EI takaa sun ykköstä.
Eli sun maksimi kuorma on mitä olet oikeasti liikuttanut.
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Maastaveto
Googlaa 1 RM calculator
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Maastaveto
Keskiviikkona 2+1x 145kg.
Ei vaan ole Kippari Kallen forkkuja.
Mutta tipuaskelilla hitaasti kiiruhtamalla pääsee pitkälle, hitaasti

-
- kylkeenpotkija
-
- kylkeenpotkija
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Maastaveto
Tänään
5-3-1 ohjelmaa, viikko 1 kuukaudesta käyntiin
5x74, 5x93, 3x111, 5x120, 5x139, 13x157 kg;
Viimeinen sarja remmeillä, muut työntöotteella peukalolukolla
Laskennallisesti pitäisi nostaa jo kohta uusia enkkoja
Se ole pokha mikhän kun nostaa vaan...
5-3-1 ohjelmaa, viikko 1 kuukaudesta käyntiin
5x74, 5x93, 3x111, 5x120, 5x139, 13x157 kg;
Viimeinen sarja remmeillä, muut työntöotteella peukalolukolla
Laskennallisesti pitäisi nostaa jo kohta uusia enkkoja
Se ole pokha mikhän kun nostaa vaan...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
Maastaveto
Pitkään reenasin otepitoa.
Tälle viikolle vaihdoin taas remmeihin ja tehoja vetoihin.
Paljonko sitä nousisi? 3x160 olisi ihan hyvin.
Nääh väärä vastaus.
3x175kg nousi yllättävän hyvin.
Voisi tarkoittaa 1x195kg, mikä vain 7.5kg vajaa enarista.
Ja vielä varsinainen perusvoimakausi tekemättä, mikä pohjustaa maksimikautta.
Hyvillä mielillä siis kevättä eteenpäin.
Tälle viikolle vaihdoin taas remmeihin ja tehoja vetoihin.
Paljonko sitä nousisi? 3x160 olisi ihan hyvin.
Nääh väärä vastaus.
3x175kg nousi yllättävän hyvin.
Voisi tarkoittaa 1x195kg, mikä vain 7.5kg vajaa enarista.
Ja vielä varsinainen perusvoimakausi tekemättä, mikä pohjustaa maksimikautta.
Hyvillä mielillä siis kevättä eteenpäin.
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: Pilates, HIIT
- Sivulajit: Girya, Yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Maastaveto
Jeff Nippard lähestyy aihetta faktojen lisäksi hauskalla huumorilla.
Uskoisin että kehonrakentaja Chris Bumstead sanoi ihan huumorilla sumomaven olevan huijaamista. 
Yllättävän vähän on eroa sillä matkalla, jonka tanko kulkee lattiasta ylös tavallisessa ja sumomavessa. Sumossa kyllä lähtöasento on selvästi alempi. Videossa on myös mielenkiintoinen tilasto kilpavoimanostajista ja siitä, miten eri painoluokissa nostetaan tavallisesti ja sumolla; sumo on yleisempää kevyemmissä painoluokissa.

Yllättävän vähän on eroa sillä matkalla, jonka tanko kulkee lattiasta ylös tavallisessa ja sumomavessa. Sumossa kyllä lähtöasento on selvästi alempi. Videossa on myös mielenkiintoinen tilasto kilpavoimanostajista ja siitä, miten eri painoluokissa nostetaan tavallisesti ja sumolla; sumo on yleisempää kevyemmissä painoluokissa.