Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Komba

#301

Viesti Eizei »

Lasse Candé kirjoitti: touko 14, 2020, 16.35 En nyt ole varma pitäisikö Kombassa ollakaan liikepuolella mitään mullistavaa. Potkumiitissä ei ainakaan mitään tällaista väitettä ilmennyt enkä ole tässä keskustelussakaan nähnyt.
En ryhtynyt vielä selailemaan, mutta Jusukin on ainakin puhunut flowsta, jonka yhdistän pitkälti liikkeeseen. Siksi otin puheeksi. Ketjussa on paljon erinäköistä kikkailua milloin kättäpidemmällä, milloin potkien portaikossa. Monissa näissä pätkissä näen taipumusta flowpyrkimykseen liikkeessä, kamppailua taas en.
Lasse Candé kirjoitti: touko 14, 2020, 16.35 Jos ymmärrän oikein, Eizei ikäänkuin ajattelee, että kamppailun anti on joko jonkinlaisen väkivaltavälineistön (laajassa merkityksessä) puolella tai sitten liikepuolella. Ymmärränköhän oikein?
Kamppailun anti tulee kamppailusta. Minä tutkin siihen sisältyen liikkeenlaatua kamppailutekniikoiden taustalla. Jos minulta puuttuu kamppailukokemus, on liikkeentutkiskeluni sitä tukevaksi vailla pohjaa. Mutta jos minulla on se kokemus, saan liikkeentutkiskelusta konkreettista hyötyä kamppailua ajatellen. Voin opettaa näitä oivalluksia myös muille kamppailijoille ja siitä voi olla hyötyä. Mutten voi tukea kenestäkään tulemaan kamppailijaa vain näillä oivalluksilla.

Voin saada vaikka tanssista jonkun lukon päästä aukeamaan, liikettä vapautuneemmaksi, uuden kokemuksen käyttää kehoa, joka loksahtaa johonkin kohtaan kamppailullistakin tekemistä. "Miksei jalat käy näin vikkelään tatamilla. Ahaa! Tuossa se on. Sulautetaan mukaan." Miksei sama voisi tapahtua Kombassa... Se voi olla vaikka jokin taktinenkin näkökulma.
Lasse Candé kirjoitti: touko 14, 2020, 16.35 Jos asian näkee näin, voi tietenkin kysyä onko olemassa jotakin muuta erikoistumissuuntausta, josta voisi järkeillä samoin vai onko liikepuoli muka ainoa. Minun nähdäkseni ei ole, vaan vuorovaikutustaidot ovat esimerkki toisesta.
Uskon myös, että omat tanssihaasteeni liittyvät tähän vuorovaikutusaspektiin. Juurikin uskon, että tämä vuorovaikutuksellinen pelinäkökulma saattaisi jollekin jotakin kombassa avata, jos se sattuisi kiinnostamaan. Sitä on ilmeisesti mietitty. Liikepuolella ja flown näkökulmasta en näe ihmeellistä skilliä, yritystä kyllä ja pitkälle mietittyjä korkealentoisia juttuja. Taso on minun silmääni perus "tykkään heilutella esineitä joten teen sitä paljon" entusiastikamaa. En näe ihmeellistä liikkumisen osaamista suhteessa tekijään itseensä, käsiteltyyn tai kohdeltuun välineeseen tahi toiseen ihmiseen. Ja jos meinaa olla no force vuorovaikutuksen mestari niin sitä pitää olla.

Uskon, että Komban kehittäjälle itselleen voisi olla hyötyä Kombaan käyttämästään energiasta hankkiessaan nöyrästi kamppailukokemusta jostain lajista. Varmasti muodostuisi omaperäistä tyyliä ajan kuluessa. Visiota on ja jos toteutus saa lihaa luiden ympärille niin...

Mielestäni tämän voi viedä metodina vaikka sotealalle siinä missä tanssinkin, mutta kulman on oltava vaikka jotain itseilmaisuun liittyvää voimankäytön tai vastaavan sijaan. Kamppailuseurassa voi vaikka vetää lämpöjä ja jotain vaihtoehtoista workshoppia kiinnostuneille. Mutta veikkaan, ettei tule olemaan jonoksi asti.
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#302

Viesti Lasse Candé »

Olen samaa mieltä oikeastaan kaikesta ja mielestäni sanelin vastaavia jo edellisessäni.

Flowsta täytyy kuitenkin sanoa, että minä en ainakaan yhdistä sitä ensimmäisenä juuri liikkeeseen.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Flow



Uskon että enemmän näillä raiteilla Kombassa mennäänkin.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Komba

#303

Viesti Eizei »

Oon Lasse huono täsmällisissä käsitteissä ja siksi en varmasti edusta sitä selkeintä foorumikirjoittelijaa.

Kun puhun flowsta, puhun liikeflowsta, joka nyt vaan tarkoittaa minulle itselleni jotakin: saada liike tapahtumaan ja virtaamaan tietyllä tavalla. Tältä osin en näe ihmeellisyyksiä Kombassa. Kun taas sitten katsoessani vaikka jotain taichimestaria häkellyn pian näkemästäni.

Mielestäni tämä liittyy myös laittamaasi linkkiin. Kombassa liike on kuitenkin selkeästi olennainen osa peliä. Itsensä asemoiminen liikkeen keinoin siten, että saa siitä pelillistä etua, käsittääkseni. Jos flow tilassa ihminen on jossakin optimaalihurmoksessa saavuttaakseen tavoitettaan, tämä lienee näkyy Komban kohdalla myös liikkeen laadussa flown ilmetessä suhteessa omaan tekemisen tasoon (ja sitä kautta suhteessa toisen liikkeeseen) . Ja tuota tunnekokemusta rikkaampana on sitten kykenevä monistamaan kertaalleen koettua ja syventämään itsetuntemusta.

Mutta flow lienee subjektiivinen kokemus, eikä sitä myöten ulkoinen havainto liikkeen laadusta kai välttämättä kerro mitään siitä, millaisessa flowtilassa henkilö itse pöhisee liikkuessaan. Liikeflow jota tarkoitan ei ole vain kokemus, vaan liikkeestä on kyllä havaittavissa silmin nähden virtaako hyvin vai ei, vaikkei se välttämättä ole ihan helppoa. Kaksi tyyppiä tekee kiertopotkun, molemmat hyvin, mutta jostain syystä toinen kuitenkin paremmin. Se voi olla jotain tällaista.

Jos Komballa saisi kamppailijaa löytämään flow tilaa paremmin, niin sehän olisi hieno asia. Minulle paras flowharjoitus, jolla olen saanut tuloksia ottelussa, on ns. Onnistumissparri, jossa tehdään parin kanssa paljon ja avoimin mielin melko kevyellä kontaktilla, voi rätkiä menemään vapautuneesti mutta hallintaa pitää olla, ja mennään mukana niihin heitto- jne. yrityksiin, ja tehdään myös itse rohkeita aloitteita, joissa vastustaja antaa myöten. Lisätään siis onnistumisten määrää merkittävästi. Sitten ihan tekniikoiden tekeminen ilmaan mahd sulavalla ja välittömällä tunteella. Tältä se tuntuu, kun se osuu kohdalleen, ei miltään (no force). Mutta pitää tietysti ymmärtää se matsin oikea luonne.

Mulla on ollut näitä flow hommia matsissa. Luulee näkevänsä muuvin tai pari ennakkoon, eli plääni toimii, ratkaisun hetkillä hidastettu filmi pyörii päässä kuin onnettomuudessa, oikea asemointi no force periaatteella ja vastustaja lentää. Mutta ne on vain ohimeneviä, lyhyitä ikimuistoisia hetkiä. Jokatapauksessa jonkinnäköinen flow kokemus - tilanteeseen istuva liikeflow - ja no force onnistuminen ilmenevät ketjuna. Jos flow ei ilmene liikkeestä, on no force onnistuminen nähdäkseni kaukana.
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#304

Viesti Lasse Candé »

Oikeastaan tässä ei ole kovin olennaista mitä sinä ajattelet "liikeflowsta". Nähdäkseni sinä ihan itse toit sen tähän keskusteluun.

Tässä keskustelussa flow tuli aiheeksi liikken kautta ja sitten sinä sanoit:

"En ryhtynyt vielä selailemaan, mutta Jusukin on ainakin puhunut flowsta, jonka yhdistän pitkälti liikkeeseen. Siksi otin puheeksi"

Tuossa se tulikin. Sinä yhdistat flown liikkeeseen. Nyt jatkat sitä sanoen että "Kun puhun flowsta, puhun liikeflowsta".

Miten paljon sillä kuitenkaan on väliä mistä sinä puhut puhuessasi flowsta, asiayhteydessä jossa olet poiminut Jusukinin kielenkäytöstä "flown" ja hän ei luultavasti ollut tietoinen sinun ajatuksistasi?

Eikö huomattavasti oleellisempaa ole se, mitä hän sillä tarkoittaa jos käsiteltävänä ovat hänen ajatuksensa lajistaan?
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Komba

#305

Viesti Eizei »

Jusukin kirjoitti: syys 7, 2017, 19.18 Olen tehnyt 16v itsenäistä treeniä tavoitteena täydellinen liike. Komba on syntynyt 10v aikana tavoitteesta pystyä impromaan muiden kanssa ilman agressiota.
Nykyään se toimii oikeen mukavasti.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Komba

#306

Viesti Eizei »

Selailin siis vähän. Tuo lainaamani lajin kehittäjän toisessa viestissä.

Flow, liikkeen tutkimisen tausta, fyysinen vuorovaikutus. Kai mä ajattelin, että se liikeflowkin olisi siellä jossain ja keskeisessäkin roolissa.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Komba

#307

Viesti Eizei »

Joitain otteita, joista minulle herää fiiliksiä siitä, että liikeflow ei ole vain minun heiniäni tässä keskustelussa, vaan että Komban kehittäjällä flowtilan saavuttamisen lisäksi liikeflow omassa kehossa ja flown kokemus liikkeessä suhteessa toisiin on tärkeä osa hommaa. Ja nämä sitten liittyisivät toisiinsa. Mutta se on tulkintaani vain. Lihavoinnit omiani.

"Kuvaamme vuorovaikutusta liikemeditaatioksi, tavoite on löytää flow ja lepotila joukkotaistelun keskellä."

"Puolustuslinjat nähdään ehdottomina rajoina, joiden ohi pääsee todennäköisimmin oman liikkeen monimuotoisuutta lisäämällä."

"Ehkä yksinkertaisuuden nimissä voidaan sanoa, että komba ei ole taistelu eikä itsepuolustuslaji. Kutsutaan sitä nyt vaikka liikemeditaatioksi, niin päästään puhumaan olennaisesta."

"että päästäis nyt vaan improamaan niin, että ihmiset voi joukkotaistelussa uppoutua omaan sisäiseen kokemukseen ja keskittyä omaan kehonkäyttöön ja ilmaisuun."

"Arvelen, että keskipakoisvoimasta johtuen, kokemuksena heittäminen olisi levollista, kuin tiputtelisi veitsiä katolta alaspäin.

"Me keskitytään edelleen flow drilleihin ja movementtiin ja liikutaan hiljalleen kompleksisempiin pelimuotoihin, joissa on enemmän kamppailun elementtejä."

"Sm-kisat järjestetään ilmeisesti ensikeväänä, joten minulla on puolisen vuotta aikaa tehdä pohjatöitä asian tiimoilta ja oppia niiden lajien tekniikoita, joilla vapaaottelussa yleensä pärjää. Tavoitteeni on kuitenkin otella mahdollisimman pitkälle käyttäen niitä tapoja, jotka ovat vuosien varrella kehittyneet omissa taistelemiseen liittyvissä projekteissa. Eli etsin mahdollisimman raakaa ja realistista heijastuspintaa sille, että voiko Komba tyylisillä flow-drilleillä oppia jotain erilaista, mistä olisi merkittävää lisäarvoa taisteluiden voittamiseen."

En nyt tiedä tarkalleen, mitä esimerkiksi nämä flow-drillit ovat. Olettaisin, että liikkeeseen ja sen flowhun liittyy olennaisestikin. Mielestäni toin keskusteluun korkeintaan termin liikeflow, mutta minun käsittääkseni tästä on kyllä puhuttu ja liittyy isostikin aiheeseen. Voin olla väärässä.
Antti Junikka
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#308

Viesti Mika Väyrynen »

Flow nyt kai on tila jossa jokin taito (!) alkaa tapahtua itsekseen, ajattelematta, luonnollisesti jne. Sellaisen saavuttaminen vaatii ko. asian vuosien, ellei vuosikymmenten ankaraa harjoittelua - tekemisestä tulee aikanaan pakotonta. Tuon kaltainen tila on kenties se mihin esim japaniassa on pyritty, tyhjyys on eräs tuota ilmiötä kuvaamista sanoista. Konserttipianisti voi tuntea tuollaisen tilan, kymmenien tuhansien tuntien toistojen jälkeen. Taito on saavuttanut eräänlaisen automaation ja itseilmaisun tason. Toisaalta Woodstock tai LSD pössiksessä hörhöäminen ei ollut flowta, vaikka varmaan ihan keveä olo jengillä oli.

Kombassa ei ole mitään taitoa jota jalostaa. En ole nähnyt yhtään potkua, lyontiä, lukkoa, kaatumista, unsokua, sabakia, mitään mitä olisi toistettu ne tuhannet ja tuhannet kerrat joita automatisoituminen vaatii jnejne, eli sikäli mitään liikeflowta ei voi olla olemassa. Se, että ollaan kavereiden kanssa jonkinlaisessa samanhenkisessä porukkakarusellissa on enemmän tuota Woodstock-meininkiä. Ei ole mitään taitoa (!) joka voisi alkaa tapahtua luonnostaan, pakottamatta. On vain selittelyä epämääräisillä termeillä. Toisaalta Komba voi määrittää kaiken itsestään ihan itse. Jollekin porukalla pyöriminen voi tosiaan olla itseilmaisua ja flowta. Mutta kuka tahansa voi alkaa hurmoksessa pogoamaan ja kutsua sitä vaikkapa kamppailuimproksi. Mutta me ulkopuoliset näemme siitä jotain ihan muuta: henkilökohtaista fiilistelyä ilman kamppailulajeissa vaadittavaa osaamista.

Vaikkapa Eizeillä taito on niin korkealla tasolla ja toistomäärät kamppistekniikassa niin suuria että varmasti alkaa tulla improliikettä fiiliksellä ja autopilotilla - ja laadukasta sellaista. Myös fyysiset ominaisuudet on jalostettu siihen että jalka nousee, tasapaino pysyy ja voimaakin tuotetaan. Liikekieli toimii kamppailulajin pohjalta, kamppailulajitekniikkaa spontaanisti luoden. Kombahyrräilyä ja todellista osaamista ei yhdistä mikään, toisessa on Woodstockia ja toisessa osaamiseen perustuvaa pakotonta tehokkaan liikkeen syntymistä - kamppailuliikkeen.

Komba nyt vaan menee kategoriaan new age roolipeli. Ei mihinkään muuhun, vaikka kuinka selittettäisiin. Olisipa muuten mukava nähdä vaikka Komban perustekniikkaa. Kai siinä joku lyönti, potku, kaato, heitto, liikkumisperiaate (vrt Taidon Unsoku tai Ashiharan Sabaki) on? Ja toki kun laji on perustettu ja nimettykin, on luonnollista odottaa korkeatasoista tekniikkaa. Meinaa että mikäli Komba olisi oikea laji, sillä olisi varmaan tekninen kurrikulumi. Olisi jotain millä alkaa sitten improamaan. Muuten kyseessä on vaan epämääräistä pyörimistä ja mukavaa etsiskelyä. Siltä se vaikuttaa. Hyvänmielen yhdessäoloa samanmielisten välillä vastaan ei kenelläkään ole mitään. Kunhan kerrotaan että siitä on kyse. Musta tuntuu että Kombassa on kyse enemmän siitä, ei vaan osata kertoa. Yritetään olla vähän kaikkea.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#309

Viesti Lasse Candé »

Minä tulkitsen noista Eizein poimimista ensimmäisen lainauksen tarkoittavan selkeästi flow-teorian mukaista flowta. Muista en tiedä, mutta näen enemmän sellaista ajatusta että tekniikan valinnan prosessia pyöritetään kuin että tekniikan puhtautta niinkään harjoiteltaisiin lainauksissa 2 ja 6. Lainausten 3, 4 ja 5 pointin sen sijaan näen siinä kuinka liikkeen kautta saadaan fiiliksiä ("sisäisiä kokemuksia", meditaatio, "kokemuksena ... levollinen").

En tiedä mikä flow-drill on mutta arvaisin sen olevan jonkinlainen jatkuvaluontoinen harjoitusmuoto. En nyt muista oliko kevyen kontaktin niskapaini tällainen flow-drill potkumiitissä. Miten tahansa, yhdistän enemmän Komban annin vastaavanlaisiin juttuihin kuin kontakti-improvisaation. Tällaisesta näkökulmasta katsottuna aika harva noista lainauksista näyttää ainakaan siltä että Kombassa olisi jonkinnäköinen pseudobiomekaniikka kovinkaan keskeistä. Ja tulkitsin taas sinun (ehkä virheellisesti) tarkoittavan "liikepuolella" tätä.

Voi olla että tässä on syy miksi osin puhunemme toisistamme ohi.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#310

Viesti Mika Väyrynen »

Koska ylläpito ihan aiheellisesti huomautti, on ketjussa kyse Kombasta. Niinpä en kovin syvälle flow-termin eri merkityksiin mene. Työskentelen alakka jossa taitopohjainen flow on tärkeä etsimisen ja löytämisen tila. Sitä myös analysoidaan. Wikipediassa on kaikenlaista, mutta eri aloilla flow meinas hiukan eri asioita. Sanaa voi pyöritellä miten haluaa. Sitten nukkuminen ja vaikka wcssä käyttikin on flowta. Komban tapauksessa oletan että jotain apuvälineitä, kuten harjoiteltua ja automatisoitua tekniikkaa tms pitäisi olla. Sitten voi alkaa flowata. Improkin on taidon spontaania, pakottamatta käyttöä. Flowta. Vaikkapa jazz improvisaatio: mieletön taito ja automatisointi alla - luodaan vapaalla mielellä taidosta kaikkea ihmeellistä. Ollaan flow-tilassa. Jokainen määrittää flownsa itse. Minun oma mielikuvani flowsta ei oikein kohtaa Kombameininkiä. Mä näen näin ulkoa katsottuna ihan vaan pyörimistä, en muuta. Mutta koska/jos laji ei ole kamppailulaji, sitten on ihan sama miten pörrätään. Ei kuulu kamppailulajien viitekehykseen. On vaan henk koht fiilisten etsimistä. Ja ihan harasoo sellaisena. Kunhan ei kaupitella jonain mitä se EI ole.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#311

Viesti Lasse Candé »

Onhan se aika kiinteästi ketjuun kuuluva aihe, että mitä flowlla juuri Kombassa tarkoitetaan milloinkin. Onko flowdrillissä kyse virtaavasta harjoitteesta vai harjoitteesta jolla jokin flow kehittyy? Tai onko flow Csikszentmihályin konseptia vastaava, Eizein tarkoittama jokin (mikä?) liikeflow vai Väyrysen tarkoittama automaatiosta kumpuava setti.

Csikszentmihályin ajattelussa kuitenkin flow edellyttää myös sopivaa haastetta. Tämä kuva on Wikipediasta ja artikkelin mukaan vastaa Csikszentmihályin ajattelua. Mitä olen positiivisen psykologian asiantuntijoiden esitelmissä nähnyt, tuo kuva vastaa sitä, vaikka siinä onkin enemmän sanoja. Joka tapauksessa näkemissäni esitelmissä flow löytyy vastaavasti korkealta taitotasolta yhdistettynä korkeaan haastetasoon. Ja minun käsittääkseni siis molemmat tietenkin suhteessa tekijään, jolloin flow siis ei olisi vain mestareille varattu tila.

Kuvassa vaakatason suure on skill level, lowsta highiin ja pystyakseli challenge level lowsta highiin.

Kuva



Niiltä osin kuin tuo soittelee omia kellojani, ei ole vuosien harjoittelua vaadittu, mutta vastaavasti kuin Väyrynen minun nähdäkseni kuvailee, monet flown tuntemuksiin liittyvät asiat löytyvät omasta mielestäni tuossa kuvassa yleensä oikealta, mutta hieman alemmalta. Jos joku tuntee psykologiaa hyvin, onko mahdollista että Csikszentmihályi yritti vain saada vastaavan muotin kuin Vygotskyn lähikehityksen alue?

Miten tahansa, en mitenkään pidä mahdottomana Kombailla itseään mille tuon kuvan alueelle tahansa, joten aivan hyvin Komballa voisi potentiaalisesti päästä Csikszentmihályin tarkoittamaan flowhun.



En ihan ymmärrä noita Woodstock-viittauksia tai onko ylipäätään järkevää Komban käsittelyn kannalta sekoittaa omia mielikuviaan lajin ulkoisista asetelmista lajin sisältöön, varsinkaan jos siinä on pilkkaa mukana. Itsekin vierastan osaa termeistä, mutta oikeastaan, mitäpä sitten?

En myöskään ymmärrä tarvetta laittaa Komba johonkin sellaiseen laatikkoon kuin New age roolipeli. Ainakaan minä en edes ymmärrä mikä se on. Kamppailulajina Komba on erikoistapaus monessakin mielessä, mutta mielestäni teknisen kurrikulumin puute nyt ei ole peruste väittää että jokin laji ei olisi kamppailulaji. Taitaa sellainen kurrikulumi puuttua myös vaikkapa Senshidosta ja voisi argumentoida että monista kilpalajeistakin se puuttuu... Jotkut tekniikat vain ovat toisia tehokkaampia voiton saavuttamiseksi.

Hyvänmielen yhdessäoloahan suurin osa kamppailulajeista on, mutta en myöskään ymmärrä tarvetta pelkistää jotakin lajia vain siihen. Toisaalta jo aiemmin ketjussa Jusukin on tällaisten asioiden osalta pyrkinyt vastaamaan kysymyksiin. Löytyisikö ketjusta jotakin joka nostaa kysymyksiä liittyen tuohon hyvänmielen yhdessäoloon vs kamppailuun? Koska ihan aitoa vastauspyrkimystä tuohon on nähty jo satojen viestien verran ja nyt ei taas Väyrynen anna muuta välineistöä kamppailulajikäsitteensä hahmotteluun kuin että pitäisi olla tekninen kurrikulumi (mielestäni ei pidä) tai liikkumisperiaatteita (mielestäni Kombassa on ja niitä on tässäkin ketjussa kuvailtu). Miltä osin jo annetut vastaukset eivät siis ole tyydyttäneet tiedon nälkää?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Komba

#312

Viesti AlexMachine »

Flow on aika keskeinen treenimetodi ja käsite Filipinolajeissa.
Tässä muutama esimerkki.
Käytännössä molemmat osallistuvat hyökkääjänä ja puolustautujana ja roolit vaihtuvat lennossa. Kun homma alkaa toimia, sitä nopeutetaan.



Tarkoituksena on mm hinkata liikeratoja ja saada toistomääriä, ns hermottaa. Usein aluksi hinkataan tiettyjä liikkeitä, komboja, mutta pidemmälle treenanneet tekevät ns free flow treenejä jossa ei ole enää symmetrisyyttä vaan ainoastaan reagoidaan toisen tekemiseen, luottaen näköön, tuntoaistiin jne. Usein oikeilla terillä. Ja kyllä, joskus vähän tulee osumaa.
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#313

Viesti Lasse Candé »

Sitten on vielä flow-festivaali. :D

Mutta siis soitteleeko flown mainitseminen jossain ketjun asiayhteyksissä samoja kelloja sinussa kuin se kuinka sen käsität filippiinilajeissa? Vai otitko vain sanan lähtökohdaksi? Olen siis vähän sen perässä että miten näet tuon liittyvän Kombaan?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Komba

#314

Viesti AlexMachine »

Lasse Candé kirjoitti: touko 15, 2020, 20.20 Sitten on vielä flow-festivaali. :D

Mutta siis soitteleeko flown mainitseminen jossain ketjun asiayhteyksissä samoja kelloja sinussa kuin se kuinka sen käsität filippiinilajeissa? Vai otitko vain sanan lähtökohdaksi? Olen siis vähän sen perässä että miten näet tuon liittyvän Kombaan?
Flow joko harjoitteena tai tilana, käsitän aika saman lailla, eli ”virtaava” tekeminen joka tulee selkärangasta/hermoituksesta, sen enempää miettimättä. Perustuen opittuihin malleihin.
The beatings will continue until morale improves.
mokuso
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 222
Lauteille: Lokakuu 2011

Komba

#315

Viesti mokuso »

Minulle tämä koko keskustelu näyttäytyy hiukan absurdina. Selkeästi kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että se on kiva kun lapsi leikkii ja miehet harrastaa. Oli se sitten vaikka minotauruksia.

Mutta kun aletaan oikeilla kamppailulajiargumenteilla keskustelemaan aiheesta (en tarkoituksella sano lajista), jota ei ole millään lailla edes täällä määritelty, perusteltu taikka edes kamppailulajiksi vähässäkään määrin todistettu, niin aika hassultahan tuo näyttää.

En besserwisseile, mutta jos tuon tyyppistä haluaa oppia niin varmaan esim. pätevillä sisäisten lajien opettajilla (vaikkapa Yi Quan) olisi tuohon tonnikaupalla enemmän annettavaa. Siis jos olen oikein ymmärtänyt mihin tällä pyritään. Luultavasti en ole.

"But there are also unknown unknowns—the ones we don't know we don't know."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa