Muutama videonpätkä BIFF:in perustajasta Jay Dobrinista opettamassa jollain seminaarilla jossain päin maailmaa.
http://www.fmaland.co.uk/videos.htm
Edit: Sivulla on jonkin muunkin tyylin klippejä, niitä en ehtinyt katsastaa.
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
BIFF-escrima klippejä
Valvoja: Valvoja
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
-
- etupotkija
Aijai, noita katselee aina mielellään. Mika, mitä wingiin tulee niin Dobrinin taustalta löytyy mittava määrä Wing Chun -treenausta, joten yhtäläisyys ei ole pelkkää sattumaa. Itse asiassa se varmaan antaa B.I.F.F. Escrimalle aika paljon sen ominaispiirteitä. Muutenkin taas huomaa että ajatus siitä että kaikki FMA-tyylit ovat periaatteessa samaa lajia on kyllä aika metsään mennyt, eroja löytyy melkoisesti. Itse kun aikoinaan treenasin tuota B.I.F.F.iä ja sitten sain ensi kosketukset Inosanto Blendiin, niin ero oli melkoinen (ensimmäisenä keppien pituus, sitten aseiden ja vartalon liikeradat ja jalkatyö). Siihen aikaan vielä oli aika yleinen käsitys että
kali = muinainen taistelutaito
escrima = espanjalaiskauden aikaiset taidot
arnis (de mano) = modernit taidot
ja myöhemmin että
kali = Filippiinien eteläiset osat
escrima = keskiosat
arnis = Pohjois-Filippiinit
joten itse ajattelin että nuo tyylierot leimaavat kaikkia saman päänimityksen alla olevia (ts. että kaikissa escrima-tyyleissä on esim. lyhyemmät kepit kuin kali-tyyleissä). Oppia ikä kaikki.
Pistän tästä ketjusta linkin myös Bothoaniin.
- Marko
kali = muinainen taistelutaito
escrima = espanjalaiskauden aikaiset taidot
arnis (de mano) = modernit taidot
ja myöhemmin että
kali = Filippiinien eteläiset osat
escrima = keskiosat
arnis = Pohjois-Filippiinit
joten itse ajattelin että nuo tyylierot leimaavat kaikkia saman päänimityksen alla olevia (ts. että kaikissa escrima-tyyleissä on esim. lyhyemmät kepit kuin kali-tyyleissä). Oppia ikä kaikki.
Pistän tästä ketjusta linkin myös Bothoaniin.
- Marko
-
- reiteenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2005
-
- etupotkija