Komba
Valvoja: Valvoja
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Testaamisen suhteen mun tavoite on ollut löytää kamppailun asiantuntijoita, kenelle esitellä Kombaa käytännössä ja arvella minkälaista liikekieli on ja miten taito vois näkyä muissa lajeissa. Thaikun lähiottelu on varmaankin riittävän lähellä ja sparri on hyvä koe-asetelma. Voimaa olis hyvä lisätä asteittain, niin pystyisin aluks demoamaan minkälaisia liikkeitä olin ajatellut ja sit katsoa toimiiko ne edelleen, kun vuorovaikutus on lähempänä realismia.
Jos hommassa tuntuu olevan aidosti järkeä, niin otteleminen amatööri Muay Thaissa kiinnostaa. Siinä vaiheessa pitäisi tietty olla jo valmentaja, kenen johdolla valmistautua. Nyt opettelen alkeita youtubesta, Jarkko Steniuksella on siellä esimerkiksi hyvää matskua. Meen joko peruskurssille tai opin muulla yhteistyöllä, mut testit kehiin ekaks.
Ottelemisessa kiinnostaa ennenkaikkea toi pisteenlasku ja lajien ymmärtäminen sitä kautta. Kamppailu-urheilussa on erinomaiset tavat mitata pärjäämistä ja mielelläni vaikutan teknisellä puolella missä ei tarvitse koittaa satuttaa voittaakseen, mutta tottakai pataan ottaminen kuuluu asiaan!
Komba toimii hyvin flow-drillinä, koska tilan käyttämiseen liittyvät säännöt ohjaavat ihmisten toimintaa. Jos menettää oman tilan (toisen käsi koskee torsoon tms) on velvoitettu liikkumaan pois alta uuden puolustavan linjan turvin. Eli rullataan harjoitusta, jossa voi tehdä mitä vaan, mutta pärjää sitä paremmin, mitä tehokkaampaa muotokieltä käyttää oman tilan puolustamiseen ja toisen tilan valtaamiseen. Tämä on siis vapaata liikettä, mutta pelissä pärjääminen ohjaa toimimaan hyvin. Käytäntö on ilman voimaa tanssillinen ja meditatiivinen. Vuorovaikutuksen viitekehys on kuitenkin taistelu ja mitä enemmän harjoitteeseen otetaan muuttujia (kuten voima, kiinnipito, lyönnit, potkut tms.) sitä enemmän vuorovaikutus muistuttaa tai on varsinaista kamppailua.
No-force opettaa suuntamaan omaa liikettä kohti toisen keskustaa ja pysäyttämään sen aina puolustuksen/kehon rajapintaan. Tätä voi tehdä hitaasti tai nopeasti parin kanssa ja ryhmässä. Näin voimaa voi käyttää liikkeen tekoon, mutta ei toista kohti ja jos painetta ilmaantuu, koitetaan ymmärtää kuka painaa ja kuka on vaan paikallaan. Perustreeni on myös tae turvallisuudesta, pelaajat osoittavat hallintaa ja jopa erikokoiset vastustajat voivat harjoitella keskenään ilman raakaa ylivoimaa.
Voimankäytön voi ottaa peliin. Suosittelen ensiksi hidasta liikettä, jossa nojataan toista vasten. Tällöin testataan puolustavien muotojen vahvuutta ja voimankäyttö tuo mukaan huomioon-otettavia elementtejä, kuten raajan kontaktikohdan etäisyys omasta keskiöstä ja vipuvoiman vaikutus esimerkiksi kun kyynärpäällä painetaan rannetta. Kun voima on mukana toista voi liikuttaa sen torsosta, jos hän ei kerkeä pois alta. Käden voi jättää iskukohtaan ja tilanteet puretaan tavoilla, jotka olisivat eri rytmissä toteutettuna (nopeutettu puolustus) torjuntaa ja väistöä.
Saa lyödä kun sopii vaan ennalta, suojukset pehmentää ja suojauksen tason olis hyvä vastaa käytettyjä otteita. Tää käsi kaulalle on turvallinen sinäänsä, kun pään vieressä on tilaa, niin harvemmin osuu vahingossa, vaikka tekis nopeemmin. Sen saman liikkeen voi jalostaa vaikka nyrkkilyöntiin tai kyynärpäähän.
Vaikka me harjoitellaan voimalla, etsitään tämmöstä rentoa ja mukautuvaa otetta, joka toimii kaikille. Tässä olis videoo treeneistä, jos se vastais kysymyksiin!
Jos hommassa tuntuu olevan aidosti järkeä, niin otteleminen amatööri Muay Thaissa kiinnostaa. Siinä vaiheessa pitäisi tietty olla jo valmentaja, kenen johdolla valmistautua. Nyt opettelen alkeita youtubesta, Jarkko Steniuksella on siellä esimerkiksi hyvää matskua. Meen joko peruskurssille tai opin muulla yhteistyöllä, mut testit kehiin ekaks.
Ottelemisessa kiinnostaa ennenkaikkea toi pisteenlasku ja lajien ymmärtäminen sitä kautta. Kamppailu-urheilussa on erinomaiset tavat mitata pärjäämistä ja mielelläni vaikutan teknisellä puolella missä ei tarvitse koittaa satuttaa voittaakseen, mutta tottakai pataan ottaminen kuuluu asiaan!
Komba toimii hyvin flow-drillinä, koska tilan käyttämiseen liittyvät säännöt ohjaavat ihmisten toimintaa. Jos menettää oman tilan (toisen käsi koskee torsoon tms) on velvoitettu liikkumaan pois alta uuden puolustavan linjan turvin. Eli rullataan harjoitusta, jossa voi tehdä mitä vaan, mutta pärjää sitä paremmin, mitä tehokkaampaa muotokieltä käyttää oman tilan puolustamiseen ja toisen tilan valtaamiseen. Tämä on siis vapaata liikettä, mutta pelissä pärjääminen ohjaa toimimaan hyvin. Käytäntö on ilman voimaa tanssillinen ja meditatiivinen. Vuorovaikutuksen viitekehys on kuitenkin taistelu ja mitä enemmän harjoitteeseen otetaan muuttujia (kuten voima, kiinnipito, lyönnit, potkut tms.) sitä enemmän vuorovaikutus muistuttaa tai on varsinaista kamppailua.
No-force opettaa suuntamaan omaa liikettä kohti toisen keskustaa ja pysäyttämään sen aina puolustuksen/kehon rajapintaan. Tätä voi tehdä hitaasti tai nopeasti parin kanssa ja ryhmässä. Näin voimaa voi käyttää liikkeen tekoon, mutta ei toista kohti ja jos painetta ilmaantuu, koitetaan ymmärtää kuka painaa ja kuka on vaan paikallaan. Perustreeni on myös tae turvallisuudesta, pelaajat osoittavat hallintaa ja jopa erikokoiset vastustajat voivat harjoitella keskenään ilman raakaa ylivoimaa.
Voimankäytön voi ottaa peliin. Suosittelen ensiksi hidasta liikettä, jossa nojataan toista vasten. Tällöin testataan puolustavien muotojen vahvuutta ja voimankäyttö tuo mukaan huomioon-otettavia elementtejä, kuten raajan kontaktikohdan etäisyys omasta keskiöstä ja vipuvoiman vaikutus esimerkiksi kun kyynärpäällä painetaan rannetta. Kun voima on mukana toista voi liikuttaa sen torsosta, jos hän ei kerkeä pois alta. Käden voi jättää iskukohtaan ja tilanteet puretaan tavoilla, jotka olisivat eri rytmissä toteutettuna (nopeutettu puolustus) torjuntaa ja väistöä.
Saa lyödä kun sopii vaan ennalta, suojukset pehmentää ja suojauksen tason olis hyvä vastaa käytettyjä otteita. Tää käsi kaulalle on turvallinen sinäänsä, kun pään vieressä on tilaa, niin harvemmin osuu vahingossa, vaikka tekis nopeemmin. Sen saman liikkeen voi jalostaa vaikka nyrkkilyöntiin tai kyynärpäähän.
Vaikka me harjoitellaan voimalla, etsitään tämmöstä rentoa ja mukautuvaa otetta, joka toimii kaikille. Tässä olis videoo treeneistä, jos se vastais kysymyksiin!
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 1736
- Lauteille: Elokuu 2011
Komba
Pakko sanoa, että sinä voisit harjoitella ensin Chen Taijia. Sinulla on kauniit liikkeet ja kun opit siinä perussarjan niin voit vertailla suunnittelemiasi liikkeitä 200 vuotta vanhoihin liikkeisiin ja katsoa, voitko parantaa jompaakumpaa. Taijissa on neljä tai viisi perusmuotoa (Yang, Chen, Wu, Wu-Hao ja Sun) ja sitten on muutamia seuroja, jotka opettavat enemmänkin Taijin taistelumuotoja - kun opit perusteet niin voisit kokeilla jotain niistä seuroista/opettajista harjoitusvastustajaksesi.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3467
- Lauteille: Marraskuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
- Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.
Komba
Joo en ymmärtänyt hirveästi tuosta.
Sitä vain ajattelin että tiedäthän lyömisen vaativan tekniikkaa jos sen haluaa tehdä oikein. Ja se pitää opetella. Pelkkä flow ei riitä.
Valvomo: viestiä muokattu. Pysytään asialinjalla, kiitos.
Sitä vain ajattelin että tiedäthän lyömisen vaativan tekniikkaa jos sen haluaa tehdä oikein. Ja se pitää opetella. Pelkkä flow ei riitä.
Valvomo: viestiä muokattu. Pysytään asialinjalla, kiitos.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol
Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Komba
Eihän tuo ole testaamista. Testaaminen on sitä, että menee ilman ylimääräisiä reunaehtoja toisen viitekehykseen ja katsoo miten siellä pärjää omilla eväillä.
Vähän niiq laittaa itsensä rehdisti likoon. Jos ei pysty tai osaa, niin sitten pitää opetella miten homma toimii ihan perustasosta lähtien. Kamppailussa se on suorastaan suositeltavaa. Missään muussa lajiskenessä ei mene yhtä paljon harhaisia minäkuvia ja oletuksia wc pöttöön kun kontaktikamppailussa.
Sekään ei tosin ole vielä testaamista vaan uuden asian...opettelua.
-
- etupotkija
- Viestit: 21186
- Lauteille: Joulukuu 2007
Komba
En oikein hahmota miksi jotkut keskustelijat kokevat mielekkääksi johonkin tarkoitusperään määritellä käsitteet omista lähtökohdista ja peräänkuuluttaa Jusukinilta jonkin muun tekemistä kuin mikä vastaa hänen tavoitteitaan. Oleellisesti ei eroa siitä että sanoisi "pelaisit mieluummin jääkiekkoa!"
Testaaminen on tosiaankin erittäin moninainen käsite. Ei ole ollenkaan mahdottomuus laatia sellaista testiasetelmaa, jossa:
"Testaamisen suhteen mun tavoite on ollut löytää kamppailun asiantuntijoita, kenelle esitellä Kombaa käytännössä ja arvella minkälaista liikekieli on ja miten taito vois näkyä muissa lajeissa."
Salibandya se ei tokikaan ole, eikä edes jääkiekkoa. Eikä varmaan se, mitä joku muu haluaisi testata tai jostain syystä Jusukinin testaavan.
Laajemmin Jusukinin vastaus (koko viesti) on sinänsä oikein hyvä ja osuu auki olevien kysymysten ytimeen. Kuvittelen ymmärtäväni testaamisen tarkoituksen ja sen suhteen Kombaan. Mutta pari kysymystä silti:
1. Onko jotakuinkin niin, että siinä testatessa ei varsinaisesti Kombata vaan sparrataan?
2. Ja että tämä sparri antaa ideoita Komban mahdollisuuksista.
3. Jolloin: Sparri on testi jolla hankitaan tietoa Komban kehittämiseen?
Pahoittelen jos toistan, mutta noin tulkitsen itse tekstin.
Sen sijaan en itse ihan ymmärrä tuota "no-force" -periaatetta. Konsepti muistuttaa silti lausutun muodon pohjalta joitakin ideaaleja kamppailulajeissa:
Jotkut mestarit osaavat tehdä sellaista tekniikkaa ja omaavat sellaisen kehonhallinnan, että kontakti tuntuu tietyissä tekniikoissa huonomman osaajan tekniikkaa pehmeämmältä, mutta saa aikaiseksi enemmän. Joissain lajeissa oman mutuni mukaan tällainen alkuasetelma on aikojen saatossa muokkautunut mantrojen välityksellä treenikulttuuriksi, jossa pehmeys tulee siitä, että ns tanssitaan mukana. Molemman kaltaisissa lajeissa saatetaan viitata johonkin rentouden, voiman käyttämättömyyden tms konseptiin, joka on lajissa keskeinen.
Kombassa muistaakseni periaate tuli miittitreeneissä enemmänkin siitä, että "pelin" säännöt laaditaan sellaisiksi, että kontakti pysyy kevyenä.
Mutta näissä "voiman käyttämättömyys" -jutuissa on aina käsitteellistä haastetta, kun ensinnäkään harva osaa fysiikan peruskäsitteitä ja toisekseen kamppailutekniikan ja -tekemisen analysoiminen niillä ei ole ihan helppoa. Tuossa esim nojatessa nimenomaan käytetään voimaa. (Staattisessa tilanteessa ei tokikaan tehdä työtä.) Ja se mitä kutsut paineeksi, on voimaa, kuten paine tällaisissa yhteyksissä aina on, paikallisena mittana.
Varoitan siitä, että käsitteellinen solmu saattaa oikeastikin aiheuttaa ristiriitoja ja umpikujia kehitykselle. Toisaalta taas, jos periaate näkyy riittävän monessa esimerkissä Komban treenikulttuurissa, sillä on jokin (hyvin tai huonosti) ymmärretty merkitys. Ja tämä tietenkin kamppailulajiperiaatteiden luonne on yleensäkin, eli siinä mielessä ei tarvitse säikähtää että jollakulla fysiikan opettajalla on sanottavaa terminologiasta.
Testaaminen on tosiaankin erittäin moninainen käsite. Ei ole ollenkaan mahdottomuus laatia sellaista testiasetelmaa, jossa:
"Testaamisen suhteen mun tavoite on ollut löytää kamppailun asiantuntijoita, kenelle esitellä Kombaa käytännössä ja arvella minkälaista liikekieli on ja miten taito vois näkyä muissa lajeissa."
Salibandya se ei tokikaan ole, eikä edes jääkiekkoa. Eikä varmaan se, mitä joku muu haluaisi testata tai jostain syystä Jusukinin testaavan.
Laajemmin Jusukinin vastaus (koko viesti) on sinänsä oikein hyvä ja osuu auki olevien kysymysten ytimeen. Kuvittelen ymmärtäväni testaamisen tarkoituksen ja sen suhteen Kombaan. Mutta pari kysymystä silti:
1. Onko jotakuinkin niin, että siinä testatessa ei varsinaisesti Kombata vaan sparrataan?
2. Ja että tämä sparri antaa ideoita Komban mahdollisuuksista.
3. Jolloin: Sparri on testi jolla hankitaan tietoa Komban kehittämiseen?
Pahoittelen jos toistan, mutta noin tulkitsen itse tekstin.
Sen sijaan en itse ihan ymmärrä tuota "no-force" -periaatetta. Konsepti muistuttaa silti lausutun muodon pohjalta joitakin ideaaleja kamppailulajeissa:
Jotkut mestarit osaavat tehdä sellaista tekniikkaa ja omaavat sellaisen kehonhallinnan, että kontakti tuntuu tietyissä tekniikoissa huonomman osaajan tekniikkaa pehmeämmältä, mutta saa aikaiseksi enemmän. Joissain lajeissa oman mutuni mukaan tällainen alkuasetelma on aikojen saatossa muokkautunut mantrojen välityksellä treenikulttuuriksi, jossa pehmeys tulee siitä, että ns tanssitaan mukana. Molemman kaltaisissa lajeissa saatetaan viitata johonkin rentouden, voiman käyttämättömyyden tms konseptiin, joka on lajissa keskeinen.
Kombassa muistaakseni periaate tuli miittitreeneissä enemmänkin siitä, että "pelin" säännöt laaditaan sellaisiksi, että kontakti pysyy kevyenä.
Mutta näissä "voiman käyttämättömyys" -jutuissa on aina käsitteellistä haastetta, kun ensinnäkään harva osaa fysiikan peruskäsitteitä ja toisekseen kamppailutekniikan ja -tekemisen analysoiminen niillä ei ole ihan helppoa. Tuossa esim nojatessa nimenomaan käytetään voimaa. (Staattisessa tilanteessa ei tokikaan tehdä työtä.) Ja se mitä kutsut paineeksi, on voimaa, kuten paine tällaisissa yhteyksissä aina on, paikallisena mittana.
Varoitan siitä, että käsitteellinen solmu saattaa oikeastikin aiheuttaa ristiriitoja ja umpikujia kehitykselle. Toisaalta taas, jos periaate näkyy riittävän monessa esimerkissä Komban treenikulttuurissa, sillä on jokin (hyvin tai huonosti) ymmärretty merkitys. Ja tämä tietenkin kamppailulajiperiaatteiden luonne on yleensäkin, eli siinä mielessä ei tarvitse säikähtää että jollakulla fysiikan opettajalla on sanottavaa terminologiasta.
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Kiitos Lasse hyvistä huomioista!
Testaamisen kanssa tavoite on hahmotella onko Komba löydöksenä hyödyllinen suhteessa olemassaoleviin kamppailu-urheilun muotoihin. Jos on ja homma vaikuttaa toteuttamisen arvoiselta, olen itse kiinnostunut ottelemaan ja sillä tavoin kartuttamaan elämänkokemusta. Haluan myös auttaa kamppailijoita kehittämään herkkyyttä ja sulavoittamaan liikkumista ja otaksun, että tästä voisi olla hyötyä myös kehässä.
Testiasetelman olisi aluksi hyvä sisältää muutama Komban variaatio, jotta se auttaisi havainniollistamaan muotokielen luonnetta ja tavoitteita, sekä arvelemaan mitä testilajissa saa tehdä ja mahdollisia hyötyjä. Sen jälkeen sparria kokeiltavan lajin ehdoilla, muutamalla eri voimankäyttöasteella. Eli kuten Luupää sanoi "Testaaminen on sitä, että menee ilman ylimääräisiä reunaehtoja toisen viitekehykseen ja katsoo miten siellä pärjää omilla eväillä. "
No-forcen idis on ollut ottaa voima pois kamppailusta ja katsoa mitä jää jäljelle. Toiseen voi silti pyrkiä vaikuttamaan asemoitumalla vahvasti toisen vieressä niin, että jos voimaa käytettäsiin oltaisiin edullisessa asemassa, oma raaja toisen ytimessä. Kombassa tästä saadaan flow-drill, kun määritellään pelinomaisesti, kuinka tilanteita voi purkaa.
Voimankäyttö mihin viitaan on siis liikettä, jolla vaikutetaan toiseen, paine kahden kontaktin osapuolen välillä. Olennaista tässä on kuka painaa, nyrkkisääntönä se joka liikkuu. No-force on siis meidän lähtötilanne, josta oppii sellaiset vuorovaikutuksen muodot, joita kyseisillä ehdoilla voi toteuttaa. Nämä taidot edesauttavat pehmeää kontaktia vaikka voimankäyttö otettaisiin mukaan harjoitteeseen.
No-forcella oman muodon ja liikkeen saa tehdä niin vahvana tai voimalla kun haluaa, kunhan osaa pysäyttää sen puolustavaan linjaan ja keholle.
Ilman voimankäyttöä voi siis vaikka sopia, että tavoitellaan nopeaa ja vahvaa liikettä, jossa kuitenkin pitäydytään impaktista. Yleensä ollaan otettu voimankäyttöä mukaan asteittain, ensiksi esimerkiksi torsosta työntäminen, millä on vastaavuus pelin sääntöihin, jossa kuuluu liikkua pois alta. Eli kun pääsee puolustuksen ohi voi voimalla osoittaa hallintaa ja ohjata toista herkistä kohdista, tästä eri variaatioita.
Komba on siis sovellusympäristö, jossa voi testata erilaisia liiketyylejä ja vuorovaikutusta. Toteutamme yleensä lähiottelumaista asetelmaa, koska lähellä ollessa liike on monimuotoista. Idea on siis käyttää toista oman muotokielen testaamiseen ja katsoa samalla pystyykö pitämään pintansa vaikka olisi uhattuna monesta suunnasta.
Mitä lyömiseen tulee niin tottakai olisi hyvä osata liikkeet teknisesti oikein ja tehokkaasti. Paras tapa on varmasti saada ohjausta ammattilaiselta ja harjoitella tekniikkaa paljon. Ideaalisti meidänkin treeneissä on mukana kamppailupuolen asiantuntijoita, ketkä voivat ohjeistaa tekniikoiden kanssa. Me tehdään flow-drilliä, jossa on mahdollisuus soveltaa mitä jo osaa ja ihmiset ammentaa omasta kokeneisuudestaan. Jos joku haluaa oppia tekniikkaa laitetaan viisaat päät yhteen ja katsotaan mitä asiasta tiedetään teoriassa, käytännössä ja liittyen kamppailulajeihin yleisesti.
Taijin harjoittaja kiitos loistoideasta! Olen päässyt Kombaamaan useiden Taijilaisten kanssa ja vuorovaikutus on ollut aina taidokasta ja ihailtavan sulavaa. Mulla sielu lepää liikkeen vapaudessa, mutta Taiji on aina herättänyt ihailua ja voisin tutustua liikesarjoihin ja katsoa miten ne luonnistuu. Arvatenkin tekniikaan oppimiseen ei ole oikoteitä, mutta olen teoretisoinut, että jos tekisin Taijilaisten kanssa enemmän Kombaa, oppisin mukautumaan puolustuksella muotokieleen, jolloin itse liikkeiden oppiminen saattaisi helpottua. Mistä Taijin taistelumuodoissa kisataan? Jos joku haluaa tätä kokeilla, olen enemmän kuin kiinnostunut!
Testaamisen kanssa tavoite on hahmotella onko Komba löydöksenä hyödyllinen suhteessa olemassaoleviin kamppailu-urheilun muotoihin. Jos on ja homma vaikuttaa toteuttamisen arvoiselta, olen itse kiinnostunut ottelemaan ja sillä tavoin kartuttamaan elämänkokemusta. Haluan myös auttaa kamppailijoita kehittämään herkkyyttä ja sulavoittamaan liikkumista ja otaksun, että tästä voisi olla hyötyä myös kehässä.
Testiasetelman olisi aluksi hyvä sisältää muutama Komban variaatio, jotta se auttaisi havainniollistamaan muotokielen luonnetta ja tavoitteita, sekä arvelemaan mitä testilajissa saa tehdä ja mahdollisia hyötyjä. Sen jälkeen sparria kokeiltavan lajin ehdoilla, muutamalla eri voimankäyttöasteella. Eli kuten Luupää sanoi "Testaaminen on sitä, että menee ilman ylimääräisiä reunaehtoja toisen viitekehykseen ja katsoo miten siellä pärjää omilla eväillä. "
No-forcen idis on ollut ottaa voima pois kamppailusta ja katsoa mitä jää jäljelle. Toiseen voi silti pyrkiä vaikuttamaan asemoitumalla vahvasti toisen vieressä niin, että jos voimaa käytettäsiin oltaisiin edullisessa asemassa, oma raaja toisen ytimessä. Kombassa tästä saadaan flow-drill, kun määritellään pelinomaisesti, kuinka tilanteita voi purkaa.
Voimankäyttö mihin viitaan on siis liikettä, jolla vaikutetaan toiseen, paine kahden kontaktin osapuolen välillä. Olennaista tässä on kuka painaa, nyrkkisääntönä se joka liikkuu. No-force on siis meidän lähtötilanne, josta oppii sellaiset vuorovaikutuksen muodot, joita kyseisillä ehdoilla voi toteuttaa. Nämä taidot edesauttavat pehmeää kontaktia vaikka voimankäyttö otettaisiin mukaan harjoitteeseen.
No-forcella oman muodon ja liikkeen saa tehdä niin vahvana tai voimalla kun haluaa, kunhan osaa pysäyttää sen puolustavaan linjaan ja keholle.
Ilman voimankäyttöä voi siis vaikka sopia, että tavoitellaan nopeaa ja vahvaa liikettä, jossa kuitenkin pitäydytään impaktista. Yleensä ollaan otettu voimankäyttöä mukaan asteittain, ensiksi esimerkiksi torsosta työntäminen, millä on vastaavuus pelin sääntöihin, jossa kuuluu liikkua pois alta. Eli kun pääsee puolustuksen ohi voi voimalla osoittaa hallintaa ja ohjata toista herkistä kohdista, tästä eri variaatioita.
Komba on siis sovellusympäristö, jossa voi testata erilaisia liiketyylejä ja vuorovaikutusta. Toteutamme yleensä lähiottelumaista asetelmaa, koska lähellä ollessa liike on monimuotoista. Idea on siis käyttää toista oman muotokielen testaamiseen ja katsoa samalla pystyykö pitämään pintansa vaikka olisi uhattuna monesta suunnasta.
Mitä lyömiseen tulee niin tottakai olisi hyvä osata liikkeet teknisesti oikein ja tehokkaasti. Paras tapa on varmasti saada ohjausta ammattilaiselta ja harjoitella tekniikkaa paljon. Ideaalisti meidänkin treeneissä on mukana kamppailupuolen asiantuntijoita, ketkä voivat ohjeistaa tekniikoiden kanssa. Me tehdään flow-drilliä, jossa on mahdollisuus soveltaa mitä jo osaa ja ihmiset ammentaa omasta kokeneisuudestaan. Jos joku haluaa oppia tekniikkaa laitetaan viisaat päät yhteen ja katsotaan mitä asiasta tiedetään teoriassa, käytännössä ja liittyen kamppailulajeihin yleisesti.
Taijin harjoittaja kiitos loistoideasta! Olen päässyt Kombaamaan useiden Taijilaisten kanssa ja vuorovaikutus on ollut aina taidokasta ja ihailtavan sulavaa. Mulla sielu lepää liikkeen vapaudessa, mutta Taiji on aina herättänyt ihailua ja voisin tutustua liikesarjoihin ja katsoa miten ne luonnistuu. Arvatenkin tekniikaan oppimiseen ei ole oikoteitä, mutta olen teoretisoinut, että jos tekisin Taijilaisten kanssa enemmän Kombaa, oppisin mukautumaan puolustuksella muotokieleen, jolloin itse liikkeiden oppiminen saattaisi helpottua. Mistä Taijin taistelumuodoissa kisataan? Jos joku haluaa tätä kokeilla, olen enemmän kuin kiinnostunut!
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3915
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Komba
Piste karate voisi olla silloin sinun juttu. Enemmän tai vähemmän sitä yritetään aina satuttaa kamppaillessa noin muuten, se ikäänkuin kuuluu asiaan itseensä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
-
- reiteenpotkija
- Viestit: 410
- Lauteille: Heinäkuu 2019
- Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
- Takalajit: Taekwondo, shootfighting
Komba
Muutama vinkki omasta näkökulmasta tuohon videoon.
Liikkumista kannattaa harjoitella, vähän tönkön näköistä.
Pyri liikkumaan pehmeästi päkiöillä.
Hyvä tehdä ihan pelkästään liikkumistreenejä, sivuille eteen taakse. Vaikkapa ton säkin ympärillä.
Meneekö potkut kunnolla läpi jos otetaan säkki veks?
Hartiat jäykkänä, pidä ihan rentoina. Välillä vaik ravistele käsiä.
Rentona lyönnit lähtee paljon paremmin ja ei kuluta puoliakaan siitä energiasta mitä jännittämällä.
Tämä ip/kilpa tilanteissa monella hankala.
Viimeinen vihje ni pyri lyömään ja potkimaan teknisesti oikein. Paha virhe on vetää huonolla tekniikalla täysiä Tyson tyylillä.
Hitaasta tulee nopea mutta ei päinvastoin.
Pikkuhiljaa lähtee kulkemaan ja veikkaan kuukauden päästä kun filmaat uudestaan niin näkyy selvää kehitystä.
Liikkumista kannattaa harjoitella, vähän tönkön näköistä.
Pyri liikkumaan pehmeästi päkiöillä.
Hyvä tehdä ihan pelkästään liikkumistreenejä, sivuille eteen taakse. Vaikkapa ton säkin ympärillä.
Meneekö potkut kunnolla läpi jos otetaan säkki veks?
Hartiat jäykkänä, pidä ihan rentoina. Välillä vaik ravistele käsiä.
Rentona lyönnit lähtee paljon paremmin ja ei kuluta puoliakaan siitä energiasta mitä jännittämällä.
Tämä ip/kilpa tilanteissa monella hankala.
Viimeinen vihje ni pyri lyömään ja potkimaan teknisesti oikein. Paha virhe on vetää huonolla tekniikalla täysiä Tyson tyylillä.
Hitaasta tulee nopea mutta ei päinvastoin.
Pikkuhiljaa lähtee kulkemaan ja veikkaan kuukauden päästä kun filmaat uudestaan niin näkyy selvää kehitystä.
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Kiitos vinkeistä, tsekkailen noita kuntoon! Nyrkkeilykin rupes eri tavalla kiinnostaa kun tutustuin Prince Naseemin omintakeiseen tyyliin
Tässä pätkää Kombasta, testailtiin eri voimankäyttöasteilla.
Tommonen reaktiivinen vältteleminen vaikuttaa nousevan pintaan heti kun on kamppailumielessä realistisempaa liikehdintää. Tätä vois testaa tatamilla maahanviennin kanssa, jos jotakuta kiinnostaa.
Thaikun lähiottelu ja swiippaukset on varmasti riittävä ja sopivan suppea testiympäristö, missä voin viedä prokkista eteenpäin.
Tässä pätkää Kombasta, testailtiin eri voimankäyttöasteilla.
Tommonen reaktiivinen vältteleminen vaikuttaa nousevan pintaan heti kun on kamppailumielessä realistisempaa liikehdintää. Tätä vois testaa tatamilla maahanviennin kanssa, jos jotakuta kiinnostaa.
Thaikun lähiottelu ja swiippaukset on varmasti riittävä ja sopivan suppea testiympäristö, missä voin viedä prokkista eteenpäin.
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Vapari on loppupelinä, siihen pitäis saada mattokin haltuun.
Muay thai nyt työn alla, etin läheltä sopivaa seuraa. Jos joku haluaa tehdä varhasen vaiheen kokeilua, niin tatamilla voidaan kuvata kaatojen opettelua ja kevyttä sparria
Oltiin mukana ekassa Valtaa Kaapelitehdas tapahtumassa, jonka esikuvana toimii pariisilainen kulttuurikeskus Centquatre 104, joka tunnetaan sen vapaan ilmaisun tapahtumista
https://www.danceinfo.fi/uutiset/kaapel ... -kayttoon/
Muay thai nyt työn alla, etin läheltä sopivaa seuraa. Jos joku haluaa tehdä varhasen vaiheen kokeilua, niin tatamilla voidaan kuvata kaatojen opettelua ja kevyttä sparria
Oltiin mukana ekassa Valtaa Kaapelitehdas tapahtumassa, jonka esikuvana toimii pariisilainen kulttuurikeskus Centquatre 104, joka tunnetaan sen vapaan ilmaisun tapahtumista
https://www.danceinfo.fi/uutiset/kaapel ... -kayttoon/
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Hyvää tätä vuotta vaan kaikille, tässä vähän updatee,
Rupesin nyt treenaa thai-nyrkkeilyä Korsossa Vantaan Muay Thai seuran kanssa ja homma on lähtenyt hyvin käyntiin. Esittelin valmentajille myös Komban lähiottelullisia piirteitä ja ne vaikuttaa ihan käyttiksiltä. Mielenkiintoista on varsinkin kuinka vapaasti lähiottelussa saa soveltaa ja silti homma näyttää ja tuntuu edelleen samalta lajilta. Palaute on ollut hyvää, olkapäiden käyttöä on kehuttu uidessa clinchiin ja toisen liikkeen salpaus/tukahduttaminen on toiminut.
Eli käytännössä olen kokeillut vahvaa kombamaista muljuamista, lyöntien ja kyynärpää-iskujen estämistä mm. omaa kehoa vasten tapahtuvilla kiinnipidoilla (hanska kainaloon ja kyynärtaipeeseen), vipuvoimalla hallitsemista käyttämällä kyynärvarsia toisen ranteiden manipuloimiseen painamalla puolustuksen lyttyyn ja yhdistäen näihin rytmistä horjutusta tönäsyillä ja vedoilla. Polvia lukuun ottamatta lähellä tuntuu mukavalta ja turvalliselta, omaa kiertävää liikkumista on vaikea estää. Polvet on molemmille yhtäläinen uhka, mutta jos pystyy hallitsemaan hyvin ylävartalon peliä on polvipotkujen suhteen jonkinlaisessa etulyöntiasemassa. Opettelen lajin niin että näkee miten tämä kantaa, kehä tavoitteena, mut testimielessä tässä mennään. Jos joku osaa näitä hommia hyvin ja haluaa kokeilla, niin olen edelleen kiinnostunut asiantuntijapalautteesta!
Muuten thaikkuun liittyen olen miettinyt hyväksi ottelustrategiaksi mm;
-etäisyyden hallinta; pyrkii sanelemaan millä rytmillä rytisee, liikkuu pois alta kun toinen käyttää energiaa, leputtaa käsiä kun on varmasti kaukana, kylvää feinttejä mut on valmis rankasemaan jos toinen ei leiki harhautusten mukana ja liikkuu paineella kohti jos vastustaja perääntyy suoraan ja varsinkin jos siltä meinaa loppua tila.
-hyökkäyskulman hallinta; yhdistää väistöihin eteen ja taaksepäin liikkumista ja käyttää näitä hyökkäyslinjan asteittaiseen muuttamiseen, vaihtaa etujalkaa hyökkäämällä esim. polvella tai astumalle toisen ohi - takakäden koukusta etukäden koukku ja dynaaminen siirto uuteen hyökkäyslinjaan, mistä pystyy antamaan painetta.
-hallita hetkiä ja käyttää se kerta kun toinen herpaantuu eikä näe, käydä päälle kun raivotautinen ja rankasta kaikista heikoista asennoista johon toinen erehtyy
Kaikkineen pyrkisin lajissa otellessa fiksuun ja hienostuneeseen mutusteluun etäältä ja intiimiin lähipeliin, jossa voimaa ei säästellä ja kyynärpäät saa laulaa. Neljät treenit takana, eli ylläoleva kuvaus on hieman testattu tuntuma ja teoreettin kuvitelma kamppailusta, mut senverran tein kotitöitä et kutsuttiin myös edistyneiden-ryhmään. Eli edelleen olen ottelija yhtäpaljon kuin tiedemies, mut onneks tässä eletään jo kakskyt lukua ja ilman pätevyyttäkin saa luovasti toimia Thaikun tuntijoille nämä mietteet lienee ihan peruskauraa, mutta en ole nähnyt katsomissani otteluissa sellaista taktiikkaa ja liikekieltä, mitä itse nyt lajista haen.
Komba juontuu sanoista Communal Battle/Common Battle ja suomentuu aika hyvin Yhteistaisteluksi. Idea on, että kaikenlaiset ihmiset voi kohdata taistelullisen vuorovaikutuksen merkeissä ei-teknisin lähtökohdin, eli oppia aiheesta ja itsestään toiminnan kautta hyvin yleisluontoisen ohjeistuksen avulla. Tämä lähestymistapa tuottaa omanlaistaan liikekieltä ja fasilitoinnin avulla tekeminen voi olla myös kamppailun näkökulmasta järkevää tai joltain osin jopa optimaalista (esim. väistön rytmitys ja liikkeen mukana soljuminen).
Komban tavoite on, että toimija oppii säätelemään omaa toimintaympäristöä sanallisin ja kehollisin komennoin ja tällä tavoin ohjeistamaan kanssapelaajia vuorovaikuttamaan kuten itse toivoo. Jos muiden liike on liiallista voi pelin palauttaa lähtötilaan esim. "reset"-komennolla tai pysäyttämällä omat kädet eteensä voiman nollaamisen merkiksi. Kombasta voi aina poistua ja siihen saa lisätä vuorovaikutuksellisia elementtejä yksinkertaisesti tekemällä asioita, eli avaamalla peliä johonkin suuntaan, kuten voima, potkut, tarttumiset, tönimiset. yms, mutta voimankäytön tulee aina olla kohtuullista sekä fysiikan että sosiaalisen tilanteen näkökulmasta(tunnelma). Ylilyöntejä tulisi pyytää anteeksi ja hyvittää jos on toiminut väärin, tavoite on turvallinen tila, jossa kukaan ei oikeasti koe itseään uhatuksi, vaan pystyy aina vastaamaan annettuun ärsykkeeseen yhtäläisellä intensiteetillä, oli kyse sitten fyysisestä, emotionaalisesta tai kielellisestä ilmaisusta. Jos pelistä häviää huumorintaju ja jaetun tilan kokemus täytyy simulaatiota tarkastella, mitä tehdään, miksi tehdään, mitkä ovat tavoitteet? Komba on siis yhteispeliä, jossa voi treenata haluamiaan asioita toisten mukautuessa toimintaan kykyjensä ja mielenkiintonsa mukaan.
Core posse ketkä tätä on ollut kehittämässä käyttää systeemiä lähinnä meditaatioon ja hauskanpitoon, eli flow-tilan ehdoilla. Mä koitan laajentaa pelejä taktisiin skenarioihin ja aseelliseen taisteluun rakentelemalla panssareita yms. ja tää herättää jonkunverran ihmetystä, koska no-force/maailmanrauha, mut en nää asiassa ristiriitaa. Oon kiitollinen että monet heimolaiset on lämmenny touhulle ja saadaan varmaan jo tänä kesänä jotkut överit joukkotaistelut ja voidaan sit tubettaa huolella, go-prot ja joku drone olis huippu, niin sais vähä perspektiiviä!
Projekteina kesälle on mm. rakentaa juggernautteja, eli sotavaunuja, kuosaa autoja tribester tyyliin, lyödä sisään äänentoistoa ja tehdä varusteille set-up ja sit pitää katusotaa kaiken kansan iloksi. Vihdoin pääsen vetää myös panssarit päällä sähköskedellä ja mieluiten tietysti joukkotaisteluun, mut se gameplay vaatii vielä vähän kehittämistä. Päädyin myös rakentelee taas boffereita parinkytä vuoden tauon jälkeen, niin on matalan kynnyksen gearia joinia mähinään ja eipähän käy turhan vakavaksi(Komba kanavalla videoo).
Visio on toimia myös pikkuhiljaa järkkäreinä bileissä, niin olis turva-alallakin sit tyyliä ja katu-uskottavuutta, mut ei tässä olla viemässä stevejen ja skoudejen hommia ihan heti Plussaa toiminnassa olis kohdella ihmisiä inhimillisesti ja tarvittaessa kombaa ne ulos ilman väkivaltaa, mut meidän piireissä jengi tuntee about toisesa, niin järkkärit on lähinnä muodollisuus. Kovaa linjaa kiinnostaa myös opetella ja rispektit kaikille, ketkä osaa laittaa räyhänhenget oikeesti nippuun. Oma haave olis päästä joskus joukolla treenaa mellakkapoliisien kanssa ja kattoo miten ne kesyttää. En usko väkivaltaan ja oikea mellakointihan on täysin turhaa, mut hyvässä sovussa tosta sais vuosisadan hyötyliikuntaa.
Voip olla että mä olen keisari ilman vaatteita, mut hipeille se alastomuus ei oo koskaan ollut ongelma ja eipä siellä kehässäkään ole sen kummempia yleensä päällä.
Kohta on valkonen vyö ansaittu ja vaikka virallisista otteluista ei oo kokemusta, ni on ollut tapana nousta pystyyn ku on tullu päin pläsii mikä tyrmäs Tysoninki. Sama olla sit keisari tyylillä, antaa pojan yrittää
Rupesin nyt treenaa thai-nyrkkeilyä Korsossa Vantaan Muay Thai seuran kanssa ja homma on lähtenyt hyvin käyntiin. Esittelin valmentajille myös Komban lähiottelullisia piirteitä ja ne vaikuttaa ihan käyttiksiltä. Mielenkiintoista on varsinkin kuinka vapaasti lähiottelussa saa soveltaa ja silti homma näyttää ja tuntuu edelleen samalta lajilta. Palaute on ollut hyvää, olkapäiden käyttöä on kehuttu uidessa clinchiin ja toisen liikkeen salpaus/tukahduttaminen on toiminut.
Eli käytännössä olen kokeillut vahvaa kombamaista muljuamista, lyöntien ja kyynärpää-iskujen estämistä mm. omaa kehoa vasten tapahtuvilla kiinnipidoilla (hanska kainaloon ja kyynärtaipeeseen), vipuvoimalla hallitsemista käyttämällä kyynärvarsia toisen ranteiden manipuloimiseen painamalla puolustuksen lyttyyn ja yhdistäen näihin rytmistä horjutusta tönäsyillä ja vedoilla. Polvia lukuun ottamatta lähellä tuntuu mukavalta ja turvalliselta, omaa kiertävää liikkumista on vaikea estää. Polvet on molemmille yhtäläinen uhka, mutta jos pystyy hallitsemaan hyvin ylävartalon peliä on polvipotkujen suhteen jonkinlaisessa etulyöntiasemassa. Opettelen lajin niin että näkee miten tämä kantaa, kehä tavoitteena, mut testimielessä tässä mennään. Jos joku osaa näitä hommia hyvin ja haluaa kokeilla, niin olen edelleen kiinnostunut asiantuntijapalautteesta!
Muuten thaikkuun liittyen olen miettinyt hyväksi ottelustrategiaksi mm;
-etäisyyden hallinta; pyrkii sanelemaan millä rytmillä rytisee, liikkuu pois alta kun toinen käyttää energiaa, leputtaa käsiä kun on varmasti kaukana, kylvää feinttejä mut on valmis rankasemaan jos toinen ei leiki harhautusten mukana ja liikkuu paineella kohti jos vastustaja perääntyy suoraan ja varsinkin jos siltä meinaa loppua tila.
-hyökkäyskulman hallinta; yhdistää väistöihin eteen ja taaksepäin liikkumista ja käyttää näitä hyökkäyslinjan asteittaiseen muuttamiseen, vaihtaa etujalkaa hyökkäämällä esim. polvella tai astumalle toisen ohi - takakäden koukusta etukäden koukku ja dynaaminen siirto uuteen hyökkäyslinjaan, mistä pystyy antamaan painetta.
-hallita hetkiä ja käyttää se kerta kun toinen herpaantuu eikä näe, käydä päälle kun raivotautinen ja rankasta kaikista heikoista asennoista johon toinen erehtyy
Kaikkineen pyrkisin lajissa otellessa fiksuun ja hienostuneeseen mutusteluun etäältä ja intiimiin lähipeliin, jossa voimaa ei säästellä ja kyynärpäät saa laulaa. Neljät treenit takana, eli ylläoleva kuvaus on hieman testattu tuntuma ja teoreettin kuvitelma kamppailusta, mut senverran tein kotitöitä et kutsuttiin myös edistyneiden-ryhmään. Eli edelleen olen ottelija yhtäpaljon kuin tiedemies, mut onneks tässä eletään jo kakskyt lukua ja ilman pätevyyttäkin saa luovasti toimia Thaikun tuntijoille nämä mietteet lienee ihan peruskauraa, mutta en ole nähnyt katsomissani otteluissa sellaista taktiikkaa ja liikekieltä, mitä itse nyt lajista haen.
Komba juontuu sanoista Communal Battle/Common Battle ja suomentuu aika hyvin Yhteistaisteluksi. Idea on, että kaikenlaiset ihmiset voi kohdata taistelullisen vuorovaikutuksen merkeissä ei-teknisin lähtökohdin, eli oppia aiheesta ja itsestään toiminnan kautta hyvin yleisluontoisen ohjeistuksen avulla. Tämä lähestymistapa tuottaa omanlaistaan liikekieltä ja fasilitoinnin avulla tekeminen voi olla myös kamppailun näkökulmasta järkevää tai joltain osin jopa optimaalista (esim. väistön rytmitys ja liikkeen mukana soljuminen).
Komban tavoite on, että toimija oppii säätelemään omaa toimintaympäristöä sanallisin ja kehollisin komennoin ja tällä tavoin ohjeistamaan kanssapelaajia vuorovaikuttamaan kuten itse toivoo. Jos muiden liike on liiallista voi pelin palauttaa lähtötilaan esim. "reset"-komennolla tai pysäyttämällä omat kädet eteensä voiman nollaamisen merkiksi. Kombasta voi aina poistua ja siihen saa lisätä vuorovaikutuksellisia elementtejä yksinkertaisesti tekemällä asioita, eli avaamalla peliä johonkin suuntaan, kuten voima, potkut, tarttumiset, tönimiset. yms, mutta voimankäytön tulee aina olla kohtuullista sekä fysiikan että sosiaalisen tilanteen näkökulmasta(tunnelma). Ylilyöntejä tulisi pyytää anteeksi ja hyvittää jos on toiminut väärin, tavoite on turvallinen tila, jossa kukaan ei oikeasti koe itseään uhatuksi, vaan pystyy aina vastaamaan annettuun ärsykkeeseen yhtäläisellä intensiteetillä, oli kyse sitten fyysisestä, emotionaalisesta tai kielellisestä ilmaisusta. Jos pelistä häviää huumorintaju ja jaetun tilan kokemus täytyy simulaatiota tarkastella, mitä tehdään, miksi tehdään, mitkä ovat tavoitteet? Komba on siis yhteispeliä, jossa voi treenata haluamiaan asioita toisten mukautuessa toimintaan kykyjensä ja mielenkiintonsa mukaan.
Core posse ketkä tätä on ollut kehittämässä käyttää systeemiä lähinnä meditaatioon ja hauskanpitoon, eli flow-tilan ehdoilla. Mä koitan laajentaa pelejä taktisiin skenarioihin ja aseelliseen taisteluun rakentelemalla panssareita yms. ja tää herättää jonkunverran ihmetystä, koska no-force/maailmanrauha, mut en nää asiassa ristiriitaa. Oon kiitollinen että monet heimolaiset on lämmenny touhulle ja saadaan varmaan jo tänä kesänä jotkut överit joukkotaistelut ja voidaan sit tubettaa huolella, go-prot ja joku drone olis huippu, niin sais vähä perspektiiviä!
Projekteina kesälle on mm. rakentaa juggernautteja, eli sotavaunuja, kuosaa autoja tribester tyyliin, lyödä sisään äänentoistoa ja tehdä varusteille set-up ja sit pitää katusotaa kaiken kansan iloksi. Vihdoin pääsen vetää myös panssarit päällä sähköskedellä ja mieluiten tietysti joukkotaisteluun, mut se gameplay vaatii vielä vähän kehittämistä. Päädyin myös rakentelee taas boffereita parinkytä vuoden tauon jälkeen, niin on matalan kynnyksen gearia joinia mähinään ja eipähän käy turhan vakavaksi(Komba kanavalla videoo).
Visio on toimia myös pikkuhiljaa järkkäreinä bileissä, niin olis turva-alallakin sit tyyliä ja katu-uskottavuutta, mut ei tässä olla viemässä stevejen ja skoudejen hommia ihan heti Plussaa toiminnassa olis kohdella ihmisiä inhimillisesti ja tarvittaessa kombaa ne ulos ilman väkivaltaa, mut meidän piireissä jengi tuntee about toisesa, niin järkkärit on lähinnä muodollisuus. Kovaa linjaa kiinnostaa myös opetella ja rispektit kaikille, ketkä osaa laittaa räyhänhenget oikeesti nippuun. Oma haave olis päästä joskus joukolla treenaa mellakkapoliisien kanssa ja kattoo miten ne kesyttää. En usko väkivaltaan ja oikea mellakointihan on täysin turhaa, mut hyvässä sovussa tosta sais vuosisadan hyötyliikuntaa.
Voip olla että mä olen keisari ilman vaatteita, mut hipeille se alastomuus ei oo koskaan ollut ongelma ja eipä siellä kehässäkään ole sen kummempia yleensä päällä.
Kohta on valkonen vyö ansaittu ja vaikka virallisista otteluista ei oo kokemusta, ni on ollut tapana nousta pystyyn ku on tullu päin pläsii mikä tyrmäs Tysoninki. Sama olla sit keisari tyylillä, antaa pojan yrittää
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Asolan kylätoimikunta pyys meitä tekemään ohjelmaa paikalliseen Talviriehaan, niin tehtiin taistelunäytös ja tuotiin boffereita yms. kokeiltavaksi.
Tutkitaan Kombaa esittävän taiteen työkaluna, eli koreografian sijaan käytetään gameplaytä ohjaamaan esiintyjiä toimii kohtaukseen sopivalla tavalla. Suositaan tällästä kokeilevaa meininkiä ja epämuodollisuutta.
Kehittyvän taidemuodon tavotteina on ainakin rikkoa esiintyjän ja yleisön välistä rajapintaa, sekä ilmaisun autenttisuuden edistäminen pelinomaisten asetelmien kautta.
Ensi lauantaina 22.2. on Valtaa Kaapelitehdas Vol. 2 11-19 ja ollaan messissä pitämässä meininkiä yllä, tervetuloa mukaan avoimiin treeneihin!
Kokeillaan taas uusia juttuja ja otetaan mukaan mm. panssareita ja skeittilautoja ja treenataan näillä ainakin päälle tulevan voiman pehmeää absorbointia ja liikesuunnan kääntämistä ✌
Tutkitaan Kombaa esittävän taiteen työkaluna, eli koreografian sijaan käytetään gameplaytä ohjaamaan esiintyjiä toimii kohtaukseen sopivalla tavalla. Suositaan tällästä kokeilevaa meininkiä ja epämuodollisuutta.
Kehittyvän taidemuodon tavotteina on ainakin rikkoa esiintyjän ja yleisön välistä rajapintaa, sekä ilmaisun autenttisuuden edistäminen pelinomaisten asetelmien kautta.
Ensi lauantaina 22.2. on Valtaa Kaapelitehdas Vol. 2 11-19 ja ollaan messissä pitämässä meininkiä yllä, tervetuloa mukaan avoimiin treeneihin!
Kokeillaan taas uusia juttuja ja otetaan mukaan mm. panssareita ja skeittilautoja ja treenataan näillä ainakin päälle tulevan voiman pehmeää absorbointia ja liikesuunnan kääntämistä ✌
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Maailmanloppua pukkaa.. Toivottavasti kaikilla sujuu hommat ja varsinkin saliyrittäjille tsemppiä, eiköhän tässä päästä vielä normaaliin!
Sub-zerosta ja scorpionista tuli sittenkin kesämuotia,. Kaikki käy niin nopeasti, mä ajattelin et tässä menis muutama vuos et muutki innostus larppaamaan Mortal Kombattia, mut muoti on niin oikukasta.
Terveiset vielä sieltä Kaapelitehtaalta, siellä oli mahtavaa ja onnistuttiin tavoitteessa luoda sinne sosiaalinen tila, jossa vierailijat voivat tulla harrastamaan jotain uutta. Yleisestihän siellä on harrastajaporukoita, jotka tekee omaa juttua, niin tehtiin siihen lisäys valtaamalla merikaapelihallin takaosa. Levittämällä sinne kamppeet tarjottiin aidosti kaikille mahdollisuutta tulla treenaamaan. Siellä oli siis monenlaista meininkiä, pyöriteltäviä eli flow arts freestyle jamit, sit toki Kombaamaan pääs ja Muay Thai treeneihinkin tuli osallistuttua. Jatkon kannalta ajatuksena siis, että Valtaa Kaapeli tapahtuman ohessa voidaan kaikkien halukkaitten kesken järjestää puuhanurkkaa, jossa pääsee kokeilemaan ja tutustumaan eri lajeihin ja tekemisiin. Tää saattais olla kiinnostavaa varsinkin pienten lajien edustajille, jotka kaipaa harrastajia, siis väylänä tavata ihmisiä, jakaa omaa osaamistaan, hengaa ja fiilistellä. Toivotan siis kaikkien lajien edustajat tervetulleiksi missä nyt ollaan tapahtumissa mukana ja jos ootte käytettävissä ja ymmärrän jotain teidän lajista niin sit voin vinkkaa ihmisille, et mees kysyy tolta. Tälleen ei ehkä tehdä minkään alan mestareita, mut ihmiset on yleensä tosi kiitollisia kun saavat kokeilla erilaisia juttuja ja yleissivistys ja kokonaiskuva karttuu kamppailun suhteen.
Tulivat muuten kymppiuutisista haastattelemaan kanssa, se klippi on youtubessa ja lisäks videoo tapahtumasta, tässä moikat
Sit testailtiin Kombaa luistimilla ja aseilla ja se oli metkaa.
Facessa oli puhetta 10000 toistosta ja sieltä päädyin kuuntelee "Differential Learningistä" ja Kombassa on jotain samaa. Koitin saada Komban kiteytettyä lauseseen ja päädyin et "Komba is technichal improvisation of mutually coerced integrative movement in non-technichal setting".
Eli perus geimi pyrkiä saavuttamaan toisen torso ilman pakottamista ja käyttää toista interaktiivisena alati vaikeutuvana harjoituskappaleena. Olen koittanut saada ihmiset liikkumaan helposti hyvin, ahaa-elämykseen ja intuition heräämiseen ja siitä tää metodi on pikkuhiljaa kehittynyt.
Potkun kannalta ajattelen, että tässä on kiinnostavinta pystyykö käytännöllä luomaan lisäarvoa olemassaoleviin kamppailu-urheilun muotoihin. Treenaan nyt Thainyrkkeilyt himassa, et pääsee sit taas salille ja kehään vielä tänä vuonna. Toi testiasetelma on sopivasti rajattu ja toteutettavissa ja olen edelleen innoissaan ja täysillä mukana!
Tästä olis mukava kuulla mielipiteitä; miks lähiotteluun ei vois löytää samalla tavalla lähes rajattomasti liikeyhdistelmiä kuten vaikka mattoon? Eikö yhdistelemällä luovasti manipulointia, rytmitystä, horjutusta ym, pysty leipomaan niitä kyynerpäitä sinne leukaan? Siis edellytyksillä et ottelijat pysyyy pystyssä, aktiivisina ja riittävän kaukana et kahnaus sais jatkua.
Myönnän et suuri osa mitä mä duunaan on melkosta häröilyä, mut toi ydinajatus tavasta oppia pehmeän vuorovaikutuksen kautta ja monimuotoistaa peliä on validi ja sillä saattaa saada hyviä tuloksia. Ehkä ajatus on vielä aika nuori ja kamppailun ammattilaiset voi jossain vaiheessa kokeilla ja kertoa voisko siitä olla hyötyä.
Mä panostan toki sen testaamiseen Muay Thaissa ja sit meidän perusmeininkien kehittämiseen kesää kohti, eli ulkoilmatreenijameja.
Nyt rakennan jättiläistä eli ekaa mega mecha armoria, eli siitä vtn lehmäkypärästä semmosta sarvineen ehkä kolmemetristä otusta. Siitä kypärästähän ei nää niistä silmärei-istä juurikaan, mutta alaspäin lipan alta aika tavallisesti. Oon raksalla tasottanut kattoja semmosilla alumiinisilla lisäjaloilla, niin semmoset vaan alle ja sit yks super tuhti panssari tuli tehtyä ja se mega nuija siitä rollerfoamista. Eli lopputulos olis megamonsu joku huitois nuijalla ja gameplay pitäs kehittää siihen et se toimis, eli olis ainakin turvallista ja hauskaa- ukko puujaloilla olis tolkuttoman helppo kaataa, joten pitää pelata ikäänkuin se olis 300kg etc. Miks kaikki tää? Pakkohan se on nähä omin silmin.
Oon väsännyt myös sähköskootteria, jolla pystyis vetämään armoroituja skeittareita, niin päästään testaa muodostelma rullausta cooperativella. Sit myöhemmin noita elementtejä voi yhdistellä johonkin blästäämiseen, tässä tehään nyt edelleen pohjatöitä et hommat toimii käytännössä.
Mä olen tästä panssareiden vääntämisestä ihan vakavissaan, mut vaikuttaa et jengi tehtailee mieluummin foliohatttuja, kun sota-asuja, niin jouduin ottaa vähän kantaa.. Illuminatia kuulemma pidätetään parhaillaan ja maailmanrauhan piti olla jo pääsiäisenä, mut miten kävi?
Tein tän videon servatakseni kaikki, jotka uskoo salaliittoihin, mitkä ei ole totta ja ne jotka ei tunnista tosia salaliittoja ja tietysti itseni, koska olen just näin spede.
Sub-zerosta ja scorpionista tuli sittenkin kesämuotia,. Kaikki käy niin nopeasti, mä ajattelin et tässä menis muutama vuos et muutki innostus larppaamaan Mortal Kombattia, mut muoti on niin oikukasta.
Terveiset vielä sieltä Kaapelitehtaalta, siellä oli mahtavaa ja onnistuttiin tavoitteessa luoda sinne sosiaalinen tila, jossa vierailijat voivat tulla harrastamaan jotain uutta. Yleisestihän siellä on harrastajaporukoita, jotka tekee omaa juttua, niin tehtiin siihen lisäys valtaamalla merikaapelihallin takaosa. Levittämällä sinne kamppeet tarjottiin aidosti kaikille mahdollisuutta tulla treenaamaan. Siellä oli siis monenlaista meininkiä, pyöriteltäviä eli flow arts freestyle jamit, sit toki Kombaamaan pääs ja Muay Thai treeneihinkin tuli osallistuttua. Jatkon kannalta ajatuksena siis, että Valtaa Kaapeli tapahtuman ohessa voidaan kaikkien halukkaitten kesken järjestää puuhanurkkaa, jossa pääsee kokeilemaan ja tutustumaan eri lajeihin ja tekemisiin. Tää saattais olla kiinnostavaa varsinkin pienten lajien edustajille, jotka kaipaa harrastajia, siis väylänä tavata ihmisiä, jakaa omaa osaamistaan, hengaa ja fiilistellä. Toivotan siis kaikkien lajien edustajat tervetulleiksi missä nyt ollaan tapahtumissa mukana ja jos ootte käytettävissä ja ymmärrän jotain teidän lajista niin sit voin vinkkaa ihmisille, et mees kysyy tolta. Tälleen ei ehkä tehdä minkään alan mestareita, mut ihmiset on yleensä tosi kiitollisia kun saavat kokeilla erilaisia juttuja ja yleissivistys ja kokonaiskuva karttuu kamppailun suhteen.
Tulivat muuten kymppiuutisista haastattelemaan kanssa, se klippi on youtubessa ja lisäks videoo tapahtumasta, tässä moikat
Sit testailtiin Kombaa luistimilla ja aseilla ja se oli metkaa.
Facessa oli puhetta 10000 toistosta ja sieltä päädyin kuuntelee "Differential Learningistä" ja Kombassa on jotain samaa. Koitin saada Komban kiteytettyä lauseseen ja päädyin et "Komba is technichal improvisation of mutually coerced integrative movement in non-technichal setting".
Eli perus geimi pyrkiä saavuttamaan toisen torso ilman pakottamista ja käyttää toista interaktiivisena alati vaikeutuvana harjoituskappaleena. Olen koittanut saada ihmiset liikkumaan helposti hyvin, ahaa-elämykseen ja intuition heräämiseen ja siitä tää metodi on pikkuhiljaa kehittynyt.
Potkun kannalta ajattelen, että tässä on kiinnostavinta pystyykö käytännöllä luomaan lisäarvoa olemassaoleviin kamppailu-urheilun muotoihin. Treenaan nyt Thainyrkkeilyt himassa, et pääsee sit taas salille ja kehään vielä tänä vuonna. Toi testiasetelma on sopivasti rajattu ja toteutettavissa ja olen edelleen innoissaan ja täysillä mukana!
Tästä olis mukava kuulla mielipiteitä; miks lähiotteluun ei vois löytää samalla tavalla lähes rajattomasti liikeyhdistelmiä kuten vaikka mattoon? Eikö yhdistelemällä luovasti manipulointia, rytmitystä, horjutusta ym, pysty leipomaan niitä kyynerpäitä sinne leukaan? Siis edellytyksillä et ottelijat pysyyy pystyssä, aktiivisina ja riittävän kaukana et kahnaus sais jatkua.
Myönnän et suuri osa mitä mä duunaan on melkosta häröilyä, mut toi ydinajatus tavasta oppia pehmeän vuorovaikutuksen kautta ja monimuotoistaa peliä on validi ja sillä saattaa saada hyviä tuloksia. Ehkä ajatus on vielä aika nuori ja kamppailun ammattilaiset voi jossain vaiheessa kokeilla ja kertoa voisko siitä olla hyötyä.
Mä panostan toki sen testaamiseen Muay Thaissa ja sit meidän perusmeininkien kehittämiseen kesää kohti, eli ulkoilmatreenijameja.
Nyt rakennan jättiläistä eli ekaa mega mecha armoria, eli siitä vtn lehmäkypärästä semmosta sarvineen ehkä kolmemetristä otusta. Siitä kypärästähän ei nää niistä silmärei-istä juurikaan, mutta alaspäin lipan alta aika tavallisesti. Oon raksalla tasottanut kattoja semmosilla alumiinisilla lisäjaloilla, niin semmoset vaan alle ja sit yks super tuhti panssari tuli tehtyä ja se mega nuija siitä rollerfoamista. Eli lopputulos olis megamonsu joku huitois nuijalla ja gameplay pitäs kehittää siihen et se toimis, eli olis ainakin turvallista ja hauskaa- ukko puujaloilla olis tolkuttoman helppo kaataa, joten pitää pelata ikäänkuin se olis 300kg etc. Miks kaikki tää? Pakkohan se on nähä omin silmin.
Oon väsännyt myös sähköskootteria, jolla pystyis vetämään armoroituja skeittareita, niin päästään testaa muodostelma rullausta cooperativella. Sit myöhemmin noita elementtejä voi yhdistellä johonkin blästäämiseen, tässä tehään nyt edelleen pohjatöitä et hommat toimii käytännössä.
Mä olen tästä panssareiden vääntämisestä ihan vakavissaan, mut vaikuttaa et jengi tehtailee mieluummin foliohatttuja, kun sota-asuja, niin jouduin ottaa vähän kantaa.. Illuminatia kuulemma pidätetään parhaillaan ja maailmanrauhan piti olla jo pääsiäisenä, mut miten kävi?
Tein tän videon servatakseni kaikki, jotka uskoo salaliittoihin, mitkä ei ole totta ja ne jotka ei tunnista tosia salaliittoja ja tietysti itseni, koska olen just näin spede.
Seuraajat
AlexMachine • Andy • Antti • AriJ • Ars Dimicatio • Eizei • Hemmukka • Jasse • JKOO • Joeli T. • Jussi Häkkinen • Jusukin • kallev • Kari Aittomäki • Kuhmu • Lasse Candé • Mika Väyrynen • Mänzy • Nico • Oar • Paanari • Petri Puolakka • sinappi • Taijin harjoittaja • tapsaattori • tohtorismies • Veepee • zzxx