Juu aika erilaiset tulkinnat meillä Lasse taitaapi olla. Ja hyvin erilaiset kiikarit tarkastella. Flown teoria on minulle vieras. Joskus räpeltänyt läpi osasen. Ja kun luen lisää, tuskin muistan seuraavana päivänä, mutta jossain alitajunnassa mylvii jotakin. Siksi kokemus on minulle näissä keskusteluissa hyvin nopeasti se, että akateemisemman vastine tuntuu puuttuvan enemmän siihen, kirjoitetaanko asioista eksaktisti niiden oikeilla nimillä, kuin yrittävän ymmärtää, mitä hurutekstaaja yrittää sanoa. Se ei tietysti ketään pahenna. Me vaan ollaan erilaisia. Luulen, että toisella on vaan tarve lukea sen suuntaista kamaa, mikä itselle imeytyy (ja mikä varmaan palvelee keskustelualustaakin paremmin) ja ohjata toista sitä kohti, eli pyrkimys taustalla on ymmärtää. Arvailen vain. Työlästä, mutta joka tapauksessa kiitos mielenkiinnosta.Minä tulkitsen noista Eizein poimimista ensimmäisen lainauksen tarkoittavan selkeästi flow-teorian mukaista flowta. Muista en tiedä, mutta näen enemmän sellaista ajatusta että tekniikan valinnan prosessia pyöritetään kuin että tekniikan puhtautta niinkään harjoiteltaisiin lainauksissa 2 ja 6. Lainausten 3, 4 ja 5 pointin sen sijaan näen siinä kuinka liikkeen kautta saadaan fiiliksiä ("sisäisiä kokemuksia", meditaatio, "kokemuksena ... levollinen").
Aiheeseen. Tuo lepohomma. Jos etsitään levollista tilaa taistelun siimeksessä, siihen liittynee kuitenkin Komban kohdalla liikettä, eli tämä tarkoittaisi levollista tilaa myös liikkeessä. Mä siis tulkitsin tuohon tuon liikkeen. Ja levollinen tila liikkeessä liittyy käsitykseeni liikeflowsta.
Tää "tekniikan valinnan prosessin pyöritys" oli jännä näkökulma. Itselleni ei moinen tulisi alkuunkaan ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan flow-drilleistä tai movementista (kohta6) Sen sijaan mieleeni tulisi ennemmin nimenomaan liike, jonkinlainen kehonkäytön fokus ja anti sekä kyky liikkua virtaavasti vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jonka taustalla kyky liikkua virtaavasti itsensä kanssa. Ja tämä voisi sitten toimiakin tasolla kaverit, fiilistely ja hidastettu filmi.
Mutta ei oikeassa kamppailussa. Mutta niinhän se taisi olla, että kun homma menee kolinaksi ja vääntämiseksi, niin Komba loppuu. Onko tämä se flown katkeaminen kun haaste käy turhan suureksi toiseen muuttujaan nähden... Tämähän on varsin kaunis asetelma. Kamppailussa pitäisi kuitenkin olla se toinenkin puoli jos meinaa saada jotain käytännössä toimivaa aikaiseksi. Toisaalta onhan kamppailulajien sateenvarjon alla paljon lajeja, joissa konkreettinen kamppailu on vähäistä tai olematonta. Se on ihan jees. Mutta että vaikka thainyrkkeilyyn jotain mullistavaa kombasta tahi tuotetta vaikka turva-alalle... Kulma pitäs miettiä... Empatiaa ja itseilmaisua kaaokseen kombaillen, en minä tiedä...
Ehkä Komballa voisi olla "tekniikan valinnan prosessin pyörityksen" kautta, jos sen nyt käsitin sinne päin, ideoita asemointihommiin, tehtäväsparreihin tahi vastaaviin. Hoksotinhommia ja sen alueen sparrausta. Valintojen parempaa tekemistä sisäisen ja ulkoisen tilannetsekkauksen kautta tms. Luovuuttaan näissä voi tietysti käyttää ja käyttääkin kuka tahansa kamppailuvalmentaja, tahi ammattihenkilö. Mutta ehkä tällaiseen pelihommaan erikoistunut voisi sitten laajentaa tuota pankkia luovuudellaan jos jotakuta kiinnostaa availla päätään ja antaa mahiksia siihen suuntaan.
Kyllä me kaikki voimme toinen toisiltamme oppia muutenkin. Mutta mitään sen ihmeellisempää en tässä Kombassa näe kampittelun näkökulmasta. Muuten ihan mukavan oloista touhua. Nyt vaan fokus tuntuu puuttuvan, häärätään siellä täällä. Ehkä sitä etsitään. Kehittäjän polku on varmasti mielenkiintoinen ja antoisa. Hän on nähdäkseni omistautunut, lukenut ja maailmaa kokenut, rohkea kaveri. Ja näppäräkin sälli. Komba kurottelee vaan aika sfääreihin. Komba loppuu nopeasti, kun joku thaibokraaja haluaa nyörätyssä neliössä katkaista kombaajan kahtia. Heti peruskurssin jälkeen. Olisi vähintään suotavaa, että kombaaja olisi ottanut osaa samaiseen kurssiin. Silloin jotain bonaria uskoisin Kombasta ehkä voivan olla.
Toivon kaikkea hyvää. Para todos.